natural cycles
Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden, så om någon tycker den ligger fel här eller vet var den ska ligga så säg gärna till :) Jag vill bara höra om det är någon som använder detta eller har någon erfarenhet med det?? Efter 12 år på p-piller, förutom när jag försökte bli gravid med min son, så vill jag nu byta preventivmedel. Jag vill inte tillsätt några hormoner i min kropp längre (hormonfri spiral är inget alternativ). Jag funderar på natural cycles men har hört en del negativt om det också.. någon med erfarenhet? :)

Ingen erfarenhet, men själv har jag svårt att se poängen med att betala för något jag själv kan göra med en termometer, papper och penna. Det hela är ju bara helt vanliga "säkra perioder".
Jag har kört med NC och är väldigt nöjd. Hade ätit p-piller i ungefär 15 år innan. Man får ju ut väldigt mycket statistik av appen, så för mig var det värt det. Mensen kom på utlovat datum varenda gång, under de 9 månader jag använde den. Sen började jag mäta tempen lite mer glest, och whops så blev jag gravid. Fast det hoppades vi ju ändå på att bli. :) Men kan ju vara värt att tänka på, att appen bara funkar om man är NITISK med den. :P
Jag har ingen egen erfarenhet av natural cycles men det finns en gratis app som heter ovia ovulation. Den är egentligen till för att underlätta att bli gravid men de går ju lika bra att använda den i motsatt syfte. Då blir det ju istället de gröna dagarna som är dina röda dagar.
I ovia appen så får du också massa statistik, du skriver in din kroppstemperatur, du får veta vilka kroppsliga symptom du skall kolla och logga. Kan även rekommendera att man dubbelkollar under några olika månader med ägglossningsstickor så att man vet vilken dag man brukar ha ÄL på. Alla har det ju inte på dag 14, även om man har en standard cykel så kan man ha det flera dagar både tidigare och senare.
100 % säker är den nog inte men det är väll inte natural cycles heller, så det gäller ju att verkligen ha koll och inte missa något :)
Jag har en p-dator. Det är väl den omoderna varianten av p-appar. Det fungerar helt klart och man vet när man är fertil och bör skydda sig med barriärmetoder.
Det som fått mig att tveka lite är att jag inte är lika mån om att använda barriärmetoder i sömnen under röda dagar.
Men om du aldrig någonsin råkat idka samlag med din partner i sömnen så tror jag att det fungerar fint.
Tack så hemskt mycket för era svar! Att följa den nitiskt kommer jag inte ha några problem med, är en rutinmänniska i fingerspetsarna och har under dessa 12 åren med p-piller aldrig missat ett piller:) frågan är bara, om man gör det ordentligt VARJE morgon om det ändå är säkert? Jag pratade med en barnmorska innan och hon sa (som väntat) att det inte är bra, att deras siffror på NC att inte bli gravid är inte säker alls… men jag vill verkligen sluta med pillerna och bli helt "fri". Då även att inte riskera att bli gravid. Det står på NC hemsida att den ä 99.9% säker men det är ju inte ens p-piller? Åh, vet inte, svårt val haha
Jag litar helt och fullt på den appen. Sen är det ju upp till en själv att inte ha oskyddat samlag på röda dagar (och under första tiden kanske dagar i anslutning till de röda). När jag började "slarva" så var jag sjukskriven för depression, fick äta en medicin och mätte kanske nån gång i veckan pga inte hade så stor sexlust ändå.. Man ska ju inte mäta nära man har feber, är bakis osv.. Jag tror att mitt ändrade hälsotillstånd förändrade min temp, men det kan ju inte appen veta. Man får ha huvudet med sig lite mer när man använder sig av den här metoden!
Okej! Hade som sagt inte haft ngr problem alls med att följa appen, men även om man följer den som man ska och skyddar sig under röda dagar, är jag orolig att man kanske ändå blir gravid. Barnmorskan jag pratade med sa att feber inte är tillförlitligt när det gäller att kolla fertilitet i kroppen.. Men om man är bakis eller har feber ska man inte ta tempen alls då? Eller ta den och skriva in den, få rött utslag men ändå veta att det är okej med sex? Om man inte skriver in den, kan man skriva in den dagen/dagarna efter då som vanligt? Hur länge har du tnoet använt appen? :)
#7 Om man någon dag har sovit för mycket/lite, är sjuk eller bakis kan man ta sin temp och sen inaktivera den från mätningen i appen. På så sätt kan du ju se ett mönster i när du inte "mår bra" och vad tempen brukar ligga på då, utan att sabba algoritmen som räknar ut när det är säkert att ha samlag.
När man mätt ett par månader med NC så får man se ett par dagar framöver i taget, så om du är långt från ägglossning spelar det ingen direkt roll om du tar bort en mätning eller ej. Det finns jättebra artiklar och FAQs om detta på deras sida, har jag för mig!
Aha okej! Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)
Nu har jag fixat så jag ska börja med NC! Appen är nerladdad och termometern kommer nästa vecka:) ska bli spännande men framförallt SKÖNT att slippa p-piller!
Jag har inte använt appen utan en P-dator som heter LadyComp i lite mer än 2 år. Jag vill tro att min vetskap om kroppen underlättade mycket för mig när jag och min man ville att jag skulle bli gravid.
Aha okej, funkar en p-dator på samma sätt fast det är ingen app? Hade du det först som preventivmedel?
Ja det kan man säga, du får all info direkt i datorn. Den ser ut som en gammeldags cd-spelare ungefär. Med lampor som lyser rött-gult-grönt beroende på fertilitet. Ladycomp heter min modell, kolla youtube för att se hur den används. Annars läs på naturfemme.se som är en återförsäljare, jag köpte min där ifrån.
Jag använde den som preventivmedel 2 år innan vi bestämde oss för att vi ville ha barn.