Pupillvidgande under graviditet
Ni är säkert flera som känner igen er: min graviditet närmar sig slutet (v 34+5 nu :) ) och ju närmre det kommer desto mer har jag börjat oroa mig. Under min graviditet har jag av olika anledningar fått eller behövt ta olika läkemedel och jag är så orolig att något ska ha påverkat bebisen negativt. Jag har alltid varit noga med att säga till läkaren att jag är gravid men vid något tillfälle har läkaren själv inte låtit så övertygande om att det varit ok (en läkare skrev tom ut en medicin som apotektspersonalen tack och lov varnade för pga dokumenterade fosterskador!). Till saken: när jag var i ca vecka 20 sökte jag hos ögonläkaren för synrubbning. Fick pupillvidgande medel och han kollade om det var ok och sa att ja det verkade det vara (ganska oövertygande och han ville inte droppa för mycket åt gången när det väl kom till kritan). Och nu, 15 veckor senare, oroar jag mig för det ;) någon annan gravid som fått pupillvidgande hos ögonläkare och som vet om det är säkert?
Det är ju för det första lokalt verkande :) sen är det svårt att svara utan namn på läkemedlet. Men jag hade inte varit orolig faktiskt.
Som diabetiker gör man minst 1 ögonbottenfotografering när man är gravid och då får man pupillvidgande. har inte hört att det ska vara farligt och jag ska göra det om en vecka och jag kommer inte oroa mig för det. Vid en graviditet (iaf för en diabetiker) ökar trycket i ögat och risken att inte göra en undersökning ökar då risken att drabbas av näthinneavlossning och bli blind.
Tack för svar! Sant att det är lokalt, men det en läkare skrivit ut var också ögondroppar men de var helt rödlistade för gravida :) men detta var ju en engångsdropp :) Oj jag visste inte det om att vara gravid med diabetes! Men det lugnade mig lite, då är det ju inte helt ovanligt att gravida får sånt. Många varma tack för era svar!
Jag jobbar på ögonsjukhus och där ges det pupillvidgande om det anses vara relevant (ger alltså aldrig i onödan). Sedan finns det flera olika sorters pupillvidgande, vissa är starkare än andra, så man brukar välja ett svagare alternativ. Sen som #1 skriver är det lokalt, man brukar alltid hålla för tårkanalen när man har droppat i droppen för att minska den systematiska påverkan.
Så var inte orolig!
#4 tack så mycket för ditt lugnande svar! :) nu känns det bättre!