Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 1905 ggr
mollyt
0

Föda i Stockholm, var?

Jag ska snart tillbaka till barnmorskan och tills dess ska min man och jag ska ha bestämt oss för var vi vill föda i mars.

Men hur ska jag gå till väga? Vad är viktigt? Det enda jag tänkt på är att jag gärna vill ha ett fullrustat sjukhus att föda på, OM det skulle hända något så vill jag att det ska finnas möjlighet till avancerad sjukvård utan att behöva åka till ett annat sjukhus.

Men vad ska man tänka på? Hur ska jag kunna få en rättvis bild av diverse alternativ som finns här i Stockholm. Har ni fött i Stockholm, var någonstans och vad har ni för omdöme och/eller tips?

Lilolizeit
0

Det enda sjukhuset jag aldrig hört något dåligt om vid förlossning är danderyd.

Jag valde dock sös för enkelhetens skull. Men födde på visby lassarett. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
0

Jag har tittat på både Danderyd och på SÖS. Fördelen med SÖS är att det ligger nära mig, så det vore skönt att inte åka tvärs genom stan.

Lilolizeit
0

Det var av just den anledningen jag valde SöS

[TanatosNyx]
0

Jag hade valt Danderyd framför SöS alla gånger. Har dock ingen inblick i förlossningen och BB, men andra avdelningar.

Lilolizeit
0

Jag bodde ju på neo på SöS och kan inte vara nöjdare än jag är med vården vi fick där. Dock är det också min enda erfarenhet av sös.

[TanatosNyx]
0

Neo känns lite som en helt annan värld än resten av sjukhusen tycker jag :)

Lilolizeit
0

Ja så kan det säkert vara. Jag har haft turen att slippa vårdas på sjukhus. :)

mollyt
0

Var det länge sedan du födde (var på neo) på SöS Lilolizeit?  Det känns skönt att få något som är nära hem… Men jag har också hört att det är flest som väljer SöS och riskerar att inte få plats = blir placerade på andra ställen. Min barnmorska sa att de som väljer andra BB:n oftast får det de väljer, t.ex. Danderyd. Så det talar ju för dem istället…

Lilolizeit
0

Jag födde i visby 19/6 i sommras. Kom tiill neo den 21 juni och stannade ca 6 veckor. :)

Jag vet fler som valt andra mindre ställen och inte fått plats å hamnat på sös än tvärtom..

mollyt
0

Okej, berodde det på att det inte fanns någon neo i Visby? (antar att ni bor där?)

Jag är ganska till freds med att jag inte behöver veta var jag ska föda, för jag tänker att om jag låser mig vid att jag SKA föda på ett visst sjukhus kommer det kanske kännas jobbigt om det blir på ett annat. Så jag tar det med ro … 

Men ja, jag ska ju ändå göra ett val för att jag ska "tillhöra" en förlossning.

Lilolizeit
0

Jag bor i sthlm, men är från gotland och var och hälsade på familjen och skulle fira midsommar. Får väl säga att sonen kom utan förvarning. :P

Neo i Visby finns, men de tar inte emot barn födda innan v 32+0. Hade det funnits tid hade vi flygits till sthlm - sös för förlossning, men var tvungna att göra ett akut snitt.

mollyt
0

Ah, ja då förstår jag! Spännande och lite läskigt att de kan vilja ut sådär utan förvarning! #11

Lilolizeit
0

Ja visst är det! Jag trodde jag hade jobbiga sammandragningar eller förvärkar å sjukvårdsupplysningen sa urinvägsinfektion, så när jag kom in va jag helt öppen.

Marvel-lous
1

Jag ville föda på Danderyd men då det var fullt blev vi hänvisade till Karolinska istället - och de var fantastiska!
Trevliga, professionella och jag kände mig trygg i deras händer.  De hade stenkoll på mig och den lille i magen och vid minsta lilla signal (hans hjärtljud gick ner) var de där på en sekund. Vi var på förlossningen i ca 8 timmar innan han fick födas med hjälp av sugklocka; de tog då in flera läkare och sköterskor för att assistera och övervaka så att ingenting gick fel. 
De fick oss att slappna av till den grad att de tyckte vi var de coolaste föräldrar de haft på förlossningen. 😂

Efter min upplevelse där har jag sagt att skulle jag bli gravid igen kommer jag att välja det som mitt förstaval.

Zelmabus
1

Jag har valt Danderyd , men har ingen erfarenhet vad som är bäst, tog det som låg närmast. Har hört båda och om Danderyd , dåligt och superbra.

Sarah
0

Var på Danderyd. Vi valde att gå till mvc där då det var mittemellan vart jag och killen bodde, och tyckte att vi lika gärna kunde åka dit, trots att det var närmare till uppsala. Var sådär nöjd. På dagskiftet fick vi byta barnmorskor väldigt ofta och det blev ingen trygghet då information försvann på vägen.

mollyt
0

Det som lockar lite med Danderyd nu är att jag läste på deras hemsida att de erbjöd egen dusch/toalett till alla. Jag har ändå tänkt mig att varmdusch kommer vara del av min smärtlindring. Men det kanske man kan få hos SöS också även om det inte står?