15 frågor om kommande bebis
Jag och sambon ska till Ullared på fredag och då tänkte vi köpa det mesta som vi behöver till bebisen, dock har jag lite frågor och funderingar kring både saker och lite allt möjligt som ni gärna får hjälpa mig med.
**1.Vad ska man ha en bröstvärmare till? Är det nödvändigt?
2.Vad har man bröstvårtscreme till?
3.Det känns dumt att köpa ENDAST till bebisen när hon är nyfödd och tänkte även köpa kläder som hon kan växa i längre fram, men om vi ska tänka 3-4 månader framåt, vilket storlek kommer hon ha då ungefär?
4.Hur länge kan bebisen ha de första kläderna man köper?
5.Är det superviktigt att kläderna passar PERFEKT eller kan man ha på dem 1-2 storlekar för stor?
6.Tänk om vi köper den minsta storleken så är hon större än så när hon kommer ut?
7.Jag har läst att man i början ska ha tvättlappar, men inga våtservetter, men när kan man börja med dem?
8.Kan man diska nappflaskor i diskmaskinen?
9.Vad ska man tänka på när man köper nappar och nappflaskor?
10.Hur troligt är det att man använder en amningspump?
11.Läste att det finns mjölkpåsar att frysa ner mjölken i, men kan man inte förvara den i kylskåp? Det är antagligen smart att ha bröstpump för att kunna ha i förberedande syfte om man måste iväg snabbt under dagen så att pappan kan vara hemma med barnet.
12.Man skriver ju ett förlossningsbrev med BM, men många verkar även skriva ett eget, varför eller vad jag nu undrar? En vän till mig sa att de ofta inte har tid att läsa sitt egna förlossningsbrev utan endast det som man skrivit med BM.
13.Hur många av varje plagg behöver man i början och längre fram?
14.Jag föder ca 5 mars, ska jag då köpa vantar och overall till bebisen?
15.Sista frågan är om ni kan kolla igenom min inköpslista och säga om jag missat nått eller har något annat att tillägga. **
Jag har redan: Spjälsäng och ska köpa barnvagn någon annanstans för de lär väl inte ha det på Gekås. Blöjor köper jag även från Norge. Skötbord har vi införskaffat.
Listan:
nappar (hur många?)
sparkdräkt
mössa/mössor
mjuk filt/filtar
tvättlappar (ej våtservetter i början)
salva för röd och irriterad stjärt
mjuk handduk
bad/barnolja
babyskydd till bil
lakan till spjälsäng
spjälskydd
bebistäcke
bebiskudde
bäddset till spjälsäng
babynest
amningsinlägg
amningsbh
skötväska
blöjhink
badbalja
madrasskydd
sovpåse
mobil
babysitter
babygym
gosedjur
nappflaska med anpassad dinapp (varför? vad är det?)
trasor/små handdukar
strumpor
bodys
byxor
åkpåse
badcape
babysalva
skötdyna till skötbord

Jag vet ju inte alls allt då jag inte fött än, men jag kan ju säga hur vi har tänkt nu när det är fyra dagar kvar ca.
Min BM har pratat om att det bästa att smörja på onda, såriga bröstvårtor är lite av bröstmjölken och låta den lufttorka. Om man får svamp där kan man badda/tvätta med mineralvatten. Hon tyckte man skulle undvika onödiga krämer till brösten. Jag själv tycker det låter som en bra idé att testa de mer naturliga sätten först.
Napp har vi två som ska vara utan några skadliga ämnen, men det är några vi har fått i en goodiebag och till en babymässa som varuprov. Här i Danmark råder de en till att inte introducera napp förrän efter ett bra tag när amningen fungerar, eftersom sugtekniken är annorlunda och barnet kan bli förvirrat. Samma med flaska faktiskt sa de. att vissa bebisarkan bli för "lata" då flaskan är så mycket lättare att få mat ur än bröstet. Säkert generaliseringar men ändå. Vi har dock köpt några flaskor för säkerhets skull
Våtservietter har jag fattat som att man ska använda så lite som möjligt på barnet. Om man är ute är det ju smart, men annars är det nog rätt onödiga ämnen i dem.
Tror de första månadernas storlekarna går 50-56-62-68, Jag har några få plagg i 50 men mest i 50/56, 56 och 62 eftersom hon verkar vara rätt stor. Sen har vi fått ärva en massa kläder i alla storlekar helt upp till 3-4 år.
Om man har en massa pengar och plats så kan man ju bara shoppa loss, men vi har rätt begränsat med båda delarna så vi har varit lite försiktiga med shopping.
1. vissa tycker det är skönt när brösten gör ont, och för en del hjälper det mot mjölkstockning/förhindrar att det stockas. Jag tyckte inte alls om dem, och har aldrig varit köldkänslig heller trots att jag haft jättemycket mjölk. Detta är något man köper om man märker att man behöver.
2. såriga bröstvårtor. Man köper om man behöver, rekommenderar purelan i såfall. Mycket dryg och behöver inte tvättas bort. Funkar kanon mot röda bebisrumpor också.
3. köp upp till och med 68cl så har ni ett tag framöver.
4. beror på hur liten bebis är och hur fort den växer, men max någon vecka.
5. köp stort och vik, det går utmärkt. Andra tips är omlottknäppning på bodys/heldressar. Jobbigt att krångla ur en nerbajsad pyttis ur nåt som inte går att öppna helt.
6. Det är en risk, så köp inte så mycket av de minsta storlekarna, bättre att köpa t.ex. 56 och vika upp ärmar och ben (se till att det är muddar i ändarna så det stannar uppvikt).
7. Våtservetter är en nödlösning att ha i skötväskan när man inte är hemma.
8. Ja. De ska även steriliseras, t.ex. genom att koka dem i 5 minuter.
9. Ska du amma? isåfall vänta med att köpa flaska tills du vet om du behöver. Sen beror det på vad bebis vill ta, det är olika form på olika märken, men jag personligen rekommenderar dr browns anti colic. Flaskor riskerar att förstöra amningen, då det är annan sugteknik och flaskan ger maten direkt, vilket kan leda till tokilsk bebis som vägrar ta bröstet sedan.
10, Det är inget man köper på förhand tycker jag. Det är inte ens säkert att man släpper mjölk till pumpen, eller behöver pumpa över huvud taget, och pumpar är dyra. Man kan hyra på sjukhuset om man behöver pumpa tillfälligt. Behöver man pumpa mycket kan man köpa en pump då det är aktuellt.
11. Du kan frysa i vanliga fryspåsar, det går utmärkt. Det andra är bara säljknep, svindyra påsar! Mjölk som ska användas kan förvaras 3 dygn i kylskåp max, och ska den frysas ska det göras inom 24h. I -18c håller mjölken 3 månader, -20c eller kallare håller den 6 månader. Hygienen är mycket viktig när man pumpar, händer och bröst ska tvättas, pumpen ska vara ren och steriliserad. (nåja, inte motorn då om man har elpump.. läs bruksanvisningen.)
12. Det man skriver ihop med BM skickas elektroniskt så det kommer fram ihop med din journal på förlossningen för det mesta.
13. Om du menar till bebisen så beror det på om man får en kräkbebis eller en bajsmästare, då går det åt flera byten per dag. Annars räcker väl en 5-6 set. Vi tvättade typ dygnet runt och hade typ 15set i varje storlek i början, spyor ööööverallt. Nu är han 7 månader, har storlek 74 och spyr oftast med sån fart att det blir en båge som landar med ett plask på golvet, och så torkar man honom i mungipan…
14 Ja. Sen är filtar väääldigt praktiskt.
15. Nappar får du några i gravidboxarna som ges gratis, det räcker tills du vet om bebisen ens tar napp. Badolja behöver du inte köpa, vanlig rapsolja eller kokosolja funkar fint. (barnolja är rapsolja med lite tillsatsämnen som inte är sådär jättebra). Badcape behöver du inte, vanligt badlakan till vuxen funkar finfint. Ta det ni har hemma. Flaska behöver du inte om du inte vet med dig att du ska använda dem. Det är inget man köper "utifall".
Fundera en gång till om det är saker du verkligen behöver, eller om en del går att köpa i efterhand om du känner att du saknar det. Det är mycket man blir påprackad som nybliven förälder som man aldrig använder.
#1 ok tack^^
#2 Wow, tack för alla svar!
Jag har tänkt att amma några månader, tills man kan som tidigast gå över till barnmat när nu det är (?) Jag tog bort nappar och det du sa från listan, skönt med lite färre saker att köpa :)

Glöm inte dregglisar :)
#4 Vad är det?
En dregglis behövs när de får tänder, det är en sån där "halsduk" som sitter som en liten trekant fram. Dom är även bra när man har en kräkunge :P

Dregglisar /haklappar i tyg är vad som står mellan dig och 10 dagliga klädbyten, om du får en kräkbebis :p
10? amatööör! 😂

Vi har sluppit bajskanonen :p Vi har 10 nappar, då de tenderar att vandra iväg… Om bebis tar napp, se till att köpa ett gäng då. Är jättejobbigt när alla försvinner. Sen är de lite olika och de har favoriter. En sort kanske funkar jättebra, medan andra ratas.
Vill bara inflika att alla barn inte växer ur kläderna snabbt. Alice hade strl 50 i ca 2 månader :P och sen har det fortsatt så. Nu vid 15 mån har vi börjat gå från 74 till 80…

Elva kunde också ha 56 i ca två månader. Nu har hon vuxit mycket och har 62 68. Men behöver inte gå jättefort.
meh, bara jag som tycker att det är några veckor? 😛
1. Jag har klarat mig fint utan.
2. Ett måste för de första veckorna! För såriga bröstvårtor. Purelan från apoteket är guld värd. Detta och amningsskydd var något jag önskat jag hade hemma när jag kom hem från BB. Sambon fick sticka iväg o köpa.
3. Ofelia kunde ha 50 och 56 när hon föddes, jag hade köpt lite i 50 men hade jag ändrat idag hade jag bara köpt 56 och vikt upp istället så hon kunde använda längre. Hon började använda stl 62 runt 2 månader om jag inte minns fel och sen 68 runt 4-5 månader. Nu är hon 7 månader och vi börjar använda 70-74 lite smått.
4. ----^ Så olika men för vår del kunde hon ha 50 ca 1 månad och 56 2-3 månader.
5. Hellre för stort än för litet :) Är de för stort är de bara att vika upp, de kan använda kläderna längre + att de blir lättare att klä på.
6. Jag hade hellre köpt en storlek större och kanske endast 1 set av minsta om ifall att. Skulle hen vara jätte liten får du väl skicka iväg pappan på lite shopping ;)
7. Jag använder torra engångstvättlappar som jag bara blöter. Mycket bättre för miljön och man slipper oroa sig för massa kemikalier. Använde de från de att hon föddes och gör fortfarande.
8. Ja, dock tycker jag att de är smidigare att bara diska för hand med ''flaskborste''.
9. Som de skriver ovan, beroende på om du ska amma eller inte. Ska du inte amma så kanske de är värt att investera lite mer i riktigt bra flaskor och nappar. Jag ammade och köpte ett gäng flaskor av märket mam på ullared som min dotter började använda nu till välling osv, och de funkar kanon :) hon har även druckit utpumpad bröstmjölk i de när hon var mindre o jag pumpat vilket oxå gick bra.
10. Jag köpte en för 150 kr på Ullared för att ha hemma utifall att, har inte använt den speciellt mycket men är glad att jag haft den endå vid de tillfällen jag använt den. Prisvärd.
11. Jag fryste ner i iskuber. Sen var de bara att ta upp så många hon skulle ha. Tina i vattenbad. I kylskåp håller mjölk 3 dagar, i frys 6 månader. Blanda inte varm o kall mjölk och se till att vara ren om händer osv vidare bara :)
12. Skrev inget förlossningsbrev, BM skrev dock ner ''önskemål'' och om de var något man ville de skulle veta om på förlossningen. till exempel rädslor osv.
13. De växer så fort i början så de växer ur fort. Men sen om man får en kräkis går de ju åt mycket ;) lite beronde på om man har egen tvättmaskin med kanske? Jag hade nog 2 set i storlek 50 som hon inte kunde ha alls länge och sen kanske ca 5-6 bodys i storlek 56 + byxor, mössa, strumpor och fleeceoverall, ca 2 pyjamas.
14. Vantar tycker jag absolut du kan köpa. Overall lite beroende på om du har åkpåse eller inte.. Jag hade nog köpt en fleeceoverall bara och sedan använt filtar eller så mkt som behövs eller om du har åkpåse. Om de skulle bli varmt så overall inte behövs är de ju tråkigt om du köpt en som hen aldrig hinner använda.
15. Tycker din lista ser jätte bra ut :) Är de något man behöver senare går de ju alltid att köpa efterhand. Dock tycker jag inte napp är ett måste. De kan man köpa efteråt OM man tycker eller vill att barnet ska ha napp. Vet du dock redan nu att du vill introducera de så är de såklart en annan sak.
Lycka till med bebis :)
Tack för svar :)
#13 Jag kommer köpa en åkpåse, så jag antar att overall blir överflödigt då? Men väntar köper jag iallafall :)
#14 Ja de tycker jag faktiskt. Åkpåsar är ju så himla varma om man köper en tjock. Min dotter är sju månader och har bara vanliga kläder + mössa/halsbuff o vantar i sin åkpåse nu i december :) Är de minusgrader tar jag bara på en onepiece över de vanliga kläderna :)
Vi har haft napp från början till våran son. Eftersom han var sjuk vid födseln och hamnade på neo så frågade de om de fick ge napp (för att trösta när han fick sprutor) så han fick napp när han var mindre än ett dygn. Klart man kan vänta ändå men en napp eller två att ha med i fall man känner att det behövs tycker jag är rätt praktiskt, vi fick de flesta gratis via babyboxar :)