Bästa oljan/krämen mot bristningar?
I vilket vecka började ni använda olja/kräm för att motverka bristningar under eran graviditet? Och vilken olja/kräm rekomenderar ni? :)
Använde aldrig och fick endast några få bristningar på höften när det var bf+. Man kan inte motverka genom att smörja tyvärr, bristningar är något som kommer inifrån (delvis ärftligt). Att smörja har jag hört däremot kan kännas skönt om det kliar.
Det är bara bluff som #1 skriver.
Haha jag använde men fick bristningar ändå. Fast trodde inte det skulle funka men testade ändå. Nu efteråt använder jag Bio oil. Tror egentligen inte att det funkar men lite fåfäng får man väl vara? Mjuk och len blir man iallafall :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Klart man får vara fåfäng och skämma bort sig :) Kan ju bli en fin mysstund med bebis att smörja magen. Men som sagt själva bristningarna kan man inte undvika :) Jag smorde massor när jag hade hepatos, inte kommer man åt klådan heller, men kylskåpskall kräm var himlen i typ 5 sekunder hahaha!
Hört att bristningar är mycket hormoner med. Hade inte en bristning i v38 men sen sa det plopp så dök dom upp. Trots att jag inte blev större… Mysigt och skönt att massera magen dock :) och apoteket har en egen som kostar runt 50 lappen så inget dyrt heller. #4 haha brrrrrr kall kräm med, förstår att det var skönt mot klådan!
Jaa brr! Nackhåren stod rakt ut vill jag lova! Fast iskalla duschar var värre. Dom sammandragningarna! 😮
Som alla skriver så kan man inte motverka bristningar. Med första barnet smörjde jag sällan magen - fick en liiiten bristning på höften och en på vardera bröst. Så små att ingen såg dem förutom jag. Med andra barnet smörjde jag dagligen då huden kliade så. Fick en gigantisk stjärna på magen samt på brösten. Syntes bara lite svagt när sonen var 18 mån. I vår släkt får vi sällan bristningar så jag tror att mitt SFmått på 48 några veckor innan BF gjorde sitt ;) Finns en gräns vad kroppen klarar. Magen var gigantisk och ut kom vår bjässe på 5.270 gram, 57cm lång :)

Smorde inget och fick inga. Tror inte på att det går att motverka.
Men om du vill testa ts så kär på! Finns bio-oil (lite dyrare) sen har apoteket en egen lite billigare. :)
Just nu smörjer jag med Bepancare, använde först en vanlig fet lotation. Ända orsaken jag använder den dyra salvan är för att jag har en del operationssår som täcker hela magen och ärren klara inte att töjja ut sej själv och gör jätte ont om jag inte smörjer regelbundet. Så inga vanliga gravidbristningar bara sprickor i huden från såren.
Som skrivet hjälper inget emot strior, men bodybutter i kylen är väldigt skönt att ha på.
Började klia så himla mycket när magen kom (och nu är jag ändå bara i v 25…..), så har börjat smörja med mandelolja om kvällarna. Har ingen aning om det skulle hjälpa mot bristningar, men huden blir mjuk och slutar klia i alla fall!
Oj tusen tusen tack allihopa för svaren!!! :)
#12 ja det där kliandet…jag hade body butter med sheasmör från bodyshop som hjälpte lite. Sen tog jag bad med olivolja i. :)
På gravidpodden sa de att det inte fungerar, det spelar ingen roll vilken slags kräm eller olja man köper och hur dyr den är. Det fungerar inte så jag tänker inte lägga pengar på det, kroppen får helt enkelt förändras :)
Badar med olja gör jag med. Fast inte olivolja då jag tycker den luktar för mycket, tar vanlig raps/solros/majsolja istället. Smörjer magen och brösten med samma olja efter dusch med, jätteskönt :)
# 16 Kör rapsolja och skippa majs å solros, inte så bra de oljorna….
Jag har köpt Weledas wild rose-olja som jag smörjer med varje kväll, en trevlig avslutning på dagen och den doftar LJUVLIGT!!
Jag är så känslig för äckliga dofter (som kan vara vad som helst…) så det är så gött att omge sig med riktigt goda dofter!
//Firsttimer
#16 Du har så rätt, när du säger det så har jag nog läst något sånt. Men vad var det som var så dåligt?För det har jag glömt…
Fick inga bristningar och smörjde inte in mig för att motverka det heller, tror inte sånt funkar! Men mot klåda är det skönt att smörja med något :)
Ojsan jag menar förstås #17 haha Hjälper ju inte mycket att fråga mig själv ^^
#20 Haha nu är jag med!
"Omega-6 fett är byggstenar för inflammatoriska ämnen i kroppen. Det är kanske orsaken att personer som äter mycket Omega-6 (eller Omega-6 rikt margarin) har mer astma och mer inflammatorisk tarmsjukdom än andra."
Solrosolja majsolja mfl innehåller mer Omega 6 än Omega 3, 3 är hälsosamt, 6 får vi i oss för mycket av redan som det är…
/Firsttimer
Det är säkert som de flesta säger att man inte kan förhindra bristningar men det skadar ju inte att försöka. Jag tänkte börja köra med kokosolja. Det är ju bra mot de mesta, ärr tex så jag får för mig att det kanske kan hjälpa mot bristningar. Hjälper det inte så luktar det iaf gott och är hyfsat billigt 😃

Jag har smort med bio-oil men tycker att den luktar så himla starkt. Nu använder jag mest kokosolja. Vet inte om det kommer göra nån skillnad men man kan ju pröva.
Tack #21! :)
Jag tror det bästa är att försöka undvika bristningar genom att äta bra. Behövs en massa olika vitaminer m.m. för att huden ska må bra. Kollagen och retinol t ex. Ät brosk och smör. :) Gelatinpulver använder många som tillskott för bättre hud.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag smörjer med löwengrip care & color Grow & Glow. Är i vecka 38 och har hittils klarat mig. Sen om det beror på oljan tvivlar jag väl på, men ser ingen anledning att inte smörja magen - jag smörjer ju resterande kroppen med olika anpassade produkter ändå :-)