Hypotyreos och gravid, orolig
Hej allihopa!
Jag fick hem ett brev idag från mvc ang att jag troligtvis har hypotyreos alltså underfunktion i sköldkörteln. Det stod att jag hade ett recept på Levaxin att hämta ut, sedan stod det inte så mycket mer än att jag skall ta nya blodprover om 4 veckor. Jag började läsa runt på nätet om hypotyreos och graviditet och är nu helt utom mig av oro!
Det är tydligen förenat med massor av risker speciellt under de första 3 månaderna (missbildningsrisker, att barnet kan få massor av handikapp, förhöjd missfallsrisk, förtidig födsel, fosterdöd mm mm) Jag är i V.10 så jag har ju eventuellt gått obehandlad med det här den första tiden nu. Är det någon här som har erfarenhet utav hypotyreos under graviditet?
Jag hade lite underfunktion för ca 8 år sedan men det försvan efter 1 månad på Levaxin och har sedan dess inte haft några problem. Tog prover ca 1-2 månader innan jag blev gravid och då var mina värden normala. Så detta måste ju nästan ha uppstått nu under graviditeten.
Jag är så fruktansvärt orolig, hade önskat att få det här beskedet på telefon så att jag hade kunnat ställa alla mina frågor. Kommer ju ringa till mvc men det är ju stängt nu.
Det skulle vara guldvärt om någon har några lugnade ord att dela med sig utav?
Någon annan som varit med om detta?
Bör man tillhöra speciallistmödravården om man har hypotyreos tror ni?
Otroligt tacksam för svar!
Jag har erfarenhet :) sluta googla, det gäller de som är riktigt rejält sjuka, inte de dom som får veta slumpmässigt via blodprov. Bebisen har inte riktig kontakt med ditt blod än ens, först i v12 är moderkakan igång ordentligt. :)
Tack snälla för ditt lugnande svar 
Nej google är ju inte direkt lugnande haha :) men man kan ju inte låta bli, man bara MÅSTE veta, och sedan ångrar man sig lika snabbt.
Trist att du fått detta besked, men det ordnar sig nog ska du se, hade det varit aktut eller livshotande borde förhoppningsvis fått ett samtal eller en tid ganska snart. Håller alla tummar för dig och hoppas att det löser sig på ett bra sätt
Ja det där jädrans googleberoendet är hemskt! Men värst är det när man springer på en läkare som säger "gå hem och googla" :s
#3 Tack :) Ja det har du nog rätt i, de hade nog ringt om det verkligen var akut. Skall ta och ringa dem i morgon i alla fall så att jag kan ställa alla 1000 frågor haha :P
#4 Ja det är ju hemskt, man gör ju inte sig själv en tjänst direkt haha. Nämen gud finns det läkare som säger att man skall gå hem och googla😮 Jag har tack och lov bara stött på läkare som säger att jag absolut inte skall googla, fast det gör man ju som sagt ändå haha
Jopps vissa läkare säger så 😮 sen finns de de som sätter sig mitt framför näsan på patienten och googlar… (hände mig själv).
Nämen oj vad oprofessionellt! Vissa människor borde verkligen byta jobb. Hämtar man svar från google så kan ju vem som helst vara läkare liksom :S
Haha ja. Det var en ortoped dessutom.
Halloj säger som de andra de är lätt hänt att bli rädd av googlande. Jag började med levaxin för två år sen nu. När jag blev gravid fick jag order om att ta blodprov var sjätte vecka. Innan ja var gravid låg jag på 75 mg vilket jag har legat på under helatiden under min graviditet. Jag tror absolut du kan vara lugn. De är ju jätte bra att ni har fått koll på de nu. Stooor kram till dig
#8 Vad galet! Där förväntar man ju sig ändå att de vet vad det håller på med🤔
#9 Tack för lugnande svar :) Ja det är ju bra så sätt att man har koll på det nu i alla fall. Vad skönt att du har legat stabilt under graviditeten och slipper mixtra med doseringen! Jag började med 62,5 mg i dag men är inte säker på att dosen är rätt för det var olika besked på pappret jag fick från mvc och vad det stod på Levaxin burken. Funderar över det här med att ställa in rätt dos. Har hört att det kan ta väldigt lång tid, till och med 1 år innan man vet vilken dos man skall stå på. Det är ju lite oroande när man har en liten där inne och tänka på. Tog det lång tid för dig att hitta rätt dos? stor kram tillbax :)
Min sambo har dom skickat hem med rådet om att googla om sjukdomen / åkomman istället för att doktorn bara snabbt förklarade vad det innebar. Dåligt gjort, tycker jag.
#10 mig tog det en provtagning att få rätt dos :) sen låg jag stabilt tills jag blev förlöst. Efteråt fick jag inflammation i sköldkörteln så jag fick hyperthyreos. Detta förväntas övergå till hypo igen (mkt värre) då sköldkörteln blev skadad. Så nu är jag utan levaxin och lämnar prover en gång i månaden.
Hej igen:-) hmm de tog kanske 6 mån innan jag stod stabilt på 75mg. Jag tycker de är kanon att du börjat äta levaxin nu. Alltså ja tror inte du behöver oroa dig nu då du äter levaxin. Sen måste ja säga att alla dessa soffor blodprov etc och namn som de säger när man får svar på testet är såååå röriga så jag har aldrig förstått de där:-) jag brukar prata med läkare. När de blir en ändring:-) så prata med din läkare om du är Orolig över olika siffror. Så känns de säkert bättre sen. Hoppas de löser sig men åter igen du kan nig vara lugn:-) Bamse kram
#11 Va sjukt med alla dessa google läkare, de kan ju åtminstone ge än ett häfte med info om ens sjukdomar om de nu tycker att de är så jobbigt att prata med sina patienter 😡
#12 #13 Tack för era svar! Det lät inte roligt TanatosNyx, ja hyperthyreos låter ju som att det är värre när man läser om det. Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig!
Ja det var väldigt rörigt med alla nya termer, värden mm som man skall försöka begripa nu haha Jag fick lite klarhet ang dosen iaf, jag hade helt enkelt räknat lite fel så dosen stämde tillslut. Fick pratat med barnmorskan idag också och hon sa ungefär så som ni redan har berättat här att jag inte behöver vara särskilt orolig eftersom att de upptäckte de nu. Faran hade varit om jag gått obehandlad med det under hela graviditeten Hon sa även att jag egentligen inte har hunnit få så dåliga värden men att min sköldkörtel inte riktigt orkar med men att än så länge är det inget allvarligt. Så nu äter jag ju levaxin, så jag borde ju kunna andas ut för den här gången. Så nu känns det mycket bättre 🙂
Tack snälla ni för stödet och de lugnande orden! Kram på er 🌺
Men åå vad skönt att höra:-) jag vet hur lätt de är att grubbla!! Härligt nu är de bara att njuta av graviditeten :-) Kraaaaam glad för din skull!!
Skönt att höra :-)