Bebis eller muskelryckning?
Jag är i vecka 19 nu med mitt första barn och för några dagar sedan har jag känt något längst ner i magen. Först var det på höger sida, sedan flyttades det till vänster sida och idag känner jag det i mitten längst ner i magen. Jag har hört att det ska kännas som en liten fisk som sprattlar till i magen men eftersom att jag aldrig haft en sprattlande fisk i magen tidigare så vet jag inte hur det ska kännas 😛
Detta känns ungefär som en liten muskelryckning fast en gång och sen kan det ta flera minuter eller timmar innan jag känner något igen. Vad tror ni? Är det muskelryckning eller kan det vara bebis jag känner? Hur tyckte ni att det kändes första gången ni kände bebis i magen? 🙂
Skulle nog tippa på att det är bebisen :) Jag var i v. 18+0 med första och andra nånting ditåt också (moderakan i framvägg båda gångerna om jag minns rätt).
Med första var det inga tvivel om saken för mig, det kändes precis som om nån petade mig sakta i magen med fingret tre gånger (fast från insidan). Den här gången var det mycket mer diffust och det tog väl 1-1½ vecka innan jag var säker på att det var bebisen.
Garanterat bebisen ;)
Åh vad roligt att ni tror att det är bebis och idag har hen varit extra livlig nästan ganska exakt efter att jag skrev inlägget började det röra på sig mer än vanligt! 😃
#1 Ja, någon gång kändes det som att någon tryckte på mig från insidan med ett finger, men efter det har det mest känt som någon liten ryckning.
Jag skulle nog också beskriva de första rörelserna som muskelryckningar. Kände inte riktigt fisksprattel som många pratar om. Lite som stötar kan de kännas tycker jag. Jag fick någon popcorn känsla i v.17 som kan ha varit bebisen, sen kom de mer säkra rörelserna i v.18.
Visst är det mysigt när man känner liten 🙂 Jag tycker att graviditeten gick in i en helt nya fas med nya känslor och en ny inställning till det hela efter att rörelserna kommit ^^
Japp, bebben! Känns fortfarande som muskelryckningar för mig många gånger, fast jag känt liten nu i några veckor.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#5 Ja, men har bara hört talas om fisksprattel och små bubblor, och då tänker jag att det ska kännas så också, men det känns mer som att det bara rör sig i magen, som muskelryckning. Ungefär som det känns när ögonlocket rycker fast i magen och inte regelbundet 😛 Åh, popcorn, vad gulligt 😃
Ja, men det börjar verkligen kännas annorlunda även om jag ändå är liiiite skeptisk till att det är bebis även om ni alla tror det och jag vill tro det 🙂
#6 Vilken vecka är du i nu? 🙂
#7 Ja men precis så som det känns när de rycker i ögonbrynet, det var en bra beskrivning! Du kan nog vara rätt säker på att det är liten som ger sig till känna 🙂
#8 Tack! Nu ska jag tro det 😃
TS jag är i v 25+6 idag :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#10 Ja, då borde du veta hur det känns med en liten sprattelvink i magen 😃
Jag kände vår dotter röra sig väldigt tidigt (då andra graviditeten) och detta redan i v 16, så det är nog bebis som röjer runt 🙂