Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 9915 ggr
[TanatosNyx]
0

Vi som ska ha barn 2016 #3

Gamla tråden fortsätter här. 🙂

em.nord
0

Tass :) Nu ska jag sova. Linköping imorgon. Skriver då…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[postmortum91]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo ska ha barn 5 mars.

Nu är jag i vecka 23 (se bild).

Hur är min mages storlek i förhållande till andra vecka 23 magar? 
Känns som den börjar bli jättestor, ändå har jag bara gått upp 2,5 kg

Nnina
0

Klockan är fyra på morgonen och lilleman har boxningsmatch i magen! Haha! Varit vaken i en halvtimme snart och matchen verkar inte vara slut än på ett tag!;-) lilla busunge som håller sin mamma vaken, men får väl försöka sova lite så att man orkar upp när klockan ringer!:-)

Mara-Bell
0

#1. Önskar er lycka till i dag, hoppas verkligen på att allt löser sig till det bästa. #2. Min mage är inte alls så stor som din, men jag tycker den är stor ändå, och jag är i vecka 16. Jag kan omöjligt ha mina arbetsbyxor knäppta längre, och har fått köpa stretchjeans i en storlek större mot vad jag brukar ha. Tycker det är lite tidigt med mammakläder redan nu :-)

[TanatosNyx]
0

#1 tänker på er idag. Kämpa på!

Anonym
0

Kul med bilder, tänkte efterfråga det faktiskt! Ska fixa en jag med…

//Firsttimer

em.nord
1

Jaha då blev jag inlagd i Linköping ändå. Suck. De kommer kolla flödet och ctg varje dag. Ingen förlossning idag men lät på överläkaren som att det kan bli när som. Vi ska träffa barnläkare för planering. Daniel åker hem ikväll. Får omgruppera familjen då. Är ju massa planering med sonen och djuren… Inget kul att bli inlagd :( inget kul att föda för tidigt. Bara v 26+3 nu… blä! ;) Men vid gott mod trots allt.

emmans blogg

[postmortum91]
0

#7 Hur märkte du att något va fel eller vad man säger?
Vad ska man själv hålla koll på?
Hur stor är chansen att barnet överlever om det skulle komma ut nu?
Lycka till! Kram

[TanatosNyx]
1

#8 Hon väntar tvillingar, de kollar man upp regelbundet med ultraljud just pga komplikationsrisken

PerhapsimAnna
2

Förutom att min spegel är otroligt smutsig så tycker jag att min mage ser ut som en fyrkantig låda haha! (vecka 30…. 29+3)

Nu har jag börjat känna olika kroppsdelar och funderar på vad det är jag känner, tror det är rumpan som ligger uppåt då hon hade hicka i morse och den kände jag långt nere i bäckenet, men det är ganska stort, hårt och runt och jag känner det strax under mina revben o om jag trycker lite lätt på den så känner jag att det trycker lite nedåt i magen också så jag kan ju putta runt bebisen pytte lite men det är bara något jag gör när jag inte känt att hon har rört sig på ett tag haha!

[TanatosNyx]
1

#10 Jag gissar på säte med ryggen utåt :) ser väldigt misstänkt ut. Rumpan är "nedre kanten".

PerhapsimAnna
0

#11 Ja det är säkert det lilla huvudet jag känner då! Kanske inte superbra att trycka på de då? Inte för att jag tar i hårt eller så :)

em.nord
1

#8 som 9 skrev så har jag gått på täta ultraljud varannan vecka pga enäggstvillingar. Jag märker inget särskilt men läkaren gör det :) Så de märkte det dåliga flödet och att han var mindre har vi vetat länge. Fick ännu en kortisonspruta idag. Kommer ha Ctg varje dag och Ul varannan dag. Imorgon får vi träffa neo personal så det ska bli skönt :)

emmans blogg

[GråHäxa]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad tråkigt att du blev inlagd em.nord :( Men det är ju ändå bra att du är där dom har koll. Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt!

Vad roligt att se era magbilder! Slänger in några jag med, v.6 får vara "före" lite svullen där men ungefär hur jag såg ut innan. Tycker absolut att det har hänt en del men vissa dagar funderar jag på om det  bara är mat haha :D

Litenloppa
2

Jag har helt missat att det var dags för ny tråd. Håller alla tummar och tår för er em.nord! Det var någon som undrade vart jag köpt bolan, skickar ett pm om det för annars räknas det väl som reklam? Kul att se lite magar! :) Skickar in min v21 mage, nu är det v 22 och ingen missar längre vad det är för nåt i den ; ) mindre kul att rumpan sväller i ungefär samma hastighet bara :/

[GråHäxa]
1

Det var jag som undrade om bolan, men det är lugnt jag har redan beställt en nu ändå 🙂

Nnina
2

Gick in i vecka 25 igår och magen växer så det knakar!:-) bilden är inte jättebra men svårt att ta bild på sig själv! Haha! Här är iaf magen från idag!:-)

[Miiika]
2

Här kommer min bild, denn tog för någon vecka sedan, alltså vecka 20 eller 21-bild :)

Anonym
3

Här kommer en bild från förra veckan (20+0), idag är det 21+2 och i torsdags var vi på RUL. Allt såg bra ut med lillen, men moderkakan var låååångt ner så blir ny koll i början på januari. Om den inte flyttar sig uppåt vartefter magen växer så blir det kejsarsnitt 😭 //Tvåan

Anonym
0

Idag har jag ont i magen och vi ska snart på 40-årsfest…. 😭

//Firsttimer

Anonym
0

Nån som har koll på om man kan räkna ut bf om man vet vilken dag exakt man hade sex?
Har så oregelbunden mens så det blir konstigt med deras sätt att räkna. Har blivit flyttad tre veckor hittills… Tänkte jag kunde räkna ut det själv med hjälp av "tillverkningsdatum" ;)
//Firsttimer

[TanatosNyx]
0

Nej, men på en veckas tidsspann eftersom spermierna överlever max 7 dagar, så inom den tidsramen hade du ÄL. :)

Anonym
0

Ok och hur många veckor/dagar räknar man dådå?
För de vanlig 40 veckorna är ju från sista mensens första dag va?
//Firsttimer

[TanatosNyx]
0

Om du utgår ifrån dagen då ni hade sex, så får du tänka att det kan ta en vecka längre innan du föder mot beräknat bara :)

[Miiika]
0

Hur lång tid innan beräknad födsel kommer ni att gå hem från jobbet? Eller kommer ni att jobba in i det sista? :) Måste ju börja planera!

Anonym
0

Drygt en månad före, finns inga andra alternativ i Finland. Minns med förra hade jag varit sjukskriven tre veckor - jobbade 1½ - en vecka semester - jobbade 2 veckor. Så när det var dags att gå på ledigt tyckte jag gott o väl jag hade kunnat jobba lite till 😎 //Tvåan

mollyt
0

Vad fint med bola, jag vill också köpa en sådan! Lite sent nu kanske men äsch, det verkar så fint. Kan hänga den i vagnen sedan. Köpte ni online eller i en butik? Låter de likadant? 

Jag är inne i barnvagnstänkandet nu… Har läst en del på barnvagnsbloggen om deras tips. Där verkar det som att böjda handtag är "bättre" om man är kort medan utdragbara handtag är "bättre"  om man är lång. Hur tänker man då om man är en av varje, haha! Jag är kort (161cm) och min man är lång (186). Jag kommer vara den som går mest i början men han kommer ju också rulla barnvagn mycket. Hur tänkte ni andra? 

La in bilder på de första bilderna jag hittade med böjt/utdragbart handtag. Från Barnvagnsbloggens hemsida.

Pontiac57
0

#25 Jag började gå hemma förra veckan v 32 å jag blev beviljad graviditetspenning :) Anledningen va att min chef inte ville ge mig lättare jobb så de blev för påfrestande på kroppen tyvärr

[Synnerlig]
0

Är i vecka 14 nu och väntar första barnet och de senaste dagarna så har jag haft en väldans konstig hunger :P Kan vara jättehungrig helt plötsligt och när jag äter så kan jag helt plötsligt bli jättemätt på väldigt lite mat. Så kan jag sitta och vara mätt ett bra tag för att sedan plötsligt bli jättehungrig igen. Det kommer inte någon direkt förvarning att nu borde jag kanske äta något utan det är plötsligt: "Jag vill ha mat och det är nu!". Jobbigast är ju när jag blir hungrig precis när jag har gått och lagt mig eller om jag vaknar mitt i natten för att gå på toaletten och jag känner mig superhungrig.

Någon mer som har det såhär? :P

Anonym
0

#24 Eeeh gravidhjärnan fattar inte….

Jag ska jobba så länge det bara går, älskar mitt jobb!! Och bor rätt isolerat så jag är rädd att jag blir knäpp av att va hemma för länge innan bebben kommer.
//Firsttimer

Fredrikida
1

#27 jag och min man har lite samma problem. Jag är 163 och han är 197. Vi valde en utdragbar som när den var längst in passade mig bra och när den var längst ut funkade för maken. Vi får väl se hur det blir men jag tror på beslutet vi tog där!

Zelmabus
0

#25 är i vecka 29 (28+3) och har blivit sjukskriven from idag hela nov ut för att söka gravidpenning, får jag avslag så sjukskriver de mig hela tiden ut. Enbart pga min arbetsgivare ej vill ge mig lättare arbetsuppgifter (fast det finns och jag informerade redan i september om detta och då var inte schemat skrivet för nov/dec). Men enligt rykten på jobbet så ska mina chefer nu först ev ge mig lättare uppgifter (var hos läkarn i fredags så det blev ganska hastigt beslut som Jag inte tror de var beädda på).

[Thiah]
1

#26 fast jag tyckte det var bra att man automatiskt fick gå 30 vardagar innan bebisen kommer utan att ansöka eller hålla på. Jag var nu sjukskriven 4v innan jag gick på moderskapsledigt pga jobbet och foglossning. Vet att min syster i sverige fick jobba tiden ut på kontor. Bara att knapra sa dom. citodon

em.nord
1

Med Elliot gick mitt vikariat ut i v 34/35 så efter det slutade jag. Och blev faktiskt sjukskriven pga foglossningen som var hemsk. Nu med tvillingarna redan v 17 men det var ju speciella omständigheter :)

emmans blogg

Velinga1984
0

Jag har varit sjukskriven sen jag plussade, och kommer byta sjukskrivningen mot graviditetspenning i januari. Bebis kommer i mars :) Var i princip samma sak när jag var gravid 2013. Mina graviditeter är alltid jobbiga :S

Anonym
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fick äntligen träffa en vettig läkare så nu är jag sjukskriven 100%. Sån otrolig lättnad, har mått så dåligt av jobbet på senaste. Läkaren var helt underbar, det var inga problem alls att få det beviljat efter att han fick höra vad jag jobbade med och hur det påverkar mig och magen. Den första läkaren jag gick till vägrade sjukskriva mig "för sånt sjukskriver man sig inte för". Hon sa en massa saker som var riktigt bullshit, kollade upp det efteråt och inget hon berättade för mig stämde. Funderar nästan på att anmäla henne, men det orkar jag inte just nu.

Lyckades äntligen få rörelser på film 😍

/M

Anonym
0

Vilken vecka är du i?

Anonym
2

22 (21+1) /M

Anonym
2

Åh men samma som jag (21+0) och den enda jag kan ana är lite bubblor då och då… Och definitivt inget som syns på utsidan :(
Första barnet?

//Firsttimer

Anonym
0

Du har inte moderkakan i framvägg? Har två vänner som är ungefär lika långt gågna som jag som inte heller har känt något ännu. Enligt deras BM så ligger moderkakan ivägen. /M

Anonym
0

Nä den ligger i bakkant.

/Firsttimer

Anonym
0

Ok, konstigt. :/ Hur såg det ut på RUL? De sa inget om barnets placering då? Ja det är första barnet. /M

[Miiika]
1

Jag är i vecka 23 och jag känner ju rörelser och man kan känna dem när man håller handen på magen men de har inte synts så tydligt än - bara någon enstaka gång. Så det är nog inget att vara orolig för, det är ju så olika från person till person :)

em.nord
1

#39 absolut inget konstigt :) kan dröja ett tag till innan du känner rörelse.

emmans blogg

Litenloppa
0

Livmoderns placering spelar också in har jag jört. Och, tror jag, hur bebisen ligger. Jag är i v 23 och vissa dagar känner jag jätte tydligt hur han vänder sig och kan få sparkar som nästan gör ont. Sen kryper han (min teori alltså ) längre bak i livmodern och vänder ryggen utåt och då känner jag bara lite sprattel under nån dag eller två. Din bebis kanske ligger vänd bakåt och liksom sparkar inåt? Då känner man mindre sa min BM.

plommon1
0

Jaha. Då har jag precis utan förvarning kaskadspytt upp lunchen över halva vardagsrumsgolvet. Sådana dagar känner jag mig väldigt glad över att jag läser på distans. V.14 nu och det börjar iaf lätta. Längtar tills det försvinner!

Anonym
0

Tack för era lugnande ord!
Just nu "kuttrar" det bra i magen här, men känns mer som muskelryckningar än sparkar haha. Men måste vara bebben… Har dock bett om tid hos BM för att få höra hjärtljuden så jag kan bli lugnare.

/Firsttimer

[GråHäxa]
0

Jag har en vän som är gravid nu med och hon började känna de första rörelserna i v.22 så ja det är nog väldigt olika det där. Jag väntar ivrigt på att känna något går in i vecka 18 i morgon. Jag tyckte mig känna någon form av "buffande" igår men vet inte om det är bebis eller annat som rör sig haha. 

Skall precis gå och hämta ut en doppler som jag beställde för några dagar sedan och fy vad jag är nervös att jag inte skall höra något hjärta. Börjar nästan ångra att jag beställde en :S

Litenloppa
0

Hu så jobbigt det låter plommon1. Hoppas det släpper snart! Kommer inte ihåg, jobbar du även de dagar du mår så illa? Här har bebis lagt sig till rätta på snedden, huvudet trycker så det gör ont på höger sida av magen och med fötterna sparkar han på mitt urinrör så det känns som jag ska kissa på mig :/ Har försökt trycka lite på huvudet och be honom flytta sig lite men fick bara en hård spark tillbaka haha Fasar för hur ont det kommer göra när han växt mer…

[GråHäxa]
2

Åhh vi fick precis höra bebisens hjärta med dopplern ❤️ Vilken lättnad när man oroar sig!

Anonym
0

Och jag fick tid hos bm så har lyssnat på hjärtat nu och tagit lite prover, allt såg bra ut, puh!

//Firsttimer

plommon1
0

#49 Tack och lov läser jag och är bara i skolan en halvdag i veckan. Eller ja, normalt är jag det men de senaste veckorna har jag inte varit i skolan. Tack och lov relativt enkel kurs som man kan klara hemma när det kniper. Känns som en mardröm att behöva gå igenom något liknande på en arbetsplats. Vill inte tänka på dramat när man råkar kräkas över golvet i lunchrummet… Huga! Skönt att sambon jobbade med. Jag föredrar att kräkas i ensamhet så att säga…

mollyt
1

Firsttimer, jag är i v 22+5 nu och jag känner också bara bebis på insidan. Har känt EN gång en liten puff på utsidan i förrgår.

Pontiac57
0

Går in i vecka 34 morrn och min lilla knodd har senaste tiden lärt sig trycka mot revbenen med fötterna och boxar ilsket på urinblåsan hehe blir lite jobbigt. Men har ju förövrigt haft en enkel graviditet så ska inte klaga, är ju ändå värt besväret i slutändan 😊

PerhapsimAnna
0

Är i vecka 32 (31+2) och många kvällar dom senaste dagarna så har det känts som att magen ska explodera!! Det stramar o drar o de är svårt att få luft o känns som att lillan gärna ligger på en stor kroppspulsåder för känns som att hjärtat ska komma upp ur halsen, det är lite påfrestande att ha hjärtat i halsgropen nästan hela kvällen.. o som grädde på moset lever lillan loppan där inne o sparkar gladligen på både lungor o upp mot mage o hjärtat.. Någon annan som upplever detta? :p

[Miiika]
0

Känner inte av så pass mycket än men visst har det blivit mer! Ännu inte så att det gör ont, kan vara lite obehagligt ibland men ont gör det inte. Igår var vi hos barnmorskan, tog lite prover och lyssnade på hjärtat :) Allt var bra, förutom lite lågt järnvärde och lågt blodtryck (förklarar yrseln och att jag svimmar ibland). Nästa tid är i mitten av december, längtar till dess :)

PerhapsimAnna
0

Känner inte heller att det gör ont, mest att det är en väldigt obehaglig känsla när det trycker på så som det gör till och från! Visst är det mysigt att höra det lilla hjärtat slå! Längtar till mitt nästa möte med BM som är i mitten av nästa vecka :)

[TanatosNyx]
0

Det låter som vena cava syndrom

PerhapsimAnna
0

Konstigt nog upplever jag det även när jag ligger på sidan, försöker undvika att ligga på rygg för då märker jag det direkt! Kan även uppleva det när jag sitter upp.

Anonym
0

Det pickar på där inne nu, känner minisparkar så fort jag sitter ner typ. Även pappan fick känna en spark igår faktiskt!
Men måste ändå säga att det känns lite läskigt haha, är en ny grej och en ny fas.

Känner mig så tung i kroppen idag, ska man verkligen palla att bli tyngre och tyngre nu i fyra månader till???

//Firsttimer

plommon1
0

#60 Det där med att bli tyngre är jag inte heller förtjust i! Framförallt setnjag inte fram emot att behöva freda mig mot taffsande nyfikna människor. "Ey, leave my belly alone!" Men jag är bara i v.15 (14+0) idag och det syns fortfarande inte nämnvärt på mig. Var på cellprovstagning i veckan - attans vad obehagligt det var den här gången :O innan har det knappt känts, men den här gången gjorde det faktiskt ont. Min livmoderhals hade tydligen flyttat sig ordentligt åt sidan… Tur att jag slipper det på två-tre år nu! Hade en annan BM och när jag kom in frågade hon mig om sista mensen… "14:e augusti" sa jag. Då tittade hon konstigt på lingonkaka undrade om jag åt P-piller… Känns skönt att det inte syns än! Vi har fortfarande

plommon1
0

… Berättat för familjerna, bara några av mina närmsta vänner. Vi tänkte vänta till i allafall efter RUL i mitten av december innan vi säger något. :)

plommon1
1

Haha lingonkaka? De här telefonerna… "Konstigt på mig" ska det ju vara!

[WickedAlly]
0

Jag trodde inte man fick göra cellprov när man är gravid? Fast då hade hon väl sagt det iofs. Kanske olika landsting.

[Thiah]
0

#64 här får man på min men inte i kommunala vården.

Pontiac57
0

Jag va precis i början av graviditeten när jag va på cellprovtagning och hon sa direkt att det va absolut ingen fara :)

[GråHäxa]
0

Jag fasar också över att folk skall börja kladda på magen. Tycker inte alls om att det börjar känns lite som att man är "offentligegendom"  Om det skulle ske att någon jag inte känner vill ta på magen skulle jag säga blankt nej. Men hur tusan gör man om det är folk man känner men ändå inte känner som sin närmaste familj, typ svärföräldrar? Det kan ju säkert bli tråkig stämning och sura miner tänker jag. Hur tänker ni om sånt? Låter ni folk känna eller säger ni ifrån? Har ni några bra tips på hur man kan säga ifrån på ett "snällt vis" ?

[TanatosNyx]
0

Cellprov får man göra fram till sista trimestern, sen kan det bli missvisande :) tror man kan få falskt positivt på cellförändringar eftersom graviditeten förändrar så mkt.

PerhapsimAnna
0

#67 Jag tycker snarare det är mysigt att folk uppskattar att ta på min mage, tycker det oftast är vänner som aldrig själva upplevt någon med en gravidmage i sin närhet och om dom blir glada eller tycker det är en utav de mysigaste stunderna på dagen så får dom gärna smeka min mage lite :)

Sen om du inte alls vill att dom tar på din mage så kan du ju bara säga att du är fruktansvärt kittlig eller att du helt enkelt inte vill att dom tar på den, ärlighet kommer du alltid längst med! Om dom mot förmodan inte frågar innan så får du ju helt enkelt fånga deras hand och säga att du känner dig obekväm eller att du inte vill! :) Jag hade respekterat det till 100%!

[Miiika]
0

Jag älskar min bebismage, även om det börjar bli tungt för ryggen. Jag har väldigt ont i rygg och fötter.

I helgen ska vi bo på hotell och gå på spa. Jag frågade barnmorskan om vad som var okej på spa och har fått tips och råd, ska bli fantastiskt skönt med lite avkoppling i ångbastu och fotmassage :)

[Miiika]
0

Jag läste inte alla kommentarer innan jag skrev :P Jag kan tycka precis som du, GråHäxa, att vissa personer är det helt enkelt inte okej med. Vissa känns det bara fel och konstigt med!

[GråHäxa]
1

Att säga att man är väldigt kittlig var faktiskt en väldigt bra idé, det stämmer dessutom. Får köra på det om jag hamnar i en jobbig situation :) Tack för förslaget PerhapsimAnna :)

Ja men precis Miiika en del personer känns det ju bara konstigt med. Speciellt om det kanske är någon som vanligtvis inte brukar ha någon kroppskontakt med om man säger så :P Åh vad härligt med en hotell och spa helg, det hade inte suttit fel :D

plommon1
0

Det var faktiskt min BM som bokade tid till cellprovet på inskrivningen. Hon ville ha med mig i systemet innan det blev försent eftersom jag flyttat och bytt landsting 🙂 

Hon var väldigt snäll och trevlig, och försäkrade mig minst en gång i minuten att det inte var någon fara för det lilla livet i magen. Det trodde jag aldrig heller - på ett sätt så får man ju lita på att de vet vad de gör liksom. I alla fall jag som inte har så bra koll 🤪

Nä, det är just de där familjemedlemmarna och så som det kan bli lite jobbigt med tallande på magen känns det som. Jag är inte så mycket för kroppskontakt med andra överlag, bortsett från sambon då. Men kittlig var bra! Och att vänligt men bestämt säga NEJ i de lägen som det funkar.

Destany
0

Jag är gravid i v 12 med andra barnet o denna graviditeten är helt annorlunda än när jag väntade sonen. Mår sjukt illa så jag äter legigan Comp som hjälper sådär

Anonym
0

Var också fundersam på det där med att det skulle tas på min mage stup i kvarten, men än så länge är det bara min pappa som klappat på den en gång vad jag kan komma ihåg, ändå jobbar jag i en stor butik med många kollegor och kunder. Så inte alls nån stor grej, som jag trott!
Skönt.

Åh, spa!! Vad var ok att göra?

//Firsttimer

[GråHäxa]
1

Tror jag precis fick uppleva bebisen första kullerbytta, vilken mysko men mysig känsla ❤️ Det är så surrealistiskt att det verkligen är en människa där inne :P

[Miiika]
0

Gått in i sjunde månaden nu, så månad sju, åtta och nio kvar… Milstople :)

Läste på 1177 att från och med nu ska man känna fosterrörelser varje dag, det har jag gjort men nu känn det som att man måste vara fokuserad på det. Telefonnumret till barnmorskemottagningen och till förlossningen hänger redo på kylskåpet. Ska skriva upp sambons nummer och ha här på jobbet, om något skulle hända här. Planera, planera, planera :P

PerhapsimAnna
0

#77 Jag känner nästan likadant (telefonnummer i högsta hugg), en sak kan jag bara säga runt vecka 29-30 så ändrade min bebis rörelsemönster bara över natten och jag fick panik då jag trodde jag inte hade känt henne på flera timmar (har haft en ninja fram tills då, nu mer puffar, hicka  o stretchövningar) så jag åkte in till förlossningen direkt, grät hela vägen dit… grät i väntrummet och sedan grät jag när jag fick höra hennes hjärtljud från maskinen.. usch värsta dagen hittills!

Hoppas du inte blir uppskrämd, menade mest att du kan vara beredd på att dom kan ändra rörelsemönster och att du inte ska panika som jag gjorde :)

Litenloppa
0

Ändrar dygnsrytm hos bebisen är lite läskigt med. Från att ha satt igång med gympapass varje eftermiddag har han nu ändrat sig till sen kväll och natt. Jag gick tre dygn med hjärtat i halsen och var orolig över hur lugn han var innan jag insåg att anledningen till att jag vaknade på nätterna var att bebis hade förlagt sin kickboxning träning till mitt i natten ^^ Jag vaknade liksom inte så pass mycket innan att jag konstaterade vad som hände utan bara somnade om. BM besök förra veckan, allt bra. Lyssnade på hjärtat och Bm skrattade åt bebis manövrar för att glida undan dopplern, han gillar den inte alls. Till slut gav han dopplern ett par rejäla sparkar så det smällde i hela rummet och BM önskade oss lycka till med honom när han kommer ut och frågade om det möjligen var någon av oss som hade ett hett humör ;) Vet inte vad hon tänkte aaalls haha ^^ Och de eländiga järntabletterna skulle jag dubbla dosen av. Huuu :s

PerhapsimAnna
1

#79 Jo jag hade också en ninja i magen innan men nu med mindre utrymme så kommer hon inte åt att sparka lika hårt utan de blir mer att hon ligger o spänner/stretchar o trycker upp sina fötter under revbenen och trycker på kissblåsan. Hon är lika aktiv under sina vakna perioder o det gör nästan lite ont ibland när hon ska byta sida… sen så ligger hon troligtvis med händerna väldigt nära min troskant eller något för det känns som att hon ska klä av mig ibland.. samma med hickan, precis vid troskanten :P vecka 33 (32+1)

Usch va tråkigt att du behöver äta så hög dos av järntabletterna! Hur går det med magen o tabletterna? Själv har jag inte behövt äta några än, som tur är! :)

Litenloppa
0

Jag tror min ligger på tvären just nu, han har ju ännu gott om plats. Jag får sparkar på vänster sida och så "kittlar" han mig med händerna på höger sida. Vissa dagar vänder han sig med fötterna neråt för då sparkar han mig mellan bena :o Ska äta två kapslar istället för en, med en kapsel har det gått rätt bra för magen men nu med två är jag rädd att det kommer stanna upp helt… Jag har IBS och magkatarr bland annat så min mage har varit åt skogen i flera år, men det är väl bara att härda ut ^^

[GråHäxa]
0

#80 Vilken liten toka du har som försöker klä av dig haha 😃

------------------------------------------------------------------------------

I går när jag skulle sova så kände jag bebisen på utsidan magen 2 gånger, så himla häftigt! Sprang ut till maken som satt i vardagsrummet för att han skulle känna men då slutade rörelserna såklart :P Imorgon skall vi på RUL så otroligt spännande och nervöst!

Vad äter ni för järntabletter föresten? Jag skulle börja med det i nästa vecka så det kanske är dags att köpa hem.

PerhapsimAnna
0

#81 haha ja de där kittlandet känner jag igen, så mysigt. När hon låg med fötterna nedåt så sparkade hon mig på/mot ändtarmen haha så kändes nästan som att jag skulle göra på mig :P

#82 Ja, det är väldigt fantastiskt vad dom små kan hitta på där inne! Spännande med RUL, vet själv hur supernervös jag var men allt gick bra och det var så mysigt att få se sin lilla bäbis :D

[Miiika]
0

Idag har jag inte känt alls mycket, väntar nervöst på att känna av kvällens aktivitet nu!

Litenloppa
0

Det kommer säkert :) Kanske blir en himla fart sen ^^

[Miiika]
0

Det var ganska lugnt faktiskt… Kände kanske tre gånger på hela dagen igår. Hoppas att jag känner mer idag! Jag blir orolig!

PerhapsimAnna
1

#86 Så länge du känner liv i magen varje dag så ska det vara ok. Sen kanske du har varit mer aktiv än vanligt o då är det lätt att missa eller så kanske bäbisen lagt sig med ben och armar inåt så att du har svårt att känna av rörelserna. Men är du det minsta orolig eller osäker så tycker jag att du ska prata med förlossningen, dom kan lugna dig! :)

När jag är lite osäker på om jag här känt bäbis eller inte så brukar jag försöka väcka henne. Då brukar jag dricka superkallt vatten o lägga mig på vänster sida o smeka magen lite hårdare eller ställa mig med magen mot diskbänken o knacka försiktigt med glasets botten mot diskbänken, brukar få far på den lilla (känner mig lite taskig) men bättre det än att vara orolig hela dagen!

[Miiika]
0

Hm, jag tror att jag har känt något litet en gång idag men inte alls tydligt. Kanske inbillning. Brukar vara mer aktivitet på eftermiddagen men har inte känt något än. Jag kanske ska ringa barnmorskan!

PerhapsimAnna
0

#88 Ja ring barnmorskan om du känner dig osäker, jättedumt att gå runt o vara orolig i onödan! :)

[TanatosNyx]
0

Säger som ovan, ring

Anonym
0

Min bebbe knackar på rätt bra där inne nu, nästan alltid när jag sätter mig ner. Det sparkar absolut inte hårt, känns mer som små ryckningar eller tryck eller hur jag ska säga. Men känns skönt att det rör lite på sig, ibland känns det utanpå också.

V 22+6 idag!

/Firsttimer

Litenloppa
0

#88 Vissa dagar har jag kännt väldigt lite också men jag tror att det är så att bebisen vänder sig innåt/bakåt som någon mer skrev. Att det känns mindre då helt enkelt. För det kan vara bara lite lite sprattel ett par dagar och sen helt plötsligt kommer det jätte sparkar igen. Eller kanske din bebis har gjort som min och ändrat dygnsrytm och är vaken på nätterna när du sover? Dom flyttar ju runt en massa därinne! Ibland ligger lille herrn här på tvären, ibland på snedden och en minut senare har han huvudet under min navel ^^ Och han föredrar som sagt att vara igång på nätterna och då vaknar jag inte alltid så mycket att jag kommer ihåg det sen på morgonen.

Niini
6

Här sparkas det mest väldigt lågt ner och mycket neråt (läs: på pissblåsan), farar för när sparkarna blir starkare om inte busen byter ställe 🤪 //Tvåan - som ger sig till känna 😃

[GråHäxa]
3

Idag har vi varit på RUL. Allt ser bra ut och troligtvis väntar vi en liten flicka Hjärta Vilken fantastisk känsla att få se den lilla och att allt ser ut som det skall. Han tänka alla möjliga saker när man satt i väntrummet. Blev flyttad rätt mycket också, så helt plötsligt är jag nu i v.20 och halvvägs. Vet inte om det verkligen stämmer eftersom jag använde ÄL stickor men det spelar ingen roll, allt är bra och det är de viktigaste Glad

Det är säkert ingen fara Miika men det är ju bra att kolla med BM för säkerhetsskull. Jag känner nästan bara rörelser på kvällen och natten, men enligt UL är det full fart där inne Glad

Pontiac57
0

Va hos bm idag för sf-mått och lyssna på hjärtat och det va en riktigt liten buse. Låg först på något konstigt sätt så bm fick ett alldeles för litet mått, efter mucket om och men fick hon ett hon va nöjd med så då slapp jag ett extra besök nästa v :D och sen tog det nästan 10 min att få fatt på hjärtljuden så hen sparka på dopplern och flyttade sig hela tiden :p

[TanatosNyx]
2

#93 Ååh, var det du! 😃 jag fattade aldrig att du kunde vara en av de anonyma eftersom vi har en del som hänger kvar på sajten, så jag trodde bara du var en av dem 😃

Niini
2

#96 Hehe 😃 jag lyckades ju aldrig lämna sajten här emellan riktigt heller 😎

SoeN
1

En ny-gammal medlem på iFokus som också väntar bebis 2016, närmare bestämt runt Juni/Juli. Allt hänger lite på hur många det är 🥵🙂

Grattis till er alla! 🌺

em.nord #44 (för att tagga något av dina inlägg) 🙂 

Skönt att du är under uppsikt! Hur mår du och hur har du mått? Hoppas det är okej om jag frågar? Vi var nämligen på tidigt Ul förra veckan (i v6) då de inte visste om graviditeten satt rätt först, så efter hormonprov och nytt Ul såg de tre hinnsäckar - med ett hjärta som slog. Läkaren informerade om att antingen tillbakabildas de andra två, eller så visar de sig nu vid Ul nästa vecka. Min fråga till dig är, och du svarar bara om du vill. Såg de två hjärtslag direkt? 

Vi är smått nervösa över det här 🥵 Detta är min tredje graviditet. Det är några år emellan barnen men så här har jag inte mått tidigare. Magen jättestor, illamående som jag vet inte vad, såå trött och väldigt ont. Både som mensvärk men hela jag i princip. Självklart kan graviditeter se olika ut.

[TanatosNyx]
1

#98 Det kan börja ticka olika snabbt (synas olika på UL) vid flerbörd, så det kan sluta med 3 bebbar för dig 😎 nästa ul bör dock ge tillförlitligt svar, då är du såpass långt gången.

Niini
1

#98 Men shit vad spännande, plötsligt kan ni snart ha fem barn! 🙂 🤪

SoeN
0

Det skrämmer mig verkligen, tänk om det är så? Hujeda mig 😃 Nej det är väl klart att de är välkomna men det blir en smärre chock. Vi skulle inte ha fler. 

Ja läkaren sa det, vid nästa Ul skulle det visa sig hur många som "stannat" (därför tog vi ett som två veckor längre fram). Vi såg de tre hinnsäckarna tydligt. Men ett med ett hjärta som slog och två med enbart prickar. Hur är det ens möjligt, höll jag på att säga 😮🙂

SoeN
0

Ja precis så sa jag till en kompis idag. Här sitter vi med två barn, en på 14 och en på 8 och vips kanske vi har fem 😂

PerhapsimAnna
0

#102 vad spännande och charmigt! Du får uppdatera oss!:D Nu har min bäbis börjat med sin andningsträning på riktigt, bara nu på senaste veckan….hon har oftast hicka på morgonen och idag har hon haft hicka 2 gånger. Känns mysigt men ibland så håller hon på att hicka jättelänge :p

[Thiah]
1

#93 grattis till 2an. Det var nått du skrev som anonym som gjorde att jag hade en svag aning(eller ja total gissning).. ;)

em.nord
1

#98 Hej :) ja dom såg 2 bebisar och 2 hjärtan direkt men jag gjorde Kub i v13 så inte så tidigt som du. :) Hoppas allt går bra! Min granne fick trillingar medan jag var gravid med min son. Minns att jag tänkte att jag var glad att chansen för flerbörd var så pass låg för oss. Tänk att ta hand om 2 eller 3 bebisar! Haha tji fick jag ;) Jag gick igenom alla känslor i boken första dagen efter ultraljudet. Var i smått chock. Dagen efter var jag bara glad ;)

emmans blogg

SoeN
0

#105, Jag kan tänka mig chocken men sen glädjen :) Hur har du mått under graviditeten annars, ja förutom lilleman och oron såklart? Får man lov att säga att man (jag) mår uruselt? Känns som en droppe i havet mot hur du måste känna med allt - men just nu är det här en pina. Illamåendet går inte att beskriva, kan knappt röra mig (ska köpa postafen idag) men jag har verkligen ont precis överallt från magen och neråt. Det märks när det blir som värst, när jag varit "för" aktiv. Med min häst tex. Snälla säg att det går över någon :)

SoeN
0

#103 Tack :) Sött med hickan :)

SoeN
0

Förlåt att jag kommer in här med en massa "gnäll" men samtidigt känns det skönt att kunna diskutera med er andra :) Jag skickade min sambo till apoteket för postafen (mår som sagt så illa så jag kan inte röra mig). Vad jag minns så tog jag någon tablett då och då med min första, men hon på apoteket avrådde honom då man inte skulle ta någon om man verkligen inte måste, men när avgör man det liksom? Men i alla fall. Hon tipsade om seaband. Är det något ni testat/känner till? Andra må-illa-tips? Tar en tugga här och där men detta blir bara värre.

Anonym
0

Seaband hjälpte mig iallafall men hade inte så där kraftigt illamående. Kräktes aldrig men hade supersvårt att äta. Kontakta bm också, de bör ju kunna stötta och hjälpa dig!
/Firsttimer

SoeN
1

#109 Tack! Jag ska på Ul nästa vecka igen så får väl prata då. Testar det där bandet så länge. Tror också smärtan gör sitt, har väldigt ont i mage/rygg.

PerhapsimAnna
1

#110 Jag hade det också väldigt kämpigt i början av min graviditet (dock har jag bara en liten bebis i magen) så jag kan tänka mig att ditt illamående måste vara kämpigt med alla hormoner som drar igång! De där med ryggen vet jag ju inte om det är kopplat till din magsmärta och att du spänner dig pga av det men tänk på hållningen, om du står mycket, ha lite svikt i benen och om du går mycket tänk på att pausa. Även fast din mage inte är supertung än så vet jag själv att min hållning blev annorlunda väldigt fort och jag fick ont i ryggen men så fort jag tänkte på hållningen så gick min ryggvärk över. Och om du sitter mycket så tänk på att bulla upp med massa kuddar! :) Fast du vet säkert redan allt detta men tänkte att jag kunde friska upp ditt minne lite grann! 🙂 Kämpa på! ❤️

SoeN
0

#111 Tack för fina ord! Jag behöver, eller minnet behöver friskas upp :) Jag har varit ledig från arbete ett par dagar men har häst och varje gång jag varit aktiv där får jag så här ont. På tal om hormoner. Läste någon lista vid hormonprov man tar. Det såg väldigt olika ut. Jag hade 3500 i vecka 5 och typ det dubbla två dagar senare (de tog med 48tim mellanrum). Läkaren sa bara att det var högt och kunde stämma med tre hinnsäckar. Ja men det ger väl sig. På Tisdag vet vi mer :) Tack igen för fina ord och det kan vara minst lika "jobbigt" med en som flera i magen, så jag sympatiserar med dig också. Skönt att du mår bättre. Tur man har något fint att se framemot :)

[TanatosNyx]
1

Det är nog få på denna sajt som har gnällt lika mycket som mig, så ös på ;) /sajtvärden

SoeN
0

#113 - tack snälla :)

PerhapsimAnna
1

#112 Jäklans vilket hormonpåslag! Du får ta det lugnt i stallet, är själv en ridtjej i grunden men inte sysslat med de så mycket på senaste, kan ju vara mockandet o tömmande av kärran som är påfrestande för ryggen :) Ta det lugnt med ryggen den ska ju hålla hela graviditeten! ;) Jag är i vecka 33 (32+3) och börjar faktiskt må bra nu, alla mina foglossningar är som bortblåsta och jag är så oerhört tacksam för de :)

SoeN
0

Så härligt! Det låter som om jag själv kanske kan få må så bra sen :) Med första mådde jag bra hela vägen, med andra fick jag havandskapsförgiftning (dock i slutet) men mådde urkasst efter vecka 32 då jag fick hem från jobbet.

Glad för din skull, du låter som om du mår bra :)

Ja, hon undrade då om jag verkligen mådde helt ok - och det gjorde jag, haha. Men två dagar senare slog det till. Har sedan dess varit helt orkeslös. 

Jag kör häst, så det är väl skumpandet som gör att det känns extra mycket. Ja mocka och byta vatten ur hinkarna känns nog också, eller gör sitt :)

SoeN
4

Nu har jag gått med de här banden runt armen sedan i eftermiddags och mår faktiskt mindre illa. Hoppas det håller i sig :)

Denna kommentar har tagits bort.
plommon1
1

Vad skönt att banden hjälpte! :) Jag har nästan slutat må illa! Väldigt välkommet! Och ni har jag definitivt börjat växa i omkretsen och tycker redan jag tappat en del av kontakten med magmusklerna. Vilket jag tror är en av anledningarna till smärta i ryggmuskulaturen efter att ha möblerat om hemma idag. Snart v 16 och december 😳 Vart tar tiden vägen?!

Mara-Bell
0

Det var ett tag sen jag skrev nu, har följt er andra flitigt men har helt enkelt inte haft så mycket att berätta om mig själv :-) Är i vecka 19 nu (18+5) och i eftermiddag ska vi på RUL, ser verkligen fram emot det :-) Tror jag kände lilla bebisen i går, har kanske gjort det tidigare i veckan med, men nu kändes det tydligare, längtar tills min man kan få känna de små sparkarna också. Mitt illamående är annars lite bättre, spyr inte riktigt varje dag längre, men äter fortfarande lergigan Comp. Min mage har växt litegrann, men tycker inte den är jättestor med tanke på att det ändå är ungefär halvvägs, tänk vad tiden springer iväg!

Kerstinfalk
0

Jag går in i v 10 nu och börjar nästan tro att jag kommer slippa undan illamående.  Känns på något sätt provocerande att jag mår så bra när många andra har det så tufft.  Jag börjar nästan tvivla på att jag har någonting i magen. Det enda som pekar på att jag är gravid är mina 8 positiva test samt att jag blir panikhungrig varannan timme. 4 januari ska jag till min jordmor ( norsk barnmorska) och få lyssna på hjärtljud.  Tycker att det är en galet lång tid tills jag får veta om jag bara är skengravid eller inte. buhuuu

#117 Jag är glad att banden hjälper.  Men om de inte fungerar tillräckligt bra så borde ju tabletter vara okej att ta.  Hur mycket lidande du skall stå ut med får du kanske diskutera med läkare eller barnmorska.

em.nord
1

#106 jag har mått skit! :) Skulle jobba extra i sommar men var nog hemma lika mycket som jag jobbade. Förra graviditeten jobbade ju större problem. Mådde sisådär men gick ändå ok att jobba. Denna gången. Nope! Mått illa, trött, huvudvärk men värst har varit orklösheten. Ps; ja man får gnälla ;)

emmans blogg

plommon1
0

#122 Men åtta positiva test borde väl vara ett klart bevis? Kan inte alls sånt egentligen - men visar de positivt vid skengraviditet? Tiden går fort! :) det är ju faktiskt december om bara fem dagar. Det var ju sommar nyss? :p

Kerstinfalk
0

#124 Ja tiden går fort. December brukar faktiskt bara rusa förbi supersnabbt.
Jag hoppas verkligen att testen visar rätt.
Undrar i vilken vecka man kan höra hjärtat med ett stetoskop. Kanske kan låna ett på jobbet och smyglyssna lite före januari.

SoeN
0

Tack, ja hoppas banden vill fortsätta hjälpa. Sov utan dem inatt och mådde inte bra när jag vaknade, men satte på dem snabbt och börjar känna mig bättre :) #122 Ja hjälper de inte får jag ju använda något annat, man orkar ju inte hur mycket som helst. Och som plommon1 skriver, så många test kan ju inte visa fel. Alla har ju olika känningar. Tänk en del som går en hel (eller i alla fall en halv) graviditet utan att känna något :) #123 Förstår vad du menar med orkeslösheten! Jag hade både lågt järnvärde samt b12-brist innan så nu går jag väl runt i sömnen, haha. Hade du mer "mensvärk" den här graviditeten än din tidigare? Förutom illamåendet är det nog värst. Jättejobbigt att hela tiden känna denna smärta. Hoppas det blir bättre sedan :)

Niini
1

Ja, fy vad tiden går fort! Diskuterades på jobbet att det snart är jul och en skämtade om att "jaa.. innan vi vet ordet av är det midsommar!" Då fick jag halvt panik, det är snart mars! Jag är inte alls redo att snart bli tvåbarnsmorsa 😮
Nån annan som känner så? Har förstått att det kan vara rätt vanligt, speciellt när man redan har barn och vardagen flyter på..

em.nord
0

#126 Växtvärk, känns som mensvärk, precis som förra graviditeten. :)

emmans blogg

Pontiac57
1

#127 jag känner igen paniken även om det är första för mig. Är beräknad till den 4:e januari och känns som att tiden går nästan för fort 😛

PerhapsimAnna
2

Hämtade ut två paket i förrgår, startboxen från Libero och barnmatsboken. Jätte mycket bra tips i boken, väldigt mycket bra, (matnyttig, haha) information om allt som hör hemgjord barnmat till och så va de lite smått o gott i boxen :)

Någon annan som vaknar med en pyramid då och då?? Jag har haft det ett par gånger när jag har vaknat :P Då får man passa på o klappa på stjärten och då brukar hon krypa ner igen haha!

Mara-Bell
2

Då är vi hemkomna från ultraljudet, och allt såg bra ut :-) lilla bebisen har växt som den ska och moderkakan låg i bakvägg. Fick inga superbra bilder då lillen gärna låg på magen och inte ville vara med på noterna ;-) men de kunde mäta och se det som skulle ses utan några större besvär :-) vi har inte tagit reda på könet, så nu väntar vi in april med spänning!

mollyt
0

#127 jag håller verkligen med! Nu väntar jag vårt första barn men nu känns mars inte så långt borta längre … Från att det var en evighet, veckorna kröp fram till att de nu bara rusar iväg. Vissa dagar stelnar jag till och tänker, SHIT! Nu är det liksom bara december, januari och februari kvar. Sedan räknar jag med att vara hemma från jobbet tills bebis kommer… det är ju liksom gjort i ett naffs! 🤔

SoeN
0

#130, så roligt det ser ut, minns med min minsta hur hennes rumpa putade så hela magen blev sned. Täbk också så töjbara vi är, kroppen är fantastisk :) #131, Härlig bild!

MamsenTramsen
1

#127 och #132 Jag känner likadant! Veckorna fram till vecka 12-13 gick låååångsamt, men därefter har tiden sprungit iväg! Tänk att det bara handlar om månader innan man har en liten minibebis i huset igen. Helt galet! 

Är nu snart i vecka 22 och känner ganska mycket rörelse i magen vissa dagar. Andra dagar är det lugnare. Illamåendet har släppt helt och har knappt nån foglossning. Lever ganska så mycket som vanligt, livet är rätt härligt för tillfället! :-)

SoeN
0

Nu är det jag som gnäller igen, men jag vet inte vad jag ska ta mig till? :( Förutom illamåendet (vet inte om jag sätter banden fel) som är olidligt så har jag sådan smärta, det blir värre vid minsta fysisk ansträngning. Det gör ont i hela rygg och mage. Vad gör man? Ska på Ul på Tisdag men vad ska hon göra åt det här? Jag arbetar med ganska fysiskt arbete och gråter bara av tanken på hur jag ska fixa det. Någon som vet hur man kan gå tillväga?

PerhapsimAnna
3

#135 först och främst, dra ner på tempot!! Om det fortsätter sådär eller blir värre så borde du gå o träffa en läkare, kanske behöver du sjukskrivas en period och se om det är den fysiska ansträngningen som orsakar det eller om det är så att kroppen gör en såpass stor förändring med tanke på att du troligtvis bär på mer än 2 foster. Det är ju en fruktansvärt stor förändring som sker i kroppen. Finns det någon som kan hjälpa dig med hästen? Skulle nog rekommendera att du drar ner på all fysisk altivitet att tag ock låter kroppen bearbeta det som händer så att du orkar med att leva och inte ha ont hela tiden :/

SoeN
2

#137, Tack för uppumntrande ord. Jodå, vi hjälps åt med hästen men hon tävlar och det är jag som tränar henne,men idag var jag tvungen att erkänna, det går inte. Kommer under en tid låta någon annan träna henne. Vad gäller mitt arbete har jag pratat med en förstående chef idag, vi får helt enkelt se vad som händer på Tisdag vid Ul. Jag får berätta hur jag mår. Folk runt omkring känner inte igen mig, de vet att jag inte brukar klaga och det är skönt att de stöttar. Har en underbar sambo som gör allt han kan (men ta bort smärta är ju svårt). Stackars vår minsta, hon har en trött mamma som har ont och har "magkatarr", ja vi har inte berättat än. Gör det efter Tisdag. Glad jag har er här också :)

Mara-Bell
0

I dag var vi i stan på bio, såg på sista Hunger Games filmen. Den var riktigt bra och vi åt god mat efterråt. Passade på att köpa mina första gravidbyxor i dag med då jag börjar tycka att det är obekvämt att sitta längre stunder med tajta byxor. Blev ett par riktigt bekväma från HM för 299kr :-)

Mara-Bell
0

I går när jag låg på sidan i sängen började det plötsligt läcka från ena bröstet, råkade ha det lite ihoptryckt. Har tidigare sett pyttesmå droppar på skälva bröstvårtorna, men nu rann det relativt "mycket". Har förstått att man kan läcka råmjölk, men det är väl gult? Det här är en genomskinlig väldigt klibbig vätska. Någon som vet vad det är om det är normalt att börja läcka redan vecka 20?

[TanatosNyx]
0

Det är helt normalt. Mjölken börjar bildas runt v20. Det grådaskiga kallas för häxmjölk. Ser ut som om nån har spätt ut med vatten :)

Mara-Bell
0

Vad bra, händer så mycket underligt med kroppen när man är gravid så är svårt att veta vad som är normalt och inte ibland :-)

Pontiac57
0

Tänkte kolla med er om det är normalt att man hoppar över besök hos bm bara för att det är jul/nyår? Har ett möte inbokat den 8 och ett den 18/12 och sen inte förän 8 januari dvs efter jag är beräknad att föda. Är beräknad 4/1 så tyckte att det är lite konstigt att det går 3 v emellan just i slutspurten

[TanatosNyx]
0

Jo mvc brukar inte ha öppet på storhelger, då hänvisas man till förlossningen.

Pontiac57
0

Okej då är det inge ovanligt då :)

Anonym
0

Blä verkar ha fått "karpaltunnelsyndrom under graviditet". Domnar alltid när jag sover och har stela fingrar när jag vaknar. Trist!

//Firsttimer

plommon1
0

Händerna domnar väldigt ofta här med. Sitter ofta och skakar dem som en tokdåre för att få liv i dem igen 😂

LoAEmma
0

Mm blä det är bökigt, men men det finns ju värre gravidkrämpor man kan få!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Miiika]
0

Det enda jag lider av är ont i ryggen just nu. Ingen foglossning, vilket känns skönt - det var ju skitjobbigt:P Men vad kan man göra åt ryggont? Några tips? Jag blir ledsen ibland för att det gör så ont och allt är så obekvämt. Jag har gått upp 8 kilo (trodde det var 9 så blev ganska glad över att jag sparat ett kilo:P) så det är ju inte jättemycket, är ändå i vecka 26.

LoAEmma
0

Det beror ju mycket på vad för ryggont det är. Får du ont av att anstränga ryggen eller är det där redan från  morgonen liksom? Vart sitter det? Strålar det nånstans?
Hur utesluter du foglossning? 

(Är massageterapeut)

*Det blir som det ska*

SoeN
0

Idag var vi på Ul igen. De såg enbart ett foster (som sist) och två "hålor" som inte utvecklats vidare. Hon trodde att smärtan kunde kännas av det och att de kommer tillbakabildas. Men oavsett så var det en liten krabat och vi såg själva hur den växt sen sist. :)

SoeN
0

#146, Det fick jag när jag väntade vår dotter. Usch så otrevligt det var. Förstår hur du känner!

LoAEmma
0

Tack SoeN!
Vad skönt att ni fått lite mer vetskap idag på UL och hoppas att du börjar må bättre snart!
/Firsttimer

*Det blir som det ska*

SoeN
0

#153, Tack själv :)

[GråHäxa]
0

Vad jobbigt det är med alla dessa krämpor. Vet inte om det är sån här falsk ischias smärta jag har eller foglossning. Känns helt okej när jag sitter ned men så fort jag har stått upp i 5 minuter så får jag så ont att jag knappt kan förflytta mig :( Jag som äntligen har massa energi och vill pyssla ju!

LoAEmma
0

Gråhäxa, strålar det ner för benet eller är det mer koncentrerat till ett område?

*Det blir som det ska*

[GråHäxa]
0

LoAEmma: I början så strålade det ner i benet men senaste dagarna har det börjat ändra karaktär och känns mest precis nedanför rumpan på höger sidan. Det känns som värst när jag lägger tyngden på vänster sidan av någon anledning.

[Miiika]
0

Jag tänkte att foglossning inte sitter så högt upp som i ryggen, mitt onda sitter under skulderbladen, framförallt på höger sida. Gör mest ont på dagarna och kvällarna, blir liksom värre hela dagen. På morgnarna är det inte lika jobbigt. På jobbet är det en pina, oavsett om jag sitter eller står (kontorsarbete). Idag är det extremt, börjar snart gråta. Vet inte vad jag ska göra. Brukar funka att lindra lite när jag har en knytnäve bakom ryggen på precis den punkten där det gör mest ont men så kan jag ju inte sitta hela dagarna, jag behöver ju båda händerna till jobbet. Men ikväll är det värre än innan…

LoAEmma
0

Gråhäxa, låter som ischias…
Miiika: uscha inte kul, tycker du ska uppsöka en naprapat/kiropraktor som får kika på det där!

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

Ringer man barnmorskan först då eller vårdcentralen? Hur kommer man i kontakt med en naprapat/kiropraktor?

[GråHäxa]
0

LoAEmma: Ja det är säkert det de är. Vet inte varför min BM envisas med att kalla det foglossning även när det strålade. Hon tipsade mig om foglossningsbälte men det kan väll inte hjälpa mot ischias?

Miiika: Fy vad jobbigt det låter! Hoppas att du får någon hjälp, kan inte vara roligt att jobba hela dagarna när man har så ont.

Niini
0

#161 Nej, foglossningsbälte hjälper tyvärr inte mot ischias.. Själv hade jag motsatt problem när jag väntade ettan. Läkaren och bm envisades med att det var ischias fast jag var inte fullt så säker på det (ssk själv så väldigt självdiagnostiserande och skeptisk ibland.. 😎) så jag skaffade ett sacrobälte via arbetsplatshälsovården. Den här gången har jag inte ens tagit upp det med bm utan gick o skaffade bältet direkt jag fick känningar.. Sen sa bara vid senaste besöket att jag fått foglossning… 😃

LoAEmma
0

Miiika: En sån söker man privat så att säga. Du ringer den du vill gå till och bokar tid, kan finnas de som har landstingsavtal så det inte blir så dyrt. Annars kan en sjukgymnast funka också. Skippa både bm o vc.

Gråhäxa: Man kan väl inte helt utesluta att det är lite foglossning inblandat. Det du kan testa är att stretcha ut rumpmuskeln, det är en tajt sådan som kan ge s k falsk ischias (muskler som trycker på nerven) så det kan hjälpa!

Niini, vad är skillnaden mellan sacrobälte och foglossningsbälte?

*Det blir som det ska*

Niini
0

Tjaa, det är väl i princip samma sak 😊 lekmannaterm.

[GråHäxa]
1

#162 Himla bra när man kan både diagnostisera och behandla sig själv 👍

Vad bra det är med både en massageterapeut och en ssk här i tråden! :) Nog ingen idé att lägga pengar på ett sånt bälte för min del då. Skall testa det du skriver #163 Tack för tipset!

[Miiika]
0

Igår kväll visste jag inte var jag skulle ta vägen för det gjorde så ont, jag la hundens tennisboll bakom ryggen, på precis den punkten där det gjorde mest ont, och sen lutade jag mig bakåt mot den i soffan. När jag har ett tryck på den punkten känns det bättre - men så kan jag ju tyvärr inte göra på jobbet. Måste komma på någon lösning, knytnäven funkar liksom inte att ha bakom ryggen hela tiden när man ska skriva på datorn och prata i telefon samtidigt…

Kerstinfalk
0

Jag röstar för att prova TENS mot ryggont. Kanske finns det inom vården att låna. Sjukgymnaster brukar kunna lära ut placering av elektroder och låta dig testa effekten.
Det är inte konstigt att snedbelasta ryggen när magmuskulaturen inte fungerar som vanligt.

LoAEmma
0

Varsågod Gråhäxa, lycka till!
Miiika: Jättebra med en tennisboll eller något lite mjukare, brukar ta nån av katternas leksaksbollar. Låter som du har en muskelknut där bak, har du inte nån som kan hjälpa dig massera? Man kan hålla tryck där tills smärtan släpper, sen trycka lite hårdare tills det släpper igen osv osv. 

Rekommenderar er massage och kiropraktor/naprapat-behandling. Det är värt det!

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

Vi var på Ronneby brunn för ett par helger sen och inför det så frågade jag barnmorskan vad som gällde med massage och hon sa att jag inte skulle ta det. Det är därför sambon inte har fått massera mig, men min chef sa att hon hade gått på massage och att de hade anpassat det efter gravida kroppen så det kanske jag kunde göra… Jag kan ju be om massage ikväll i alla fall och se om det blir bättre då. Man riskerar inte att sätta igång förlossningen då?

Jag tog en plastpåse och fyllde med lite varmt vatten och så la jag den på ryggen. Det var skönt men bara när den låg där, så fort jag tog bort den och jag blev kall igen så kom ju smärtan tillbaka.

LoAEmma
0

Vissa säger att det KAN vara en liten risk i början av en graviditet att få massage, men som sagt man kan anpassa massagen och undvika ländryggen osv. 
Men JAG tror inte det är någon fara alls, inte heller senare i graviditeten. 
Det är ju alltid upp till dig själv men lite massage på ett ställe på ryggen är typ garanterat ofarligt skulle jag säga :)
Ja värme är jätteskönt på en spänd muskel!

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
1

Hela felet sitter i att de som behandlar är rädda att få skulden om något händer. Massage, kiropraktik mm är rätt utsatt. Även vanlig läkarvård får ofta vänta.

soundtrack
1

Jag fick massage när jag var i v 35-ish typ. Hon som masserade såg ju att jag var höggravid och anpassade massagen lite efter det, och det blev mer i avslappnande syfte än behandlande :)

plommon1
0

Nu är jag inne i tredje veckan med sömnsvårigheter med påföljande huvudvärk.

Har en molande känsla i magen om nätterna som är någon förvirrad variant av hungerkänning, illamående och puls. 

Börjar bli rejält darrig i kroppen med och det känns som att jag behöver äta hela tiden men det hjälper inte mot darrigheten eller matthetskänslan. 

Tänkte ringa 1177 och se vad de säger, om det är något som jag borde kolla upp närmare. Är nojig över att det ska vara något med blodsockernivåerna men belastningskollen är en-två månader framåt i tiden (v. 15+6 idag).

Har inte känt mig sådär vansinnigt nojig tidigare, men nu är det ju något som är skumt i kroppen >.<

Kerstinfalk
0

Ja ring 1177 på en gång.  Det finns ingen anledning att gå runt och lida, ingen kommer att tacka dig för det!
Själv blir jag darrig av vätskebrist. Men vätskeersättning hjälper mig.

Kerstinfalk
0

Har överlevt två jobbnätter i rad samt lyckats att vända tillbaka på dygnet.
Funderar lite om när man borde berätta på jobbet att jag har en bulle i ugnen. Är i vecka 11 ( 10+2) nu och jag jobbar treskift.  Vet inte hur länge det kommer att fungera. Min kollega berättade i v 17, frågan är bara om jag lyckas att dölja det så länge.
Jag jobbar på sjukhuslaboratorium och tar även blodprover på människor från 500g och uppåt. Så jag antar att jag har ett hyfsat stressigt och tungt jobb.

soundtrack
0

#175 Jag är sjuksköterska och arbetar också treskift. Jag arbetade nätter in i det sista. Gick på GP i v 32 och jobbade nätter precis innan det och det var inga problem alls. Så det behöver inte bli jobbigt :)

Kerstinfalk
0

#176 Vad skönt att höra att det kan gå riktigt bra. Jag vet inte om jag kan få GP i V 32 redan, då jag jobbar i Norge.
Sjuksköterska är för övrigt ett yrke jag beundrar, för jag förstår verkligen inte hur ni orkar. Ni är helt fantastiska!
Men när berättade du på jobbet?

soundtrack
0

#177 Jag trivs bra med att jobba natt och hade en enkel graviditet så det bidrog ju såklart. Jag har haft kollegor som inte klarat av att jobba natt alls när dom varit gravida (flera av dom har dock haft problem med det redan innan).

Jag gjorde KUB-test i v 12+0 och gick ut med det direkt efter det.

Kerstinfalk
0

#178 åh jag önskar att jag också fick göra kubtest. Men jag är under 38 år och allt för frisk för att få det erbjudandet. Jag får vänta till mitt ultraljud som jag fått inbokat i v20.

soundtrack
0

#179 Jag har turen att tillhöra ett landsting som erbjuder det kostandsfritt till alla, oavsett ålder. Man behöver inte ens göra hela testet om man inte vill utan bara få ultraljudet.

LoAEmma
0

Idag har vi varit till bm på 25-veckorskontroll!
Allt såg bra ut, jag låg preciiis mitt emellan övre o nedre kurvan, känns bra.
SF-måttet var 24, vad har ni haft i ungefär samma vecka??

*Det blir som det ska*

Niini
0

#181 Har för mig att mitt SF var 22 igår (orkar inte stiga upp o kolla i kortet ;) ), v. 26 (25+5).

LoAEmma
0

Fick du ett kort med all info?

*Det blir som det ska*

Niini
1

#183 Jaa, alltså jag bor i Finland och här har vi ett kort som alltid ska vara med till bm där en del info skrivs in så som vikt, blodtryck, SF-mått o sånt :)

LoAEmma
0

ok va bra!

*Det blir som det ska*

Velinga1984
1

#181 I vecka 24+5 nu med 3e barnet hade jag SFmått mellan 30 och 33 beroende på vem som mätte. Pga den höga siffran så var de flera barnmorskor som mätte flera gånger. Med första barnet hade jag 29 och med andra barnet 28.

LoAEmma
0

Okej, vad kan det bero på att det är så pass stor skillnad?
Barnet i sig ska väl vara ungefär lika stort nu…

*Det blir som det ska*

Velinga1984
2

#187 Tänker du på att det blev mellan 30 - 33 så beror allt på hur de mäter, och ifall de råkar mäta bebisen huvud istället för livmoderskanten. De ska mäta på samma sätt men siffror kan variera mellan olika barnmorskor. 

För övrigt i mitt fall så har jag alltid haft höga mått pga bla mycket fostervatten och stor bebis. Vi ska göra en viktuppskattning nästa vecka på vad denna bebis kan tänkas väga, och ifall det kan bli risk att även den kommer väga över 5 kg vid födseln. Mellanbarnet vägde 5270 gram, 57 cm lång när han föddes veckan innan BF.

mjioo
0

Jag är i vecka 12+2 och ska göra kub imorgon. Här i sthlm är gränsen 35 år och om man är yngre kan man göra det om man betalar 1600kr. Jag har dock en snäll Bm som skrev remiss så vi inte behöver betala :)

LoAEmma
0

Velinga; Ah ja det klar det kan ha med tex fostervatten att göra!

Men ojj vilket stort barn mellanbarnet var! Födde du som vanligt?

*Det blir som det ska*

Velinga1984
1

#190 Nej han är född med planerat kejsarsnitt då preliminär viktuppskattning var 5,4 kg vid BF :)

LoAEmma
0

Ojoj ja det kan ju bli lite väl jobbigt!!

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

Har börjat få så mycket sammandragningar, det gör ont och är obehagligt. Kan inte gå ordentligt, måste liksom krypa ihop. Börjar bli ganska jobbigt för jag har så ont i ryggen också, blir en ond cirkel. Ska till barnmorskan på måndag, få se vad man kan göra åt det - några övningar eller vad som helst, vore skönt att bli av med ryggontet i alla fall!

Lilolizeit
0

#189 jag bor i Sthlm å när jag var gravid så sa dom att alla ska erbjudas kub test oavsett ålder. Jag gjorde det å är 27. Det var gratis för mig å alla andra jag vet som gjort det,,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
0

#193 du bör kolla så du inte har fått urinvägsinfektion om det kom plötsligt. Annars är det bara vila som gäller tyvärr :/

[TanatosNyx]
1

För att förtydliga; Du bör inte vänta tills på måndag

LoAEmma
0

Haha drömde att jag fick sammandragningar! Undrar om jag hade det medan jag sov så det kom in i drömmen….har inte haft nåt sånt än vad jag har märkt.

Miiika, har du kollat med någon sjukgymnast eller liknande? Känns tveksamt att bm kan hjälpa dig rent praktiskt med ryggontet.

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

Det kom inte plötsligt, det har varit så här ett par dagar nu… Jag är på jobbet… Ska jag ringa 1177 kanske?

LoAEmma
0

Miiika ringde du?

För oss förstföderskor hittade jag här en bra sida om förlossning:

http://www.babyvarlden.se/Forlossningen/Forberedelser/Att-forbereda-sig/

Hur många här är det som väntar första?

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

Nej, jag har inte ringt än. Är fortfarande superspänd över magen. Det håller ju i sig, hur länge kan det göra det? Det kommer inte bara då och då utan är konstans!

[Miiika]
0

*konstant

PerhapsimAnna
1

#200 du kan ju inte gå runt med konstant sammandragning, kan du ens sova?

Tycker verkligen du ska ringa o rådfråga iallafall :)

mjioo
1

#194 det beror nog på vilken Bm man går till men hört att det ska ändras så det blir gratis för alla i sthlm. Gjorde kub idag och bebisen rörde på sig supermycket så nu vet jag vad som känns så märkligt i magen till och från :)

[GråHäxa]
0

Ursäkta för mitt gnällande men ush och fy vad allting gör ont! Det känns som benen skall ramla av från höfterna, har en obehaglig ilande smärta i hela skelettet. Kan knappt röra mig och har massa saker som behöver göras, vill bara gråta just nu 😭

[TanatosNyx]
1

#204 ush vad jag lider med er som har det jobbigt :(

[Miiika]
0

Nej, inatt har det varit jättejobbigt. Idag är det lite bättre än igår men så fort jag är igång så blir det jobbigt, magen blir jättespänd och det gör ont, det är obehagligt. Jag ringer 1177 nu, sitter i kö. Hoppas att de säger att det är normalt och att man bara ska vila typ, det blir ju bättre när jag är still och tar det lugnt. Kanske är stressen, har ju jobbat sju dagar i rad och vi har varit för få på jobbet så igår var det väääldigt mycket att göra….

[Miiika]
0

Ringde 1177 som hänvisade till förlossningen. Vila idag, blir det inte bättre av det ska vi ringa och komma in. Jag hoppas verkligen att det lugnar sig. Det känns som det bör jag vilar men sen räcker det att jag reser mig upp och går på toaletten eller hämtar något i köket så känner jag det igen, förhoppningsvis lugnar det sig!

[GråHäxa]
0

#207 Hoppas att det blir bättre när du har fått vila, det låter inge vidare att ha det sådär!

LoAEmma
0

Har glömt vilken vecka du är i Miiika?

*Det blir som det ska*

[Miiika]
0

27 (26+5), så än är det ett tag till bf. Lilla prinsessan i magen får vackert vänta lite till! Men det känns bättre nu ikväll när jag tagit det lugnt idag, trots det blir magen jättespänd bara jag går upp och ner för trappan, såhär kan man ju inte hålla på!

[TanatosNyx]
0

#210 kan och kan… Jag hade det så från vecka 6 :)

Anonym
3

100 dagar kvar! Magen är inne i en växtspurt, tycker den blir större för varje dag. Vi funderar på att gå ut med graviditeten offentligt imorgon eller i veckan, är faktiskt rätt nervös över det :p vi har bara berättat för våra familjer och närmaste vänner hittills. /M

[Miiika]
0

Usch då, det låter ju jättejobbigt. Det som är jobbigast idag är att inte veta när det kommer, det kan kännas helt bra och sen helt plötsligt så blir magen jättespänd och jag kan inte gå upprätt, då vill jag liksom ligga ner och krypa ihop med kroppen till en boll typ. Ser inte fram emot att jobba i veckan om det är lika stressigt den här veckan som kommer som den som varit, vet inte varför jag fått sådana sammandragningar nu men det har ju varit stressigt på jobbet så jag hoppas inte att det blir lika jobbigt den här veckan. Jag ska höra mig för hos barnmorskan imorgon vad man kan göra…

[TanatosNyx]
5

Du kan inte jobba när du har det sådär, du riskerar att föda alldeles för tidigt. Du måste lyssna på kroppen. Du kan förlora barnet. Ta det på allvar.

[GråHäxa]
0

#213 Hur har det gått för dig? 

Här har man det så roligt att man har åkt på både foglossning och graviditets ischias 😕 Så nu blev det kryckor, foglossningsbälte och något slags glidlakan, så att jag som den graciösa valross jag är skall kunna vända mig om på natten 😃

Pontiac57
0

Imorrn går jag in i v38 och längtar mer och mer för varje dag att bebis ska komma. Senaste veckorna har ju gått fort så jag hoppas dom sista går lika fort :) börjar bli less på att va gravid :o

PerhapsimAnna
0

Här har både fötter och händer börjat svullna (v36, 35+1), går runt med stödstrumpor men de hjälper bara lite grann ska se om jag kan få tag på något för händerna också.

Skulle egentligen till barnmorskan imorgon (som jag har längtat) men nej då hon tyvärr blivit hemma med vård av sjukt barn så nu ska jag gå runt o vara lite halvorolig i en vecka till (även fast min lilla lever rövare och väcker mig om nätterna så är jag lite smått orolig då o då.. säker gravidhormonerna som spökar!) Det är alltid skönt att få komma dit o mäta magen, klämma lite på bebisen o lyssna på hjärtljud, då brukar jag bli lugnare i min mammasjäl. Foglossningarna har gjort sig påminda igen, varit utan i nästan 5 veckor nu men nu börjar det bli halt ute och så slinter jag till o sträcker mig o vips så kom mina foglossningar som ett brev på posten :P jaja nu är det inte jättelångt kvar så jag får försöka stå ut!

Jag var på fotografering i studio av min "illa" bulle igår, det var jätteroligt och det blev många bra bilder men jag ska få dom bilderna av min mamma i julklapp så jag måste vänta innan jag får se men 10 dagar kan jag stå ut hehe :)

Hur går det för er andra?:)

LoAEmma
0

Mina fötter har svullnat länge dom, är i v 26 nu, har stödstrumpor varje dag på jobbet…

Hade visst 100-dagars igår jag haha! Går läskigt snabbt det här…

*Det blir som det ska*

[Miiika]
1

Läkarbesök på onsdag, kanske sjukskrivning därefter. Jag får se vad de säger annars kanske jag kunde få be att bli sjukskriven på halvtid eller så. Var hos barnmorskan idag, hon sa att jag måste ta det lugnare men sen när jag kom tillbaka till jobbet var det 28 kunder som försökte komma fram på telefonen, stressigt från första stund. Det är ju inte fysiskt men det är jobbigt ändå. Jag sjåpa faktiskt höra om sjukskrivning på onsdag!

LoAEmma
0

Bra att du kollar det, stress är inte bra…

Jag har både stress och tunga lyft men vill verkligen kämpa på två månader till!

*Det blir som det ska*

Kerstinfalk
0

Tänkte att jag skulle vänta på det allmäna ultraljudet som jag får vid v19. Men i dag vart jag så orolig att min sambo sade att det är lika bra att vi beställer ett tidigt ultraljud. Så i morgon när jag är klar med v12 ska jag på ultraljud.Det ska bli så spännande att se om jag inte bara är gnällig och skengravid.Sedan undrar jag om det blir vaginalt eller om de tar proben på magen.

[GråHäxa]
0

#219 Ja det kanske inte är så lätt att ta det lugnt om man har ett stressigt arbete. Men det låter ju bra med sjukskrivning på halvtid då i alla fall :)

#221 Vad spännande med ultraljud :) Att vänta ända till v.19 känns ju som en evighet när man är orolig.

Destany
0

Var hos läkaren igår på specialistmödravården och då skulle jag lämna prover men inte en droppe fick hon. Hon stack mig 4 gånger o inte ens när hon drog ut nålen så blödde jag . Nog för jag e svårstucken men det brukar gå till slut. Ska få ett extra ultraljud i v 32 o se så bebisen växer som den ska o mäta flödet i navelsträngen. Är i v 15 nu så en evighet dit.

Kerstinfalk
1

#223 Önskar jag kunde hjälpa dig med blodproverna. Jag brukar få till det på de flesta.
På mitt jobb har vi en regel att man inte får bomma på en provtagning mer än 2ggr. Sedan så måste en annan kollega ta provet. Att sticka någon 4 gånger är ju brutalt.

SoeN
0

Jobbigt GråHäxa, usch! Jag visste knappt vad foglossning var innan (eller man hade ju hört andra nämna det) men jag förstår dig 🤗 Jag har dock haft helt ok två dagar nu. Har rört mig lite mer än vanligt och det har varit bättre. Visst, jag tänker på hur jag går, typ i trappor och jag måste ha en kudde mellan benen, men idag har jag kunnat pyssla lite extra. I och för sig, igår hade jag väldigt ont så jag fick ringa min bm. "ska det verkligen vara så här" 😃 Ja vad skulle hon säga liksom.

Är sjukskriven tom den 20/12. Eftersom jag arbetar i butik kommer jag med läkaren sjukskriva mig två veckor till, varken jag eller min arbetsgivare har någon nytta av mig om jag inte kan utföra det jag brukar (lyfter en del tunga saker och springer överallt). Hoppas jag kan bli bättre och jobba en del i alla fall.

Jobbigt #223 med blodprovet 😕 Nu senast när de tog på mig råkade hon komma åt en nerv (när hon drog ut nålen) så jag har gått med en hand, eller halva handen utan känsel och små stickningar. Men det har börjat lägga sig. Håller med Kerstinfalk, man ska byta till en annan kollega om man inte lyckas sticka. 

Det där minns jag från senaste graviditeten, fick massa vatten i kroppen och blev svullen. Fick iofs havandeskapsförgiftning, en lätt sådan, efter att jag promt skulle hjälpa till med vår flytt. Även om du såklart vill ha din bm, men kunde du inte få träffa en annan för en gång?

[GråHäxa]
0

Jag har också varit med om riktiga klåpare som stuckit sönder hela armarna på en, man blir ju lite irriterad tillslut.

Ja fy för foglossning SoeN 😕 Samma här jag har ju hört lite om det innan men inte riktigt varit insatt i vad det innebär. Skönt att du i alla fall har fått två dagar som är ok. Man uppskattar ju verkligen varje dag där man någorlunda kan fungera som brukar. Skönt att du får vara sjukskriven, det är ju ingen idé för någon att försöka jobba när det inte går.

Haha ja men eller hur, jag fick också fråga bm om det skall vara så här. Dom kan väll inte säga så mycket nä :P Hon jag pratade med föreslog att jag skulle gå och simma i en varmvatten bassäng. Det lät ju mysigt men i såna fall hade de fått hissa ned mig i vattnet. Inte chans att jag hade kunnat ta mig ned i en bassäng i de här skicket, jag kan inte ens ta på mig strumpor och skor själv haha

Har du något foglossningsbälte SoeN? Jag fick låna ett i går och jag måste säga att det är helt underbart! Tack vare bältet kan jag röra mig hemma i lgh utan kryckor. Lite orolig över imorgon dock, jag skall gå en bra bit för att ta mig till sjukgymnasten och det är blixthalka här. Måste försöka balansera mig fram på kryckorna på nått vis. Får väll be min man köra dit mig i en kundvagn eller något haha😃

[Miiika]
2

Idag ska vi på läkarundersökning (ultraljud) för att se om livmoderhalstappen är för kort. Det hoppas jag verkligen inte, en kollega hade det och hon födde tio veckor för tidigt och det är ju typ nu för mig! Jag hoppas att allt ska vara normalt men samtidigt vore det skönt att få en förklaring till varför jag har sådana sammandragningar som gör så ont. Sen hoppas jag inte att jag blir sjukskriven, visst, det är stressigt på jobbet men det är ju så få dagar kvar att jobba i december nu och det vore ju jättebra med en heltidslön till. Jag jobbar bara måndag och tisdag nästa vecka och sen tre dagar veckan därpå. Men, självklart, bebisen är viktigast så om det skulle visa något är det vila som gäller!

LoAEmma
0

Lycka till Miiika!

*Det blir som det ska*

SoeN
0

#226, GråHäxa Haha, ja. Förstår hur du tänker med vattengymnastik (eller om man går för värme), jag är inte stor än men tänker tillbaka på senaste graviditeten, jag hade heller inte kunnat gå i, blev enorm ;) Samlade vätska också så det var mest det men vaderna var som sten och stora som träd (i bredd), haha. Jag hade 40 i mått över magen, knappa 160 lång och normalvikt på 50. Slutade på 80 :) I vilken vecka är du? Jo jag fick låna ett bälte, det och ett glidlakan. Det förstnämnda känns väldigt bra emellanåt. Men får du gå med kryckor? :( Stackare! Hur länge har du haft det så? Hur länge kunde du jobba? Hur gick det att ta sig till sjukgymnasten idag?

[GråHäxa]
0

#229 Jag bara såg framför mig hur de skulle hissa ned mig ungefär som i Rädda Willy, när de skall flytta honom mellan fångenskap och hav haha 😃 Jag är v.23 så det är väll egentligen inte storleken och tyngden av magen som är problemet, utan att de gör något så fruktansvärt ont när jag rör mig så jag blir stel och otymplig.  Vilken vecka är du i  nu?

Jag förstår att det verkligen måste bli riktigt tungt sen mot slutet,  nej ush det kan inte vara roligt att samla på sig massa vätska också. Så mycket man skall behöva genomlida, det är tur att det är en skatt i slutet av det onda :)

Jag måste säga att sjukgymnasten var en riktigt mirakel kvinna! Jag är sååå glad att jag tog mig dit. Tydligen så både sitter, står och går jag helt fel så nu har jag fått en massa övningar och instruktioner och redan efter att ha följt det under en dag så kunde jag gå med ner till ica förut med bara bältet utan kryckor. Så förmodligen kan jag slippa kryckorna helt sen bara jag följer sjukgymnastens råd och är jättenoga med hur jag rör mig och ser till att inte spänna mig hela tiden. Har haft ont sedan kanske v.16 men  dock bara behövt kryckor i 3 dagar men man vill ju helst inte behöva ha de längre en så haha :P Var iaf sjukskriven sedan innan av andra orsaker så den delen har jag inte behövt tänka på.

Jag har förstått att du har haft det väldigt kämpigt hittills. Hur går det för dig nu? Är det foglossning som är det största problemet eller är det lite av varje?

Har det blivit något bättre med illamåendet?

Håller tummarna att du kan få må så bra att du kan jobba i den utsträckningen du vill iaf, det är ju inte allt för kul att bara gå hemma och ha ont.🤪

Hoppas att allt har gått bra för er idag Miiika!

Hur har det gått  för dig PerhapsimAnna med svullnaden och annat jobbigt?

SoeN
1

#230,

Haha, ja snyggt "här kommer rädda Willy, hissa försiktigt" 😂 Nej men precis, vecka eller storlek (magen alltså) har ingen betydelse i dessa fall eftersom foglossning och allt som påverkar runtomkring känns som om man är i v40, ja så känner jag i alla fall. Mår som om jag vore höggravid. Får gå försiktigt, orkar inget, springer på toaletten (alltså kissenödig) hela tiden och så vidare.

Illamående har jag, men inte som förut. Nu mår jag illa av smärtan eller om jag inte ätit på ett tag. Får också "kräkreflexer" över sådant jag nu äcklar mig av, kan vara allt möjligt 😃

Jag går in vecka 12 snart, hoppas hormonerna lägger sig (alltså de som om de skulle vara fler). Bm sa de sist att oftast ser man dessa (mina) bekymmer vid ivf då kvinnan får extra hormoner men då brukar det lägga sig. Ont har jag i alla fall, även om det är upp och ner men de senaste två dagarna har varit för jäkliga rent ut sagt. Förutom att det värker konstant, svårt att sitta, ligga, stå, gå  (foglossning) så har jag väldiga muskelspänningar, har väldigt ont över rumpa och lår också (hårda kulor). Sjukgymnasten rekommenderade akupunktur, detta skulle bli i v13 i så fall. Har hört att man ska vara försiktigt innan vecka 12 så det ska väl vara lungt? Ja gnäll gnäll men jag tycker lite synd om mig själv faktiskt 🥵🙂

Hur känner ni andra, oavsett vecka med kissandet? Jag går inte på toa som om jag hade uvi, alltså där man "tror" man är kissenödig, utan jag får gå varannan timma (även nattetid) och är VERKLIGEN kissenödig. Så kände jag mot slutet av förra graviditeten, som om saker tryckte på. Är törstig också. Eller bebisen då såklart 🙂 Bad de kolla Uvi senast men det visade inget, ska dock lämna urinprov vid nästa läkarbesök. Tänkte på graviditetsdiabetes, ja nu när jag ändå fått hypotyreos som toppen på allt, varför inte det också 😭 Sockret låg på drygt 4 förra veckan, men då hade jag ätit. Funderar dock på hur jag inte ska kunna äta innan besöket? Illamåendet tänkte jag på.

plommon1
0

Usch då :( Men gnäll på bara! Det tycker jag vi är värda att få göra 😉

Jag har faktiskt inte så stora problem med kissandet (17+6), tänker knappt på det alls. Innan behövde jag gå upp en gång på natten, men de senaste nätterna har det inte behövts. 

Min kropp mår faktiskt ganska bra just nu, vart en period för två veckor sedan som jag mådde fruktansvärt dåligt med yrsel, huvudvärk, darrningar och matthet. Men nu känns den okej - bortsett från huvudvärk som varit rätt konstant senaste veckan efter influensan som jag hade däremellan någonstans.

Helt galet att gå in i v. 19 i morgon. Och RUL  om bara fem dagar. Hjälp! Känner mig inte ett dugg redo.

soundtrack
2

Då kliver jag in här då :) plussade igår, v 4+0 idag. Blir andra barnet och BF just nu är på dotterns födelsedag 24 augusti :P Min förra graviditet var en såndär totalt okomplicerad, rosa moln-graviditet så ska bli spännande och se hur det blir nu. Har redan känt mig lätt illamående till och från i några dagar, hoppas inte att det eskalerar.. Med dottern var jag illamående i knappt 2 veckor bara och det började först i v 8.

soundtrack
0

#231 Fast 4 ofastande är ju jättebra värde!

SoeN
0

#234 Grattis! :) Jo jag vet, kanske skrev lite luddigt. Menade att värdet var bra sist men tycker det är underligt att jag kissar så ofta, men så kan det ju vara :)

[Miiika]
0

Grattis Soundtrack:-) På läkarundersökningen igår gjorde vi ultraljud och CTG. Jättebra läkare! Hon sa att luvmodertappen inte var oroande kort men att jag bör ta det lite lugnt. CTG:t visade ingenting, jag hade inga sammandragningar då. Jagönskade att inte bli sjukskriven riktigt än, jag jobbar bara imorgon, två dagar nästa vecka och sen tre dagar veckan därpå. Då blir det ju en heltidslön, så får jag se hur jag gör sen i januari.

Fluffigakatten
1

Vi testade positivt igår/idag, vi är så glada! :) Vi bestämde att vi skulle börja försöka skaffa barn och ja, det gick ju fort iaf :) Hoppas bara allt går bra nu! Har försökt beräkna förlossningsdatum och 28 augusti 2016 fick jag det till :) 3 veckor och 4 dagar av graviditeten har gått om jag räknar från senaste mensens första dag :) När bör vi skriva in oss på MVC? Hur har andra gjort? :)

Fluffigakatten
0

Vi testade positivt igår/idag, vi är så glada! :) Vi bestämde att vi skulle börja försöka skaffa barn och ja, det gick ju fort iaf :) Hoppas bara allt går bra nu! Har försökt beräkna förlossningsdatum och 28 augusti 2016 fick jag det till :) 3 veckor och 4 dagar av graviditeten har gått om jag räknar från senaste mensens första dag :) När bör vi skriva in oss på MVC? Hur har andra gjort? :)

soundtrack
0

#238 du kan ringa MVC direkt. Du kommer antagligen inte få komma dit än på några veckor (olika rutiner på olika ställen) men det är skönt att ha tiden inbokad :)

mjioo
0

#226 angående varmvattenpool så kan det finnas ramp eftersom poolerna är anpassade för folk med rörelseförhinder så du kan alltid ring till närmsta simhall och fråga :) #231 jag är i vecka 13+2 och kissar typ hela tiden. Har fått gå upp mitt i natten för att kissa vilket jag aldrig behövt göra förut. Och när jag behöver kissa nu så är det panik direkt.. #237 jag ringde när jag var i vecka 4 tror jag och fick en tid vecka 9. Ring så tidigt som möjligt så kan du få en bra tid som passar dig när det är dags för inskrivning.

[GråHäxa]
0

#231 Ja men visst känns det som att man lika gärna kunde varit höggravid när man har så ont och är så orörlig. Du har det verkligen tufft att behöva ha så ont så tidigt. Hoppas att det vänder när extra hormonerna är borta. Vet dom hur långt tid det kan ta? Jag fick också frågan om jag gjort ivf. I ditt fall kan det ju ändå ha sin förklaring med tanke på de extra hinnsäckarna men undra vad tusan som är fel på mig haha :P 

Ja fy jag känner verkligen igen de du skriver med smärtan över rumpa och lår och massa muskelspänningar. Håller tummarna att du blir bättre efter akupunkturen 🤗

Grattis Soundtrack & Fluffigakatten! 🥳

#240 Ja det har du rätt i det kan ju faktiskt finnas en ramp. Jag kan ju alltid ringa och höra 🙂

#238 Ring och kolla, det är ju jul ledigheter nu också så det kan ju vara skönt att boka in en tid. Jag tror jag var i v.5 när jag ringde och fick komma veckan där på har jag för mig.

Jag tycker också vi allihopa har rätt att gnälla när vi behöver det :P Det är ju ändå rätt befriande att inte behöva hålla masken hela tiden :) Fast visst känns det som att man inte gör annat en att gnälla ibland, men då får det väll vara så nu haha.

LiNo86
0

Tycker det är så intressant att läsa hur era graviditeter går och grattis till er som nyss plussat! Ni har en spännande tid framför er. Är beräknad den 19 Jan, känner en som skulle få i jan men som redan fåttt så nu hoppas vi att bebis kommer efter nyår någon gång, bara knipa.

[Miiika]
1

Vad har ni för febertermometrar? Jag köpte en på apoteket som vi ska ha till lilla bebisen, en Braun blev det. Vad har ni för några? Finns ju en djungel av dem!

becka89
1

Hej alla glada gravida :) Har smygit omkring här och läst i trådar men aldrig kommentera något. Är gravid i vecka 23 hittills inte så mycket krämpor mest ont i ryggen när jag stått förlänge halsbränna och 18veckors kräkningar. Hittills har man mått bra i 5veckor hoppas på att det fortsätter så tar hellre foglossning är kräkningar. Hade en sväng falsk ischias ibörjan i 2veckor sen försvann det. Nu har jag mest problem i hur jag ska ligga när jag ska sova lillen är inte riktigt med på mina noter. Eftersom det är våran första så har vi valt att inte tjuvkika vad det blir utan blir en överraskning istället :)

SoeN
0

#238, Grattis :) #240, Ja det är väl ganska normalt. Jobbigt med natten bara tycker jag, att springa upp, gjorde de aldrig tidigare heller. #241, Ja du har det inte lätt heller. Låter inte roligt för dig men det med ramp låter ju bra för oss, rädda willys ;) Tack, ja ska testa det, akupunktur. Hur har du mått de senaste dagarna själv? #244, Välkommen och grattis :) Halsbränna och kräkningar är inge vidare, hade det förstnämnda med min senaste graviditet.

Nnina
1

Ett tag sedan jag skrev, det har blivit en redig kula av det nu och lilleman utför dagliga militär-övningar i magen nu!😂 på julafton går vi in i vecka 32 och tiden springer bokstavligen iväg! Herregud vad denna hösten har gått snabbt!😂 den 25/12 går jag på graviditetspenning, vilket känns väldigt skönt. Har i två veckor nu varit sjukskriven 25% pga ischias men mest pga att jag fortfarande har konstant illamående och kräkningar var och varann dag….😞 så är väldigt glad att jag blev beviljad grav.penningen! Ca 28 av de 32 veckor som jag nu snart har varit gravid har jag dragits med svår illamående och dagliga kräkningar, så nu är både jag och kroppen väldigt trötta.. I vecka 12 hoppades jag på att illamåendet skulle avta, men icke!😒😉 men nu är det inte långt kvar iaf!😊 hoppas att det går bra för alla er andra trots era olika krämpor och jobbigheter!😊

Destany
0

Efter några dagars lätt illamående så har det jäkla illamåendet kommit tillbaka med stormsteg. Mår sjukt illa denna helgen. Känner jag har lite svårt att glädjas över graviditeten vill mest att det ska bli juni så barnet föds så jag slipper må såhär

becka89
0

Fy vad ont jag har i svanken, haft ont sedan igår kan varken sitta stå eller ligga är det en påbörjan av foglossning?? Känns som man suttit böjd med ryggen flera timmar och sen sträcker ut den. Men har suttit med 3kuddar bakom ryggen för att sitta rak i ryggen. :/ Jobbigt värre

Nnina
0

#247 Vet exakt hur du känner, nu har jag Tack och lov bara fram till februari kvar. Men jag har dragits med konstant illamående och kräkningar sen v5-6 typ!:-( det är väldigt jobbigt att behöva må illa varje, varje dag och dessvärre har jag inga bra tips på vad du kan göra för att bli av med det! Men försök att vila mycket, mitt blir värre under stress.. Och se om du inte kan få utskrivet Lergigan comp om du inte redan fått det! Det funkar ganska bra för mig iaf!:-) hoppas att ditt illamående släpper snart!

Destany
0

#249 har lergigan Comp men de hjälper ej. Blir tyvärr inte så mycket vila. Jobbar i vården o sen har jag en väldigt aktiv 2,5 åring. O en sambo som jobbar långt iväg. Men men bara illamåendet hade gett med sig hade jag tyckt om o vara gravid men men detta e absolut sista graviditeten så får stå ut

[GråHäxa]
0

#244 Grattis och välkommen becka89! Jag är också i v.23, när har du BF?

#245  Jag har faktiskt mått ganska bra de senaste dagarna. Hjälpmedlen och sjukgymnastens tips har varit väldigt hjälpsamma 🙂 Hur går det för dig? Blir det något bättre?

------------------

Jag tycker verkligen synd om er som mår illa och kräks hela tiden. Förstår att det måste vara svårt att glädjas åt graviditeten när man mår så :(

Vår lilla flicka har precis börjat reagera på makens röst. Här om dagen så låg han med örat mot magen och pratade med henne, då fick han 3 ordentliga sparkar rakt i kinden 😃 Hon börjar bli rätt stark nu, föregående natt var första gången jag vaknade av hennes sparkar. Hon låg och sparkade någon cm från naveln i flera timmar. Tycker det är himla mysigt än så länge ❤️

becka89
0

#251 Har bf 18de april så går in i vecka 24 idag. Sambon frågar hela tiden om jag skulle vilja skaffa en till efter denna just pga mitt illamående och kräkningar men skulle gå igenom det igen just för att jag absolut inte vill ha ett ensam barn och att två räcker gått och väl åt mig :)

soundtrack
0

Idag har jag bokat tid för inskrivning och kub-ultraljud, 25/1 resp 15/2. Skönt att ha lite datum att se framemot, tiden går fortare då :)

SoeN
1

#251,

Härligt att du känner dig bättre! Jag har mått ganska dåligt, sover uruselt. Vaknar flera gånger av att det gör ont (av att ligga på sidan) och förutom det springer jag på toaletten hela tiden. Ständigt kissenödig. Idag var jag på läkarbesök, de visade lite tecken på Uvi så de skickade iväg en odling. Jag blev också sjukskriven 1 1/2 månad till. Vi tittade också på bebisen och hinnsäckarna (som börjat gå ihop med den stora). Hen rörde sig som en vilde där inne 🙂 Hon mätte till 11+5 så om ett par dagar går jag in i veckan 13. Hon trodde att jag tyvärr skulle må så här hela tiden, inte för att skrämma mig utan för att jag snarare skulle "ställa in mig på" att jag kanske inte kan vara mig själv (aktiv och så vidare) på ett tag, ja mest för att det kanske underlättar psykiskt. 

Mysigt med sparkar och att din sambo fick känna också 🙂

Jobbigt med illamående och kräkningar för er andra. Jag mår också illa väldigt ofta men kräks inte (mer än vid ett par tillfällen).

SoeN
0

Tips på att få igång magen mottages tacksamt ;) Ja i samband med hypotyreos(en) sköter jag inte magen som jag gjorde innan (inte undra på när man går från 100% aktiv till 1%), haha. Jag äter fiberrikt, har testat kiwi, plommon, vidruvor och så vidare men tänkte om någon annan hade ett "husmorsknep", som är ok för bebis? Fick sånt där "grodyngel-liknade" utskrivet (som ska svälla i vatten) men jag kan bara inte äta/dricka det. Linfrö är jag lite försiktig med.

jackiejohn
0

255# När jag var gravid och magen krångla så köpte jag katrinplommonpure på barnmatsavdelningen och smäckte i mig, dagens efter kom det alltid resultat så att säga ;) Päron ska ju även ha laxerande effekt.. Annars är det väl fiberrikt och mycket vätska (vatten)

SoeN
0

#256,

Katrinplommonpure, ja det kanske jag ska testa. Tack! 🙂

[GråHäxa]
0

#252 Vad roligt då har vi BF samtidigt ^^ Fy för att må illa så länge, jag mådde mest illa i första trimestern. Jag känner likadant där, trotts krämporna och de jobbiga vill jag göra det igen. Får se om man står fast vid det efter förlossningen haha :P

#253 Spännande med UL att se fram emot!

#254 Tråkigt att höra att du har det så jobbigt! Ja det gör snabbt ont när man sover på sidan och ryggen vill man ju gärna försöka undvika. Kanske kan de ordna med någon "rädda Willy" ställning för såna som oss att sova hängande i? haha 😃 Du kanske redan har full koll på det men min sjukgymnast sa att det är viktigt att kudden man har mellan knäna går hela vägen ned till fötterna för annars blir höfterna snedbelastade i vilket fall. Fast det kanske du redan visste. Forsätter att hålla tummarna för att du inte skall behöva ha det så här hela graviditeten iaf.

Katrinplommon som #256 nämner är jättebra när magen behöver komma igång. Jag brukar köra på den torkade varianten, men det är nog bara en smaksak. Kan bara varna lite att inte gå loss på dem för mycket, ibland fungerar det nästan lite för bra haha :P

[TanatosNyx]
1

På hypothyreosföreningens fb-sida pratas mycket om glutenfritt för att hjälpa magen. Har inte testat själv dock.

[Miiika]
1

Tiden bara springer iväg, är plötsligt i vecka 29 (28+1), 70,7 % av graviditeten har passerat och det är 82 dagar kvar :P Innan gick tiden sååå långsamt men nu blir man ju nästan stressad av allt man ska hinna med innan lilla bebisen kommer. Åh, vad vi längtar! Vår älskade lilla fina bebis!

SoeN
0

#258, Haha ja! En rädda willy hängmatta, perfekt! Nej vet du, det visste jag inte. Att kudden ska gå hela vägen ner men samtidigt är det ju logiskt. Får ta ett täcke i så fall för en sådan lång kudde har jag inte. Tack! Jag hoppas också att det ska kännas bättre. Igår var det helt ok, ja att ha lite ont accepterar man ju ;) Jag ska testa lite olika varianter för att få igång magen :) #259, Tack! Jag ska kika :)

plommon1
1

Vi var på RUL idag. Allt såg ut precis som det skulle - men inte fick vi veta något kön inte. Vi frågade visserligen inte om det heller, inget som vi kan påverka ändå liksom, men vi fick inte frågan om vi ville veta heller :) Sambon blev lite lagom tårögd, rätt sött!

[GråHäxa]
0

#260 Jag tycker också tiden går väldigt snabbt nu, snart bara 100 dagar kvar här, galet! :D

#261 Jag hade ingen aning om det heller men när hon sa det så lät det ju logiskt :) Jag kör med några ihop rullade filtar, det får funka :) Skönt att du haft en ok dag iaf!

#262 Härligt att allt såg bra ut på RUL!  Visst är det fantastiskt att se liten där inne? ❤️

plommon1
0

#263 Det var det! Och helt surrealistiskt och lagom konstigt. Men väldigt häftigt :) Skönt att veta att allt ser bra ut också, funderade ett tag på om det verkligen var någon där inne eller km det skulle visa sig att jag bara börjat skaffa liten kagge så att säga ;) Däremot blev jag inte lika rörd som sambon. Det är fortfarande svårt att fatta liksom! angående sömn och kuddar: Oj! När jag läser era inlägg om sovställningar så inser jag att vi MÅSTE köpa större säng. Vi sover i en 1,20 - jag, sambon och hunden. Självklart tar hunden upp minst halva sängen. Det kommer inte att funka när jag blir större och behöver långa kuddar och grejor. Vilket bra forum det här är! Kikat in på några andra - men njae, stämningen och erfatenheten är så bra här!

mollyt
0

Vad skönt att RUL gick bra! Jag tyckte också att det var helt fantastiskt häftigt att få se att det bar en liten bebis där inne. Min man blev också väldigt rörd när vi var på ultraljud. Det är så häftigt! God jul på er allesammans!

SoeN
0

#263,

När jag lade mig strax efter märkte jag att jag automatiskt drog upp knäna lite så att även fötterna, eller allt hela vägen fick stöd, så det är verkligen logist. Men att medvetet lägga något hela vägen kommer nog göra susen 🙂

God Jul allihop! 🙂

[GråHäxa]
0

Ja jag tycker allt att det blev lite bättre när man hade stöd hela vägen, hoppas det blir de för dig med🙂 

Ja det var verkligen fantastiskt häftigt och känslosamt att göra RUL. Det och de första sparkarna kommer alltid att vara ett väldigt speciellt minne tror jag 🙂

Håller med om att detta är ett väldigt bra forum! Har också kollat runt på andra ställen men det är helt klart bäst stämning här på gravid iFokus. Alltid snälla och hjälpsamma människor👍

God Jul allihopa! 🎁 Nu skall jag äntligen få sova 😴

plommon1
0

Jag kunde inte hålla mig för skratt när BM började prata om inälvorna i bebisen och sa: "här är urinblåsan. Den är visst kissnödig" Så fräckt egentligen - där inne ligger du och kissar liksom. Galet! God Jul allihop :)

soundtrack
0

Efter att ha varit tämligen symtomfri i en vecka så har jag nu mått riktigt urk sen igår kväll. Ett konstant illamående som varierar i intensitet (och blir bättee när jag äter, som tur är) och så är jag konstant lite yr och lightheaded… Kollade blodtrycket på jobbet imorse, 85/55 :S jag är lågtryckare annars med men brukar hålla mig över 100 iaf. Med dottern blev lågtrycket så där lågt först framåt slutet, hoppas det bara är nått tillfälligt..

LoAEmma
0

Å herregud inte konstigt att du mår dåligt!!

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

drick drick och åter drick, det hjälper trycket.

soundtrack
0

Jag vet och jag försöker, men det är svårt när man mår illa samtidigt :/

Kerstinfalk
1

#272 Men kan du inte försöka få i dig vätskeersättning. Det binder vätskan så att du inte bara kissar ut den. Alternativt äta salta popcorn?

MarHai
5

Gud vad tiden går fort. Nu är det inte långt kvar tills vi får träffa våran lilla vilding! (det är jag som har gått under signaturen /M) :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

soundtrack
0

#273 vätskeersättning kan jag inte ens dricka när jag inte är illamående ;) men jag har ätit salta saker hela dagen och dricker så mycket vatten jag bara förmår så förhoppningvis kommer det stabilisera sig snart. Annars får jag be nån kollega koppla dropp på mig på jobbet :P

becka89
0

Usch vad jobbigt med illamåendet hoppas det blir bättre och att du får i dig ordentligt med vätska :) Här gick man in i vecka 25 igår känns som tiden är på språng just nu. Vila upp mig efter 3långa julfiranden Och kört hem bebisens faster så blev 6timmar i bilen idag jobbigt värre.

Pontiac57
1

Spänd och förväntansfull nu, gick idag in i v40 så blir spännande att se när det lilla livet tittar ut! Har börjat få ont i underlivet så hoppas att det menas med att det snart är dags :)

[TanatosNyx]
0

#274 Åh vad roligt med en till som ger sig till känna 🙂

PerhapsimAnna
0

Jag frågade i en av de andra trådarna också men vill ju gärna ha så många svar som möjligt så jag lägger min fråga här också!

Någon annan som upplever att dom har ont/ilande smärta i nedre delen av magen, vid byxkanten så att säga? Är det normalt?

För mig gör det ont nästan hela tiden samt när bebisen rör sig så hugger det o ilar. Ställer jag mig snabbt ont känns det som att hela slidan ska trilla ut tillsammans med magen. Har pratat med MVC 2 gånger och dom kan inte ge mig några vettiga svar.

LoAEmma
0

Jag har nu på slutet fått som ilande/sprängande smärta i det området!
Tror helt enkelt det trycker och är trångt, både på urinblåsan och ligamenten där nere.

*Det blir som det ska*

PerhapsimAnna
0

#280 Känns lite jobbigt att det känns så helatiden!

LoAEmma
0

Mm jag känner nästan inget när jag kan vila :)
Men jobbar man så jag är uppe å går o bär hela tiden blir det ju värre.

*Det blir som det ska*

MarHai
1

#278 Ja jag kände att det var dags att ge sig till känna nu, hade tänkt att göra det tidigare men tiden bara sprang iväg :)

Solbackens kaniner

Mara-Bell
0

#279 Jag har en ilande/huggande smärta lite då och då precis under magen nästan ner mot jumskarna. Jag har inte frågat någon om det, men har fått för mig att det är för att det växer och tänjs ut. På mig gör det mest ont när jag reser mig häftigt eller varit lite för aktiv eller lyft för mycket.

[GråHäxa]
0

Den där huggande känslan har jag med, det känns som att det är vid äggstockarna, eller nedre delen på sidan av magen ungefär. Känns speciellt när man reser sig snabbt, hostar och liknande. Men det är vad jag förståt ligamenten? vet inte om vi syftar på samma sak men de låter ju likt. Ush vad jobbigt det låter #281 att du känner av det hela tiden, här går det ju över efter några sekunder.

PerhapsimAnna
0

Tack för alla svar! :) ja det är väldigt jobbigt när det känns näst intill helatiden, det är därför jag blev orolig att det va något fel men tror att det är ligamenten o musklerna som är slitna nu när jag snart går in i v 39 o bebisen väger 3kg+ :)

Mara-Bell
0

Hur aktiva har era bebisar varit i magen? Jag är i vecka 24 nu och vår lilla bebis bökar och sparkar större delen av dygnet känns det som, den har nog varit aktiv minst 80 % av dygnets timmar den senaste veckan. Har ju inget att jämföra med då det är första barnet :-)

Mara-Bell
0

Hur aktiva har era bebisar varit i magen? Jag är i vecka 24 nu och vår lilla bebis bökar och sparkar större delen av dygnet känns det som, den har nog varit aktiv minst 80 % av dygnets timmar den senaste veckan. Har ju inget att jämföra med då det är första barnet :-)

PerhapsimAnna
0

#289 Jag har haft en väldigt aktiv karatebebis hela graviditeten, hon är fortfarande lika aktiv fast nu när platsen är mindre så blir det inte så stora o sprattliga rörelser utan mer sträckövningar och puttande :) (v38)

[TanatosNyx]
1

Alvin var tokaktiv i magen, alla skrattade och sa att han skulle vara vaken jämt. Ut kom årets sömntuta som sparkas i sömnen.

mollyt
0

#289 jag har också en ganska sprattlig bebis, i alla fall på dagtid (på jobbet är det ofta full rulle) och en stund in på kvällen. Sedan känner jag i princip aldrig av bebis när jag sover eller precis vaknat, antar att bebisen har en viss dygnsrytm som den följer. (V29)

Mara-Bell
1

Tur att det inte måste betyda att bebisen är lika aktiv när den kommer ut sen ;-P Jag har börjat sova dåligt, vet inte riktigt varför, vaknar ca varannan timme. Varje gång jag vaknar känner jag hur bebisen sprattlar runt, men jag vet inte om det är det som gör att jag vaknar, för jag tycker inte det känns obehagligt eller gör ont än.

MarHai
0

Min vilding lever upp till sitt smeknamn, det är ofta fest i magen. Nu senaste dagarna har det blivit riktiga karatesparkar som gör att jag nästan kan tappa andan 😃

Solbackens kaniner

LoAEmma
1

Min bebbe rör ju på sig varje dag men det är inte party skulle jag säga, ganska lagom :) Helt klart mest på kvällen när jag vilar, då blir det aktivitet! När jag jobbar och rör mig så är det nästan helt lugnt :)

*Det blir som det ska*

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.