Köpa bh innan förlossning?
Ska till Gekås i helgen och tänkte kolla om jag kan hitta några bra amningsbh:ar men jag har ingen aning om hur jag ska tänka när det kommer till storlek 😛 Är i vecka 23 och mina bröst har inte växt någonting vad jag vet om, kan fortfarande ha på mig mina vanliga bh:ar, men jag vet ju inte hur stora mina bröst kommer att vara när jag har fött barn och brösten är fulla med mjölk.
Hur har ni gjort? Har ni köpt innan förlossning eller efteråt? Är amningsbh:ar mer elastiska än vanliga bh:ar?
Vad har du för storlek i vanliga fall?
Jag skulle ha väntat. Det är så pass tidigt för dig än, så mycket kan hända med storleken än.
I vanliga fall (just nu) har jag 85B. Okej, då får jag kanske vänta då 🙂
Jag köpte innan, det var skitdumt för min del. Hade 85c innan, köpte 85e. Fnissade ganska mycket åt detta i provrummet, den var ju enorm. Men efter förlossningen gick den inte på :p
#3 Hahahaha 😃 Jag får ta era råd och inte köpa innan då 😛 Men gick ni utan bh tills ni köpt en bh som passade? Gick ni och köpte bh direkt efter förlossningen? Tänker på läckande bröst osv.
Nu läckte jag iofs aldrig något men jag hade amningslinnen, de är så töjbara, köpte bara en storlek större.
#5 Jaha, så man behöver inte ha amningsbh om man har amningslinne?
För mig funkade det att köpa innan, men jag köpte en amningsbh i sportmodell och dom töjer ju sig på ett annat sätt :) Dock va den konstig i storleken runt, jag har normalt sett 75 c och köpte storlek large och dom sitter nästan på gränsen till för tight runt medans dom sitter bra över brösten :p
#6 nix, är som en inbyggd sportbh eller top eller vad man nu ska kalla det :)
Jag ökade 2-3 st med sonen, fast hade tur att ha en faster med underklädes-affär så hon klädde mig. Själv hade jag inte en tanke på bh då man var gravid.
Denna gång ökade jag bara ett par cm under och köpte en amningsbehå (som jag hatade). Rekommenderar amnings-linnen i första hand nu. De är supersköna som gravid och efter då magen är öm.

Jag köpte 2 amningsbehåar (inga byglar och sånt) på gekås. Köpte bara en kupstorlek större än vanligt och de passade jättebra. Använde dem innan förlossningen också. Tänkte att de var så billiga att det inte spelade så stor roll om de inte funkade. Köpte även ett amningslinne, men ogillade det. Tycke att det liksom tryckte brösten åt fel håll :P
#5 syftet är ju bara att kunna amma utan att ta av sig kläder, vilket funkar i både linne eller bh. Du behöver ju inte ha ngt av det om du inte vill. Är smidigt men inte nödvändigt. Jag hade även vanlig bh ibland då jag ammade. Funkade det med. Så länge jag kunde ha amningskupor då jag läckte som ett såll :P
Nu kanske jag låter helt korkad, men är det först efter förlossningen man går upp i stl? Hag har ev gått upp i omkrets men ej i kupa än (17 dagar kvar till bf)
#11 Jag har nog gått upp en kupstorlek redan och jag är i v 27. Kanske beror det på viktuppgång jag vet inte.
#11 Alla går inte upp i storlek. Jag hade 70b (knappt) före graviditeten. Ökade lite i omfång och fick lite fylligare bröst så jag fyllde ut kupan ordentligt, så hade 75b under amningen.
Helt andra tutt-frågor nu. Tyckte ni att era bröst blev snyggare efter förlossningen? 😃 Och hur blir det när man slutat amma? Går brösten tillbaka till gamla storleken eller får man någon storlek större/mindre?
Jag som har minibröst gillade att mina blev lite fylligare under amningen (men somnjag skrev ovan så var det ju knappt nån skillnad). Efter amningsstopp har dom blivit lite mindre skulle jag nog säga än dom var innan graviditeten, tyvärr :/
#15 Jag har väl egentligen inga problem med små bröst. Lättare att hitta kläder då 😃 Men de får gärna vara fylligare och behålla fylligheten 😛
För mig försvann fylligheten direkt när jag slutade amma, och vad jag hört så verkar det vara så för de flesta.
#14 Mina ökade en storlek då jag ammat klart 2 år senare. Hade då en fyllig D-kupa. Men då var man i tidiga 20-års åldern. Och allt pekade uppåt. 😃 Tyngdlagen börjar ge efter lite nu, närmare 40 års ålder.
Nu hade jag ju extremt med mjölk och ökade från typ 65b till 85e+ (hittade inget större för en vettig peng så tuttarna fick rymma) men nu när jag har slutat amma kan jag ju konstatera att brösten är som flubber och det går att vika dem dubbel.
#11 Jag ökade lite under graviditeten, ökar man i vikt så ökar ju också brösten för det mesta. Och så var det lite svullnad. Och sen två dagar efter snittet så pang boom Dolly Parton släng dig i väggen, ökade säkert tre kupstorlekar över dagen, haha. Men jag hade turen att få mycket mjölk :) Efter första amningen krympte tuttarna tillbaka till 85c, ungefär samma storlek bara mycket mjukare och lite mer benägna att glida ner i armhålan när jag låg på rygg. Blir väl något liknande när jag slutar för denna gång. Flera års amning tar på behagen minst sagt. Men jag gillade Mona "nya" bröst mer än de gamla efter förra amningen, de fick liksom lite mer personlighet :)

Jag hade 70c/d innan ökade successivt under graviditeten. När mjölken rann till fick dom knappt plats i 75d så fick köpa 75e… Efter amningen så minskade de ner till 70b/c och är lösare och fyllningen som är kvar hänger liksom i nederkant, tyngdlagen är en mindre trevlig sak ;)
Jag har hittills ökat från 75b till 85c måste leta ny bh eller något iallafall då bygelbhn absolut inte är skönt speciellt inte när lillskiten sparkar uppåt. Är dock bara i vecka 27 :( redan köpt en ny bh i 85c men nu får det bli en utnyttja bygel.
Tack för alla svar även om det hade varit trevligt att få höra att ni fick värsta tutt-lyftet efter amningen (fast förstår inte ens varför jag trodde det) 😃

Mina ser ut som innan. Lagom små och samma form. Kanske lite mjukare bara. Ser inte poängen med stora bröst alls :)
Hade 70b innan graviditeten, ökade till 85c och hade 80c i AmningBh första tiden, senare 75c som jag har nu, 4 månader senare. Det kan alltså ändras en del så även om du köper en för liten nu kanske den passar senare under amningen. Och är de billiga dessutom är det inte hela världen om de aldrig passar. Jag köpte två behåar på hm med bygel, kan ju säga att det var de mest obekväma nånsin. Svårt att amma i och bygeln tryckte samtidigt in i sidan av revbenen. Köp mjuka & sköna istället är mitt tips ;) (säger jag som hade fått tips att undvika just de på hm och så köpte jag de ändå, haha!).
Hoppas jag inte ökar då, har redan tillräckligt stora (65-70 G). Just nu kan jag inte ha mina 65:or men 70 på spännet längst ut funkar.(15 dagar kvar till bf). Får försöka hitta en billig Amningsbh i 75 g att börja med och hoppas det funkar
Jag har inte köpt någon ännu, men kommer vilja ha en lite snyggare med bygel (som från glammom.se). Har fått fylligare bröst nu men använder än så länge mina vanliga bh:ar i de lite större modellerna. Varierar normalt mellan 75-80 och D-DD. Så nu passar jag på att använda de DD-kupor jag har som sitter skönt. Men jag är i v31 nu så vet ju inte ännu vad som kommer längre fram. Tänkte nog skaffa en mjuk amnings-bh i förväg och sedan köpa en mer stödjande med bygel när jag hunnit landa lite i de nya mjölk-brösten. Men något mjukt och skönt kan nog vara bra att ta med till BB och ha första tiden.
Bygel ökar risken för mjölkstockning, en liten heads up bara :)
Tack ja, det har jag läst #28 men jag vet inte om en BH utan bygel ger tillräckligt med stöd?
Jag har utan bygel, 85f/g när jag hade som mest mjölk och det fungerade bra :)
Var och köpte en bh nu så jag har, fuskade lite så den är väl inte 100 optimal men ville inte lägga en stor summa ifall brösten ändrad. De som passar som smäcker kostar ju från 500kr och uppåt. Hittade den jag köpte på rea och blev medlem så fick 20 % på reapriset så det slutade bara på 103 kr, troligtvis billigaste bh jag någonsin köpt ;-)