Åt utgången kaviar
Hallå! Är gravid i v 36 och såg nu på en tub Kalles randiga, som jag ätit vid ett par tillfällen de senaste veckorna (inkl ikväll). Såg nu att den gått ut för en månad sedan! Den smakade inte lustigt vad jag märkte, det jag undrar om det kan finnas risk för att det vuxit bakterier som listeria eller toxoplasmer i den, precis som det kan komma i ost eller charkuterier som närmar sig slutet av hållbarhetstiden? Och vad gör jag i så fall? Tack för svar!
Hej! Så länge utgången mat smackar eller luktar konstigt så är där inget fel på maten.
Tänker som så också, men sen vet jag ju att tex listeria kan växa även om maten inte är för gammal - men har ingen aning om Kalles randiga är en produkt det riskerar att växa i :)
Jag tittade lite snabbt här: http://www.niomanader.se/mat-under-graviditeten/ Och där stod det att kaviar på tub kan man äta hur mycket som helst. Samtidigt tyckte jag inte att jag hittade varningar om gravad lax, som jag vet kan vara listeria-härd. De varnar dock för kallrökt, torkat och icke uppvärmt kött. Och listeria kan börja växa i saker oavsett om det gått ut eller inte så jag tror att du kan vara lugn. Men det kanske är bäst att ringa exempelvis Livsmedelsverket eller liknande om du är orolig.