Föräldrarpenning
Hej, jag skrev detta inne i en annan sajt för ett tag sedan men inget svar… testar här inne.
Min SGI blev precis omräknad bara för 1,5 månad sedan och den blev högre.
När man ska få föräldrarpenning så grundas det på SGIn?
Eller räknar de om SGI igen?
Tänkte om jag skulle bli gravid och föda inom 1 år, är det då den SGI jag har nu som jag får som föräldrarpenning eller räknas det om eller är det en helt annan summa de räknar på?
Tacksam för svar! =)
Nu är jag knappt insatt men jag tror det är den högre. Du hinner ju ha den ett tag :)
Alltså att det är den SGI.n jag har nu?
Vad jag har hört så iaf inom sjukpenning om de skulle räkna om och det blir lägre än den sjukpenning jag har idag så ändras den inte utan då har jag kvar den som jag har nu.
Så eftersom föräldrarpenning ska grunda sig på sjukpenningen så är då föräldrarpenningen samma som sjukpenningen, eller en viss % av sjukpenningen…?
Jag vet att det är förvirrande så som jag skriver men det är för jag själv e förvirrade ang det hela 🤪
Kommer självklart dubbelkolla med FK innan jag blir gravid hur det ligger till så jag garanterat vet hur mkt eller lite pengar jag kommer få, men tänkte ni som är nya föräldrar eller som är gravida kanske redan kollat upp och vet hur det ligger till =)
Det är alltid den senaste fastställda SGI dom går på. FK räknar inte om ifall du inte ber dom tex vid löneförhöjning. Men sen finns det regler kring hur länge du måste arbrtat innan för att få enligt SGI. Tror det är minst 8 månader som du ska ha jobbat för att slippa lägsta FP.

Föräldrapenningen är högre än sjukpenningen, om du tjänar mer än 337500 per år. Basbelopp hit och dit. Bara en parantes :)
Aj då…
Så oavsett om jag har jobbat fram tills nu i augusti som vikariat under sommaren ca 3 månader och sedan arb-lös och sjukskriven låt oss säga 10 månader fram utan jobb så får jag inte den SGI.n till föräldrar penning utan då får jag lägsta föräldrar penning?
Det är ju helt sjukt! 😓
#5 Har du bara arbetat 3 månader så är det lägsta FP du får. Varför är det sjukt? Vi som arbetat flera år förlorar inkomst när vi får FP i jämförelse mot den som får FP som arbetslös.
Lägsta fp är väl bara på 2-3000 kr.
Jag har jobbat innan men sedan julas blivit sjuk så jag pendlar mellan arb-lös och sjukskriven men tog ett vikariat i somras för att testa om jag klarade av jobbet vilket inte fungerade.
Så jag är osäker på om jag kommer klara av ett jobb som gravid fram till födseln, tänkte kolla då om det är den sgi jag har nu som räknas som fp eller om de räknar på annat sätt.
Så, jag går i mega förlust ekonomiskt med bara någon tusenlapp i månaden.
Lägsta FP är runt 4-5 tusen, någon som vet exakt? Har du varit inskriven på AF sedan du blev arbetslös så är din SGI skyddad, och du får räkna på den. Om du arbetat 8 mån fram till dess förståss ;)
Tack! 🌺
Tycker det är helt fantastiskt med alla pengar vi i Sverige kan få "utan att göra något", att vi har ett system som inte helt utelämnar de som inte är kapabla att jobba, utav olika anledningar. :-)
#10 Ja vi ska absolut vara stolta över våra svenska skyddsnät. Vilka förmåner :)
Vi har lägsta, det är drygt 5000