Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 1398 ggr
Destany
0

Sjukskrivning pga illamående

Är det någon här inne som blivit sjukskriven pga kraftigt illamående o kräkningar? Jag ska till vårdcentralen idag för de kunde ibland sköta det för det var lång väntetid till läkaren på bm mottagningen. Jag har aldrig nånsin behövt sjukskrivas för nåt så e lite nervös men känner samtidigt att det hade varit skönt o bli det nu när jag mår så jäkla dåligt. Jag har fått utskrivet legigan Comp o ätit dem en vecka o de hjälper inte ett dugg. Jag jobbar i vården o känner att jag inte klarar av mitt jobb just nu

Velinga1984
0

Ja, med alla mina graviditer. Hur många Lergigan Comp tar du per dag, vid måltid eller inte? När tar du dem? Tyvärr är dom inga magiska tabletter utan mitt råd är att kämpa på. Är i vecka 24 och äter dom fortfarande.

Destany
0

Jag tar 3 vid o oftast tar jag dem vid måltid . Den första tar jag nästan meddetsamma jag kommer upp efter jag spytt första gången. Jag spydde hela förra graviditeten o det klarade jag för efter jag spytt så mådde jag bra men denna graviditeten så är illamåendet så himla jobbigt så jag knappt står ut.

densomundrar
0

Hade en arbetskamrat som var sjukskriven så gott som hela graviditeten pga illamående som inte gick att bli av med trotts olika medicineringar och koster. Helt omöjligt är det nog inte att bli sjukskriven men jag hoppas och tror att man försöker att lindra besvären innan sjukskrivning vilket du gjort genom medicin. Lycka till med besöket. :-)

emmaaaa
0

Jag har varit sjukskriven från vecka 6 till nu vecka 36, nu går jag hemna på graviditetspenning istället :) Jag kräks och mår fortfarande illa, äter lergigan comp! Tror jag skrev det till dig i en annan tråd du hade om jag inte minns helt fel, aja annars får typ typ samma svar nu haha. Men för mig hjälpte iprincip bara att vila och äta glass, åkte in och ut till akuten för att få dropp, mina lergigan funkar inte heller jätte bra men dom funkar tillräckligt bra för att jag ska fortsätta äta dom :) Jag har fått många andra olika mediciner men jag har valt att hålla mig kvar vid lergigan comp pga att de inte är lika starka och att jag alltid fått en sån luddig förklaring av läkarna när de skrivit ut ny. Har testa primperan, men dom spydde jag ännu mera av så dom funka inte alls på mig. Om du har möjlighet så tycker jag du ska föröka byta medicin för det finns andra alternativ :) Jag jobba också inom vården, eller som personlig assistent! Jag hade inte på långa vägar klarat av att jobba med detta illamående och sjuka mängder kräkningar, jag kräktes mer utav att va på jobbet och anstränga mig. Så en sjukskriven va det bästa även om det kändes pissigt. Lycka till :)

Destany
0

Emmaaaa jo du svarade mig i en annan tråd :) jag är inte så glad i o stoppa i mig mediciner men nu kändes som jag inte hade nåt annat val för jag står inte ut. Jag har börjat spy upp blodklumpar o idag hade jag ont i hela magen o ryggen efteråt. Mår oxå mycket sämre på jobbet än hemma för hemma kan jag ju ändå ta det lugnt o slippa stressa upp mig över var en toalett finns. Har en aktiv 2,5 åring oxå så helt lugnt hemma e det ju inte hehe. O när jag var gravid med honom så spydde jag hela graviditeten men den var ändå inte så hemskt som denna graviditeten är.

emmaaaa
0

Då va jag inte helt ute och cykla hihi! Men nej fy, blodklumpar! Det låter inte alls bra :( har du prata med läkaren ang det? Jag är precis som du, vill helst inte stoppa i mig massa mediciner! Läkaren ville att jag skulle äta lergigan comp och primperan samtidigt, alltså 6 tabletter om dagen. Men jag tyckte inte det kändes bra, men jag tog då alltid lergiganen och Så tog jag primperan samtidigt om jag skulle göra något speciellt den dagen. Men jag bara kräktes mer av dom som sagt…. Jag kände precis som du att jag måste nästan ta något för att ens orka leva, låter överdrivet kanske men det va så jag kände när det var som värst. Jag trodde flera gånger att jag skulle dö för min kropp tömde mig på allt och min sambo fick tillslut bära mig till sängen osv för jag orka inte stå upp/prata och allt sånt. Går ditt andra barn på föris? För i så fall så kan det ju va skönt för dig att få va hemma och vila tills han/hon kommer hem, så har du ju laddat med lite krafter åtminstone :)

Destany
0

Ja han går på förskolan jo behöver nog vila för min kropp e slut känns det som o ändå e jag bara i v12. Får se vad läkaren säger idag. Tror tyvärr bara att jag får fler tabletter

Velinga1984
0

#2 Känner igen det, så har alla mina graviditeter varit.  Med första barnet gick det över nånstans mellan vecka 20-25 , med andra barnet hade det extrema avtagit runt vecka 15 även om det hela tiden låg latent. Nu är jag i vecka 24 med tredje barnet och det ligger latent igen. 

Det enda som hjälpt för mig har varit att ta tabletter och sen sova igenom det mesta illamåendet.  Minsta rörelse startade illamåendet, så tyvärr är jag riktigt tråkig mamma när jag är gravid för sambon får göra allt. 2 åringen går på förskolan efter pappans arbetstider, och 11 åringen går oftast på fritids.  

Men du bör åka in om du kräks blodklumpar!? Förmodligen bara en brusten åder pga kräkningar men chansa inte.  Du kan vara uttorkad och behöva vätskedropp.

Destany
1

Jag blev sjukskriven i 2 veckor han tyckte inte att det var så lämpligt o jobba när jag mådde så

emmaaaa
0

Åååh va skönt för dig :) vila massor nu!