Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 1379 ggr
[postmortum91]
0

Bebisen låter mig inte sova

Det här handlar om en bebis som inte är född ännu. Jag förstår att hon kommer hålla mig vaken när hon är född också, men nu som gravid är det redan jobbigt.
2 nätter i sträck så har jag sovit extremt dåligt. Jag är i vecka 30 imorgon och hon sparkar som en GALNING. Nu på dagen är hon relativt lugnt, men så fort jag ska sova så börjas det. Hon ligger typ likadant jämt så sparkarna kommer långt ut i sidan på magen, och ibland verkar hon boxas också SAMTIDIGT. 
Finns det NÅGOT sätt att få henne lugn på natten? Typ, att jag kan försöka påverka hennes dygnsrytm på nått sätt? Eller om jag ligger på ett speciellt sätt så kanske jag känner henne mindre? Det börjar bli obehagligt starka sparkar och jag är känslig vanligtvis för vad kroppen gör etc. Innan har jag ändå på nått sätt kunnat somna, men nu är det väldigt kraftiga sparkar och utsträckningar i magen så hela huden trycks ut, LÄSKIGT! Det är nästan värre när hon typ sträcker ut sig eller vad hon gör då hon rör sig långsamt och jag kan känna trycket från henne en lång stund om ni förstår vad jag menar.

Finns det något tips ni kan ge mig? Snälla?
/Desperat trött gravid kvinna

densomundrar
1

Bra förberedelse på vad som komma skall :-) Jag har hört att barn i magen är lugna när mamman rör på sig, det ger en vaggande effekt och lugnar barnet, och när man sitter eller ligger still så "vaknar" barnet, tex när du försöker sova.

soundtrack
0

Tror inte det går att påverka på nått sätt tyvärr. Jag hade det likadant med dottern, hon var väldigt aktiv på kvällarna och under första delen av natten så jag sov också dåligt från v 30 nånstans där.

Sarah
0

Nu är det inte så mycket att göra åt saken tyvärr. När hon är född kan iaf din partner ta henne så att du får sova ut, men nu får du lida ensam :(

[TanatosNyx]
0

Alternativet är en sovdos från förlossningen, ni båda påverkas.

Zelmabus
0

Har oxå hört att de sover oftast på dagen pga vaggande effekt när man rör sig. Jag sover inte heller så mycket, ibland 1 1/2 timme och då inte ens i sträck .

[postmortum91]
0

#4 Nä jag tar inga tabletter alls om det inte är akut :P

Jag får väl stå ut :P
Dock blev jag nästan galen inatt då jag inte fick sova. Hon har lugnat ner sig tidigare efter 1 h, men nu senaste nätterna har hon varit igång från och till hela tiden. 

#5 Då är vi 2 :P

Zelmabus
0

#6 :p Det jobbigaste tycker jag är att man oxå då blir stressad eftersom man ska till jobbet och måste sova. Men nu har jag blivit sjukskriven så då känns det bättre att veta att man ej måste sova för man ska upp 05:30, utan kan vila på dagen :-)

[postmortum91]
0

Jag har "turen" att vara sjukskriven så idag jag jag upp 13.30. Är hur trött som helst, vet inte hur mycket jag fått sova inatt. Kanske 3-4 h, men inte sträcksömn