Ätit mat från trasigt kylskåp
Vi flyttade till ny lägenhet för tre månader sedan med ett kök renoverat för kanske fem år sen, dvs ganska nya vitvaror. Dock misstänkte vi att kylskåpet kanske var något vajsing med - mjölken surnade flera dagar före utgångsdatum och saker kändes liksom inte riktigt kalla. I veckan mätte vi temperaturen med termometer - 12 grader i dörren, ca 10 i resten. Jag har ju druckit och ätit både fil, mjölk och annat som inte hettats upp under dessa månader och det är ju inte helt optimal temperatur för förvaring av kylvaror… Jag är jätteorolig för att ha ätit inte helt färsk mat under så lång tid! Kan det ha skadat barnet? Eller är det mer risk för magsjuka, eller finns det risk för tillväxt av tex listeria även i "riskfri" mat om det inte förvaras tillräckligt kallt?
Har du mått illa? Har maten luktat illa? Annars skulle inte jag oroa mig.
Jag har mest mått illa de senaste veckorna, men typ mest morgonilla (vilket jag kopplar till att det är slutet av graviditeten :) ). Sedan vi upptäckte det har jag varit noga med att lukta på mjölken innan jag dricker så har inte direkt märkt att maten smakat illa. Blev mest orolig för typ tillväxt sv listeria som kan skada fostret utan att jag får symtom, tänker annars att ev matförgiftningar (vilket jag inte haft) mer skadar mig och inte barnet?
Ja listeria är väl i så fall risken. Annars tänker jag att man märker fort på t.ex. mejerivaror om de blivit dåliga.

Fil och mjölk har redan hettats upp, det är opastöriserade mejeriprodukter du ska vara lite försiktig med.
Det har jag som tur är inte haft några :) usch, får helt enkelt bara hoppas på att den otillräckliga matförvaringen inte påverkat något, galet att vitvaror inte håller längre!

Först ska man ha otur om det ens finns listeria, vilket inte är jättevanligt, sen ska man lämna maten så att bakterierna hinner bli fler så att risken för att bli sjuk är större. Alltså ska man ha väldigt stor otur om barnet blir skadat även om man ätit opastöriserade varor eller ouppvärmd chark mm.
Tack Sarah, det var väldigt skönt att höra! :) jag är glad att vi ätit främst vegetariskt (undtaget fisk) under grav så har inte ätit någon chark. Det närmsta är väl att vi haft en bit ädelost i gladpack som jsg tänker att det kunnat spridas ftån, men jag har ju själv inte ätit den såklart. Det var lugnande att höra att det är så pass ovanligt!