föda i säte eller snitt?
Hej! Idag fick vi bekräftat det vi redan visste att vår bebis ligger i säte. Vi gjorde idag ett ultraljud som bekräfta det, jag är i vecka 34 (33 +5) jag ska på vändningsförsök om 2,5 vecka . Tycker det låter lite läskigt så hoppas innerligt att bebis vänt sig själv då! Pepper pepper! Men min bm sa att det är ca 50% av alla som går att vända så hon ville att jag skulle ställa mig in på att det kan bli snitt . Jag frågade då om man inte kan föda i säte och det kan man men man måste genomgå vissa undersökningar för att säkerställa att det är genomförbart och oftast avråder man kvinnor från det. Tanken på snitt skrämmer skiten ur mig och jag vill föda vaginalt. Så någon här som fött i säte?
Är de erat första barn ?
Om det inte är ditt första barn är chansen större att bebis vänder på sig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Huruvida det görs idag vet jag inte men min moster födde sitt första barn i säte (1986). Hon rekommenderar det inte ;)
#1 nej, det är nummer två. #2 nej, det är nummer två som sagt, hoppas verkligen att han gör en kullerbytta under dessa 2,5 vecka! #3 okej! :)
Omföderskor har ofta barn som snurrar tills förlossningen är igång och de åker ner i förlossningskanalen. Om du gör vändningsförsök är risken alltså att barnet ändå snurrar igen 🙂
# jaaha, så lät det inte på mvc idag! Utan för dom var det viktigt att boka vändningsförsök snarast för om det inte funkar ska det finnas tid till ett planerat snitt och det gärna i v38. Känns väldigt skönt att höra att risken är stor att han vände sig själv då!:)
Jag födde min flicka i säte. Min BM sa då att snitt ska tas tillbaka, då vaginalt går ypperligt. Vändning är lite läskigt, men går fort.
#7 det var som tusan! Så olika det verkar vara då! Till mig sa dom att man får isåfall röntga bäckenet för att se om det ens är tillräckligt stort för att klara av en sätesbjudning, sen gäller det att det finns gott om fostervatten och att bebis inte är större än 4kilo för om inte alla dom faktorerna stämmer så är risken stor för skador på barnet så som höfter osv. Så därför rekommendera dom snitt (västragötaland). Känns ju lustigt att det skiljer sig så. Får prata med dom på bb helt enkelt när vändningsförsöket görs! Men det gick bra att föda i sätesbjudning för dig? Fastna inte eller så?

Jag var in för vändningsförsök i v37, men då hade hon vänt sig rätt. 1a barnet. Fixerades först på förlossningen.
#9 jag hoppas verkligen att det blir så för mig med!
Hon fastnade med armarna, men det var för att hon var död och inte hade någon "styrsel" själv. Jag är en tunn kvinna med litet bäcken. Sprack ingenting.
Ja det finns en god chans att bebis vänder sig rätt, själv… och även om det inte skulle ske inom ett par veckor så kan det ske ända fram till förlossningen. Du kan ju säga att du vill försöka föda och om det inte skulle gå bra att ni gör snitt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nu är det visserligen 27 resp 25 år sedan, men både jag och min lillasyster är födda i säte. Jag var planerat snitt, men förlossningen körde igång samma dag och mamma valde att prova att föda vaginalt efter ett OK från läkaren. Själva förlossningen gick OK som så att ingen av oss fastnade, däremot föddes jag med höftledsluxation. Min lillasyster klarade sig från det när hon föddes. Alla vi syskon har vägt över 4 kg när vi föddes.
Jag är född i säte (för 30 år sedan). Enkel, okomplicerad förlossning. Jag fastnade inte, och inge höftledslux. Jag var dock väldigt liten, vägde bara 2,9 kg. Dom vände på mig, men jag vände tillbaka mig efter bara någon timma.
Jag bor i Linköping och här "förespråkar" man sätesförlossning före snitt, om mamman har anatomi för det dvs. Jag har en kollega som födde tvillingar vaginalt för 1,5 år sedan och där nr 1 kom ut i säte. Så vitt jag vet okomplicerat där med. Personligen skrämmer inte sätesförlossning mig om det skulle behövas, men då har jag ju bara hört positiva historier från folk omkring mig. Snitt däremot känns väldigt läskigt…