Mens liknande smärta (gravid)
Går in i vecka 32 på lördag, alltså i vecka 31 nu (30+4). Väntar på det första barnet, så jag vet inte så mycket. Tror jag har haft sammandragningar hela dagen idag (lite kraftigare mens smärta liknande och som gärna går ner i bena med och som gör så att jag blir lite illamående med), tidigare har jag bara haft det då och då. Men idag har jag haft ont större delen av dagen och samtidigt haft ont i huvudet som känts tungt. Jag har också varit väldigt trött idag och några dagar tbx, tar mig knappt ur soffan. Det är väl inte på G redan? Kollar runt lite på nätet först och ser om det håller i sig eller om det blir värre. Eller borde man ringa in? Magen har också sjunkit en del den senaste tiden, men bäbisen är aktiv. Förutom i förrgår då hon var väldigt stilla och seg på att få igång, men kom sedan igång och var väldigt aktiv igår och idag.
Ring förlossningen för säkerhets skull. 30+4 är lite väl kämpigt för bebben att titta ut.
Jag hade mycket sammandragningar runt den tiden, sedan lugnade det ner sig de sista veckorna. Känns det ovanligt att du är så trött nu? Eller har du varit trött innan också? Hur är ditt järnvärde?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kolla alltid en extra gång. Bäbisen kan ändra sömn/vaken-rytm på slutet, det är viktigt att anteckna rytmen den sista halvan - så att man själv kan märka förändringar. Det kan vara skillnad på liv och död. Minskade fosterrörelser är livsfarligt, såväl som övertydliga (det min dotter dog av).
Men…Du är också i den tid då man växer snabbare och då blir allt tyngre och jobbigare. Kroppen protesterar med foglossning, sammandragningar och andnöd.
Sammandragningar försvinner då Du vilar. Ta gärna en varm dusch och massera emot magen med munstycket - eller ta ett varmt bad. Foglossningen hugger neråt runt/vid underlivet, vila och gör inga hastiga rörelser med höften.
Vila är bra mot sammandragningar ja, men t ex bad och massage kan lätt öka sammandragningarna. Oxytocin ---> sammandragningar.
#4 Håller inte med. Varma bad tog bort mina sammandragningar båda graviditeterna. De lindrade också värkarna båda gångerna.
Förlossningen rekommenderar ett dyk ner i baden med massage-munstyckena istället för smärtlindring i form av medicin.
Ja, jag håller med om att det är smärtlindrande, absolut. Sen är det nog en fin linje det där dock vad som tar bort sammandragningar och vad som spär på det. Jag fick ofta mer sammandragningar av långa varma bad, men det kändes ändå skönt med baden.
oxytocin stillar braxton hicks, men triggar ett riktigt värkarbete (enligt BM som höll föreläsning).

Mina sammandragningar slutade då aldrig av vila :) knepigt det där. Men TS, bättre att kolla en gång för mycket.
Ja, jag tror det är ganska svårt att kontrollera och påverka sammandragningarna. För vissa funkar vissa saker, men inte för andra. Däremot kan man ju hitta effektiva sätt att smärtstilla.
Åkte in och kollade, och allt var som det skulle. :) Inga problem eller fel hittade och hon mådde tydligen väldigt bra i magen. Men tösen blev inte så glad när de tryckte och höll på, och den där remmen runt magen som kollar tyckte hon inte alls om och försökte mota bor de. :)
Skönt! :)
Åh vad bra :)
Första gången jag var in till förlossningen, var läskigt och nervöst. Var beredd på att bli skräckslagen över att höra en massa skrik och allt vad det nu är (tack och lov hördes inget eller syntes inget), och sen så kände jag ännu mer nervös över att tänka, nästa gång kan det vara våran tur att åka in dit med en massa massa smärta. Hua, blir mer och mer nervös inför förlossningen. Speciellt nu när det närmar sig allt mer så tänker man bara mer & mer på det, lite smått rädd och kanske lite lite med skräck & panik inblandat med… :/