risk för missfall pga överbelastning?
Hej! Jag är i vecka 17 och idag har jag varit igång hela dagen och städat, tvättat, diskat, sorterat, flyttat på någorlunda tunga föremåk etc. Jag känner i fogarna att jag borde lugna mig men idag är första dagen på evigheter då jag haft ork att ens göra nått. Det finns väl ingen risk för missfall för att jag håller igång?
Mig veterligen har aldrig ett barn fötts pga trilskande foglossning 😎 ettriga sammandragningar ska man respektera, men fogarna är ditt eget högst privata lidande så att säga 😃
De tvivlar jag på att man kan få. Men du borde verkligen vara rädd om dina fogar, annars kan du få långvariga problem långt efter förlossningen. Jag var (är) överviktig under min graviditet, men rörde mig ändå en hel del, men än idag (3 år senare) har jag mellan varven fruktansvärt ont i mina fogar. Så ta't lugnt när du kan! Ta hand om dig själv på bästa sätt :)
Ta hand om fogarna säger jag också. Har ännu problem med en av mina 18 månader efter förlossning. Däremot kommer inte ungen ploppa ut för att du städar. :)
Nej, då hänger det möjligen på svag livmoderhals och det är sällsynt. De med problem får oftast snöra ihop sig till förlossning. Vila bara då kroppen säger till.
Fniss, det var det bästa uttryck jag hört på ett cerklage 😃 det används inte så ofta numera dock, utan man blir ordinerad vila i hemmet. Lite olika från sjukhus till sjukhus dock, vissa är snabba att sätta cerklage.
Jag är i vecka 24 (23+2) och jag tränar agility med min hund och det innebär springa runt som en tok efter hunden och guidea den rätt, många snabba vändningar och mycket hukande då jag har liten hund. Jag får träningsvärk i magen dagarna efter samt kan känna mig lite mör i fogarna i nedre delen av magen men som sagt, det går över efter någon dag. Ju mer du rör dig desto bättre blod- och syretillförsel blir det till ditt barn! Oroa dig inte! :) Det är mycket senare i graviditeten du ska ta det lugnare med tunga lyft och motion, lyssna på kroppen för den berättar för dig när det är dags att varva ner! :)
#6 Åh, vad kul! Jag trodde jag var den enda "galningen" som körde agility under grav. För mig känns det en del i fogarna dagarna efter dubbeltävling med två hundar, men i övrigt är det en superbra motivation för att ens orka röra på sig. :P
Hålla igång i sig är inget farligt. Men lyssna på kroppen! Försök att undvika tunga lyft t ex.
#7 Ja precis! Än så länge går vi kurs men tränar 2 gånger i veckan och som du säger, man blir lite mör i fogarna men oj va roligt det är och vilken träning man får!!:D