Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 5799 ggr
emmaaaa
0

Fosterrörelser i slutet av graviditeten?!

Hur är det med fosterrörelser i slutet av graviditeten? Vecka 36 är snart här och jag tycker nog att sen vecka 34 att fosterrörelserna inte sker lika ofta längre men att dom är otroligt hårda och aktiva när hon väl rör sig :) och jag känner hennes lite då och då under hela dygnen som går. Jag är inte speciellt orolig över att hon är lugnar utan jag frågar mest bara av nyfikenhet :) För att i förra veckan (eller om det va för två veckor det kanske) va vi inne på förlossningen pga onda förvärkar och då kolla dom allt, ctg, ultraljud osv osv, och så hade vi även ett tillväxtultraljud och allt ser jätte bra ut med henne och dom tycker hon är en väldigt livlig bebis fast att jag tycker fosterrörelserna har "minskat" haha. BM va vi hos förra veckan i alla fall och då va hjärtljuden jätte bra även då, även att jag tyckte jag inte känner henne lika ofta. Så jag antar att jag inte behöver va orolig över henne, hon är fixerad och jag tror hon trycker sig mer och mer ner sig för jag börjar känna ett sånt tryck nere i underlivet :)

Intehärutandär
1

10 rörelser per 2 timmar är det som gäller.

typjessica
0

Hej! Jag är i v 39 och upplever helt klart att fosterrörelserna har hända karaktär. Förut när det var mer plats så var det mer sparkar och boxar men nu är det mer bök i magen vilket jag kan missa ibland. Att jag kan missa dom är nog för att magen är så spänd hela tiden att jag inte riktigt märker det och att jag nu vant mig vid rörelser innefrån. Jag kan hålla handen på magen och bara men ojsan här kom en liten fot ja! 😁 men precis som ovan skriver så är det 10 rörelser på två timmar. Man kan även dricka ett glas kallt vatten, lägga sig på vänster sida och börja räkna om man är orolig.

smurfis
0

Alltså det blir ju mer trångt där inne mot slutet så rörelserna kan ju ändra sig. Däremot ska du känna ditt barn regelbundet även om rörelserna blir annorlunda.

emmaaaa
0

Tack för era svar :) Jag känner min bebis helt klart regelbundet så därför är jag inte speciellt orolig, det är alltid någon spark, rörelse, hicka osv! Men jag har inte tänkt på att jag ska räkna dom, så 10 sparkar på 2 timmar vet jag inte om jag känner? Eller om jag någonsin känt? Eller så gör jag det utan att tänka på det, ingen aning faktiskt :) Jag har bara fått höra att det viktigaste är att jag känner något?!. Där emot som jag skrev innan så kan jag tycka det är ett annat rörelsemönster sen ett par veckor tillbaka som #2 beskriver, men eftersom vi kolla till henne i magen förra veckan och allt såg bra ut även att jag då också tyckte jag kände henne mindre så känns det ju inte som det borde va något "fel"?! Men ska "för skoj skull" räkna sparkarna nu och se hur ofta jag känner dom :)

smurfis
0

Tycker inte du alls behöver räkna. Det känns lite överdrivet. Var bara uppmärksam på om något blir annorlunda eller om det inte rör sig alls på ett tag.

Du kan ju göra en test och räkna en stund mest på skoj 😉

Min bebis har mer vakna perioder då det kan gå timmar när jag känner honom i princip hela tiden sen sover han och då känner jag inte lika mycket. Men jag är ju van att det är så, det är inget jag blir nojjig över.

Min tjej (förra grav) slutade röra på sig och då fick jag tipset att dricka iskallt vatten eller något sött. Det kunde få fart på henne. Hjälpte inte. Åkte in till förlossningen och allt var hur bra som helst. Hon rörde sig för fullt även om jag inte kände det just då. Hade mycket sammandragningar så det kanske gjorde att jag inte kände rörelserna lika tydligt.

emmaaaa
0

#5 jag kunde nästan inte skriva det bättre själv hihi!. För min bebis har också stunder på dygnet då hon är mer aktiv, framförallt på kvällen och nätten. På morgonen när jag vaknat samt fram till lunch är det lugna gatan i magen och jag känner inte speciellt mycket, men misstänker att bebis sover mycket redan nu i magen?! :) Och samma även här, för typ någon månad sen åkte vi in till förlossningen för jag inte kände speciellt mycket och fick tips om att dricka kallt vatten och saft. Men jag va redan så rädd och uppstressad av att jag inte kände något så vi fick komma in och kika och allt såg jätte bra ut :) Och jag har mycket sammandragningar och förvärkar nu, så kan ju kanske va det också som "stör" att jag inte känner så mycket som för dig :)

Sparven88
0

Jag upplevde precis samma sak, mindre rörelser de sista veckorna. Flera gånger om dagen kunde jag tänka "oj. Har jag känt honom idag?" Å då kom där alltid en liten buff inifrån magen. Min teori är att när man gått nästan hela grav, är man så "van" vid rörelserna i magen att man faktiskt inte alltid reflekterar över dem. Sen som tidigare nämnts är där ju mindre plats så jag tyckte det kändes som släpande rörelser i magen istället för hårda sparkar. =)

emmaaaa
0

#7 ja men precis, din teori tycker jag låter bra :) man blir ju som du säger så "van" vid att alltid få lite puffar hit och dit så man kanske inte lägger märket till dom just för att man är så van :) Ja exakt, det är ju inte riktigt sparkar man känner nu utan det är kanske en fot som trycks ut, en hand som drar över magen, eller att plutten sträcker på sig. Så absolut, man känner ju att utrymmet i magen är trångt nu :)

[Thiah]
0

Vill bara påpeka att där jag bor (södra finland) räknas inte hicka som en rörelse. Det ska vara 10 rörelser utöver hicka.

emmaaaa
0

#9 nej det förstår jag, det gör det nog inte här heller :) Mena bara på att man känner av det :)

Sarah
0

Tycker att det verkar svårt att sätta ett antal på ett visst antal timmar, dygnet runt. Jag kände sällan av Elva innan 18 på eftermiddagen.

emmaaaa
0

#11 ja jag håller med dig :) för jag tror kanske att det är mycket rörelser i magen under dagen utan att man tänker på det eftersom man kanske styr med massa andra saker då, men sen på kvällen när man börjar varav ner så känner man av mera bara för att man är mer avslappnad om du förstår hur jag menar :) För ibland får jag för mig att jag knappt känt av henne i magen under dagen och blir lite orolig, men sen när jag tex sätter mig framför soffan för att kolla på kvällsprogrammen på tv eller så så blir det massor av rörelser :)

smurfis
0

Mig kille är rätt lugn på morgon och förmiddag men på kvällarna är det buffar hela tiden. Tjejerna hade en del hicka men det har jag inte känt med honom. Mer små puffar i ena sidan eller att han sträcker på sig. Ibland känner jag hur ryggen buktar ut åt ena sidan och magen blir helt sned. 😄