Emma Ultraljudsklinik i Malmö
Eftersom min sambo blev lika besviken som jag över bemötandet på vårt RUL för en och en halv vecka sen, bokade vi in en tid hos Emmakliniken i Malmö. I morgon är det dags! Är så pirrig att jag inte kommer kunna sova. Hoppas verkligen på en trevligare BM denna gång och på fiiiiina bilder. Gärna en hint om kön också.
Någon annan som varit där? Var det bra eller dåligt? Kostar ju en slant och är dessutom 2,5 timmes enkel resväg för oss, så är lite nojig över att "köpa grisen i säcken".. Om inte annat får man väl se det som en mysig utflykt. >.<
Har tyvärr inte vart där, fel del av landet för oss. Men hur gick det? :) blev ni bemötta bättre?:)
Det var fantastiskt! Barnmorskan var så noggrann, inte alls "stressad" utan tog sig tid och visade precis allt. Hon var lika engagerad som jag när det gällde att fånga vissa rörelser på film och ta bra bilder. Jätteroligt! Och så fick jag veta att det är en vild liten tjej därinne i magen. BM vågade till och med skriva in det i journalen, så då lär det väl ha varit tydligt tänker jag. ÄR SÅ GLAD!
Åh vad härligt!! Nu vet jag inte vad som hänt på ditt första ultraljud men det är ju något man ser så himla mycket fram emot! Så synd om någon förstör den stunden.. en liten tjej, vad mysigt! När är du beräknad?:)
Under RUL fick vi en jättegrinig BM och ett väldigt kort ultraljud. Hon visade i princip bara "här är hjärtat", "här är njurarna" osv. Om vi ställde frågor fick vi knappt svar. Och när min sambo frågade om man kunde se kön så snäste hon att "Det kan man INTE se såhär tidigt! Och vadå, det är ju du som bestämmer.. Kommer du inte ihåg vad du hade DEN inställd på?!". Bilderna vi fick hem var så otydliga att vi knappt själva såg något annat än ryggrad, så hela alltet var liksom en stor besvikelse. Därför bokade vi in på Emma istället!
Är beräknad till 3/2. :)
Men oj! Vilken kärring rent ut sagt! Förstår helt klart varför ni vill få en ny chans och se bebisen. Vilken tur att ni fick en så bra bemötande (och rätt) denna gången, men att det ska behövas bokas privat är ju galet. Haha ursäkta att jag skrattar men vad då, du vet väl vad du hade den inställd på?! Wtf?! Vilken än!
När man ligger där och undersöks, och inte är så van vid vården eller läkare, så är det svårt att fatta i stunden att det man är med om kanske inte är helt korrekt. Det var först i bilen på vägen hem som både jag och min sambo bara "va hon inte lite väl sur?". Men inget ont som inte för nåt gott med sig, nästa gång kanske man förstår att säga ifrån direkt! Helt oacceptabelt att bete sig så ju.
Det där är så oproffessionellt sagt att det bör anmälas.
Nej, det är jättesvårt att veta när man inte har något att jämföra med. Det kan även vara lika svårt att finna sig i situationen även om man förstår att det är fel. Alltid lättare att komma på sen vad man skulle gjort/sagt. Jag väntar mitt andra barn nu och har pepper pepper bara vart med om 1 gång att någon vart direkt otrevlig och det var när jag väntade första sonen. Du vet att man har helt rätt till att byta barnmorska osv om man känner minsta lilla att det inte klickar tex?
#7 Funderar på det. Min sambo tyckte vi i alla fall borde skicka vad som hänt till förtroenderådet. Vad det nu innebär.
#8 Ja, det har jag koll på. Men detta är inte vår ordinarie BM som tur är. I Karlskrona gör man ultraljud på förlossningen och inte hos MVC (fast kanske är så överallt?), så den här personen kommer jag inte stöta på igen. Om jag inte har riktig otur och hon jobbar när det är dags? Men då åker hon ut ur rummet, haha! :P