Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 38741 ggr
[GråHäxa]
0

Vad kan man dricka för te när man är gravid?

Hej!

Jag blir lite smått galen när jag försöker hitta något ofarlig te som jag kan dricka.

Har googlat mig igenom hela mitt te förråd utan framgång 🤔

Svart te innehåller ju koffein och det vill jag gärna vara försiktig med.

Grönt te var tydligen inte heller bra, varför vet jag ej.

Örtte beror väll antagligen på vilka örter det innehåller, men många barnmorskor tycks avråda helt från örtte när jag läser runt.

Hade köpt hem Friggs citron & ingefära te mot illamåendet men det var tydligen gjort på grönt te också såg jag nu.

Så vad kan man egentligen dricka utan att oroa sig? Någon som har några bra tips?

Theres
3

Oj. Jag drack bara samma gamla vanliga te som jag brukar :)

golf.ifokus.se

veggie4every1
2

Du kanske kan få lite tips i den här länken🙂

http://eatdrinkbetter.com/2012/12/27/tea-pregnancy-which-ones-are-safe/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[GråHäxa]
1

#1 Det kanske egentligen inte är någon jätterisk men jag är supernojig känner jag 🤪

#2 Tack för länken väldigt bra läsning, nu vet jag lite grejer som jag vågar dricka iaf 👍

VildaVittra
1

Det finns koffeinfritt svart te. Kusmi har Ceylon och Earl Grey som koffeinfria varianter, men det finns andra märken samt lösvikt också.

Exempel:
http://www.mightyleaf.se/earl-grey-decaf
http://www.tehusetjava.se/shop/product/earl-grey-kusmi-earl-grey-detheine-102-44-1648.aspx
http://www.kraenku.se/shop/rent-svart-te/ceylontgfop.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[GråHäxa]
0

#4 Ja koffeinfritt svart te såklart! Bra idé, svart te är det jag gillar bäst nämligen. Tack för tipsen!

veggie4every1
1

#3 Det var så lite så, roligt du gillade länken. Lycka till med allt framöver, spännande och härlig förväntan att vara gravid🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[TanatosNyx]
1

Det är rooiboste du far efter. Men du kan dricka enormt mycket vanligt te utan att det gör något. Läs på t.ex. en liptonpåse så får du se själv. Så jämför du mot rekommendationen av t.ex. kaffe. Det blir några kannor!

[Thiah]
2

Gå in på te.ifokus.se och fråga också så kommer tlover hjälpa dig. Hon har stenkoll :)

sisela
1

Man kan dricka tre koppar kaffe om dagen, och te har lite mindre koffein än kaffe. Jag dricker inget kaffe nu, men det är vara för att jag inte gillar det just nu. Te dricker jag men tänker inte så mycket på vilken sort eftersom jag absolut max dricker två koppar om dagen. Oftast bara en eller inget.

[GråHäxa]
0

#6 Tack så mycket :) Ja det är verkligen jättespännande!

#7 Köpte precis hem rooibos, har faktiskt inte druckit det innan. Upptäckte dock att jag inte riktigt gillade smaken men jag får väll testa lite olika sorter rooibos. Jag dricker vanligtvis inte mycket te så jag har inte så stor koll. Tack för tipset! :)

#8 Okej, ja det kan jag ju ta och göra :)

#9 Jag har läst runt lit mer nu och jo man borde ju kunna dricka en del svart te utan att det är någon större fara. Men jag känner att jag inte vågar göra någonting i stort sätt innan jag nått v.12 iaf, är så himla rädd att något skall hända :S

Sarah
1

Du kan inte framkalla ett missfall, även om jag förstår oron. Koffein är inte farligt, så det finns inget farligt te. Även om man kan dricka med måtta, precis som med det mesta man stoppar i sig :)

malinroth
1

Jag är inte heller så förtjust i rooibos men Friggs te+ Solljus är ett grönt rooibos (alla rooibos är koffeinfria) som jag tycker är supergott! Prova det 👍

HMC
2

Jag har druckit massa olika teer, precis som jag gjorde innan. Det enda som ändrades gjorde det pga mina smaklökar 😛 Friggs Citron+Ingefära levde jag på speciellt dom första 3 månaderna. Hjälpte faktiskt!

Om du oroar dig för koffeinet så är det max 3 koppar kaffe om dagen som gäller och 6 koppar svart te (samma storlek på kopparna) 🙂

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

fluffis
3

Jag brukar inte dricka te i vanliga fall men när jag var gravid så fick jag en ledinflammation och letade efter alternativ eftersom jag inte ville ta ibuprofen. Då var det många som rekommenderade ingefärate. Jag skar några skivor ingefära och lade i varmt vatten helt enkelt. Lät det dra i 10 minuter. Blev jättegott. Kanske inte vad du är ute efter men ett tips :)

[GråHäxa]
3

Jo jag är förmodligen helt över nojig haha 🤪 Har ju hört innan jag blev gravid att man inte kan framkalla ett missfall men nu helt plötsligt är jag livrädd att jag skall göra just det.  Friggs te brukar ju vara goda, jag skall ta och köpa hem friggs solljus och testa :) Jag kan tänka mig att Friggs citron + ingefära skulle hjälpa väldigt mycket att dricka just nu, har den hemma också så kan nog ta och göra mig en kopp utan att oroa mig då :)

Ja men det var ju ett bra förslag med varm ingefära dryck också, lite citron i med så blir den ännu godare  🙂

Tack för tipsen allihopa!