Byta blöjor utan skötbänk.
Bor i en tvåa och har ingen plats för en skötbänk 😕
Tänkte ha en skötbädd som man bara kan ha där det passar, på badrumsgolvet eller på sängen, men sen ska man ju också ha tillgång till vatten osv och är rädd att det ska bli lite omständigt att hålla på så under en längre tid, speciellt att sitta på golvet böjd över bebis.
Ni som inte har skötbänk, hur gör ni?
Under första sonens första månader bytte vi i sängen eller soffan bara, blötte en bunte torklappar innan bara och ibland hade vi våtservetter. Sen hämtade jag min byrå hos mamma och då hade vi en handduk på den bara och så fick det fungera som skötbord. Då hade vi en bunke med vatten och olja ståendes, bytte vattnet två gånger om dagen.
Vikbart skötbord kanske kan vara något?
Annars tex soffan, vet jag en som kör på.
Hon har våtservetter oftast, hon har inte vatten varje gång :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag körde på uppblåsbar skötbädd med handduk först, sedan sköljde jag bara av honom under dusch-kranen. För att sätta på blöja där jag var; gräsmatta, vagn, knä, toalett-lock, bänk, bil. En handduk under rumpan bara.

Byter oxå där det behövs. Som snövit säger, i knät, i bilen, i vagnen, på gräsmattan… Har en påse trasor från ett gammalt lakan son är doppade i vatten och rapsolja. Sen en soppåse och en påse för smutsiga trasor. Lite torra papperstrasor till det och du är redo att byta varsomhelst. Glöm inte froteplast bara så att kiss inte rinner ut på varsomhelst :)

Vi köpte skötbord först när dottern var 5-6månader. Vi bor visserligen i ett stort hus men badrummet är inte megastort så ville först inte ha skötbord alls. Däremot så satte vi in en inbyggd garderob i badrummet när vi renoverade det och där röjde jag ur och justerade hyllplanen så jag hade skötplatsen i garderoben, hur smidigt som helst! Och där kunde hon inte komma någon vart heller då det var vägg på 3 av 4 håll ;) Men när hon blivit större så funka det inte längre då hon helt enkelt blev för lång annars hade jag fortsatt ha det så, så det är ett tips om ni har en garderob i badrummet tex :) Men jag byter när det behövs om det så är i bilen, vagnen, soffan eller sängen. En handduk under rumpan och sen använder jag våtservetter när vi inte är hemma, funkar utmärkt!

Jag sitter skräddare i sängen framför bebis. Funkar skitbra. Har dock skötbord, men sängen funkar lika bra. I början körde vi sängen och satt på knä/böjde oss. Det var asjobbigt. Men om man sitter i sängen själv så är det mer behagligt.
golf.ifokus.se
Vi hade uppblåsbar skötkudde på tvättmaskinen. På nätterna bytte jag på köksbordet medan mjölken värmdes…
#5 Vi har tyvärr ett väldigt litet badrum så vi har verkligen inte plats för någon möbel 😕
#6 Tror det är så det får bli för oss tills att vi flyttar till något större 😛
#7 Vi har tyvärr inte plats med någon tvättmaskin utan får gå ned till tvättstugan. Funderade på att använda köksbordet som skötbänk också. Köksbord, badrumsgolv och säng får det nog bli.
Mamma hade både mig och min bror uteslutande på köksbordet så det funkar utmärkt 🙂

Bor också i en tvåa på knappt 50 kvm och har pressat in ett skötbord i sovrummet. Det kändes som att det var viktigt för oss att ha en speciell plats till det. Vi köpte det billiga från IKEA så det är lätt att skjuta åt sidan om man behöver komma åt bredvid feks. Det finns ganska smarta plastskålar att hänga på sidan av bordet. En hämtar vi vatten i, innan vi börjar byta blöja, eller så får den andra hämta vatten. Jag tycker det funkar bra. Trodde att det skulle bli meckigt att inte ha rinnande vatten bredvid och att det skulle bli för trångt i sovrummet men det är ju inte för alltid heller.
Vi kommer byta blöjor på köksbänken. Vi har ett utrymme till vänster om diskhoarna som vi bara använder för "pynt" nu (läs: blomma och kokbok). Där tänker jag att vi kommer ha skötbädd permanent på vardagarna (kommer viga utrymme i närmare köksskåpet för mindre uppsättning blöjor osv). Sedan kommer vi ha en byrå i gästrummet/kontoret som sedan kommer bli barnrum där vi har mer förvaring av blöjor, tvättlappar osv. Får vi gäster så kommer jag att plocka bort skötbädden. Men jag tycker att det känns viktigt att stå i närheten av vatten! Vårt badrum är för litet/dåligt planerat så vi har inte möjlighet att stå där någonstans.
Jag håller med om att man kan byta blöja nästan var som helst :) Själv är jag en människa som gärna vill ha det praktiskt så jag trivs bäst med att byta vid just skötbordet. Att det finns massa förvaring att lägga grejer i blev viktigt när jag insåg att: var i hela friden skulle jag förvarat blöjor och annat jox annars?! :) Blev en hel del från gratisgravidboxarna :) Jag har även ombyteskläder hängandes på en krok bredvid skötbordet så att de finns till hands om det skulle hända en olycka (vilket det gjorde hela tiden i början). Jag har ett skötbord från inovi. Finns hyllor undertill och skålar på sidorna om man vill. Är jättenöjd med det. Är skötbordet i vägen så flyttar jag bara det eftersom det har hjul. Som ni förstått så gillar jag att ha saker nära till hands och på plats men alla är ju inte likadana. #0 Kan det möjligtvis hjälpa om du hade haft hjul på ditt skötbord? Antingen flyttandes runt i badrummet eller kanske utanför om du vill vara nära vatten. Eller någon annanstans… :) Förresten att sitta på golvet och byta hade jag helt klart gjort oftare om ryggen hade tillåtet det.
Det hör inte hemma här egentligen men det måste varit den här tråden som inspirerat mig. Inatt drömde jag om trådlöst vatten. Jättehäftigt var det :)

#15 vilken fantastisk uppfinning. Det skulle lösa många problem i världen. Ta patent!
Du ska bara tänka ut detaljerna, men det kan väl inte vara så svårt…😉
Jag har tänkt att använda tvättmaskinen i början iallafall, men jag vet ju inte direkt något om blöjbyten än så det kanske hinner ändra sig

Det här med vatten i närheten, känns lite överskattat :P Visst, det beror väl på om ungen kaskadskiter över allt och alla. Men, vi har aldrig behövt duscha av Elva. Blöta trasor (ligger färdigt vid skötplatsen) har alltid räckt bra.
och vi har fått duscha alvin/bada honom i handfat hos folk ;)

Även stora ryggbajsar har vi tagit med trasor och papper :P
vi med ;)
Kanske kan man ha en sån där dunk med kran ståendes på nattduksbordet eller ett sidobord bredvid soffan? Finns snygga i glas också om man är inredningsmedveten. Så kan man bara ha en liten skål och servetter liggande bredvid. Så tar man bara lite vatten i skålen och doppar servetter i. Eller så håller man bara servetterna under kranen. En kran är ju enklare att hantera med en hand än till exempel en petflaska med kork tänker jag.
/Surpan

Jaa, flera bilder!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#23 Åh vad fint 🙂 men vi har inte plats för något sådant någonstans 😕 Vi bor litet och har mycket och stora möbler typ. Finns inget vettigt ställe att ha något sådant på för oss.
Finns det inte skötbord som man kan ha över spjälsängen?
#23 Så fint. Jag glömde ju: sophink! Känns ganska viktigt, åtminstone i början när ungen skiter till höger och till vänster :) #26 Jag har sett resebabysäng med skötdyna som sätts fast på kanten. Mina föräldrar har från Jysk.

Ett vägghängt skötbord kanske är nåt annars? De är riktigt fina. Vi var på nyårsfest hos en familj med ett sånt och fick låna det för att byta på lilltjejen. Skulle gärna haft ett sånt men väggen där det kunde suttit är alldeles för porös. Evt är det lite dyrt. Typ 10 ggr så dyrt som vårt Ikea bord… Men snyggt och praktiskt. http://www.byboonline.se/shop/product/pippivegga-white?tm=webshop När jag var bebis hade vi tydligen ett skötbord som man kunde sätta på badkaret. Det var ju också smart, men vi har inget badkar och typ en halv kvm golvplats på toaletten.
#28 Tyvärr tavlor, hyllor och speglar på väggarna så har inte plats för ett vägghängt heller :P
#29 Jag har på känn att du kommer att ha igen det om du prioriterar en någotsånär bekväm skötplats/skötbord framför tavlor, hyllor och speglar. Tänk att du/ni kommer byta blöja på bebisen kanske 12 ggr om dygnet de första veckorna och sen runt 6 ggr om dygnet i X antal månader framöver. Det blir måånga gånger! :) Själv fick vi flytta en handdukshängare och borra nya hål i väggen men vad gör väl det, sonen är värd det :) Å andra sidan kanske du/ni gör klokt i att vänta. När bebisen väl är framme och du/ni provat på hur det är så kanske saker och ting faller på plats lättare :)
#30 Absolut! Grejen är att det inte finns något bra ställe för oss att ha vare sig skötbord eller en vägghängande sådant även utan tavlor och speglar då t.ex. sovrummet och badrummet (där jag kan tänka mig att ha ett fast skötbord) är de minsta rummen och redan trånga. Badrummet är omöjligt att få in ett skötbord. Skulle kaaaanske kunna få in ett litet miniskötbord mellan dörr och säng men då blir det för sambon att klättra över mig varje gång han ska upp tidigt på morgonen för att gå till jobbet ungefär, haha 😃
Min morsa använde sig av köksbordet. :)
Vi har beställt en sån uppblåsbar skötbädd! Kommer ha den i tvättstugan på en bänk men tänker att en sån är ju enkelt flyttbar för er som kanske behöver hålla till på lite olika ställen :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Har ni badkar Synnerlig? Helt säkert på att det finns skötbord som ställs ovanpå badkar :)
#34 Nej, tyvärr så har vi inget badkar, men jag önskar att vi hade ett 😃