Gravid iFokus

Gravid

Etikett: livet-efteråt
Läst 1257 ggr
Azeman86
0

Sex efter att blivit sydd

Om man har blivit en hel del sydd typ, hur länge måste man vänta tills man får ha sex igen? Har fått höra olika från olika håll, och man bara väntar och väntar… :P Du som har blivit sydd, hur länge väntade du? Gjorde det ont sen första gången efter förlossningen? Eller kändes konstigt på något vis?

Niini
0

Enda jag hört från sjukvården är att vänta tills efterkontrollen.

Sarah
0

Väntade typ 8 veckor. Gjorde ont som fan. Nu efter 4 månader kan det göra lite ont fortfarande. Är inte jätteskönt, men funkar. Verkar vara så att många tycker att det är lite obehagligt tills man slutar amma.

signemo
1

Har också varit både uppklippt o sydd men väldigt längesen.

Men jag tror du själv kan bestämma det. Ibland pratas det  och antas o gissas så mycket. Lita på Dig själv.. RIng en barnmorska eller gynekolog o fråga vad de rekommenderar.  Fråga om det är nått Du skall tänka på, eller om de vill ha mer information ur journal för att ge ett riktigt svar .

Är ju längesen.men troligen var jag nervös  men inget jag minns. Våra kroppar är väldigt bra på att fixa sig själv. Våra huvud väldigt bra på att fundera ibland för mycket.

Det som är viktigt är att Du absolut inte får känna att Du har krav på Dig. Ingen man har rätt att ställa de kraven. Det är Du som avgör när Du och Din kropp är mogen för det.  Man har ju lite hormoner som snurrar runt i kroppen  och allt är ju så nytt när man är nyförlöst

Lycka till i livet med bebisen, mannen,  livet , sexet ja allt.

Var rädda om varandra

Sparven88
1

Jag blev sydd med två stygn. Vi väntade nog ungefär 4-5 veckor efter förlossningen innan vi hade sex. Men det var inte pga att jag hade ont utan mest för att avslaget försvunnit då. Men använd kondom om du fortfarande blöder. första gången efter förlossningen kändes nästan som "första gången". Det var lite trevande, för att se så allt kändes bra. Det gjorde det och jag tycker sexet har blivit mkt bättre sen förlossningen. :) Mina orgasmer är så mycket starkare och varar längre .

Azeman86
0

Tack för alla era svar. :)

#3 Han ställer absolut inga krav på mig. Bara jag som vill enormt ha. :) Han säger att han kan vänta så länge det behövs och tills jag är redo osv. Han nämner typ aldrig sex heller, jämt jag som har dragit upp om det.  Och jag vill helst ha haft sex igår känns det som. Innan hon kom hade vi inte sex veckorna innan heller pga jag var inlagd på sjukhuset, så ja, man saknar det. :))

[Thiah]
0

Tror vi väntade 4-6 veckor. Tog säkert 6 månader innan drt kändes helt bra(glidmedel glidmedel glidmedel!!) Och efter ett år var det ingen skillnad alls.

tjoopa
0

Väntade nästan tre månader :/ Klippt och större bristning som syddes men läkte lite tokigt. Fick fara till specgyn och åtgärda och sedan två veckor efter fick vi äntligen klartecken haha ;) Tycker dock inte det är jätteskönt nu när jag ammar, så torra slemhinnor trots glidmedel. Men allt fungerar trots att jag är sydd och har ganska strama ärr :)