Äta kräftor?
Hej!
Vi är bjudna på kräftskiva i slutet av september och då kommer vi nog berätta för vännerna att vi väntar en liten. Men, jag undrar om man kan äta kräftor som gravid? Jag vågade inte göra det när min pojkvän åt kräftor för någon vecka sedan, jag tänkte att jag ska höra med barnmorskan först men tänkte slänga ut frågan här med.
Äter ni kräftor? Vågar man det? Bäst att avstå väl?
Har aldrig hört att det skall vara farligt för gravida att äta kräftor. Varför skulle det det? Det man skall vara försiktig med är opastöriserade mejeriprodukter.
Däremot brukar man avråda från allergena födoämnen när man ammar, och där tycks några räkna in kräftor. Jag har ätit kräftor tillsammans med en annan ammande mamma och inget av barnen reagerade på något sätt. Så det är nog inte så stor risk att barnet reagerar.

#2 det verkar inte stämma. Läst på lite nu om allergener och amning och hittar inget från ngn mer vetenskaplig källa att det ska påverka alls. Visst att bebis kan få magknip av vissa saker, men inte allergi.
Åh, det låter ju underbart :) Hoppas det!
Jag tänkte på att viss fisk ska man ju hålla sig borta från. I och med att det är från eget fiske, alltså någon liten sjö i Småland…
Man skall inte äta insjöfisk eller fisk från Bottenviken mer än en gång i månaden, tror jag.
Du kan sörpla lugnt!
#4 Om du är minsta lilla osäker så kolla in livsmedelsverkets sida. Där står det även vad som gäller vid egenfångad fisk.
Egenfångade kräftor är ingen fara 🙂

De är ju kokta och så får man inte i sig så himla mycket ändå, om det nu skulle vara toxiner i. Råa ostron däremot, ska man nog vara försiktig med.
Åh, så jäklar gott :)
Det man säger om amning och skaldjur är att bebisen ofta blir prickig, allergi är det väl däremot inte. Men just prickar och det är väl kanske därifrån man drar slutsatsen att det är just allergi.
Insjöfisk rekommenderas man äta max ett par gånger i året.
Bah prickig blir de ju tamiggröne av allt man stoppar i sig 🤪 för att inte tala om magknipen de får….

Hehe :p
#10 Haha :P
Kan det ha med att göra att Alvin är prematur? Tänkte att kanske magen och tarmen är känsligare?
Det enda Wille har reagerat på är jordgubbar, allt annat, även gasbildande mat har funkat fint. Skaldjur äter jag dock så sällan så just det vet jag inte om han hade blivit prickig av.
Ja de har mer känsliga tarmar som preemisar. Prickig blir han dock inte tack och lov, men en del bebisar blir ju prickiga bara man tittar på dem 🤪 Alvin har bara haft hormonprickar och värmeutslag peppar peppar. Eventuellt att han reagerar på ägg, osäkert.
Men magknipen… gudars dessa magknip! Stackars unge 😓 och när han väl fiser ur sig så krullar sig tapeterna och grannarna duckar i tron att de blir beskjutna typ 🤦♂️ Alltså han fiser i kapp med sin far… Det är illa!
Skönt att veta, jag gillar kräftor även om min man är mer räk-typen… Men hösten kommer ju snart i vilket fall så kan vara bra att vara förberedd.
Både räkor och kräftor är ok enligt livsmedelsverket :)