Gravid iFokus

Gravid

Etikett: väntar-barn
Läst 1244 ggr
Dustmonkey
1

Befruktning och grav veckorna,

Nu vet jag inte om den passar in just på denna kategori men jag har funderar. Barnet är beräknad till den 18 april ( en dag före min egen födelsedag. Så just nu är jag på vecka 21. Hur räknar man veckorna? Jag vet jag var på den 19 +0 den 24 nov plus barnmorskan sa 19+0  Veckan därpå så var jag hos min barnmorska och hon sa vecka 21 ( jag fick det till 20 ) Varför? 

Jag har även räknad ut när jag ev. vart gravid. Är det på den 3:e eller andra veckan självaste befruktningen sker? Tro mig jag har googlat. Så på slutet av juli eller början av augusti så skulle jag ev.blivit gravid men är osäker på den fronten. 

Om barnet nu kommer den 18 april så har det bara gått 38 veckor, inte 40 som det ska vara. hur kommer det sig att dom har fått d till den datumet? 

Nybliven mamma, inte så många att fråga, så jag söker mig till er.  Det känns ensamt ibland, jag har min sambo men han förstår inte mig. 

mvh

Dustmonkey

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[GråHäxa]
2

Jag är också beräknad till 18 april :) Enligt min app är det nu 21+1. I vården räknar de alltid hela veckor och därför säger de v.22 fast det egentligen är v.21.

Det här med de 40 veckorna är pga att de räknar från mensens första dag alltså 2 veckor innan befruktningen ens har ägt rum. Så egentligen är det 38 veckor men dom gillar att krångla till de och säger 40 veckor istället. Jättesnurrigt sätt att räkna på 🤪

Dustmonkey
0

:D Härligt att du svarade. Ja dom har inte varit direkt jätte lyhörda med mig. Jag berättade att min sista mens var den 14-15 juli men Bm hörde 14-15 juni. Och hon var bestämd att jag var i vecka 15 någonstans där. Efter ha varit på ultraljud så såg man en böna bara, haha och det visade sig vecka 7+1 vilket är mer troligen. Hur exakta är ultraljuden? Jag litar på dom men känner mig ändå osäker, känt mig osäker från första början. 

Grattis för din bubbla :) vet du vad det är?

LoAEmma
0

Skaffa en app, där håller man jättelätt koll på vilken vecka och dag man är på och man får info vad som händer varje vecka!
Tex Gravid o Baby.
Man säger att man tex är i v 21 (den 21a veckan) och då är man i v 20+0. Sen säger man så hela den veckan tills man är 20+6, sen övergår det till gravidvecka 22, och säger då 21+0.
Shit vad jag förklarar dåligt haha!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[GråHäxa]
0

Haha ja de blir ju inte lättare med en snurrig barnmorska också 😃

Jag har uppfattat det som att ultraljuden är ganska exakta. De brukar väll säga att man kan bli flyttad 2 veckor hit och dit. Men den första tiden växer alla foster väldigt lika så då är det lättare att fastställa tiden har jag förstått det som. Mig har de flyttat mellan 18-23 april 3 gånger. Men sa de 7+1 på det ultraljudet så är det ju mycket mer troligt än v.15, annars får de nog ta och skaffa nya  ultraljudsmaskiner haha.

Tack och grattis själv! Vi väntar en liten flicka 🙂 Har du fått veta vad du väntar?

Dustmonkey
0

Du förklarar bra :) bara jag som är snurrig. Tror inte riktigt än jag har kommit in i allt detta, det kom som en bombslag, inte planerad. Jag ville vara gift och ha bättre lägenhet ( har en liten etta på 32 kvm men den står på min o min sambo så bättre än det än inget. Vi kallar henne för bubblan, då namn är något vi inte kommer överens på. Sista ultraljudet så sa Bm en flicka då hon inte såg en snopp, men var inte säker. Det ända jag vet att det är en väldig kaxig bebis. Varje gång bm har puffat på henne så dom kan se på henne bättre har hon puffat tillbaka. Det känns orealistisk, jag vaknar ibland någon dag och känner inte mig gravid tills jag ser magen. Även om jag inte går omkring och tänker att jag är gravid så finns den tanken där, undermedveten. Jag har avstått från en massa saker jag brukade göra. Festa, alkohol, cigg, äta vissa saker. Andra får göra precis som dom vill men jag har valt att vara hemma efter jobbet, vila ordentligt. sova tidigt. 

Dom sa först den 19 april men sen den 18 april, skitsamma så länge hon poppar ut frisk liksom. Men något säger mig att hon lär komma den 18 april kl 23.55, för att jävlas ;D det skulle inte förvåna mig

[TanatosNyx]
1

I folkmun talar man om vilken vecka man är i, och inom vården pratar man om antal fullbordade veckor. Alltså 19+0 är nitton fulla veckor och noll dagar, dvs man är inne i (har påbörjat) vecka 20.

[GråHäxa]
1

Här blev det inte riktigt helt som vi hade planerat heller, men det skall nog bli bra i alla fall :) Jag var i v. 9+0  svullen och öm och väldigt illamående när vi gifte oss. Det var inte helt idealt kan jag säga 😃 När jag köpte brudklänningen var jag inte gravid och tyckte att det var en bra idé med korsettklänning, det tyckte jag inte på bröllopet haha.

Det var ungefär så de sa till oss på ultraljudet också, 90 % chans att det är en tjej. Ja men visst är det konstigt det där. Visst är man mycket medveten om att man är gravid och man undviker saker som man inte gjorde innan osv. Men ibland så känns det så overkligt att man inte riktigt kan tro på det förens man ser magen och känner hur den lilla dansar omkring där inne ^^

Det spelar ingen roll när bebisen bestämmer sig för att komma här heller så länge hon frisk. Men det är spännande att fantisera om hur allt kommer vara i april, vilken dag kommer det vara,  hur det kommer starta vart man kommer vara osv 🙂

RoxannaS
0

Dem räknar på olika sätt. Vissa räknar fullgångna veckor + dagar och vissa kör bara på veckor så när du då kliver in i vecka 20+0 så är du i vecka 21 om du går på veckor bara. =)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus