Sån där fuldag. Hur gör ni?
Idag har jag känt mig så grotesk verkligen. Tjock och ful. Nu har jag visserligen haft en väldigt hormonell dag, gråtit, vart arg, gråtit lite till, skrattat för att sedan gråta en minut efter haha.
Jag vägde 58 innan graviditeten och väger nu 63 något. Är i v. 20+2. Det låter kanske inte så mycket men det syns mycket på min kropp. Innan jag vart gravid var jag rätt vältränad, smal och lagom mycket muskler.
Nu däremot äter jag mer som en häst. Och måste erkänna att allt jag trycker i mig inte är så nyttigt men jag brukar tänka "äsch, syns ju inget nu" men dessa fuldagar så syns det något fruktansvärt.
Motion får jag varje dag då jag har två hundar, vi går 8-15 km 5 dagar i veckan. Jag har börjat fundera på att motionera ännu mer, utöver deras promenader. På en crosstrainer. Även börja göra några övningar på pilatesboll och lite andra styrkeövningar. (nu får vi ju se om jag håller det också, är rätt duktig på att lova mig själv mycket men håller det inte). Träning är bra för kroppen även när man är gravid.
Jag har också slutat pyssla om mig själv. Sminkar mig aldrig längre, klär mig pösigt och ser allmänt konstig ut. Kollar mig aldrig i spegeln längre typ, och kroppsspegeln ännu mindre.
Att jag skriver detta är för att jag undrar om jag är ensam om att känna såhär? Om inte: hur gör ni? Jag vill ändra inställning. Jag accepterar att jag kommer bli större, det gör jag, ingen tvekan. Det är dessutom SÅ värt det! Däremot så måste jag skärpa mig med min inställning till mitt utseende och börja ta hand om mig själv bättre.Jag tycker gravida kroppar är så vackra, men min egna kropp.. nä fy.
Så, hur gör ni?
Tänk inte så mycket på det, det är fullt normalt att man under en graviditet väger mer än innan, du bär trotts allt på något som ständigt växer utöver din egen vikt. Om du haft goda motions och matvanor innan graviditeten så skulle jag kunna tro att det dessutom blir hyffsat lätt förblir att bli av med dom när bebisen väl kommit ut :-) Det är förmodligen helt normalt att känna sig stor, klumpig och ful när man är gravid men jag är alldels övertygad om att du är minst lika vacker som alla andra kvinnor som är gravida, låt inga dumma hormoner tala om något annat för dig, för det är inte sant.
Hej! Jag har aldrig aft så mycket hjärnspöken som under denna graviditeten. Jag har även märkt att det finns inget som hjälper för mig när dom dagarna kommer utan jag blir bara provocerad av att folk säger emot! Så jag har helt enkelt bara börjat acceptera att vissa dagar hatar jag mig själv till det yttre eller att vissa dagar så tycker jag att hela världen är emot mig osv osv. För så länge det handlar om en dag eller två är det lugnt. Mår man där emot dåligt under veckor bör man ta upp det med sin bm :)
TS du är vackrare nu än du någonsin kommer vara, ta till vara på tiden och se dig med den fantastiska kvinnokropp som du faktiskt har. Jag speglar mig varje dag och älskar min mage, är i vecka 25. Jag känner mig jättekvinnlig och försöker se min kropp som någon fint istället för att jämföra med hur jag såg ut innan.
Jag känner mig inte heller speciellt vacker nu. Men sånt som får mig att känna mig lite finare är att göra en ansiktsmask, hårinpackning, hemma manikyr/pedikyr. Kanske köpa någon fin gravidklänning.
Försök att tänk på att det inte är så att du har blivit lat och håller på att förfalla. Det är ju snarare tvärtom! Din kropp håller ju på att göra något av de viktigaste den någonsin kommer att göra, du producerar liv :)
Om du har badkar, varför inte lägga dig i ett varmt bad och sätta på lite avslappnande musik? Är man avslappnad och harmonisk så är man ju oftast inte lika hård mot sig själv :)
Jag har alltid varit överviktig och var väldigt överviktig när jag blev gravid (övervikt på ca 28 kilo). Går in i vecka 16 på söndag och har gått upp 2,5 kilo än så länge. Jag har vägt så mycket som jag gör nu tidigare men skillnaden är att jag ser tjockare ut än när jag inte var gravid 😛 Känner mig inte särskilt attraktiv, MEN så fort jag tänker på varför jag har gått upp i vikt och känner mig som en liten flodhäst, så glömmer jag snabbt bort det där och känner mig helt plötsligt stark 🙂
Jag kan ju säga att även om jag är jäkligt duktig på smink (om jag får säga så själv) så föredrar jag att vara osminkad för det är så jäkla skönt och jag har typ aldrig smink. Sminkar mig mest när jag ska på fest eller om jag någon gång bara känner för det, så det är väl inte direkt någon skillnad där för mig 😛 Men jag tänker att om du vill känna dig vardagsfin men inte orkar sminka dig och sådär så kanske du bara kan ta hand om dig genom att duscha/bada, fila fötter, måla naglar, färga ögonfransar och ögonbryn med ögonfrans-ögonbrynsfärg så kan det se ut som att du har mascara och ifyllda ögonbryn även utan smink ett tag 🙂
Du kanske kan kolla videos som tipsar om hur man kan klä sig när man är gravid, t.ex. för att det ska synas mer att det är en gravidmage man har så kan man t.ex. ha ett skärp ovanför kulan. När jag gör så så ser jag på en gång gravid ut, däremot känner jag mig inte riktigt redo för att gå runt så än då jag fortfarande är där mitt emellan där man antingen ser tjock eller gravid ut, haha 😛
Jag delar med mig av länkar till lite videos som jag tycker är bra på att förklara hur man kan klä sig och man kan få lite inspiration 👍 Nu är allt inte höst-/vinterkläder men kanske kan funka under vinterjackan i alla fall 😃
https://www.youtube.com/watch?v=kn7bos2q7BY
https://www.youtube.com/watch?v=Bs2W7dUKX1Q
https://www.youtube.com/watch?v=6DlFQ2H-xrQ
Alltså det hör till. Att gå upp i vikt och inte känna igen sig själv. Men klä dig fint, sminka dig och gör det du kan så känns det bättre. Man får försöka koppla bort det. Det är ju en kort tid i livet …. Klä dig hellre tight än pösigt så ser du smalare ut och framhäver magen .
#5 Ååå fantastiska videos, tack!
Jättekul med inspiration alltså.
För mig funkar det bra att sminka mig och komma ur mysbrallor-träsket, köp dig några fina mammakläder och njut av det nya istället.
Jag vet, det är inte lätt och vissa dagar får man bara "fula ner sig" lite också.
Och det viktigaste nu är att det är bekvämt, men måste inte betyda att det också är fult.
//Firsttimer