hur länge på förlossningen?
Hur länge är man på förlossningen innan man får eka hem när man fött barn?
Vi ska ha hundvakt och kan vara bra att veta ungefär hur länge hunden behöver vara hos honom.
Läste nyss att det är ca 1-3 dagar, men har man fött "i tid" och inte har några problem eller komplikationer kan man nog åka hem samma dag om man har bråttom hem gissar jag.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Det är olika. Mycket beror ju på hur ni mår efteråt. Sen brukar även sjukhus ha olika policys hur länge man måste stanna som minst. Förstföderskor brukar dom vilja ha kvar lite längre än omföderskor. Men räkna med att få vara där åtminstone en natt :-)
Med första låg jag kvar i 2 dygn. Dock så hade jag blodbrist annars hade jag kunnat åka hem efter 1 dygn.
Med andra fick jag åka hem samma dag.
Det beror helt på hur ni mår såklart. Med första stannar man kanske lite extra. Två tre dagar är nog normalt.
Men vad gör man där mer än att kolla så jag och bebis mår bra och att amningen fungerar?
Pillar naveln typ… här får man ha hemvård i stället och så åker man in en gång om dagen för kontroll.
Det tar ofta ett par dagar innan mjölken rinner till och är det då första barnet så vill de gärna ha kvar en tills dess. Med Wille, då jag blev snittad, stannade jag i två dygn. Och med David som kom vaginalt stannade vi i åtta timmar på BB.
Jag vill helst hem så fort som möjligt. vägrar typ vara där mer än 1 dygn om barnet och jag mår bra
Här är det 1-3 dagar och gärna kör dom nog hem en så fort dom bara kan…
Jag födde min son 01.31 måndagnatt och åkte sen hem vid 17-tiden på tisdagen. Vi blev inte utskrivna utan hade "BB-vård i hemmet". Så onsdag morgon var det en BM som ringde hem och hörde hur läget var. På fredagen var vi tillbaka till sjukhuset och gjorde ännu en läkarkontroll och blev sen utskrivna. jag tyckte det var jättejobbigt att ligga på BB, hade en liten vrå i en "4-sal", sambon fick inte stanna kvar. Så det var så befriande att få komma hem! =)
#9 Fick inte sambon stanna kvar? Då kommer jag VÄGRA vara där om jag ska tvingas ligga där själv. Jag ska ju inte straffas och låsas in för att jag fött ett barn. Jag kanske är nojig, men jag har fått nog i mitt liv av folk som ska bestämma över mig. Då får de isåfall komma hem till oss eller om vi åker in varje dag istället.
Nej, tyvärr inte. Vi blev upprullade till BB vid 5 tiden på morgonen,och då fick han snällt åka hem. Hela situationen kändes jättekonstig, bli lämnad ensam nyförlöst, känslosam och helt slut. Men jag hoppas de snart tänker om och låter varje familj få ett eget rum där partnern oxå får stanna. Han fick stanna under tiden vi låg på förlossningen.
pappor får stanna i mån av plats på sjukhus som inte enbart har enkelrum/patienthotell. Mammor måste ju få plats i första hand. sedan brukar vi iallafall där jag jobbar prioriterar att pappan får stanna minst 1 natt när det är första barnet. Men om typ hela stan väljer att föda nästan samtidigt r det svårt.
Här kan man gå hem tidigast 6 timmar efter förlossningen om det varit en normal förlossning och att barnet är välmående.
#12 Men det är väl ingen som kan tvinga mig vara kvar om det skulle vara så olyckligt att de tänker skicka hem min sambo? Jag förstår att det finns platsbrist och förstår prioriteringarna, dock skulle det inte alls kännas bra för mig att vara kvar själv utan barnets pappa.
Dig kan dom väl inte stoppa, men barnet har rätt till sin vård då det är en egen individ. Men jag förstår dig absolut och hoppas att det finns BB-vård i hemmet där du ska föda. Det är mycket omtyckt på mitt sjukhus.
Det kanske går att lösa att pappan också är kvar? Ta upp det med din barnmorska och skriv in i planeringen. Annars är det som tidigare inlägg. Man får stanna tills barnet är redo att åka hem. Jag stannade två veckor med mina tvillingar då de behövde övervakning, sondmatning och cpap till en början. Allt beror på hur bebis mår.
Förtydligarde. Jag var inte tvungen vara kvar med tvillingarna varje minut. Kunde gå ut och så samt tog nytt dygns permission. Då var mun sambo där. Ingen kan tvinga en vara kvar men det löser sig ofta naturligt när barnet väl kommer.
Det är lika bra att vara beredd på att bli kvar några dagar. Jag gick fullt ut och inga komplikationer på vägen men födde ändå med akut snitt pga tillväxthämning som vi inte visste om. Fick ligga på neo i 6 dagar. Med alls hormoner var det piss! Sambon var tvungen att åka hem om nätterna (hundar osv). Denna gången har jag legat ensam 4v många mil hemifrån. Inget skoj alls men det kan hända :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Säger som #17 allt kan hända även om man går full tid. Man får som förälder vara beredd på att kanske stanna lite längre än tänkt.
Vi var på vippen att få stanna 5 dagar för att ultraljudsläkaren var ledig pga helg. Vi behövde kolla hans hjärta innan vi åkte hem. Vi fick sen stanna 2 1/2 dag pga på jouren gav sitt okej. hjärtläkaren
Hjärtläkaren på jouren ska det stå. Jäkla bråkande mobil version
Det är barnets bästa det handlar om o det finns ingen anledning att stressa hem. Vi har turen att ha patienthotell så även fadern fick stanna. Oavsett vilket var vi beredda på att stanna o med första barnet var det viktigt för oss att ha koll på amningen innan vi kom hem. Vi fick barn på torsdagen, åkte hem på måndagen. Amningen fungerade fortfarande inte men vi hade fått hjälp så vi visste hur vi skulle göra o mjölk hade jag. Bättre att ta det lugnt än göra som sambons arbetskamrat som fick barn samma dag som vi, åkte hem förmiddagen efter barnet fötts men fick åka in igen då barnet hade gulsot o inte fick i sig mat.
Haha, man kan nästan gissa vilka det är som skriver från telefonen här 😃
Men usch, jag trodde att man stannade max 1 dag om allt gick som det skulle. Jag kan inte föreställa mig att ligga där på sjukhuset, ensam med mitt första barn om sambon måste åka hem. Han har väl lika mycket rätt att vara där med sitt barn som jag har känner jag dessutom.

Helt ärligt förstår jag inte denna paniken över att behöva stanna på BB 1-3dagar (vilket är det vanligaste om inga komplikationer uppstår) självklart vill man ha sin partner kvar, men just där, just då är der inte att som partner också får sova över som är det viktigaste. Ert barn är nummer 1 då, ja partnern kan man också tycka "har lika mycket rätt att stanna" men tyvärr så är det inte din partner som fött barn..då prioriteras du som mamma som fött barn att stanna med barnet före pappan (om der inte finns enkelrum) Jag var så jäkla inbiten på att jag skulle åka hem samma dag eller stanna max 1 dygn. Jag låg 3 dygn på BB utan mitt barn efter förlossningen, skulle legat 4 dygn men de behövde rummet och vi hade tur så der blev ett föräldrarum ledigt på neonatalen. Totalt låg vi inne i 3 veckor och hade hemvård i 1 1/2 månad. Så snälla ni som inte fått barn än, snöa inte in på nåt som "jag vägrar stanna mer än si och så länge" Eller "min sambo har lika mycket rätt…" Anser personalen att ni behöver stanna 1 dygn eller 3 dygn men en partner får ej plats, struntar ni i det då och drar hem? Personalen har ju alltid en anledning till varför man bör stanna och då BB har platsbrist så de ber en inte stanna för att det regnar ute liksom. Öppet sinne säger jag, livet och saker i stort blir sällan som man tänkt sig! Kanske låter bitter nu och det är inte meningen..
Håller helt med #23. Väntar första barnet till våren och kan därför inte tala av egen erfarenhet. Men hade påbörjat ett inlägg som var mycket likt ditt när jag såg vad du skrev.
Hos oss i Skaraborg är minimum 6 timmar om allt gått bra, och amning fungerar bra mm. En tjejkompis har alltid åkt hem efter 6 timmar, även när hon fick sitt första. Med mitt första barn låg jag 3 nättee, varav pappan stannade 2 av dem. Med mellanbarnet fick pappan stanna första natten men sen sova hemma då sonen hamnade på neonatalavdelningen.Jag låg 2 nätter på BB utan barn, vilket var jobbigt då rumskompisen hade sin bebis där. Sen fick vi gemansamt familjerum men sambon sov hemna ändå. Nu med 3e barnet har jag panik, jag vill ha sambon där första natten pga jag blir snittad! Räknar med att få vara kvar 3 nätter även om jag vill hem fort ;) Så jag förstår din känsla!

Vi var på bbhotellet i 2 dygn. Var väldigt skönt. Men lika skönt att komma hem sen :)
Födde en tisdagkväll och stannade till fredagen, alltså 3 dygn ca :) Sambon var med hela tiden och fick mat osv. Tror inte de är så vanligt att pappan inte får stanna förutom om de inte skulle råka vara panik mycket på sjukhuset just då, så jag skulle inte haka upp mig på de så mkt om jag var du :)
#25 Haha, kss vägrade släppa hem alvins pappa. Han ville hem men dom tog honom nästan bokstavligen i örat.. (neo alltså) alvin låg på sal och jag vilade efter förlossningen. Yey tyckte han.
#23 Jag förstår att de prioriterar personen som födde barnet, men jag tycker fortfarande att pappan har lika mycket rätt att få vara med sitt barn. Det är ju liksom inte bara mitt barn även om det var jag som födde hen, det är ju pappans barn också. Sen vill jag väl helst inte ligga kvar på sjukhus för det är så jäkla långtråkigt, eller i alla fall andra gånger jag legat på sjukhus, då låg jag i sängen i nästan ett dygn och det höll på att ta kol på mig typ, haha 😛 Sen är jag rädd för att vara ensam med mitt nya barn, vet inte hur man tar hand om bebisar och min sambo får mig alltid att känna mig trygg och lugn. Vill ha honom där inte bara för underhållning men även som stöd.

29# Jag förstår hur de menar och jag säger inte emot, jag ville också ha kvar maken men hade det varit överbelagt och de inte hade kunnat ge oss ett enkelrum så hade han fått åka hem och det hade vart tråkigt men ibland finns inte myclet att välja på, det är de jag vill komma fram till. Däremot höll jag på att gå upp i linningen när de ville skriva ut mig tidigare från BB (efter 3 dagar istället för efter 4 dagar) och inte visste om det skulle bli ett ledigt föräldrarum på neo eller inte. Då hade vi fått åka hem och lämna vårt nyfödda barn kvar, som vi knappt fått ha hand om och vi bor dessutom över 7mil enkel väg från sjukhuset. Då hade jag gladeligen makat mig in i en skrubb utan maken om det hade behövts.. Kan inte tala för min man men han åkte hem många gånger och kom tillbaka under tiden vi låg inne utan minst bekymmer, han hade troligtvis endast stannat en natt på BB (om det funnits möjlighet) om vi hade fått i rätt tid (vi har djur och gård) Skit tråkigt att ligga inne, håller med till 110%!

Första barnet föddes på en måndag, vi åkte hem på torsdagen. Det fanns bara 4-salar så pappan fick åka hem alla nätter och det gick bra utom den första natten som jag tyckte var pest och pina och verkligen hade behövt ha honom där, jag var så påverkad av förlossningen och lustgasen att jag inte kunde gå själv, såg allt som i en dimma, kunde inte hålla bebisen ordentligt osv, fick kateter pga detta och att då tvingas ligga ensam och så påverkad i en 4-sal med en nyfödd som jag knappt kunde hålla i, det var ingen dans på rosor vill jag lova.
Trots detta är jag övertygad om att nästa förlossning om några veckor kommer gå bättre och jag kommer må bättre efteråt osv :) dessutom vet jag att numera använder sjukhuset endast delade rum om det är riktigt kris och många bebisar som föds, annars får man ett familjerum och det känns som en stor lättnad för mig.
Men man vet alltså inte om man behöver packa en resväska med kläder eller ej när man åker in? Vi har patienthotell i Karlstad, betyder det att vi kan få bo där då? Om bebisen kräks ich grejer och man bara har tagit med tre uppsättningar kläder och inte får åka hem och tvätta, hur gör man då?

Nåt bekvämt ombyte är väl det man behöver i första hand, och det brukar räcka ett bra tag, några uppsättningar trosor, amningsBH(:ar), hygienartiklar så klarar man sig rätt länge :)
Bebiskläder var nog det sista problemet på bb, dom vill helst se bebisen hud mot hud :)
#32 Då skickar man ner fadern till barnet på stan för att köpa nya kläder. Alternativt sköljer man upp de nerkräkta kläderna med en gång så att de går att använda igen. Det är liksom inte det största problemet som kan hända när man fått barn.
aah, i see :)
Första föddes mitt på dagen. Blödde 2 liter efter förlossningen (under lång tid) så jag fick skickas på operation framåt kvällen så där blev vi kvar 2 nätter pga mig. Andra barnet föddes mitt på natten så då fick vi åka hem på förmiddagen efter. Hade skaffat illervakt som inte ens behövde kolla till dom då vi bara hann vara inskrivna en dryg timme innan hon föddes. Jag tycker klockorna står still på BB och med andra ville man ju bara hem till storasyster!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fyra dar på BB och sen tre dag på patienthotellet innan vi fick åka hem :P Förlorade drygt två liter blod och läkarna vägrade ge blod (fick bara järndropp) så jag var rätt svag länge efteråt.
#37 mig tryckte dom i 2 påsar trots att jag inte kände av blodbristen alls. Eller det kanske tom var ännu mer.. Fick när jag var sövd och dagen efter.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ville stanna så kort tid som möjligt (och hade mindre panik vid tanken på att behöva vara kvar ens ett dygn). Min son är född klockan 3.45 och 21 blev min sambo tvungen att åka hem pga platsbrist trots att sonen utreddes för infektion. Vid midnatt blev vi inskrivna på neo, då hade min sambo fått vara med eftersom vi fick privat rum. Vi blev därefter kvar en vecka på neo. Det jag känner är att de borde varit mer öppna för att låta min sambo vara kvar när vi väntade på besked för hur vår son mådde. Vi behövde också hundvakt och hade planerat för något dygn men det blev att pussla ihop det ändå. Även om det inte blir som man tänkt sig så löser man det, för barnet. Hur jobbigt saker än blev så försökte jag hela tiden tänka att det var för bebisen.
#38 Och jag mådde piss i flera veckor, var så svag att jag orkade nästan inte bära sonen :/ Han vägde ju 4,8 kg när han kom och det var nästan mer än vad jag klarade med blodförlusten…

Visst att det är skönt att komma hem så fort som möjligt, men det är också skönt att få mat och smärtstillande ordnat :P det är skönt att ha folk som hjälper en med amningen om man vill. Så det är inte jättenegativt att ligga inne på bb, speciellt om man har patienthotell. När vi skulle hem var vår känsla lite "Är ni inte kloka, ska ni skicka hem oss ensamma med den där??? Hur gör man, hur kan ni lita på att vi ska kunna ta hand om den??".
Första barnet föddes vid lunchtid den 21 och vi åkte hem den 23 på morgonen. Då bodde vi tillsammans allihop på BB hotell, där vi mer eller mindre klarade oss helt själva. Andra barnet föddes på morgonen och jag var inställd på att få Åka hem 6timmar senare (minimum man måste vara kvar här), men då de ville ha andningsobservationer på sonen i ett dygn fick vi stanna kvar. Låg på 4sal, tillsammans med en annan. Sambon åkte hem trots att han hade fått stanna om han hade velat, men svärmor skulle prompt skicka hem dottern då, så han fick vara hemma med henne istället. Efter att vi fick åka hem var det återbesök dagligen i 3dar, för provtagning, misslyckade hörseltester och koll av njurar då storasyster föddes med cystnjure.