Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6469 ggr
emmaaaa
1

Illamåendet har kommit tillbaka..

Sen vecka 6-20 har jag kräkts och mått illa konstant, fick "diagnosen" extremt gravidillamående och har varit/är sjukskriven på heltid pga det. Mellan vecka 20-25 lugna det ner sig och jag mådde mest bara illa om jag va lite för aktiv samt inte fick sova ut på mornara. Men nu i vecka 26, går in i vecka 27 på söndag så har mitt dumma illamående/kräkningar kommit tillbaka för att stanna känns det som. Det sitter och gnager i mig dygnet runt utan paus, precis som den första halvan av graviditeten.. Eftersom jag mått såhär hela tiden så har jag verkligen testat alla "knep" man kan komma på och jag hitta mitt sett att lindra illamåendet och kräkningarna då, jag har blivit inlagd många gånger med dropp och jag äter lergigan comp och primperan för att "överleva" vardagen. Men nu blir jag så otroligt frustrerad att det kommit tillbaka, än kräks jag inte 30 gånger om dagen som jag gjorde förut. Men jag kräks när jag äter, går och mår fruktansvärt illa hela tiden osv osv. Är det någon som fått tillbaka sitt kraftiga illamående såpass "sent" i graviditeten igen?. Är det farligt för bebis att jag börjar kräkas mycket igen? Jag äter så gått det går och dricker, så jag får i mig mat men inte så mycket längre och jag ska hämta ut näringsdrycker imorgon. Prata med min barnmorska igår och jag skulle höja min dos av medicin igen, känns sådär….. men hon är lite speciell min bm och tar mig inte alltid så seriöst, hos ser mig bara som den "oroliga förstföderskan" och ville mest avsluta mitt samtal igår så jag hann aldrig fråga om det var farligt för bebis.

Nilla_93
0

Jag har fått tillbaka mitt illamående nu denna vecka är i v31. tror annars mitt försvann nån gång just efter  v12

Kräks egentligen inte förutom om jag måste steka kött,( har undvikit det hela graviditeten… ) sen kan de nog komma som en överaskning med. Men så har morgonillamåendet kommit tillbaka och det gör mej mycket frustrerad för det känns som hela dagen är förstörd.

Jag tror att jag har lite mycket hormoner bara i kroppen igen då liten i magen kanske har en växtspurt så mår jag illa igen som i början av graviditeten. vem vet..

emmaaaa
0

#1 Va tråkigt att höra att även ditt illamående har kommit tillbaka och jag förstår dig till fulla att det är frustrerade!. Håller med dig sååå om morgonillamåendet, för det känns verkligen som hela dagen är förstörd!. Jag gick ut till vårat garage i morse för att hämta en sak, spydde på uppfarten och sen dess har jag inte orkat röra mig ifrån soffan… Ja fy för kött, jag har heller inte känna doften eller knappt se en köttbit utan att det vänder sig i magen haha.. annars har jag alltid tyck om kött, min dietist rekommendera mig att köpa vegetariska "köttbitar" det hjälpte lite faktiskt :) Det ända som funkar hyfsat i köttväg är köttfärs som måste va fin hackad, inga "klumpar" får finnas. Det kan du mycket väl ha rätt i, jag har hört många gånger att kroppen nog reagerar såhär pga hormonerna och det kan ju garanterat va så som du säger att bebisen börjar växa på sig mycket nu att det därför är tillbaka… men hjälp va det är störande!!…

Intehärutandär
0

Jag har mått hemskt illa båda hela graviditeter. Det är inte farligt för bäbis, då den lever på dina depåer också. Smååt på salta kex, knäckemacka, potatis, yoghurt, frukt, nötter m.m. Någon hel måltid åt jag bara någon enstaka gång. Men som sagt, min förlossningsläkare på kvinnokliniken sa att det inte är någon fara.

fridaas
0

Jag mådde extremt illa och kräktes väldigt mycket under min första graviditet, från dag 1 tills två veckor innan hon föddes, eller jag hade en period på 2veckor mitt i utan illamående. Har du testat akupunktur? Det hjälpte en del för mig och då gick jag inte alla 10ggr man skulle utan bara 4ggr.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.