Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3532 ggr
emmaaaa
0

hur kan jag lindra "smärtan" :)

jag är gravid i vecka 32 (31+5) och jag har haft sammandragningar till och från sen typ vecka 20 med en lätt mensvärk samtidigt.

Men nu sen ca 1 vecka tillbaka har jag fått en ganska så jobbig och ond mensvärk som varar i ca 15 minuter och jag blir helt varm i kroppen under denna "värk"(vet ej va jag ska kalla det)  och när den gått över är jag helt slut i kroppen. Det gör väldigt ont i svanken, ljumskarna och nertill av magen. känns verkligen som en jobbig mensvärk smärta som man kan ha vid mens. kan inte röra mig när jag får den här "värken", eller kan och kan, men vill helst va så still jag kan för att det ska göra mindre ont.

Magen blir inte sådär hård som den blir vid en sammandragning när jag får den här smärtan, magen är fortfarande "mjuk" eller vad man ska säga :) 

de senaste 3 dagarna har jag fått såhär ont varje dag. När jag får såhär så känner jag hur "värken" kommer smygandes och det gör ondare och ondare för varje minut tills jag når "toppen" och då gör det ONT, sen går den sakta sakta tillbaka till att inte göra ont mer. ibland kommer det bara runt 2 gånger om dagen med timmars mellanrum, och ibland kommer det med bara några få minuters mellanrum (fast kan inte riktigt se något mönster i "värkarna") . 

Jag tog upp detta med min BM i förrgår att jag hade väldigt onda sammandragningar eller vad det nu kan va, och min BM svara mig väldigt drygt "HAHA, ja det behöver ju inte va sammandragningar eller förvärkar! jag tror i så fall det bara är växtvärk så du behöver ju inte oroa dig för att föda nu" och sen så sluta hon prata om det. Jag hade ju gärna vilja få några tips och råd om vad jag kan göra när jag får så här ont. och det handlar inte om att jag tror att jag ska föda eller att jag är rädd, hade bara velat fått lite råd.

Så är det någon som känner igen sig? kan det va växtvärk? sammandragningar? förvärkar? 

vad kan jag göra för att lindra smärtan? :) 

sorry för långt inlägg :) kan tillägga att det är min första graviditet så allt är väldigt nytt och man vet inte vad man ska känna av alla krämpor som dyker upp ;) och bebis är fixerad om det kan ha någon betydelse.

Sarah
0

Låter ju som förvärkar, typ. Går inte att göra så mycket mer än ta alvedon och vila.

emmaaaa
0

#1 tack för svaret :)

alvedon är okej att ta när man är gravid? :) kan vetekudde funka också?

Anonym
1

Haha våra barnmorskor borde nog prata med varann!!
Min blev orolig av min lätta mensvärk (v 19) och hade inte hört nåt om det förut, utan pratade mer om risker att förlossning kunde startas liksom.
Medan din pratade om växtvärk och inget annat!
Jag tror att du har förvärkar och jag har växtvärk, basta! ;)

//Firsttimer

emmaaaa
0

#3 haha ja det låter verkligen som dom borde det ;). så synd att  dom ska behöva va så dryga emot en! man kan ju tycka att dom finns där för att man ska kunna ställa frågor, hur "dumma" dom än verkar låta i deras huvud…..

ja, min BM pratar alltid bara om växtvärk och ligament "smärta", det kan liksom inte va något annat i hennes värld! och jag kan absolut ta och acceptera att det är växtvärk men just attityden hon har emot mig gör att det känns som hon bara säger något för att slippa undersöka mig eller för att det kan bli extra arbete.

annars är hon snäll och trevlig, men så fort jag nämner att jag har ont eller så så blir det VÄLDIGT jobbigt i hennes ögon… haha….

i början av graviditeten hade jag en hemsk växtvärk, kunde ibland svimma och kräkas av smärtan. Men det är inte på samma sätt nu, det är därför jag inte riktigt kan ta hennes ord på allvar.

Anonym
0

Men herregud, byt bm!
Låter ju inte alls kul det där!
/Firsttimer

emmaaaa
0

#5 nae hon är inte speciellt rolig faktiskt, men tyvärr den "bästa" man kan få på den lilla ort jag bor på. dom andra 3 BM som finns på mitt sjukhus är fruktansvärda och det finns inget gott att säga om dom. Så min BM är en utav de "bästa"..

Som tur va är det inte allt så långt kvar jag måste stå ut med henne innan bebis är ute ;) så jag får hålla ut. men jag drar mig ju tyvärr till att ställa sådan frågor till henne eftersom jag märker att hon inte gillar när man "klagar" på smärta. 

vissa borde byta yrke ;)

Sarah
0

Tror att många barnmorskor tycker att man är lite fånig då man säger att det gör ont. Är lite, du ska föda barn, det hör till.

emmaaaa
0

#7 ja absolut, det fattar jag också :) har inte räknat med att det ska va smärtfritt överhuvudtaget! är väldigt redo på att det kommer göra sjukt ont när det väl är dags.

men just attityden dom kan ha samt att istället för att "swisha" iväg det så kan dom väl åtminstånde säga "men du kan göra sådär för att linda smärta, det är ingen fara att man känner si o så" osv..   nu gick jag hem med ett stort frågetecken istället. 

och vet inte om värktabletter lindrar, varma bad osv osv.

emmaaaa
0

Nu lät jag väldigt otrevlig, va inte alls min mening :)

Sarah
0

Nej då, ingen fara :p menade bara att jag har samma erfarenhet. För mig krävdes det ett gäng tårar och ett samtal till förlossningen för att bm skulle ta mig på allvar och skicka mig till en läkare. Men bm på bb var ganska hårda de med. Amning gör ont på alla, ja det gör ont att göra nr två efter en förlossning, så är det bara…

emmaaaa
0

#10 bra att du inte missförstådde mig för att va otrevlig, verkligen inte min tanke :) Min BM har fått många tårar ifrån mig pga mitt kraftiga illamående jag haft hela graviditeten hittills, men det verkar dessvärre inte hjälpa… Skönt att din BM ändra syn på ditt mående och tog dig på allvar tillslut :) Så trist att de ska va så, kan dom inte va lite mer mjuka i attityden haha! För som sagt man är ju inte dum, man förstår ju såklart att det gör ont!

Sparven88
0

Hej! Du frågade om vetekudde. Jag hade jättestor nytta av såna på förlossningen. Värmen lindrar! Även varma bad, eller duscha varmt var skönt! Alvedon är helt ok att ta! Det låter som förvärkar, som så många redan kommenterat. Synd på bm som inte tar frågorna på allvar. De borde ju jobba efter mottot att inga frågor är för dumma för att ställas.

[TanatosNyx]
0

Men gud vad ni får stå ut med… Min barnmorska var den som stred som ett djur för mig igenom hela helvetesgraviditeten. När inte jag orkade kriga så gjorde hon det åt mig. Tips, trix, tröst, pepp. stödsamtal, extra möten, hon fanns där jämt. Önskar så att jag fick träffa henne en sista gång och tacka, men hon är långtidssjukskriven, och jag vet inte varför. Jag vet bara att hon vabbade massor på slutet, vilket oroar mig att det har hänt något. Tänker på henne varje dag.

emmaaaa
0

#12 hej och tack för ditt svar :) Då ska jag plocka fram min vetekudde, har haft en jobbig natt med dessa förvärkar (?!) så har sovit så dåligt så jag känner mig nästan bakis haha. Som igår tex fick jag dessa förvärkar(?!) väldigt ofta och jag vakna av dom även på natten som sagt, det är väl inget farligt att man har dom? Kände även hur det börja sticka där nere på nått vis… kan inte riktigt förklara känslan, men bebis var otroligt vild igår också. Men det antar jag är något positivt att hon va? :) #13 åååååh det låter som du hade en helt otroligt underbar barnmorska, va jag önskar att jag hade din!! Jag förstår att du tänker ofta på henne. Jag skulle behövt en sån barnmorska som du #13, jag har/haft en helvetesgraviditet också… ända sen vecka 6 har jag varit sjuksktiven pga extremt gravidillamående och på vägen har alla andra krämpor avlöst varandra. In och ut från akuten med dropp osv och jag har varit så dålig så jag i vissa stunder trott att jag skulle dö för att kroppen inte orka mer, men ändå så skratta min BM åt mig i ansiktet "Hahah men Emma, det fattar du väl själv att du inte kommer dö" Men tack och lov har jag en underbar pojkvän som verkligen suttit som ett klister på mig när kroppen sviker, servat mig med allt och verkligen tagit/tar hand om mig på bästa vis! Samt min familj har varit toppen! Sen en läkare, som jag fick åka till vid alla sjukskrivnings besök har varit helt fantastiskt! Hon tog mig seriöst, verkligen lyssna och tog mig på allvar! Hon tog alltid tid till mig för att kolla extra prover för att se så det inte va andra saker som kunde va fel också osv. Så jag är glad att det finns några guldkorn inom sjukvården :)

bohan85
0

Har dom kollat så du inte har urinvägsinfektion?

smurfis
0

Alltså växtvärk upplever jag mer som molande mensvärk liknande, inte så där att det kommer jätte intensivt för att sen försvinna som du beskriver. Det tycker jag låter mer som förvärkar.

Varmt bad, vetekudde m.m. kan ju hjälpa något. Vad jag hört nu på senare tid är att man helst ska undvika alvedon men jag vet inte om det stämmer.

Trist att din BM verkar vara väldigt oförstående och inte riktigt ta dina problem på allvar….

Jag är ju i ungefär samma vecka som dig och jag har senaste veckan haft mycket mer värk i magen än innan. Alltså som kraftigare mensvärk. Den sitter i ganska stora delar av dagen men jag har inte så mycket sammandragningar, kanske max 5 per dag. Så jag har nog tänkt att det mer är växtvärk eller att bebis ligger på något sätt så det trycker på.

Urinvägsinfektion kan göra att man får mer sammandragningar men de har de säkert redan kollat om du lämnat prover och så.

Med mitt första barn blev jag sjukskriven 50% från v 30 just för sammandragningar. Då hade jag massor hela tiden. Inte så de gjorde ont alls men just att de kom så regelbundet.

Sparven88
0

#14 Hoppas du haft en bättre natt inatt! Nej, farligt har jag svårt att tro( eller jag menar, om nu din bm vet om det, så borde väl hon sagt ngt i så fall). Men får du dem då du gör något speciellt eller de bara kommer? Det är ju livmodern som förbereder sig och tränar. Jag själv hade knappt sammandragningar eller förvärkar alls under graviditeten. Blev igångsatt på bf+15 sen är lillen född bf+17. Så då, på konstgjord väg kom ju mitt igång. Jag slår vad om att jag fortfarande varit gravid om inte jag blivit igångsatt ;p Vad gäller alvedon, och om man ska undvika den eller ej, när jag låg på fl så fick jag alvedon. Två åt gången utan några diskussioner. Men så är det väl med allt. Nya rön om vad som är bra/dåligt hela tiden! =)

emmaaaa
0

#17 ja men precis, det borde ju inte va farligt i alla fall! Och som du säger, min BM borde ju ha sagt nått i så fall. Men sen säger hon ju att det är växtvärk så jag tror inte hon tänker att det är förvärkar… Men har googlat lite (som vanligt hahah) Och då verkar det inte va så farligt sålänge i livmodertappen(?!) är påverkad. Men vi ska på tillväxt ultraljud på torsdag, dom kanske kan se något då i så fall?! :) Jag får fortfarande ont på nätterna och det kommer till och från på dagarna, ännu inte lika starkt som det va då jag starta denna tråd, lite svagare mensvärk. Så hoppas det lugnar ner sig nu :) Jag är sjukskriven pga extremt gravidillamående och jag har fruktansvärt ont i ryggen osv, så jag är ju inte ett dugg aktiv så att säga haha!. Så dessa förvärkar kommer när som helst. För hade jag varit väldigt aktiv och stressad hade jag tagit detta som ett tecken på att kroppen säger åt mig att ta det lite lugnare, men jag kan inte ta det så mycket lugnare än va jag redan gör haha!. Sen är jag ju såklart uppe Och rör på mig, men det är ett lugnt tempo :) Hahah, va ju tur bebis kom ut tillslut i alla fall ;) vore nog väldigt jobbigt att va gravid sålänge haha!

emmaaaa
0

#16 ja men jag håller med dig angående växtvärken, tycker också det känns på ett annat sett en det jag känner nu! Därför jag inte "tror" på min BM haha. Mitt urin såg jättebra ut när jag va hos min BM i onsdags, så jag antar att hon borde sett om det va urinvägsinfektion?! Men jag har tänkt att blir det sådär jobbigt som det va i förrgår så ska jag ringa förlossningen bara för att rådfråga lite :) just nu verkar det va lite lugnare i magen även om jag känner av mensvärken. Så jag har inte testat bad eller vetekudde ännu, men ska lägga mig i badet nu så kanske det lindrar min värk jag har i ryggen åtminstone :)