Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 1261 ggr
Bekka-AR
0

påbörjat öppningsskedet

Hej! Idag va ja in på ultraljud eftersom ja gått över bf är 41+3. Fråga också om se kunde se om jag har börjat latensfasen eftersom ja haft sånna värkar sen 5 imorse. Hade tid vid 9. Fick hjälp å kolla och göra en hinnessvepning. Blev chockad de hon sa att jag redan är öppen 3cm. Men eftersom ja inte har sånna smärtsamma värkar så fick ha åka hem igen. Men fråga om ja bör känna när de är dags å åka in då eftersom ja inte ens trodde ja börjat latensfasen? Jo men du kommer känna sa vill ju inte åka in när ja är helt öppen å så blir allt stressigt istället. Hon sa att troligen åker ja in inatt. Men klart hon inte kan svara på hur lång tid detta kan ta. Men känns ju lite konstigt att åka hem igen vet folk som åkt in vid 2cm öppning och stannat till födseln. Jag förbereder mig iaf på att åka in ikväll. Värkarna blev ju mkt mer smärtsamma nu efter hon gjorde hinnessvepning. Någon av er som varit in och varit öppen å fått åka hem å vänta. Hur lång tid har det tagit tills ni fått åka in igen?

Svensson
0

Jag var öppen 2,5 - 3 cm den dagen jag var beräknad. Hade inte känt en endaste sammandragning eller värk. Gjorde hinnsvepning. En vecka senare var jag hos barnmorskan igen o läget var oförändrat, hade fortfarande inte känt något. Gjorde ny hinnsvepning. På natten fick jag värkar o det känns :-)

Bekka-AR
0

Jaha så man kan va i öppningsskedet i flera dagar? Men när du väl åkte in sen med värkar hur mkt var du öppen då? Är detta vanligt?

[Thiah]
0

Jag var öppen 1,5cm i v.38 så man kan vara smått öppen länge. Jag hade inte en enda värk så trodde verkligen att jag var öppen alls. Mog kollade dom för jag skulle sättas igång i v.39

Svensson
0

Ja, man kan vara i öppningsskedet ett bra tag, med eller utan värkar. Var 5 cm öppen när jag kom in.