Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 2680 ggr
[Synnerlig]
0

Gravidkrämpor och söka jobb.

Bara för att gnälla lite… Det är inte roligt att vara arbetslös och söka jobb samtidigt som man mår illa och har riktigt ont till och från på grund av foglossning. Jag känner bara, hur ska jag kunna visa framfötterna och vara aktiv på ett nytt jobb när jag ibland knappt kan gå ordentligt när jag är hemma? Men jag behöver jobb för jag måste jobba ihop typ 5-6 månader till om jag vill få en bra föräldrapenning och bebis kommer om ca 7 månader 😭

MnEn
0

Förstår att det kan vara jobbigt att vara gravid och arbetssökande. Detta vet du säkert redan, men det är superviktigt att du är inskriven som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Det för att du då kan ha rätt till sjukpenning på SGI- nivå även om du inte hinner jobba så mycket innan bebis föds. Detta gäller även om man får en timanställning. Man ska vara registrerad som arbetssökande under de dagar man inte arbetar. Tänkte mest så att det inte blir strul pga av den omständigheten.

[Synnerlig]
0

#1 Va? Det hade jag ingen aning om att man måst. Det är liksom ingen som berättat det för mig förens nu. Men alltså, betyder det att jag har rätt till en bättre FP även om jag inte hinner arbeta ihop de månader som behövs, bara för att jag är inskriven hos Arbetsförmedlingen?

MnEn
0

Det kan vara så att du har rätt till SGI-baserad föräldrapenning direkt. Anställning +tid som arbetssökande kan räknas ihop. Man måste då vara reggad som arbetssökande. Exakt hur detta fungerar kan jag inte svara på. Även om det är så att FK bedömer att du inte har rätt till SGI-baserad sjukpenning utan att du får ersättning på grundnivå så kan få kan du få ersättning på SGI-nivå från dag 181 och framåt. Ett annat tips att undersöka om man har låg inkomst i hushållet och har barn är bostadsbidrag. Kolla med försäkringskassan de kan säkert hjälpa dig lite mer ingående.

[Synnerlig]
0

Okej, så medans jag är arbetssökande på Arbetsförmedlingen så räknas det in som "jobbtid" eller att jag har för avsikt att arbeta, eller misstolkade jag dig? Jag är så dålig på sånt här.

Jag ringde FK efter att du skrev det där och grinade i telefonen typ när de sa att det kan vara så att det jag har jobbat ihop inte kommer att räknas om man väntat för länge med att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Jag visste inte ens om det här 😭 Så jag har skrivit in mig nu på Arbetsförmedlingen och hoppas att jag har turen på min sida så att det jag har jobbat in räknas 😕

Ria74
0

Jag blev arbetslös mitt i graviditeten, anmälde mig första dagen som arbetssökande på arbetsförmedlingen och sen räknade försäkringskassan ut min sgi. Tänk på att gå med på allt (inom rimlig gräns) arbetsförmedlingen hittar på. Även om vissa åtgärder känns helt meningslösa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Synnerlig]
0

#5 Jag visste ju inte att man skulle skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att skydda sin SGI, utan jag tänkte söka jobb på egen hand då jag inte har haft särskilt bra erfarenheter av Arbetsförmedlingen tidigare 😕

Men jag har skrivit in mig nu efter att jag fått veta detta. Kanske kan mail som jag skickat till företagen jag sökt jobb hos räknas som bevis på att jag har sökt jobb under tiden då jag inte var inskriven på Arbetsförmedlingen 🤔

Ria74
0

#6 Förklara för din arbetsförmedlare när du träffar hen och skriv gärna ut dina mail där du sökt jobb och ta med. Jag vet det är snåriga regler till tusen med både arbetsförmedlingen och försäkringskassan, har suttit åtskilliga timmar i telefon med dom. Tänk också på att anmäla direkt till arbetsförmedlingen om du blir sjuk, får timjobb Eller något annat ändras. Ring eller besök dom hellre en gång för mycket än en gång för lite. Går du på a-kassa nu?

Pontiac57
0

Även om af är värdelösa så är det ett måste att skriva in sig såfort man blir arbetslös har även jag fått erfara. Det bästa du kan göra är att kolla med bm/läkare om hur du kan lindra foglossningarna så du kan komma ut i arbete för din egenskull. Har själv lite krämpor men jobbar fortfarande heltid och lite till i 2 v till som lastbilschaufför (är i v 30), så det går men kan va väldigt jobbigt men ekonomiskt sett värt att hålla ut :)

[Synnerlig]
0

#7 Ja, jag ska se vad jag kan göra. Jag kom på nu att jag sökte jobben lite innan jag slutade för jag ville försöka hitta jobb så fort som möjligt efter min sista arbetsdag, annars har jag mest kollat på Platsbanken varje dag och väntat på svar från ställena jag sökte jobb på och så skrev jag till två olika bemanningsföretag igår. Så jag har nog inte sökt "aktivt" genom att skicka ansökan, så mycket under tiden jag varit arbetslös i nästan två veckor 😕

Okej, tack för att du berättade det, då vet jag det!

Tyvärr ingen a-kassa då jag haft kortare vikariat och pluggat mycket så jag har inte kunnat jobba ihop a-kassa 😕 Har för mig att man måste ha arbetat i ett år på en och samma arbetsplats för att få a-kassa och det har jag inte.

[Synnerlig]
0

#8 Ja, jag vet det nu 😕 Jag ska träffa en läkare på mödravårdcentralen imorgon, så tänkte ta och köpa ett bälte där och hoppas på att det hjälper mot foglossningen. Vad duktig du är som kämpar på 🙂

Pontiac57
0

Hoppas det hjälper :) Jag har märkt att kroppen har hållt sig lite fräshare av att jag rör mig iaf så det är ju alltid ett plus :)

[Synnerlig]
0

#11 Vad menar du med "fräschare"? :) Jag vill ju röra på mig, men ibland har jag så ont så jag går runt som en gammal tant. Känner mig som en skruttig tant när jag går runt med min böjda rygg och stapplar runt i hemmet :P Men ibland har jag knappt ont alls, så det verkar komma och gå.

Ria74
0

Nu vet jag inte vilken a-kassa du tillhör, men i kommunal där jag är med ska du ha arbetat minst 80 timmar i 6 månader dom senaste 12 månaderna. Dom 6 månaderna behöver inte vara i följd. Har du inte uppfyllt kraven så finns ju även alfa-kassan.

[Synnerlig]
0

#13 Jag har lätt uppfyllt det fast under loppet av flera år då jag som sagt pluggat mycket emellan jobben. Men om det inte får vara något glapp så är det ju kört. Jag får kolla upp vad alfa-kassa är för det vet jag inte vad det är.

Pontiac57
1

Med fräschare menar jag mindre krämpor. Det är nog absolut inte så för alla men min kropp har nog mått bra av motion/stimulering :)

Ria74
0

#14 Det går ju att där är nån månads glapp men det ska ju uppfyllas under ett år. Alltså 6 av 12 månader per år ska uppfylla kraven. Har för mig att det är lite mildare regler på alfakassan, kolla på arbetsförmedlingens hemsida.