Gravid och nytt jobb med provanställning.
Är gravid i vecka 13 nu och jag söker jobb. Var på intervju för ett tag sedan och väntar bara på att processen är över så att jag får veta om jag får jobbet eller inte. Det är 6 månaders provanställning och på intervjun frågade de inte om jag var gravid eller planerade barn osv, så jag sa ingenting. Jag behöver verkligen ett jobb just nu.
Men OM jag får jobbet. Bör jag berätta så snart som möjligt att jag är gravid eller hur ska jag göra? Jag vet att de inte får säga upp mig från provanställningen för att jag är gravid, men de kan säkert hitta på någon annan ursäkt. Sen är jag också rädd för att de ska känna att jag har ljugit, fast det har jag ju inte för de har ju inte ens frågat om det och det får ju inte spela någon roll om jag är gravid eller ej när de anställer.
Visst, nu har jag ju inte fått jobbet än, men det kändes bra på intervjun så jag är ändå lite orolig för hur jag ska göra om jag skulle få jobbet.
Hur hade ni gjort?
Jag hade jobbat på , tids nog märks det ju att du är gravid . Sedan vad de gör när det är uppenbart är ju en annan sak 😉
#1 Mmm :/ Fast jag måste ju säga till 2 eller 3 månader innan om jag behöver gå på föräldraledighet väl? :P Jag kommer ju typ att föda nästan då min provanställning går ut :P
Då har du svaret 😉
#3 Men är det okej att säga till så sent att man är gravid? Det var någon på mitt gamla jobb som sa att jag borde berätta på intervjun att jag är gravid annars kan det bli dålig stämning när man berättar det senare och att chefen kommer att känna att jag har undanhållit något osv 😕
#4 visst kan det kännas så för chefen, men samtidigt måste du tänka på dig själv! För tänk om graviditeten medför att det inte blir något jobb? De kan ju som sagt "hitta på något annat" tyvärr. Jag tänkte på mig själv för säkerhets skull när jag skulle tacka ja till sommarjobb, väntade tills jag fått schema och skrivit på kontrakt innan jag berättade. Tänkte att graviditeten kunde medföra sjukskrivning & att det kunde "skrämma" dem. I andra fall när jag försökt va schysst och ärlig har det alltid slagit tillbaka på mig själv. Och sen kan man ju faktiskt vara ovetande om en graviditet i vecka 13 ( eller ja, överhuvudtaget till och med).
Lite ot, vet att kvinnor kan få frågan om de planerar barn osv.,undra om män får den i samma utsträckning? Jag menar, nuförtiden är det ju inte alls ovanligt att männen går hemma lika mycket eller mer än sin partner.
#5 Ja, jag tänker ju på mig själv, min sambo och barnet. Vi kan ju inte bara leva på sambons pengar liksom. Och ja, de kan ju känna sig irriterade, men de får ju som sagt inte neka någon jobb för att man är gravid. Och väljer de mig så väljer de förmodligen mig för att de tror att jag är bäst för jobbet och jag får ju bara visa dem att det är jag också :P Jag är bara orolig att de ska sitta och hitta på en bra ursäkt till varför jag inte får jobba kvar med tanke på att det är provanställning jag i så fall kommer att få :/ Ja, alltså om de hade frågat mig om jag var gravid så hade jag nog sagt nej, för jag tror också att ärligheten inte funkar i längden vid ett sådant tillfälle. De kan de ju bara säga att de inte valde mig för att de tyckte att någon annan passade bättre liksom :/
när jag berättade för min chef så blev jag uppsagt veckan efteråt, så håll det för dig själv så länge du kan
#8 Oj, provanställning då antar jag? Tog du detta till facket? De får inte neka en jobb eller sparka en för att man är gravid. Jag tänkte hålla det så länge jag kan tills det inte går att dölja längre tror jag och hoppas på att de har trivts så bra med mig att de kan tänka sig att behålla mig. Jag tänkte nog fråga någon gång innan jag berättar och kolla med dem om de tycker att jag gör ett bra jobb osv, för om de sparkar mig efter att jag har sagt att jag är gravid så vet jag att det är därför.