Gravid iFokus

Gravid

Etikett: tredje-trimestern
Läst 2526 ggr
[postmortum91]
0

hur mycket förvärkar är normalt?

Jag har inte haft varken sammandragningar eller förvärkar under hela graviditeten hittills, dock de senaste 4 dagarna har det kommit och det känns ändå rätt ofta om jag får säga det själv. Flera gånger om dagen och ibland ganska kraftiga. Nu sitter jag exempelvis och känner molandet, så senaste 2 dagarna har det blivit mer, känns som det blir oftare och oftare. Jag är i vecka 29 (28+2) och börjar bli orolig för om bebisen kan komma för tidigt. Hur vet man det?
Jag har läst lite på internet och det verkar ändå vara rätt vanligt att de kan komma för tidigt om man har mycket förvärkar tidigt. Men hur mycket är FÖR mycket och hur ska jag veta om det jag har är normalt?

Så fort jag typ är ute och går så går jag förvärkar, eller står. 
Orolig.

Sindri
0

Prata med din barnmorska. Hon kan nog mäta värkarna, eller så skickar hon dig till ett BB. Med min första hade jag så mycket värkar i v 30 så jag åkte in.

Fick Bricanyl och stanna över natten. Doktorn ville att jag skulle fortsätta äta Bricanyl, men det gjorde jag inte.

Sen gick jag tre veckor över tiden!

[postmortum91]
0

#1 Jag ska till barnmorskan imorgon på rutinkoll, ska kolla med henne då. 
Härligt att du inte födde för tidigt då, fast är väl inte jättekul att behöva gå över tiden så länge heller kan jag tänka mig :P
Tack för svar!

Sarah
0

Jag var sjukskriven de sista 3 månaderna pga alla förvärkar och risk för att bebis skulle komma tidigt. Hon kom 4 dagar sent.

Sarah
0

En vanlig kväll kunde jag ha ca 20 förvärkar i timmen. Sen inget, osv.

[postmortum91]
0

enligt min barnmorska är det inte förvärkar när man har mensvärk. Men på internet står det annorlunda. På nätet står det att när livmodern spänner sig är det sammandragningar och när det känns som mensvärk är det förvärkar.
Jag blir helt förvirrad.  

Jag har ju mer menssmärtor än sammandragningar. menssmärtorna kan jag ha många många ggr om dagen men sammandragningarna får jag "bara" om jag är ute och går, eller gör något fysiskt, typ tvättsorterar på golvet :P

jackiejohn
0

Jag hade mycket sammandragningar från ca vecka 24-25 nångång. När jag vaknade på morgonen i vecka 31+0 hade jag "mensvärk" och brunt blod på papperet vid toabesök, ringde förlossningen och blev ombedd att ta två alvedon och vila i 2h om det inte gav sig skulle jag in. Det gav sig inte utan blev mer intensivt och dagen efter föddes min dotter med akutsnitt. Så för mig startade allt med "mensvärk" som sedan övergick i värkar men "mensvärken" hängde kvar ändå tills hon föddes. Kanske inte hjälper dig så mycket men jag tycker du ska ringa och rådfråga tex din barnmorska eller förlossningen.

Sarah
1

Molvärk /mensvärk är ofta bara växtvärk. Inget konstigt. Tycker inte att du ska oroa dig så mycket :)

JeFo
0

Jag hade med första två inte särskilt mycket sammandragningar alls. Med nr 3 var det från v28 och fram till förlossningen extremt mycket. Ringde in och det sa att det var lugnt så länge det inte gjorde ont. Jag blev tillsagd att ta det lugnt och vila. Snudd på omöjligt och bli lugnare än jag var men det gick. Jag kunde ha konstant i 4h med bara nån lite paus. Trodde många gånger att det skulle dra igång men gick över 8 dagar.