Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 897 ggr
[Synnerlig]
1

Lyssna på hjärtljud sent.

Var på RUL idag (är i vecka 19 nu) och allting såg bra ut. Vi kollade bara så att allt såg bra ut och så fick vi beräknad BF 🙂 Men en sak jag började fundera på idag är när man brukar lyssna på hjärtljud och mäter magen osv? Jag har liksom inte en tid förens i mitten på mars och då är ju jag i vecka 32. Är det normalt? 🤔 Tror att jag skulle vilja kolla sådant tidigare. Kan jag bara ringa min BM och fråga om hon kan boka in någon tidigare tid åt mig?

Silent_Hill
1

Det låter väldigt sent. Här börjar man lyssna på hjärtljuden i v20 och börjar mäta magen i v25. 

Så ring och hör om det verkligen blivit rätt med tiden.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[Synnerlig]
1

Ja, jag får nog göra de :/ Fast just det, man lyssnar kanske på hjärtljud och mäter magen hos sin barnmorska på mödravårdcentralen? För när jag har varit på ultraljud så har jag fått tid på sjukhus där någon annan barnmorska kollar. Har ju en tid hos min vanliga barnmorska tidigt i januari.

[WickedAlly]
0

Men det är inte ett tillväxtultraljud du har fått i mars då? Det brukar vara i vecka 32.

[Synnerlig]
0

#3 Det kanske det är, det står bara att vi är välkomna till ultraljudsmottagningen, precis som det har stått på våra två tidigare kallelser vi fått till ultraljud.

Silent_Hill
1

#2 Japp, man gör det hos mödravården 🙂 Så då är nog allt i sin ordning.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[TanatosNyx]
0

Ja du mäter magen och lyssnar på hjärtat hos din vanliga barnmorska :) det andra är ett extra ultraljud.

[GråHäxa]
0

Här lyssnade BM efter hjärtat första gången i v.20. Magen har hon inte mätt på mig ännu är v.23 nu.

[Synnerlig]
0

Skönt att höra! Då slipper jag oroa mig :) Kom ju på sen att mödravårdcentralen förmodligen har så man kan lyssna på hjärtslag och mäta magen :P

Linusidah
1

#8 hihi, ja, en doppler och ett vanligt måttband finns hos varje mvc :)

Pontiac57
0

Jag fick lyssna och bli mätt första gången i v 26 däremot beror det på vilken bm man har här för dom flesta får komma in tidigare än de :)

mjioo
0

Jag fick hör hjärtat första gången i vecka 10 :) var hos bm och lämnade blodprov så frågade hon om vi skulle testa och se om vi hörde nåt. Eftersom jag bara var där för blodprovet (inskrivning var veckan innan) så tror jag att hon hade massa tid över. Du kan alltid fråga om ni kan lyssna efter hjärtat när du är där nästa gång :)

LoAEmma
0

Japp bvc fixar de bitarna! Magen börjar de inte mäta förrän v 25, finns som ingen kurva att gå efter innan dess.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus