Orolig för bebis i magen
Hela graviditeten har jag mått väldigt bra psykiskt och senaste veckorna har jag känt bebisen väldigt mycket. De senaste dagarna känns det som hon lugnat sig en hel del och idag vaknade jag upp med nedstämdhet och varit nedstämd hela dagen.
Just nu hickar hon, men jag är inte säker på om för övrigt rört sig mycket idag.
Jag har en magkänsla av att allt kanske inte är bra, men det kan ju bara vara jag som oroar mig i onödan.
För en vecka sedan sparkade hon så mycket och rörde sig så jag inte kunde sova alls på natten, men nu efter jul så har hon varit väldigt lugn även fast jag känt henne lite då och då. Är i vecka 31 idag.
Men gjorde min också, hon sparkade jättemycket för några veckor sedan så jag inte kunde sova, men nu är det bara lite vagt (v36). Men är du orolig så ring mvc i morgon och kolla om de har en ledig tid
Jag har haft precis som du, mått sämre med tiden och varit väldigt orolig från och till. Du måste också vara medveten om att rörelsemönstret ändras väldigt mycket i dom veckorna. Jag trodde också att något va fel med min bebis så jag åkte in till förlossningen för att kolla så att allt var bra och det var det. Det min barnmorska sa till mig är att det är små rörelser men dom ska vara kontinuerliga och du behöver inte börja oroa dig innan du tänker *oj nu va det ett tag sedan jag kände bebisen*. Du kan försöka att knuffa på bebisen för att få lite gensvar, jag brukar trycka lite där jag vet att min lilla brukar ligga och brukar få bra gensvar.. Så orolig som jag är/har varit så har jag en dag skrivit ner varje gång jag känt rörelser för att få lite koll och så brukar jag hålla lite koll på klockslag om jag blir orolig. Sedan är min bebis mer aktiv på kvällarna och efter att jag har ätit :) Hoppas något av de kunde hjälpa dig lite annars får du gärna skriva pm om du vill prata mer eftersom jag själv upplevt det exakt som du! (jag är i vecka 38, 37+0)
Va söta ni är med era svar!
Jag älskar den här sajten för man blir alltid så bra bemött, tack!
Jag pratade förut med en vän som har barn och även hon sa att bebisens rörelsemönster ändras de sista veckorna. Ni har lugnat mig en del, tack för det :)
#2 Tack för tipset ang skriva ner rörelserna, då är det ju lättare att hålla koll som du säger :)
#3 Det känns skönt att det lugnar dig lite. Sen får du ju inte glömma att bebisen måste få sova lite också ;) sen brukar dygnsrytmen vara nästan samma varje dag (ungefär samma klockslag) men stirra dig inte för blind på exakta klockslag utan på ett ungefär, samt att vissa dagar är lugnare än andra :)
Men det är bra att du är uppmärksam också, och tveka inte att ringa till förlossningen eller din BM om du är orolig!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus