Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2329 ggr
Anna-Linnea
0

Hur fungerar det egentligen?

Hej! Min mens är försenad med tre dar, och såklart om man har en regelbunden mens blir man lite orolig haha (är bara 18) . Jag hade oskyddat sex för 8 dagar sedan. Detta var då alltså ungefär 5 dagar innan min mens skulle komma, hade inte ägglossning då. Men kan någon snäll där ute en gång för alla förklara om/och hur stor chans det är möjligt att bli gravid om man inte hade ägglossning och hade sex så tätt inpå mensen? Dumma som vi var hann han inte ta ut den riktigt i tid och han kom liksom hälften, hälften.  Har haft ont i magen i fem dar nu, illamående i tre dar (mår aldrig illa under/innan mensen) och jag tror min hjärna hittar på alla möjliga symtom, suck :( Vet att det är dumt att jag inte vet hur det fungerar men man blir så nojjig så spelar ingen roll hur mycket jag läst på om det, måste få höra det tror jag :) Kan man skjuta upp mensen bara för att man oroar sig? 

Hoppas någon kan svara och lugna mina överdrivna nerver haha :)

IceTee
0

Var ägglossningen över (är du heeeeelt säker på det?) och det har kommit ut så kan du inte bli gravid! Finns ju inget att befrukta. Däremot kan spermier överleva i upp till 7 dagar!

Medarbetare på Skor iFokus

[pepparkatt]3
0

Fast hon vet ju inte om ägget "kommit ut" - mensen alltså, eftersom mensen är sen, klart du KAN vara gravid, finns alltid undantag. Bästa du kan göra är att ta ett test.

[pepparkatt]3
0

Och stress kan absolut få mensen att bli sen. Som sagt om du vill veta så ta ett test!

Anna-Linnea
0

#1 Icetea: Tack för svaret!! :) Min cykel är cirka 28 dar, brukar oftast inte känna när jag har ägglossning, men många brukar väl anta att den är cirka 14 dagar innan mens? Så sannolikheten att jag skulle kunna haft min fyra dar innan mens kan väl inte va så stor??

Anna-Linnea
0

#3: Pepparkatt: Men har läst att test fungerar bäst när man beräknas ha mens! Och eftersom jag ska ha min nu, är det inte för tidigt och testa då? :

Niini
0

#5 Gravtest ska vara rätt tillförlitliga från den dag mensen skulle kommit. Så med andra ord, är du tre dagar sen så borde det rimligtvis visa om du är gravid eller ej.

densomundrar
0

Mensen kommer ca 14 dagar före mensen och efter ägglossning är man fruktbar ca 1 dygn efteråt, men kan minnas fel. Är du då säker på att ägglossning varit minst 1 dygn innan bör ni "ha klarat er" men har du regelbundem och beräknad mens idag så ta ett gravtest, det bör visa rätt. Stress påverkar menscykeln väldigt mycket för mig iallafall, när vi började försöka så hade jag allt mellan 26-42 dagar tror jag att det var. Nu när jag gett upp och slutat tänka på att bli gravid i samma utsträckning så har jag mer regelbunden. Det kan ju vara så att du varit så orolig över detta att den är försenad. Lycka till

[GråHäxa]
0

Dagarna mellan ägglossningen och mensen kallas lutealfas. Vanligtvis är den 14 dagar men den kan även vara kortare och längre. Dock så brukar man säga att lutealfasen bör vara minst 10 dagar för att man skall kunna bli gravid. Visst finns det undantag, men 5-4 dagar tror är för lite för att ägget skall hinna fästa. Så även om du mot förmodan skulle ha haft ägglossning när du hade sex nu, så borde du inte ha hunnit bli gravid.

Men bara ett test kan ge dig ett ordentligt svar 🙂

IceTee
0

#7 "Mensen kommer va 14 dagar före mensen" Min mens brukar komma samma dag som min mens! Menar du ägglossning? Haha

IceTee
0

#2 nu har jag frågat runt länge och letat och letar så jag är inte säker på den infon men ägget kommer väl ut innan mensen? Ett obefruktat ägg fäster väl inte? Det jag vet är att man har ägglossning i ca 20h och är fertil upp till 7 dagar innan (eftersom sperimer kan överleva så länge). Man är ju inte fertil efter ägglossningen liksom!

densomundrar
1

#9 haha, ja, det var tokigt Mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossning, såklart :-)

plommon1
0

Enligt min mensapp har jag en cykel på 26-28 dagar, är fertil ca tre dagar efter mens tom 10 dagar efter mens med ägglossning 9 dagar efter mens. Så det stämmer ju på ett ungefär med vad ni skriver, fertil ca en vecka innan ägglossning och sedan ca 20-24h efter :) har ju bara fyllt i start o slutdatum för mensen men appen lär ju gå efter en generell och genomsnittlig cykel.

plommon1
1

Vad jag har lärt mig så är mensen det obefruktade ägget och lite av livmoderslemhinnan och slaggprodukter som kommer ut :)

densomundrar
3

Mens innebär dock inte alltid att ägglossning skett :-)