Gravid iFokus

Gravid

Etikett: första-trimestern
Läst 5261 ggr
[postmortum91]
0

Är du gravid i vecka 5-7?

Jag skulle jättegärna ha mejlkontakt med någon som är jämngravid med mig och gravid för första gången. Då kan vi stötta varandra och ställa frågor och följa upp. Jag är gravid i vecka 6, och jag söker någon som är gravid runt vecka 6 och som sagt aldrig fått barn innan.  Skicka PM om du är intresserad.

mollyt
0

Hej, jag är i vecka 5 med vårt första barn! Hörs gärna!

[mmalinn]
1

Jag är också gravid nånstans där i krokarna. Hör gärna av er :)

mollyt
0

Vad roligt att vi ändå är några som är lika! Hur mår ni än så länge? Har ni berättat för någon ännu?

[mmalinn]
0

Ja verkligen :) Vi har inte berättat för någon än, vi plussade i fredags, ska ringa mvc imorgon. Vi vill berätta efter vecka 12 , hur ska ni göra? :) Jag mår som vanligt. Har haft molande värk som mensvärk till och från några dagar nu, men annars är allt som vanligt och jag är lika sockersuget Nu som innan graviditeten haha :D Hur mår ni? :)

[Miiika]
3

Hej! Jag hoppar också in här, är i vecka 7 (6+4). Ska på inskrivningssamtal hos Barnmorskan idag, var på ett likadant samtal i februari men fick tyvärr missfall då. Jag hoppas verkligen att det går bra den här gången!!! Jag har en bättre känsla än förra gången, jag känner mer av "gravidsymptomen" som illamående, ömma bröst. Jag har tappat suget för sötsaker, vilket naturligtvis är toppen, medan suget efter träning har ökat (har äntligen börjat springa igen efter månader av uppehåll).

Vi tänkte inte berätta för någon först men eftersom det slutade med missfall sist så kände vi att vi ville ha familjens stöd om något skulle hända igen. Så närmaste familjen vet om det, skulle så gärna vilja berätta för mormor, farmor och farfar också - de skulle verkligen bli så himla glada :) Så ska höra med pojkvännen vad han tycker, om vi kan göra det sen idag kanske :)

Juliiee
0

Hej! Jag hoppar oxå in här! Jag är i v.6, plussade i torsdags. Men vågar inte riktigt tro på det än, känns overkligt. Tagit ett test varje morgon sedan dess och det visar starkare plus för varje dag. Har inte berättat för någon ännu, vi vill vänta till v.12. När är det dags att skriva in sig på MVC? jag har känt av lite mensmol till och från men annars inga symptom än. Kul att ha kontakt med fler i samma vecka :) / Julia

[Miiika]
1

Hej Julia :) Jag ringde till barnmorskan med en gång, redan innan jag talade om för min pojkvän :P Han jobbade jag var ju hyperglad och var bara tvungen att liksom göra något :) Jag ska dit idag, så spännande!

Haha, jag undrar hur många test jag gjort :P Vågar knappt räkna på graviditetstestkontot :P

[mmalinn]
0

Va kul att vi är ett gäng som ska ha unhefär samtidigt :D jag ringde MVC imorse, fick första tiden nästa fredag för hälsokontroll och inskrivningen blir i vecka 12 ungefär, runt den 1 september. Jag tycker också det känns helt overkligt, tänkt att det finns något där inne :D #5 jag håller tummarna att allt går som det ska den här gången. Lycka till!

[Miiika]
2

Tack, jag har liksom en känsla som är bättre än förra gången och jag försöker att bara tänka positivt även om oron ligger där och gnager…

Min syster, som är gravid och ska ha i början av oktober, var hos barnmorskan idag och fick höra att hon inte skulle dricka kaffe efter maten eftersom hennes värden inte var sådär jättebra (hon hade järnbrist med sitt första barn och fick komma in och få dropp). Tänkte bara tipsa om det :) Barnmorskan hade sagt att det tydligen var väldigt vanligt med järnbrist, om man vill undvika det får man kämpa för det.

Jag tänkte fråga barnmorskan idag om omega 3, jag äter ju sällan fisk. Jag tycker inte om det men de senaste veckorna har jag ätit lax tre gånger och räkor fyra gånger :) Lite stolt över mig själv faktiskt :)

[mmalinn]
0

Då kommer det säket gå hur bra som helst för er Mika :) Järnbrist har jag haft så jag äter niferex järntabletter som jag även åt innan jag blev gravid . Vilken vecka är ni i? Kollade upp riktigt med min senaste mens osv idag och jag är i vecka 6+2 :)

mollyt
0

Vad roligt att vi ändå är några stycken nu! 😃

Jag går in i vecka 6 imorgon. Jag mår fortfarande bra,  lite molande värk då och då (men känns mer som en lindrig mensvärk som går över fort). Suget är något mindre upplever jag, men det kan också vara bestämdheten av att vara återhållsam som slagit i. Jag har ju några kilos övervikt sedan innan och försöker därför vara desto bättre nu. 

Jag hade tänkt ringa mvc idag, men det kom en del annat emellan efter jobbet och de stänger kl 18. Så ska ringa på onsdag istället (ska iväg direkt efter jobbet imorgon). Tänker ändå att det inte är någon brådska - och jag har redan slutat med allt jag borde redan strax före ägglossningen så det är inget nytt jag tror jag får höra vid inskrivningen. 

#9 bra tips det där med kaffet! Nu dricker jag bara frukost-kaffet (0,5-1kopp) tillsammans med min man, och sedan låter jag bli under dagen. Eventuellt kan det bli någon halv kopp hemma på kvällen också om vi myser i soffan eller så. Men från att ha varit en relativt storkonsument (drack utan problem en 5-7koppar/dag förut) så började jag trappa ner redan när vi pratat om att vi SNART skulle börja försöka. Så nu saknar jag det knappt.

[mmalinn]
0

Va spännande! :D Ja ring när du har tid, och som du säger så vet du vad du ska avstå ifrån osv. Jag dricker också bara en kopp om dagen nu, så jag väljer den verkligen med omsorg haha :) Är det någon här som bloggar eller tänkte blogga under graviditeten? Jag funderar på att göra det, för att kunna gå tillbaka och läsa om hur man mådde vecka för vecka och utvecklingen osv. :)

[Miiika]
0

Jag  drack också ganska mycket kaffe innan men har slutat helt. Jag tänker att om jag dricker lite grann så kanske jag blir beroende :P Jag dricker inte ens te längre. Det är ju sommar, jag behöver ingen varm dryck :P

Jag skriver dagbok, det är ingen privat dagbok utan en bok som ligger öppen hemma på bordet som alla gärna får bläddra i. Där tänkte jag sätta in ultraljudsbilden och jag skriver en massa.

Jag är i vecka 7 (6+5). Jag har inte mått speciellt dåligt innan men igår och idag, phu. Idag är första dagen jag är på jobbet, fy fasiken alltså. Jag mår illa och är yr. Jag var tvungen att hålla i mig på morgonmötet när jag stod upp. Jag vill inte berätta på jobbet än. Imorse när jag böjde mig fram för att knyta skorna höll jag på att kräkas. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara dagen…

[Miiika]
0

När har ni tänkt berätta på jobbet? Jag sitter och mår ganska illa och funderar på hur jag ska kunna dölja detta till vecka 13 när vi gjort KUB-testet, vi har nämligen sagt att vi inte ska berätta på jobben förrän då. Om det inte blir bättre de kommande dagarna får jag kanske berätta för chefen men be henne att inte berätta det vidare!

[mmalinn]
1

Vi har inte ens berättat för våra nära än, inte ens våra föräldrar. bara det tycker jag är så drygt, man vill ju dela den här lyckan nu på en gång :)

Vi tänkte berätta efter vecka tolv, och då tänkte jag även berätta för chefen på jobbet. :)

HMC
0

Hoppar in snabbt trots att jag inte hör till den här tråden 😇

För er som absolut behöver en kopp kaffe eller te (koffein haha) nu under sommaren så kan jag rekommendera er att göra eget iste (eller iskaffe såklart)! Hur smidigt som helst med isteet i vilket fall, det har jag gjort ett tag nu.

Det enda som behövs är:
5 msk Earl Greay teblad / 3-4 Earl Grey tepåsar
1 L kokande vatten
0,5-1 dl socker (allt efter smak)
1 citron, saft (allt efter smak)

http://www.recept.nu/lisa_och_monica_eisenman/kalla_drycker_och_smoothies/frukt_och_bar/hemgjort_iste/ 

Jag har även i kardemumma och ingefära ibland. Hur gott som helst!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[Miiika]
0

Illamåendet och yrseln hängde kvar fram till lunch ungefär, jag hoppas inte att det ska vara så varje dag. Inte så roligt om man pratar med en kund och plötsligt måste springa iväg för att kräkas… Jag vet att min syster hade tänkt vänta längre med att berätta på jobbet men eftersom hon svimmade tre gånger inför chefen tyckte hon att hon borde förklara :P Jag får hoppas att det blir bättre för vi vill hålla det inom familjen i ett par veckor till :)

HMC
0

#17 För mig gick det över runt v.12, lite efteråt tror jag det var. Det är bara att hålla tummarna och hålla ut! :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Velinga1984
0

Tillhör egentligen inte tråden då jag väntar mitt 3e barn men är i vecka 7(6+0). Här vet endast blivande farmor och min chef.Chefen vet för att jag är sjukskriven och blivande farmor för att hon är min arbetsbokare för tillfället. Jag vill berätta NU men är så orolig att få missfall. Denna graviditet gör mig orolig eftersom jag mår för bra mot vad jag gjort andra gånger. Eller ja, bra mår jag inte eftersom jag är sjukskriven för illamående. Men det går att kontrollera med att ta det riktigt lugnt och sova mycket.

[Miiika]
1

Vi berättade för våra familjer sist, det slutade med missfall. Jag tycker att det var väldigt jobbigt att berätta på jobbet efteråt eftersom jag borta minst en dag i veckan på grund av läkarbesök och provtagningar. Det var väldigt långdraget, jag fick missfallet i början av februari och det tog flera månader innan jag fick tabletter för att blöda ut. Jag är glad att vi hade berättat för familjen, jag hade inte velat berätta det efteråt. Så nu har vi berättat för familjerna och det känns bra, sen har jag en bättre känsla den här gången så jag hoppas verkligen att det går vägen!

Det kommer säkert att gå bra #19, när jag fick missfall så kände jag en så fruktansvärd tomhet och bara visste inte jag ens kände något!

Juliiee
0

Håller tummarna för alla att det går vägen denna gång! jobbigt med illamående och yrsel Mika, hoppas det blir bättre snart. Jag mår som vanligt så hoppas det fortsätter såhär, är iförsig bara i v.6 (5+5) så mycket kan hända än. Jag väntar gärna ett bra tag med att berätta på jobbet. Tills det börjar synas på magen dvs. :)

[Miiika]
0

Jag älskar gravidsymptomen, som barnmorskan sa så betyder det ju att gravidhormonerna sprudlar och det är ju ett gott tecken:-) Jag är ganska smal i vanliga fall men det börjar redan synas på min mage, jag är liksom lite svullen. Sen brukar jag inte ha en massa tajta tröjor och toppar så det ska jag nog kunna dölja ändå:-)

[Miiika]
0

Har ni varit på hälsosamtal? När ska ni på inskrivning? Ska ni göra KUB?

[mmalinn]
0

Jag ska på mitt första hälsosamtal nästa fredag, och sen när jag är i vecka 12 runt den sista augusti så är det inskrivning "på riktigt" vi vill göra KUB om vi erbjuds det. Ska ni göra det?

Juliiee
0

Har inte ringt barnmorskan än. Ska göra det i veckan. Vi tänkte även göra KUB-test när det blir aktuellt :)

[Miiika]
0

Vi var på hälsosamtal i måndags, inskrivningen är inbokad till mitten av augusti och barnmorskan gjorde ett undantag och bokade in KUB-en redan nu (hon sa att man annars gör det vid inskrivningen men eftersom inskrivningen nu blev en vecka senare än tänk - på grund av vår semester - så bokade hon in den redan vid hälsosamtalet). Ja, vi bestämde att vi skulle göra KUB-testet sist så det bara blev så den här gången med, vi vill ju det båda två - då får man väl se bebisen? För det är ju på ultraljudsmottagningen :)

Har ni någon app? Jag har gravidappen, den lila. Den är jättebra och jag kikar på den dagligen flera gånger, idag är jag i vecka 7 (6+6) och jag längtar till imorgon när det är vecka 8, bara fyra veckor kvar till den mest riskfyllda perioden är över (jag räknar dagarna!). Det står att det är 231 dagar kvar till beräknad födsel, 17,5 % av graviditeten har passerat och att jag är i kalendermånad 2, trimeter 1 :) Tihi, det här läser jag som sagt flera gånger om dagen :P

mollyt
0

Jag vill också vänta med att berätta på jobbet, helst till v18 efter RUL om jag får välja… Men får se hur det blir. Mina föräldrar vet, vi står varandra mycket nära och vill ha deras stöd om det blir MF… Vill också göra KUB. Använder också Gravidappen, men även Liberos app, har bra forum där!

Denna kommentar har tagits bort.
[Miiika]
0

Åh, ska lolla liberos app med! Idag gick jag in i vecka 8 (7+0), väntar och längtar till vecka 12 så man inte behöver oroa sig så mycket för missfall!

[Miiika]
2

Hej igen :)

Var befinner ni er, tankemässigt? Vad går ni och tänker på nu? Barnvagnar? Namn? Inskrivningen?

Jag vet att det är lång tid kvar av graviditeten men vi kan inte låta bli att prata namn och barnvagnar och allt som hör till bebisen. Är vi lite galna eller tänker ni också på sådant redan?

Juliiee
1

Haha! Nej du är inte galen Mika, det hör till att börja tänka på sånt där. Det gör jag med, hela tiden. Försöker samtidigt intala mig själv att det är för tidigt att börja planera men tankarna rusar ju iväg ändå. Har bokat inskrivning nu, det blir den 20 augusti :) // Julia

[Miiika]
3

Det var ju skönt att höra :P Vad kul att ha det inbokat, känns ju som ännu en milstolpe liksom. Vi ska  på inskrivning 19/8 och KUB-test 27/8 :)

Igår var vi på fest, vi har ju inte tänkt berätta för fler nu förrän efter ultraljudet men min pojkvän råkade försäga sig lite. En kompis som fick barn för ungefär ett halvår sedan har precis köpt en ny bil så vi stod och pratade om bilar och om att vi också funderar på att köpa ny när man behöver komma in med vagn och så inför framtiden. (Än så länge ingen skada skedd, han sa ju "inför framtiden" liksom). Sedan sa han att "Vi var och tittade på barnvagnar och jag vill gärna ha en Emmaljunga…" där tittade kompisen direkt på mig, min mage och glaset med kranvatten jag höll i min hand. Jag såg ju hennes blick och var tvungen att vända mig om för att inte börja skratta eller så att hon skulle se min min :P Men hon sa ingenting, även om jag såg på henne sen att hon förstått. Det var bra av henne, tycker jag, att inte fråga något för då hade ju andra kanske också hört eller förstått :P Det är så kul att ha en hemlighet!

Vår
0

Hej på er och Grattis! Jag hoppar in här, är i vecka 7 (6+3) och det är första barnet :)
Kikar också på min app flera gånger per dag, haha! Det känns så sjukt att det är på riktigt, ändå vågar man inte förvänta sig för mycket.
Jag tycker till skillnad från dig Miiika att det nästan är oliiidligt att ha en hemlighet, vill typ skrika ut till alla i min närhet att jag är gravid haha..  men än så länge vet bara våra föräldrar och en nära vän :)

[Miiika]
0

Hej Vår :) Vad kul att du också hoppar in! Och grattis till dig med :D

Haha, men jag känner så också :P Jag vill berätta men samtidigt är det så kul att tissla och tassla med pojkvännen medan andra inte förstår någonting! Han fick ju dricka upp mitt vin när vi var på middag en gång för att ingen skulle misstänka något… Sen att det var jag som körde därifrån var det ingen som reflekterade över som tur var :P

mollyt
0

Haha, jag har också tittat på barnvagnar! Haha! Allt möjligt och det började jag med bara dagarna efter plusset känns det som :P Även om jag vet att det kommer dröja länge innan vi faktiskt ens kommer börja titta på allvar eller börja köpa. Men jag har tänkt att om vi hittar något riktigt kap på blocket så kan vi ju köpa och spara, blir det inte till den här bebisen (ÅH VAD JAG HOPPAS!) så kommer det förhoppningsvis bli en fullgången graviditet snart…                        

Åh, jag försöker ibland tänka så mycket rationellt jag kan, försöka vara inställd på att det kan bli missfall - liksom 1 av 4. Men samtidigt är jag så naiv och positiv  och tänker att det här kommer gå jättebra.

[Miiika]
0

Klart att man ska tänka positivt! Jag har en bättre magkänsla den hör gången, det känns skönt, samtidigt är man ju liksom medveten om vad som kan hända men jag räknar dagarna till man har passerat vecka 12 och den största risken är över:-) Haha, det är ju så kul att titta på allting! Min syster hade tänkt köpa bebisstrumpor häromdagen men hejdade sig och tänkte att det kanske är bäst att vänta innan hon börjar bomba med presenter:-p Vecka 8 (7+4) idag, bara tre dagar kvar till vecka 9 och då är det bara tre veckor kvar till vecka 12… Jag sa jag ju att jag räknar:-p Och gravidhormonerna visar att 19,3 % av graviditeten har passerat. Vilka datum för beräknad födsel har ni? :-)

mollyt
0

Hehe, åh #36 jag håller verkligen med! Bebisstrumpor är typ det sötaste som finns! Även om det kanske är lite tidigt… med i 12-veckorspresent kanske? 🙂

Jag tänker som du, en dag i taget men ändå räknar ner! Jag går in i vecka 7 imorgon. Så är beräknad 21 mars… känns som en evighet!

[Miiika]
1

Kan ni inte berätta lite mer om er själva? Vore kul att höra hur gamla ni är och så? Jag är 25, liksom min pojkvän. Vi har varit tillsammans i nio år, nästan tio precis när bebisen kommer. Jag jobbar som marknadskoordinator för tillfället (vikariat) men kommer att gå tillbaka till min tjänst på Kundcenter om ungefär en månad. Min pojkvän jobbar som fastighetsskötare :)

Juliiee
1

Kul att höra lite mer om er! Jag är 24 år, min sambo är 29. Vi har varit tillsammans 5 år i höst. Jag jobbar som sjuksköterska på en gynavdelning. Enligt appen är vi beräknade den 16 mars, men hade Ägglossning ganska sent så tror jag kommer bli framflyttad nån vecka! Men vi får se ;)

[Miiika]
0

Spännande! Kul att höra lite mer om folket som man skriver med :)

Så spännande med datumen, sen vet man ju att det bara är en liten procent som föder på beräknat datum men det är ändå så roligt att ha ett datum att gå på liksom :)

Anonym
1

Gick in i vecka 8 idag =) (7+0)

/M

[Miiika]
1

Grattis:-D visst är det härligt att checka av veckorna:-)

Vår
1

Kul att läsa lite om er :) Jag är 22, min sambo 23. Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende och han inom industri. Har varit tillsammans i 5 år i höst också, och är även beräknad till den 16e mars! Kul att vi har samma. Till och med samma här med ägglossningen, tror jag har rätt sen så möjligen blir jag framflyttad. Kanske blir den 21a för oss med? ;) Vad tycker ni om att vara gravida under vintern och föda på våren? Jag tycker det känns perfekt, sitta inne och mysa med tända ljus som gravid känns inte helt fel ;) Och sen en liten bebis lagom till våren.. Man kan ju inte låta bli att ha förhoppningar, även om man kanske inte borde vara föör inställd på bebis. Men vi håller tummarna! :)

mollyt
1

Jätteroligt att få läsa mer om er! :D

Jag är en 25årig optiker och min man är 27 år och jobbar som gymnasielärare. Vi har tre härliga katter som betyder otroligt mycket för oss! Vi har varit tillsammans nu 5,5 år och vi gifte oss nu i början av juni.

Jag är säker på min ägglossning (p-dator) och är beräknad till den 21:a mars (på vår yngsta katts födelsedag, hihi!). Men sen vet man ju aldrig när bebis vill titta ut…

Jag tycker att det känns perfekt med en vårbebis. Redan sedan flera år tillbaka så började jag drömma om en vårbebis! Mysigt att inte ha problem med svettningar när det är så varmt ute tänker jag och skönt som du säger #43 att kunna sitta inne som höggravid och mysa, tända ljus och så. (Dessutom skönt att slippa köra vagn i snöslask och blä när bebisen är nyfödd!)

[Miiika]
2

Jag tycker också att det är helt perfekt tidpunkt! Jag är själv född i mars, kanske blir det en födelsedagspresent till mig? Hade varit världens bästa i så fall:-) Eller gör vi som min syster och hennes man, föder två dagar innan hans födelsedag försatt sedan glömma bort den med tanke på lilla bebisen, haha:-p Mars är en jättebra månad att fylla år i, man går i skolan då när man är barn så man blir firad med klassen istället för att fylla år på sommaren eller vid jul när inte klasskompisarna får sjunga för en. Sedan är man glad för att fylla pr tidigt på året när man blir äldre, mopedålder och körkort… Att vara gravid nu och under hösten/vintern blir ju perfekt. Skönt att slippa vara höggravid på sommaren om det är varmt och svettigt. Nu blir man en enorm björn i onepiece av fleece. Pojkvännen får tända brasa och sen kan vi sitta på kvällarna med tända ljus och mysa med täcket i soffan och titta på film:-)

[Miiika]
1

Woho, går in i vecka 9 idag :) 20,4 % av graviditeten har passerat, jag är i vecka 8+0, kalendermånad 2 och graviditetsmånad 3. Det är 233 dagar kvar till beräknad födsel :)

Var bara tvungen att skriva :) För varje dag, speciellt vecka, räknar jag ner tiden till vecka 12 är passerad och risken för missfall minskar markant! Och idag är jag till och med i graviditetsmånad 3, detkänns känns ju stort :)

[Miiika]
1

Härligt att börja arbetsdagen men att kräkas och ligga hulkandes inne på toaletten på jobbet… Speciellt härligt att en jobbarkompis stod utanför när jag kom ut och såg alldeles chockad ut :P

mollyt
0

Åh vad roligt Miiika! Jag räknar också ner hela tiden! Haha! Du ligger ju lite före mig, jag byter veckor på tisdagar och är nu i v7 (6+2).  Så nu längtar jag till 1:a September när jag också går in i v12. Såååå… hela augusti kvar.

Jobbigt med ditt illamående på jobbet, stackare! Var det en manlig eller kvinnlig kollega?

[Miiika]
0

Haha, det är faktiskt en ganska rolig historia. Jag har en dagbok (alla får läsa, jag ska ge den till bebisen när han eller hon blir äldre) där skrev jag upp historien. Jag delar med mig av den är så skrattretande :P Den kommer alldeles strax som eget inlägg :)

[Miiika]
1

Det jobbar en kille på min avdelning, en sommarjobbare. Han är liten, blyg och tystlåten. Han råkade befinna sig på toaletten bredvid den jag var på (man bör väl kanske veta att jag hulkade och kräktes som efter värsta partyfyllan). När jag var klar spolade jag två gånger och sköljde munnen, sedan låste jag upp dörren och gick ut. Samtidigt gick dörren till toaletten bredvid upp och killen kom ut med en lätt förskräckt min. Jag log mot honom och spatserade bort till min plats igen. Eftersom även chefen (som för övrigt sitter en liten bit bort) tittade på mig och följde mig med blicken när jag gick tillbaka till mitt skrivbord förstod jag ju att även pojkstackarn hört vad jag gjorde inne på toaletten.

Detta hände klockan 09.00. Och 10.00. Vad är oddsen för att han stod utanför båda gångerna liksom?

Efter förmiddagsfikat kände jag hur illamåendet växte igen. Bäst att öka på takten bort mot toaletterna tänkte jag där jag gick mellan skrivborden. Naturligtvis var killen på väg in på den enda lediga toaletten. "Nehe, du" tänkte jag och strängde mig förbi. Han borde vara tacksam för att jag smällde igen dörren i ansiktet på honom, jag menar, annars hade han ju fått bevittna händelsen som följde och det, det vill jag lova, var inte vackert.

mollyt
0

Hahaha!!! ÅÅÅH, hemskt på alla sätt men ändå så komiskt! Stackars honom som sommarjobbare! Men jag hoppas att han (och många andra) kanske får lite mer respekt för gravida kvinnor och deras kroppar - vad vi liksom står ut med!

[Miiika]
0

Haha, ja - han borde ju ha förstått eftersom jag jobbade klart och inte gick hem och skyllde på maginfluensa. Sen undrar jag varför HAN sprang på toaletten lika ofta som jag :P

Behöver ni också springa och kissa hela tiden? Jag måste gå upp på natten nu med, jag behöver gå hela tiden. Det är lite jobbigt. Min pojkvän fick stanna på vägen när vi skulle till några kompisar, jag fick springa in i skogen. Och jag som är rädd för skogen! Ehm… Våra kompisar bor 25 minuter bort och då hade jag ändå gått på toa precis innan vi åkte :P

mollyt
0

#52 besvärligt med kissandet! Jag har en kompis som också kissar hela tiden. Jag gör inte det, känns snarare som om jag oftare är mycket mer kissnödig i förhållande till mängden som jag sedan kissar.

Än så länge vaknar jag bara ofta med ont i magen av kissnödighet när klockar ringer. Men inte så att jag vaknar av det under natten. Kissar inte heller så många gånger under dagarna - även om jag dricker mer vatten än vad jag gjorde tidigare.

Vår
0

Haha, tack för att du dela med dig! Stackars sommarjobbaren ;) och dig såklart! Jag är inte heller så kissnödig faktiskt så de är skönt.. Igår ringde jag mvc och bokade tid, hon bokade också ultraljud på en gång. Kändes genast mer verkligt, och läskigt!! Den 14/9 är det dags för ultraljudet :) skönt att ha ett datum att se fram emot! Hon hade lite svårt att få fram någon tid, "det är visst många som ska ha bebis" sa hon. Då inser man liksom, jaha är jag en av dom som ska få bebis? Har inte riktigt fått in det än :D

[Miiika]
1

Jag vaknar också av att jag har ont i magen för att jag behöver kissa, dock innan klockan ringer. Sen har jag väldigt svårt att somna om när jag väl har rest mig upp ur sängen och då spelar det ingen roll hur mycket klockan är - vilket är lite jobbigt om man vaknar vid ett och behöver gå på toaletten och sen inte kan somna om…

Vad roligt! Visst känns det mer verkligt, men jag och min pojkvän har sagt att det är nog inte förrän efter ultraljudet (27/8 för vår del) som man kommer förstå det, när man har sett vad som finns där inne i magen.

Idag ska jag träffa en kompis som jag träffar ganska sällan, vi ses kanske två, tre gånger om året eftersom hon går i skola i en stad ganska långt bort. Jag tänkte att jag ska berätta nyheten för henne då. Hon är en av de få som fick veta hela historien om hur allt gick till sist, hur vi slutade med p-piller och ville börja försöka, hur mensen uteblev, hur jag fick reda på att jag verkligen var gravid, glädjen, sorgen över missfallet… Så det ska bli väldigt roligt att få berätta det här nu :)

mollyt
0

Roligt att berätta för vännen! Hoppas att hon blir glad! Jag har tagit för givet att det blir UL för mig direkt(?), har inte bokat en separat tid för det men vi fick tid för inskrivningen 3/9 och jag har sagt att vi vill göra KUB (är i v11+3 vid inskrivningen). De gör ultraljuden på samma mottagning så jag hade tänkt att allt blir på samma gång, inskrivning och KUB. Borde jag ringa och dubbelkolla det?

[Miiika]
1

Jag fick väldigt tydligt information om att inskrivningen och KUB-testet var vid två olika tillfällen. Hon sa att man bokar in KUB-en vid inskrivningen, sen att hon gjorde ett undantag och bokade båda tiderna på hälsosamtalet var bara för att jag skulle på semester och hon ville gärna att vi skulle ha det en viss vecka…

mollyt
0

Hm märkligt, då ska jag kanske ringa dem och höra… De verkade inte ha så otroligt mycket lediga tider och om jag nu ska ta ledigt från jobbet på förmiddagen så ser jag hellre att det blir gjort på en gång.

[Miiika]
0

Hej igen, allihopa! Hur är det med er? Hur långt gångna är ni nu? Hur mår ni? Växer magen? Jag är i vecka 13 (12+4) , det börjar synas på magen men jag har inte gått upp något än. Jag har varit sjukskriven i två veckor för magont men de har sagt att det inte har med graviditeten att göra så det känns skönt. Jag ska försöka dölja magen ett par veckor till, för de på jobbet. Jag tänkte berätta när vi gjort RUL om ett par veckor men så som magen växer blir det svårt att dölja länge till:-)

mollyt
0

Hej!

Jag är också i v.13 (12+1). Jag mår lite bättre nu, har haft det jobbigt med illamående och mycket spyor. Är dessvärre fortfarande lite förkyld (sedan en vecka) och under den tiden hade jag ett riktig bakslag där jag nästan kräktes upp allt jag åt. Men nu har det lugnat ner sig och jag har inte kräkts sedan helgen. Magen växer men ser fortfarande mest svullen/tjock ut antar jag. Haha! Jag är inte bekväm i mina gamla kläder.

Vad skönt att magontet inte beror på graviditeten #59. Antar att du kan pusta ut lite lättare då. Jag hoppas att det blir bättre snart!

[Miiika]
1

Usch, fy för illamående alltså! Men om jag ska vara ärlig har jag sett alla symptom som något positivt, även när jag har hängt med huvudet ner i toalettstolen. Imorgon går jag in i vecka 15 och ska gå på första träffen på gravidyoga, det ska bli spännande:-) Och visst syns det men de som inte vet tror säkert bara att jag är tjock och plufsig efter semestern! Jag har faktiskt alltid varit platt om magen så jag vill inte att de tänker så, men det spelar ju ingen roll egentligen. Men det ska bli kul att berätta för jobbet nästa vecka!

mollyt
0

Miiika, jag tänker som du! Visst är det skitjobbigt att sitta där med huvudet i toan men ändå så har jag förvånats över mig själv hur mycket jag tagit det med ro. Jag vet ju vad det beror på.

[Miiika]
0

Ja, haha! Jag har ju sagt hela tiden att jag älskar alla symptom, till och med illamåendet. För ett par veckor sedan när jag låg inne på toaletten och halkade frågade min pojkvän mig om jag fortfarande älskar illamåendet. Jag svarade så gott jag kunde, "Ja (hulk), det gör jag faktiskt!"

mollyt
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varit på ultraljud idag för kub-test. Jättehäftigt att se bebisen! Även om bilden vi fick med hem var svår att se - men live var det helt fantastiskt! Bebis rörde på sig, sög på tummen och hjärtat slog så fint! Sen var resultaten bra så det kändes skönt.

[Miiika]
0

Ja, visst är det helt fantastiskt! Vad skönt att ni fick bra resultat också, jag var supernervös innan vi fick resultaten:-)

[Miiika]
0

Hej allihopa! Hur är det med er? Hur går det med bebisen? Har ni varit på RUL? Vi ska på RUL i oktober, ska bli så spännande att få se könet! Om man nu kan se det:-) Vill ni ta reda på det? Vi vill måla om i rummet som ska bli barnrum och vill veta om det blir en pojke eller flicka först:-)

mollyt
0

Hej Miiika, vi har också RUL i oktober, den 23:e! Ska bli så spännande! Vi vill också veta kön - men inte måla något barnrum i någon speciell färg. Nu är det rummet vitt och det fortsätter vi nog att ha. Vi får pynta med annat färgglatt istället för ny väggfärg.

Åh, det känns så roligt att det går framåt!

[Miiika]
1

Så spännande! Vi ska dit den 22/10:-) Kan knappt hålla mig längre! Vi gjorde ett est här hemma, bara på skoj. Det med hårstrået och ringen och det visade en tjej men vi har hela tiden trott att det bor en liten kille där inne. Så vi får se:-) Det selar ingen roll, bara bebisen mår bra:-)

[Miiika]
2

Vi har faktiskt köpt barnvagn… Hittade en på blocket som var i princip oanvänd, på hjulen ser det ut som att den bara är använd inomhus och de vi köpte av var ett jättetrevligt par som hade det så fint och välstädat hemma så det kändes inte alls äckligt att den redan varit använd. På detta sparade vi 5500 kronor:-) Och så har vi köpt en ny bil, vi får den på fredag. Allt för bebisens säkerhet!

mollyt
0

Åh vad härligt! Jag hade också tänkt satsa på mycket begagnat, som vagn och liknande. Känns väldigt prisvärt!

[Miiika]
1

Ja, den här kändes helt perfekt för oss! Det var ju precis en sådan vi hade tänkt köpa bara det att med alla dessa tillbehör vi fick så skulle det ha kostat oss minst 11 000 kronor. Känns bra att ha sparat dem pengarna :)

mollyt
0

Har ni känt av era bebisar ännu? Jag väntar med spänning men känner inget som jag tror kan vara bebis …

[Miiika]
2

I fredags kväll kände jag hur bebisen rörde på sig och då sa jag till min pojkvän som la handen på magen. Precis då kände vi en riktig spark. Jag kände den inifrån och pojkvännen utifrån. Det var så häftigt! Pojkvännen tyckte att det var helt fantastiskt! Det var verkligen ett speciellt ögonblick och att vi fick dela det tillsammans, att känna första sparken samtidigt - det var så mäktigt :) Vår älskade lilla bebis! Om 10 dagar får vi reda på om du är en flicka eller pojke, då börjar planeringen med namn kan jag säga ;)

mollyt
0

Åååh vad häftigt!!! :D Vad roligt att ni fick vara med om det tillsammans sådär! :D

Nervöst med RUL, du får berätta hur det går sedan! :D Vi har nästan samtidigt som er, 11 dagar kvar till den 23/10 😍

[Miiika]
1

Inatt kände jag bebisen igen, sådär väl liksom :) Jag drömmer om den också, ska bli helt fantastiskt att få reda på könet! Så man slipper tänka "den" och istället "han" eller "hon" :)