Gravid iFokus

Gravid

Etikett: första-trimestern
Läst 3087 ggr
Litenloppa
0

Hur känns sammandragningar?

Ja hur känns sammandragningar? Jag har "mensvärk".Har haft den lite molande värken tidigare, den som är växtvärk så att säga. Men det här är något liknande fast gör så mycket ondare, fixar inte att göra något utan ligger bara på soffan och försöker slappna av… Bebis har jag känt både igår och när jag vaknade till under natten så han borde må bra. Och jag gick ju nyss upp så jag kan omöjligt ha överansträngt mig. Och inga blödningar heller så det borde vara "normalt"?

typjessica
0

När man får sammandragningar så blir ofta magen hård en liten stund och sen släpper det. Det kan spänna lite. Sammandragningar ska inte göra ont, men kan vara lite obehagliga. Sen kan man även ha förvärkar och dom kan vara mer smärtsamma. Nu vet jag inte vilken vecka du är i, men ring din bm om du är orolig. Vill även tillägga att det är säkert ingen fara :)

Litenloppa
0

Jag har lite "vaddering" på magen så jag tycker det är svårt att avgöra om den blir något hård. Men det gör definitivt mer ont än är obehagligt. Har legat i badet 20 min men det går inte över… Har fått teletid på mvc så får se vad dom säger.

[TanatosNyx]
0

Det kan vara UVI

Intehärutandär
0

Mina sammandragningar gjorde väldigt ont. Kombinerat med smärta från foglossning, så har det gjort mig sängliggande båda graviditeterna. 

Sammandragningar ska ge sig vid vila. Ibland kan det räcka med en stunds vila, ibland att man helt enkelt blir sängliggande resten av graviditeten.

Litenloppa
0

Fick så ont att det blev akut tid. Ligger nu inlagd för observation men bebis mår bra. Det är ju det allra viktigaste! Ingen har nån aning om vad som är fel på mig, jag bara har Super ont :(

[TanatosNyx]
0

Usha! Det där känner jag igen allt för väl 😕

Litenloppa
0

Det är så konstigt att det inte finns nåt fel egentligen. Alla prover och UL ser bra ut och nu har jagju fått smärtlindring med så inte gör det särskilt ont längre…

Pippiluren
0

Jag tyckte att sammandragningar kändes som när man själv spänner sina magmuskler, hela livmodern och magen blir hård, det känns obehagligt. Jag fick mycket sammandragningar under hela graviditeten oavsett om jag låg och vilade, värst va det självklart vid fysisk ansträngning.inget farlig. Mycket sammandragningar kan dock tyda på uvi.

Litenloppa
1

Läkaren och barnmorskan står som frågetecken. Alla prover är fina, hela buken är ultraljudad eftersom det fanns misstanke om blindtarmsinflammation eller livmoder inflammation. Men det såg ok ut, ena njuren lite förstorad men det är tydligen vanligt under graviditet. Bebis mår bra och lever loppan i magen. Har inte haft ont sen typ kl 6 igår kväll men fick stanna över natten ändå eftersom det kom så plötsligt och försvann lika hastigt igen. Så här ligger jag och lyssnar på klockan som tickar och en ledsen liten bebis i korridoren. Och längtar efter frukost, bra tecken! ^^

[TanatosNyx]
0

Ja höger njure blir lite förstorad :)

Anonym
0

Jag har också "mensvärk" ganska ofta, nu är det soffläge med värmedyna ett tag som gäller.
Jag kan även tipsa om att värk från tarmarna nere i den nedre delen av magen är vääldigt lik mensvärk så ibland kan det hjälpa att gå på toaletten.
Har haft en hel del sånt tidigare i livet och även märkt av det nu nångång.

/Firsttimer