Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3796 ggr
Destany
0

Legerian nån som ätit det

E det nån som ätit legerian ( vet ej hur det stavas) vid kraftigt illamående när ni varit gravida / är gravida? Fungerar det? Några biverkningar?

vallhund
0

Det fungerar på de flesta, läs mer om Lergigan:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19530228000028

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Synnerlig]
0

Menar du Lergigan? Jag har inte testat det tyvärr men känner en som gjort det och jag tror att hon tyckte att det funkade, men jag tror att hon tog det mest mot ångest i och för sig. De vanligaste biverkningar är väl att man blir trött och dåsig, lite som Atarax (ångestdämpande) tydligen och när jag tog Atarax (innan jag blev gravid såklart) så kunde jag inte ta den på dagen för då somnade jag bara i soffan.

[GråHäxa]
0

Lergigan fungerar nästan inte alls för mig, skulle kunna äta socker piller istället. Men det är ju många som tycker att de fungerar så det är ju värt att testa. Det är ju en "snäll" medicin för kroppen.

Vanlig biverkning är att man kan bli trött, själv tycker jag att tröttheten är övergående. Beror ju lite på vad man är van vid också. Hoppas att du får önskad effekt av den iaf. :)

Ria74
0

Jag åt lergigan comp, det tog udden av illamåendet så jag bara spydde en gång om dagen i alla fall. Inga biverkningar alls för mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
0

Jag åt men det fungerade inte alls på mig. Testa tre olika mediciner men inget fungerade. Spydde hela dagarna i 13v sen försvann allt pang bom.

fridaas
0

Jag åt lerigan comp när jag väntade första barnet. Blev trött av dem, illamåendet dämpades inte och då stod det i biverkningslostan om fosterskador som mycket ovanlig boverkning, dottern är född med cystnjure.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

emmaaaa
0

Jag har ätit lergigan comp hela graviditeten hittills pga extremt gravidillamående, kan inte säga att de fungerade till 100 på mig. Fick 3 andra mediciner att testa samtidigt som jag åt lergigan, men på nått sätt kändes det fel att äta så starka mediciner som jag fick utskrivet så jag åt bara lergiganen. Jag mådde/mår illa fortfarande (är i vecka 35 nu) trots att jag äter lergigan comp dagligen. jag skulle aldrig klara min vardag utan lergiganen men som sagt jag är inte av med illamåendet och spyorna ändå men dom hjälper mycket trots det :) jag har varit sjukskriven hela graviditeten pga av detta illamående också, så trots medicin kunde jag inte jobba. Kan inte riktigt svara på om jag fått några speciella biverkningar av dessa för jag har som sagt mått dåligt och varit trött hela tiden ändå. Fick primperan utskrivet också, men dom gjorde att jag spydde ännu mera än va jag gjorde/gör och dom fick jag inte äta mer efter vecka 32, sen har jag ännu en annan medicin som min läkare sa att de skrev ut mycket till gravida förr med sluta med det, fast nu skrivs det ut igen. Minns inte va den heter men det är en medicin som oftast cancer patienter får äta när de mår illa av cellgifterna. Jag "vågar" inte riktigt äta dom för jag fick en dålig känsla av dom och en väldigt luddig förklaring av min läkare hur dessa tabletter är. Antagligen gör de ingen skada för bebis eftersom hon skrev ut dom, men jag väljer nu att bita ihop de sista veckorna och håller mig till enbart lergigan comp :) Hoppas ditt illamående går över, lider verkligen med dig!!

Destany
0

Tack alla för svar. Jag ringde bm idag o doktorn skulle skriva ut dem till mig imorn. Jag har fått vara hemma en del pga kräkningarna o det jäkla illamåendet så kände att finns där hjälp så tar jag den. Jag spydde varje dag med sonen tills den dagen han föddes men det var ändå inte så illa som nu för då gick illamåendet oftast över efter jag kräkts. Då hade jag en bm som inte brydde sig så jag fick ingen hjälp av henne

emmaaaa
0

#8 hoppas dom hjälper lite åtminstone :) bara det dämpas lite brukar ju kännas skönt! Du har inte blivit förfrågad eller rådfrågat din BM om sjukskrivning? Jag jobba förvisso helt själv som personlig assistent, men jag kunde inte göra annat än att ligga i sängen utan att kräkas 30 gånger om dagen så kändes som jag inte hade så mycket annat att välja på än att va sjukskriven.. Jag håller mina tummar för dig att det ska bli bättre, usch och fy för detta dumma illamående!

[GråHäxa]
0

Om lergigan inte skulle fungera för dig så kan du höra med BM och läkare om Beviplex forte. Enligt min läkare är den bättre mot illamåendet än lergigan, vilket jag nog är villig att hålla med om. Det är ju inget man blir trött av heller. Jag fick den på recept men jag tror att den finns att köpa receptfri med. Den går ju även utmärkt att kombinera med lergigan. Men hör med din läkare.

Destany
0

Jag ska på inskrivning nästa vecka så tänkte om tabletterna inte hjälper så får jag nog prata med henne om sjukskrivning. Jag jobbar i vården o det känns inte rätt mot mina vårdtagare när jag knappt orkar prata med dem.jag jobbar i hemvården så jag har inte tillgång till toalett heller. Jag fick sjukskriva mig idag igen för än så länge har jag kränkt 3 gånger på 1,5 timme o känns som det blir mer idag.

Destany
0

Har hämtat medicinen nu o tagit en tablett så hoppas nu att det blir bättre

emmaaaa
0

#12 heter dom lergigan eller lergigan comp? :) Hoppas dom hjälper dig :) jag tyckte att mina hjälpe väldigt fort, eller så va det bara inbillning haha!. Men sen som sagt så hjälpte dom inte lika bra vissa dagar, men för mig kändes det som en trygghet att veta att jag har dom och att jag måste äta dom 3gånger om dagen för att ge bäst effekt :) självklart av rekommendation från läkare!

Destany
0

# legigan Comp fick jag utskrivet. Tänkte prova med en Max 2 om dagen först.

emmaaaa
0

#14 okej :) men då äter vi samma! En läkare va väldigt noga med att påpeka för mig att jag va "tvungen" att äta tabletterna 3 gånger om dagen för att det överhuvudtaget skulle fungera och inte bara ta vid behov. Men hoppas de hjälper nu, håller tummarna för dig :)

Destany
0

Så grymt besviken idag tabletterna hjälper nästan inte alls. Första tabletten idag hjälpte rätt ok men andra hjälpte inte ett dugg så nu e jag lika illamående igen

emmaaaa
0

Ring till din BM igen och berätta, det finns andra alternativ :) primperan kanske funkar bättre för dig tex, jag spydde mer av dom men det behöver ju inte betyda att det är så för dig :) Sen vet jag inte om man måste äta tabletterna några dagar så kroppen vänjer sig?!, att du inte bara äter dom vid behov.. Jag börja äta lergigan comp i vecka 8 och är nu snart i vecka 36, så minns inte helt hur det va i början. Men jag vet att runt vecka 13-20 åkte vi in och ut till akuten hela tiden pga att jag va uttorkad av allt kränkande och fick dropp efter dropp. Men trots det så kände jag att det va bara lergiganen som gav bäst effekt på mig :)

Destany
0

#17 det e så hopplöst här för man ringer ett nr så kan man få prata med en bm nånstans i Skåne o inte sin egna. Får vänta till inskrivningen nästa vecka o prata med henne då. Inte hon som skrev ut medicinen nu. E mest orolig hur jag ska klara att jobba hela nästa vecka så som jag mår nu. Jag får ta de regelbundet nu dessa dagarna o se om det hjälper

Velinga1984
0

Gravid med 3e barnet (vecka 24 imorn)och äter både Lergigan Comp på dagtid och Lergigan till natten. Numera vid behov. Precis som med alla mina andra graviditer så hjälper de ibland. I början kräktes jag konstant trots 3 tabletter om dagen. Det tar tid innan kroppen vänjer sig, och ofta tar de bara bort det värsta illamåendet. Men ännu finns det dagar som jag kräks även om jag tar 3 tabletter på en dag. Tyvärr bara att uthärda/ hon som fått extremt gravidtetsillamående vid varje graviditet :S

emmaaaa
0

Jaaaha, men usch va störande då! Här jag bor har vi i alla fall direkt nr till barnmorskan jag går till, men där emot är det inte lätt att få tag på henne (mellan kl 6-7 kan man ringa, då svarar hon om man har tur iprincip).. så det är lite störande det också och framförallt när man verkligen vill ha tag på dom! Eftersom det alltid va så svårt att få tag på min BM så fick jag alltid ringa tillslut till gynskuten, dom tog alltid väl hand om mig, skrev ut medicin osv osv. Så om du känner att det inte går mer så tycker jag att du ska ringa eran gynakut som ligger närmst ditt boende, så kanske även dom kan sjukskriva dig om de behövs :) Usch jag lider verkligen med dig, vet hur hemskt det är :( hoppas du får all hjälp som behövs!!!