Gravid iFokus

Gravid

Etikett: tredje-trimestern
Läst 980 ggr
Litenloppa
0

Böcker och filmer om barn, graviditet, förlossning

Någon som har tips på böcker eller filmer som rör barn, graviditet och förlossning? Allt från ren fakta till sånna som är mer av karaktären "berätta om personliga upplevelser". Både gamla godingar och helt nya är välkommet! Vad heter den där klassikern med bilder tagna inifrån livmodern? Har för mig att författaren hette Lennart/Lasse nånting? Och kanske fanns det någon film också? (hu vad minnet är dåligt, såg dokumentären om honom när jag pluggade till uska men det är helt borta ur minnet…)

tnoet
0

Boken från livmodern heter "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson. :)

Min sambo gav mig boken "Stora boken om barn" som tar upp i princip ALLT från graviditet till barnet blir 6 år. Hittills tycker jag den verkar superduperjättebra! Kostar runt 300 kr och är tjock som en tegelsten.. 

Har precis fått en bok av min svägerska som heter "Att föda" av Gudrun Abascal. Den verkar också ta upp mycket matnyttigt kring olika typer av förlossningar. Har bara läst ett kapitel men tycker den är grundläggande och bra hittills!

Litenloppa
0

Ah tack för namnet, den boken är jag sugen på! Stora boken om barn, är det den med gul framsida med en bebis på? Den har jag, jättebra! Kom över den på bokmässan förra året för dryga hundringen :p Abascal ska vara bra har jag hört.

[Thiah]
1

Gudrun schyman har fött barn i en dokumentär från 70talet. Den var intressant för man får följa med en naturlig förlossning på ett intimt sätt. Går säkert att googla fram namnet. :)

[GråHäxa]
0

"Att föda"  av Gudrun Abascal läser jag just nu, har läst ungefär hälften och jag tycker absolut att den är läsvärd. Har även köpt "Att möta förlossningssmärtan" av samma författare. Har inte hunnit läsa den ännu men efter att ha bläddrat i den tycker jag att den verkar bra iaf. 

"Föda utan rädsla" av Susanna Heli har jag hört mycket gott om, planerar att köpa den här näst :)

[TanatosNyx]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En liten filmsnutt som är mycket sevärd 🙂

[GråHäxa]
0

#5 Den var ju himla häftig, mäktigt med musiken!

Jag kom på lite film tips jag med, eller ja dokumentärer :)

Den första här tycker jag är väldigt intressant och otroligt vacker, har sett den 3-4 gånger nu, börjar gråta varje gång haha.

Den andra handlar mer om tvillingar, trillingar mm men otroligt fascinerande även om man bara väntar ett barn :)

[GråHäxa]
0

2