Listeria i julskinkan efter några dagar?
Hej
Är det någon som vet hur det är med listeria tillväxt i mat som har stått i kylskåpet ett par dagar?
Jag tänker framförallt på julskinkan som man ju inte gärna vill värma upp efter att den är tillagad.
När skinkan är nytillagad är det vad jag har förstått lugnt. Men jag brukar alltid göra en skinka att ha hemma över jul och mellandagarna även när vi inte är hemma på själva julafton. Och den blir oftast stående i flera dagar innan den tar slut.
Jag brukar inte hålla på att ställa in och ut den ur kylen utan tar det vi skall ha och låter den stå där den står.
Så vad jag undrar då är, hur många dagar tror ni man vågar äta av skinkan? Kan man mumsa på i mellandagarna som vanligt?
Läs på Livsmedelsverket: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/sjukdomsframkallande-mikroorganismer/listeria-monocytogenes/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=listeria+riskgrupper&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=212.116.70.124&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_40068625-baa2-403f-b55e-f1865b4e67fe_sv&_t_hit.pos=1 Eller folkhälsomyndigheten: http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/listeriainfektion/ Det finns ju en liten risk ju längre skinkan ligger i kylen.. känner du dig osäker så värm upp skinkskivorna innan du äter dem.
// Sofia
Om det är tillagat en gång så ska ju bakterierna dö -om jag förstått det rätt. Det är väl också mest vakuumförpackat som är riskfyllda? Men jag kan ha fel. Ska läsa på länkarna :)
#1 Tack för länkarna! Ja man får väll värma igen om man är osäker.
#2 Jag trodde det först också men vad jag läst så verkar det vara så att bakterierna kan börja växa igen efter en vis tid.
I länkarna står det ju dock att det framförallt är varor med långhållbarhet som är extra riskabla. Skinkan skall ju inte stå i kylen i 2 veckor så vet inte riktigt vad som räknas där. Blir den kanske dålig innan bakterierna börjar växa eller kommer de automatiskt när den är på väg att bli dålig? 🤔

Listeria kommer ju inte automatiskt, bakterien måste finnas på plats. Du ska ha väldig otur om det finns på ngt annat i kylen och sen hoppar till skinkan.
Hihi vad kom först - hönan eller ägget? (trötthetshumor) Men ja, man undrar ju faktiskt hur lång tid det tar! Julskinka är ju oftast rejält tillagad och både kokad och sedan griljerad så om inte den är säker så känns det ju inte som att något är det!
Haha ja men det är inte lätt det här 😃 Men om det är så som du säger #4 så borde det ju inte vara någon fara 🙂
Usch jag hade inte tänkt på det, vi har redan griljerat skinka och ätit nu några dagar. Men å andra sidan så är den upphettad 2 gånger (kokt och griljerad) och vi har kallt i kylskåpet (4grader) så jag tänkte inte oroa mig så mycket just nu. Vill också tänka så att skinkan blir gammal och dålig innan det börjar växa listeria i den. För i så fall kan ju allt i kylskåpet vara farligt om man tänker så (ost och annat som inte ska kokas/värmas menar jag).
#7 Jo men precis jag började tänka på osten där också. Men om det är så att det inte börjar växa på nytt så borde det ju inte vara någon fara när det väl blivit tillagat ordentligt en gång. Skinkan har ju dessutom blivit tillagad två gånger.
Jag blev fundersam eftersom att jag läste att det kunde finnas listeria i tex mamma scans köttbullar, prinskorvar och liknande om man äter det direkt från paketet ( vilket jag ofta gör i vanliga fall) Jag tänkte att det är ju tillagat fast kallt när man tar det från paketet, så då antog jag att listeria bakterien började växa på nytt efter att det legat i kyldisken länge.
Men finns det listeria i såna produkter som ändå blivit tillagade en gång så måste det väll bero på att bakterien hamnar där under paketerings processen i fabriken eller liknande? I så fall är det ju helt lugnt med det man lagat själv.