operera ut tänder graviditeten ?
Måste eventuellt operera bort mina visdomständer lite halvakut. Någon som gjort det som gravid? Fick ni något smärtstillande efter? Påverkades barnet? Hoppas att tandläkaren kan fixa det tillfälligt så jag slipper smärtan men kan vänta med operationen tills efter förlossningen. Även om det låter skitjobbigt att vara nyopererad med en liten bebis så är det iaf bara jag som påverkas tänker jag. Och så får sambon vara hemma förstås. Kan ju omöjligt vara helt ofarligt för barnet i magen med narkos och sedan smärtstillande efter det… Mina visdomständer är så trasiga och karies angripna att det inte är ett alternativ att bara dra ut dom. Och inte kan jag ha såhär ont i ett halvår heller…
Litenloppa jag kan inte svara nåt när det gäller barnet.
Men har dom sagt att det ska ske under narkos. Jag har själv tagit bort alla fyra visdomständer. Två blev utdragna, men två kom inte upp ordentligt så dom skar upp tandköttet och tog ut dom och det gjordes med vanlig bedövning. Fast jag vet inte om vanlig bedövning är bättre för barnet.
Nu är det länge sen jag gjorde det så kommer inte ihåg vilka smärtstillande jag fick om det var citodon och det fick jag av tandläkaren, men värken sitter inte i mer än några dar, värst är det ju de första 2-3 dagarna sen klarar man sig utan smärtstillande kanske ta nån alvedon.
Nu togs mina en i taget, ska dom ta alla fyra på en gång på dig så antar jag att det är lättast att göra det med narkos.
.
Ja som jag förstått är mina tänder den svåra sorten. Dels får dom inte plats att komma upp utan ligger delvis under andra tänder och så är dom som sagt helt trasiga så dom måste grävas ut ur käkbenet. Jag är därtill så rädd att jag måste ha lugnande bara för en vanlig lagning… Ska ringa och prata med både tandvården och mvc så fort dom öppnar förstås men det känns helt hopplöst. Jag har ju inte så mycket att välja på och hur jag än väljer så drabbas barnet negativt. Narkos+smärtstillande flera dagar eller smärtstillande och lugnande+smärtstillande flera dagar. Pest eller kolera…
Mina har blivit bortgröpta under vanlig bedövning och det har inte känts. Är du däremot rädd för tandläkaren så är det ju knepigare. Jag,personligen, hade varit mer rädd för alla de infektioner som visdomständer kan skapa. Hade tandläkaren godkänt uttagningen trots bebis i magen hade jag gjort det. Jag tog ut en visdomstand när joel var 8 månader och de dagarna efteråt var tuffa trots att maken var hemma. Jag hade så ont och var så öm att allt var jobbigt.

Lokalbedövning är inte farligt för barnet, i alla fall inte om tandläkaren vet om att du är gravid och väljer rätt slags. Jag gjorde en rotfyllning och det var inga problem. Inte så kul att ta en massa panodil efteråt, men jag hade heller inget val eftersom det gjorde så ont. Prata med din tandläkare. De ska veta sånt härbovh kan förhoppningsvis välja ett säkert sätt.
Tack för era svar! Risken för infektioner tänker jag förstås också på, men hellre att jag själv får gå och vara sjuk efter förlossningen än att bebisen påverkas för resten av livet. Har fått samtals tid hos folktandvården i eftermiddag. Hoppas på en akuttid redan idag, håller på att bli galen av smärtan. Det bultar i hela skallen och känns som underkäken ska explodera :s
Tre av mina visdomständer kunde dras ut normalt men den fjärde satt krångligt till och växte in i nästa tand. Den fick de krossa och plocka ur bit förnuft, gjorde med vanlig lokalbedövning. Åt Alvedon efteråt. Skulle alla gånger hellre göra det under graviditeten än med en nyfödd hemma, för läkningen var inte alls rolig. Svårt dessutom att äta och är det någon gång jag upplevt att jag behövt äts extra för energin så är det när jag vart nyförlöst. Då händer det ju så himla mycket i kroppen.
Bit för bit..* Varför kan man inte redigera via mobilen för..?
Får verkligen hoppas att det går att få ut mina med lokalbedövning också då. Är så rädd att ta ett beslut som ger bebisen men för livet. Bara vänta och vänta på att dom ska ringa nu då…
Nej oroa dig inte för bebisen, risken är att bebisen får andningsbesvär om du skulle föda en viss tid efter narkosen typ. Det som händer är att bebisen blir sövd i din mage. Smärtstillande efteråt kan du ta citodon/panocod så länge du behöver.
Jag är så tacksam för era svar. Bara att läsa att det kan gå bra känns lite lugnande. Lättare att tänka positivt :) Nu längtar jag bara efter att dom ska ringa så jag får veta hur jag ska gå till väga för att få hjälp så snart som möjligt. Det är vad kag förstått jätte lång kö i vanliga fall men det här kanan ju omöjligt tvingas gå med i flera månader hoppas jag :o
Jag opererade ut en envis visdomstand när jag var gravid i v22-23 med mina tvillingar. Jag hade ätit antibiotika som inte bitit en hel kur och alternativet var ny starkare kur men det ville jag inte…. Gick bra med operation, ingen påverkan på bebisarna, men jag hade sjukt ont flera veckor…..
Fick komma till jour tandläkare. Och för första gången på många år fick jag höra att mina tänder ser bra ut! Ja förutom visdomständerna förstås. Tre av dom kunde han inte göra något åt utan skickade remiss till mun och käk centrum. En av dom i överkäken hade en bit blottad rot och den drog han ut. Poff i med bedövning och ut med tanden. Klart på 5 min och hade jag inte redan haft tandläkarskräck så hade jag nog inte ens tyckt det var obehagligt så fort gick det.
#12 min ena försvann också sådär snabbt. Vips så var en stor smärta borta. 2 andra har fått krossats i bitar och sen tas ut. Maken gick knte med mig till affären på två veckor efter sista gången. Jag såg sönderslagen ut där tanden suttit. :p
Det har inte börjat göra ont än, wow! Hehe #13 kan tänka mig att det såg illa ut ^^
Haha ja det såg nog hemskt ut. Började i samma veva jobba igen efter mammaledigheten och föräldrarna tittade nog lite konstigt i början… Jag har en tand kvar som kommer ge problem. Den är långt upp i käken. Kommer bli mysigt värre när den sätter igång. Men bara de tar ut den så blir det bra :)
Ja det var helt klart värt det. Är nog lite öm på den sidan men inte i närheten av den sprängande smärta jag har gått med i några dagar. Resten måste ju också ut men jag hoppas fortfarande på att kunna vänta till bebis är ute. Helst nåt år till. Dom sitter så mycket värre till, tandläkaren trodde inte att någon skulle gå med på att ta dom utan narkos heller. Det måste skäras och bråkas för djupt ner i käkbenet. Nåja, känns bra att en av fyra är borta iaf!
Litenloppa vad skönt att du fått hjälp.
När det gäller operation så nu vet jag inte utan jag går mer på vad jag tror.
Först så kommer du ju få vänta en tid oavsett, för det kommer ju ta tid innan du får kallelse sen kommer du få vänta på operation så minimum nån månad är den minsta tid innan det blir nån operation.
Om du får/kan vänta till efter förlossning beror på två saker som jag ser det. Hur stora problem har du nu idag med de tre som du har kvar. Känner du att du kan vänta.
Du kommer sannolikt få göra en röntgen hos dom så dom kan göra en ordentlig bedömning av hur dina visdomständer ser ut. Är dom trasiga inne i käken så tror jag att dom bedömer att dom behöver tas ut rätt snart för att inte riskera orsaka skador i käken så att du slipper bestående besvär.
Så att vänta nåt år till tror jag inte blir bra.
.
Har för mig att maximala väntetiden är 3 månader. Och måste dom ut så måste dom ju som sagt. Då får vi göra det bästa av situationen. Men mina tänder har bråkat i flera år, dels pga dålig kvalité från början och sedan rökning sen ung ålder och stress plus att jag gnisslar tänder på nätterna. Ett mirakel att dom håller ^^ Så jag hoppas att jag kan få ha lite tur nu :) Annarssom sagt, bara göra det bästa av det.
Tänker du på vårdgarantin så vet jag inte hur den funkar för jag har hört lite olika. Att man ska få vård inom tre månader efter första besöket och det besöket har du ju inte gjort än för det räknas efter du varit hos mun och käk centrum.
Hur länge du får/kan vänta på op är ju bara och vänta och se vad som säger. Men för din egen skull så dra inte ut på det för länge för det ju bättre att göra ett planerat ingrepp än att det måste göras akut som det blev nu.
När det gäller gnisslande av tänder så går det att få hjälp och det gör normalt sett inte ont. Har själv gnisslat tänder. Och haft en bettskena. Nu är det väl möjligt att det görs annorlunda idag mot när jag hade bettskena, men jag beskriver utifrån hur det gick till för mig.
Först så satte de in en sorts spade fylld med en gegga som tryckets upp i överkäken så det togs avtryck av tänderna. Det enda var att det var lite obehagligt för geggan fyller hela gommen även mot bakre delen så fick lite kräkreflex känsla, men gick bra.
Sen skicka dom iväg avtrycket så det gjordes en bettskena i plast. Fick komma tillbaka nån vecka senare när bettskenan kommit och bettskena justerades in mot underkäkens tänder. Fick ett färgat papper mellan tänderna i underkäken och bettskenan som satt i överkäken och sen fick jag glida med tänderna fram och tillbaka sen slipa dom på bettskenan där det fanns färg så bettskenan blev att passa in. Sen hade jag bettskenan nattetid. Så det var det som gjordes för mig.
När man gnisslar tänder så förutom att man sliter på tänderna så är det ofta man får problem med käken för det blir sånt tryck nattetid. Men ofta så får man också huvudvärk. Så en bettskena kanske kan vara nåt att fundera på.
För en del som gnisslar tänder räcker det med att dom slipar på de egna tänderna, men det brukar inte heller göra ont. Det man känner en liten obehagskänsla eftersom det är nåt som är på tänderna, men som sagt brukar inte göra ont.
Nu är det länge sen jag hade min bettskena, men då gjordes det hos vanliga tandläkaren. (i mitt fall folktandvården). Vet inte vad det kostar att få bettskena.
.