Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 6876 ggr
[TanatosNyx]
0

Vi som ska ha barn 2015 #10

Tråden fortsätter här 🙂

[TanatosNyx]
0

Vad skönt att allt verkar vara bra med bebisen Sarah! Bra att du åkte in!

[WickedAlly]
0

Säger som Tanatos Sarah, bra att du åkte in :) Så det var många idag alltså? Jag vill också..

Sarah
0

Allt var fint på ul, bebis rörde sig massor. Men, jag känner det inte! Skitkonstigt. Hon ligger på samma sätt som innan, men sen igår känner jag nästan inget.

teezan
1

#3 skönt! Tycker det är svårt det där, att veta om bebis rör dig mindre eller inte. Vissa dagar tänker jag inte så mycket på det, fast visst känner jag den. Andra dagar kan jag sitta & ha mysstund & känna av varenda rörelse. Sen har ju bebis sovperioder också. Jag har inte "hunnit" vara orolig, men skulle jag inte känna alls hade jag också åkt in. Har varit ledig i fyra dagar nu, efter sju jobbdagar i sträck. Åkte till familj & vänner som bor 2,5 timme bort, och var iväg fredag till måndag. Mysigt men intensivt kan man väl säga att det blev. Är otroligt tacksam över min kropp som är såpass pigg som den är. Visst är jag tröttare och ryggen börjar kännas av igen, och vissa dagar får jag gå mina promenader rätt långsamt då det spänner & drar, men jag har ingen foglossning och halsbränna har jag bara känt nån enstaka gång, men har inte varit särskilt mycket. Jag orkar fortfarande det mesta i princip samma takt som innan, och är halvvägs in i vecka 31, men behöver stoppa mig ibland om jag går för fort på jobbet typ, då spänner jag mig & bebis sparkar gör ont :P

fluffis
0

Vad skönt att allt var bra med bebisen Sarah!

teezan: Det låter som om du ligger i! men du lyssnar ju på kroppen och det är nog det viktigaste :)

Själv har jag blivit världens klenaste som nästan bara sitter och sitter… och ligger.

Inatt drömde jag att vi nyss kommit hem med vår bebis och att jag skulle ta på mig bärsjalen och testa den. Jag fick aldrig veta hur det gick för jag vaknade istället. Attans :)

Sarah
0

Tack alla. #4 jo det kan ju vara lite knepigt, men imorgon går jag in i v40 och nu är bebis så stor att det lixom inte ska finnas några oklarheter om rörelserna :) I v 30 31 tyckte jag också att det kunde vara lite otydligt ibland.

teezan
0

#5 ja, försöker lyssna på den och vila när det behövs, men kan bli lite mycket ibland ändå eftersom det inte alltid går att vila om man typ jobbar :) men tycker att jag klarar mig förvånansvärt bra, är verkligen glad över det. Hade en jobbig första halva så är väldigt tacksam :) nu kan jag motionera varje dag utan problem! Simningen är sjukt härlig. #6 nä precis, jag förstår dig! Känns betryggande att det i min vecka iaf inte är ovanligt att det är lite oklart :) känner den lite då & då under hela dygnet så känner mig inte orolig iaf :)

[WickedAlly]
3

Nu börjar jag klocka :))

soundtrack
0

Åh, spännande Ally! :D

Sarah
0

#8 lycka till! Jag är väldigt avundsjuk!

fluffis
0

Men åhh, vad spännande! Vad händer? 🙂

[TanatosNyx]
0

ojojoj! Nu blev det spännande 😃

teezan
0

#8 åh vad kul att det närmar sig :D

Theres
1

Wah. Vad jag missar mycket. Ut med ungen ^^ Heja heja.

golf.ifokus.se

fridaas
0

Oj spännande!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
1

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, jädra kropp. Klockade och kom som bäst till tre på 13 minuter som jag fick andas mig genom, fick i oss mat, packade det sista. Pratade med förlossningen som sa att vi var välkomna in om vi ville då vi har en bit dit. Och sen.. INGENTING. Haha :( Idag är jag öm som attan men inget mer. Ska till bm kvart i elva så ska höra om hon kanske vill kika lite. Fick förresten se hur Rasmus reagerar, herregud. Trodde inte han skulle bli så hispig :o

[WickedAlly]
0

Fast nu kommer det tillbaka.. Jag som inte har tid för sånt här just nu :p

Sarah
0

#16 precis så höll jag på förra tisdagen fast inte riktigt lika tätt. Man blir knäpp. #17 Hopps att det drar igång mer ordentligt nu, om det är det du vill :)

[TanatosNyx]
2

förlåt men hahaha, nu vet ni hur jag hade det 😃😇

Sarah
0
[WickedAlly]
0

#18 helknäpp. Hade inget sådant med Wille så jag trodde ju helt på att det var dags. Vet inte vad jag vill. Jag vill ju gärna ha ut honom men samtidigt så får han gärna stanna och tjocka till sig ett par veckor till. #19 Finns inte så mycket mer att göra än att skratta åt eländet :p ;D

fluffis
0

Åhh vad frustrerande! Hur var det nu. Har du koll på storleken på bebis Ally?

Thermonkey
0

Har de senaste dagarna känt av sammandragningar mer, lite ömma och obehagliga, i samband med dessa sammandragningar får jag en känsla av att va kissnödig på ett obehagligt sätt :s
Får en molande mensvärks likande smärta stundvis 
Varit otroligt bajsnödig också och kan bli illamående i några minuter och helt plötsligt må jättebra
Ökade flytningar, känns som det bara rinner ur mig, någon mer som haft såhär? Är i v 36

Sarah
0
Thermonkey
0

Extremt jobbigt att va så bajsnödig hela tiden :( Känner av en vibrerande känsla i underlivet också, vad kan det vara?

Sarah
0

#25 det kan vara att bebis fixerar sig. Min är inte fixerad, så jag är lite osäker, men som lite elektriska stötar beskriver andra det som.

[WickedAlly]
1

#22 på tul i vecka 32 låg han på -8,9 så om det stämmer och han följer detta så borde han väga runt 2750 nu. Ungefär det Wille vägde när han föddes. Ser ju gärna att han tjockar till sig lite, var inte så kul med pyttebebis. *** Fick precis en rätt stark "värk" inne på lokala inredningsbutiken. Fick hänga i ramhyllan ett bra tag, kan nog alla priser där utantill nu :p Men jag fick med mig en snygg korg till leksaker i alla fall :)

fluffis
2

Okej, ja, lagom är nog bäst! Hur gick det hos barnmorskan?

Men herregud människa, åk hem och vila! Inte behöver du väl en snygg korg just nu?! 🙂

Sarah
0

#28 vänta du, när du börjar få kraftiga förvärkar kommer du oxå flänga runt i butiker :p jag har stånkat omkring på bauhaus med förvärkar idag :)

fluffis
0

Ni är inte kloka tycker jag! 😉 Jag har iofs lite IKEA-sug men vi får se, det är svårt med min foglossning.

silverhuldra
7

V 37+6 Och vår lilla tös är född. 11.10 gick vattnet, ca 12 kom de första värkarna. 12:40 var vi på förlossningen. 14:00 var jag öppen 3 cm. Ca 14:30 fick jag epidural, 14:50 var jag helt öppen och 15:00 är hon född. Vikt: 3260 Längd: 47

Mvh. Silverhuldra

Sarah
0

#31 oj, det var snabbt :) stort grattis!

fluffis
0

Grattis! Låter smidigt men det kanske det inte var :) Jag hoppas du och flickan mår bra!

[WickedAlly]
0

#31 Oj, snabbt :) Stort grattis! (vill ocksååå) #28 gick jättebra hos bm, alla värden är perfekta och viktökningen har tack och lov stannat av. Struntade i att be om en koll, ska dit fem dagar innan bf nästa gång så väntar tills dess. Då är min vanliga bm tillbaka igen också. Annars så skrev vi önskemål och tankar kring förlossningen, kändes som att hon verkligen lyssnade så det vi skrev blev kanon. Hoppas bara det följs sedan :) Och ja! Var ju tvungen att ha korgen såklart, släpade den efter mig genom halva affären :p Boandet är verkligen inne på slutspurten nu. Fick lite panik igår när vi trodde det var dags och det såg ut som en bomb briserat i vardagsrummet. Det vill jag inte komma hem till efter en förlossning. Men nu är alla leksaker ihopsamlade, även Wille var på plats en stund ;D

[WickedAlly]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ececilia
0

Grattis :D det var en snabb förlossning ------------------------------- Varning för lite äckligt nu, men under senaste timmen har jag varit på toa 3 ggr och gjort nr 2 (känns som det kommer bli mer än 3 ggr) och jag är verkligen inte bra i magen.. Hinner precis sätta mig på toan innan det kommer. Det bubblar även i magen ibland.. Skulle det kunna vara något på gång? Första gången jag är gravid och vet inte riktigt hur det kan vara/ska kännas. 34+6 idag så för nig får bebis gärna hålla sig inne ett tag till :)

// Evelina

Sarah
0

#36 haft så till och från i evigheter känns det som :p 39+0 idag och varje dag tror jag att det är på g att dra igång, och varje dag går jag och lägger mig lite mer besviken :)

[TanatosNyx]
0

#31 Grattis!

fridaas
0

#31 grattis :)

HMC
0

#31 Stort grattis till flickan! :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[WickedAlly]
0

#36 Så har jag haft nästan varje vecka genom två graviditeter, tarmarna lever sitt eget liv. Så du kan nog vara lugn :)

fluffis
0

Jag har varit hård i magen i princip under hela graviditeten och går på toa varannan till var femte dag. Jätteskönt tycker jag som har IBS och haft diarré i 15 år med 2-5 toabesök om dagen. Magknipet är också borta.

Fy vad det ska vara svårt att sova då! Två nätter i rad har jag sovit halva nätterna bara. Börjar känna mig som en skugga av mig själv… Sammandragningarna är fortfarande rätt så lugna men de kör igång så fort jag rör mig snabbare än en snigel… Åhh, är frustrerad och trött idag! Hur ska jag klara fem veckor till?

[WickedAlly]
0

#42 Vad skönt att magen blivit så mycket bättre, verkar vara många med tarmproblem som upplever det :) Sover inte heller något vidare nu längre, urk. Med Wille sov jag kanon helt tills sista natten innan snittet. Men nu vaknar jag hela tiden för att kolla klockan, kolla till Wille, försöka vända mig utan att krossa Rasmus. Känns som att jag inte sover, bara blundar. Grubblar också på hur man ska orka, som max kan jag ha 32 dagar kvar nu. Fast nu är jag inne på tredje dagen med nästan regelbundna förvärkar så jag hoppas det startar snart. Han får väl vara lite liten och klen.. Idag är jag enormt kass i magen också, tömt mig tre gånger sedan klockan elva. Hoppas det betyder något denna gång för nu är snart mitt tålamod slut..

Sarah
0

Fan vad bitter jag kommer bli om ni två får före mig :p Fast idag vill jag inte föda barn. Är så förkyld att det känns som att jag ska dö. Inte sovit alls inatt och kan inte andas ordentligt.

fluffis
0

Vad jobbigt att inte du heller kan sova. Hoppas det blir bättre och att värkarna lugnar ner sig. Din lille bebis kan lika gärna vänta tycker jag. Säg till honom att jag har sagt det 😉

Åhh, nej vad drygt. Krya på dig!

Sarah
0

#45 tack :) fortsätter gnälla och svära över den gör förkylningen. Kan inte minnas när jag var såhär sjuk senast. Dessutom har jag jättemycket förvärkar. Om hon kommer snart lär jag ju smitta henne och första tiden blir säkert jättekul då :)

soundtrack
0

#46 Det sägs ju att en förlossning inte drar igång medans man är sjuk, så hon kommer nog så fort du är kry igen :)

Sarah
0

Hoppas att du har rätt :) skulle aldrig orka en förlossning såhär.

pälli
1

Halva tiden har gått för min del och idag är det vecka 21 🙂
Jag mår så oförskämt bra dock, vilket jag är nästan 100% säker på att jag mår för att jag har semester och tar det lugnt. Innan semestern så fick jag sätta mig ned hundra gånger på jobbet för det ömmade och gjorde ont i kroppen, speciellt ligamenten. En veckas semester kvar sen får vi se hur det går, ska ansöka om graviditetspenningen för känner att det inte är lönt att gå runt och ha ont enda in i det sista utan det är lika bra att ladda batterierna och ha det bra. Får jag det beviljat så arbetar jag bara 2 månader till.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Thiah]
0

Måste ju sätta en kråka här. Vill inte missa Sara och Ally ju!! ;)

Sarah
1

Känner mig nästan mänsklig idag. Men shit vad magmusklerna fått stryk av all hosta och alla nysningar. Fästena uppe vid revbenen är så ömma att det gör ont att peta på magen där. Nu ska jag iväg och klampa runt i skog och mark. En av våra katter kom bort i samband med flytten och nu fick jag ett tips om vart han kan ha setts till inatt. Hoppas bara att han känner igen min fina förkylningsröst om det är han.

soundtrack
1

Men åh, hoppas du hittar kissen!

Theres
0

Vante :( Hoppas ni hittar honom :)

golf.ifokus.se

fluffis
0

IDAG har jag hämtat boxen från babybox.se som skickats från Babyland 🙂 Jag beställde den den 24/4 så det var ett tag sen… hehe. Jag undrar förresten om babyboxen från Lloyds apotek också är på gång.

I boxen fanns inga konstiga grejer utan rätt så bra grejer. En flaska från tommee tippee, en napp från Esska, en tyghaklapp från Tygg Hansa, en tidning från Vi föräldrar, några foldrar och så den beryktade blöjan från Pampers. Ett paket med EN enda blöja och 12 våtservetter. Jag kan ju tycka att det är dålig reklam att skicka en enda blöja. Man lär ju inte hinna lära sig att tycka om blöjan och bli fäst vid märket om de nu vill att man fortsätter att handla blöjor från Pampers…

[TanatosNyx]
0

pampers new baby är mycket sämre än senare pampersblöjor ändå :) Jag dömde bort pampers pga deras minstingblöjor, men deras active fit är riktigt bra!

fluffis
0

Aha, kan vara bra att veta. Man får väl prova sig fram vid nya storlekar/modeller kontinuerligt för att hitta någon som känns bra :) Men det är nog så att det är lätt att döma bort ett märke efter enbart en dålig erfarenhet.

[TanatosNyx]
0

Ja 🙂 Hade jag vetat mer på förhand hade jag använt libero newborn 1 &2, sedan bytt till pampers active fit i stället för libero comfort. Problemet i denna värme är dock att pampersblöjorna är tjockare än libero, så min kille fick svamp i ljumskarna och runt pungen direkt, så det var bara att lomma iväg och köpa libero ändå. Sen blev vi kvar med libero nu när den värsta hettan är över.

[Thiah]
0

#57 Joel kan använda alla blöjor utom pampers. Han får röda prickar på enstaka timmar med pampers.

[TanatosNyx]
1

#58 Åhå, där ser man! Här funkar inte icas heller, har inte provat fler sorter. Jag stal några icablöjor (från Alvin alltså) när jag hade mjölkstockning, trodde jag var smart som hade världens absorbtions och värmeinlägg till tuttarna, men fy bövelen vad det kliade! Jag fick utslag ända bak på ryggen och höll på att klia ihjäl mig.. Förstår varför ungen fick besvär 🤪

teezan
0

varit och besökt försäkringskassan för nya inkomstblanketter, eftersom jag har studerat. det gick snabbt och smidigt och jag stoppade ner pappren i väskan direkt. väl hemma ser jag att det är exakt samma blankett?! snacka om förvirrad tjej… åkte ju ner för att slippa telefonköerna, så vägrar typ ringa upp, så tänker fylla i de ordinarie trots allt, är ju snart i vecka 33 och har alla uppgifter jag behöver sedan länge. tydligen behövs inte ens en namnteckning från arbetsgivaren, utan det räcker med att jag lovar "på heder och samvete" att uppgifterna stämmer, och kan då fylla i allt på mina sidor. skumt att det inte står något om det, då kunde jag ordnat detta för flera veckor sedan!

Sarah
0

#52 och #53 tack. Väldigt jobbigt att ha honom på vift :( Är så trött på alla förvärkar. Konstant småont, men de tilltar aldrig. 2 dagar till BF nu. Komsi kom! Är det bara vi som tänkt satsa på tygblöjor och babypotting? Idag rensade vi dessutom ut 3! säckar med gamla lakan och täcken och handdukar som vi inte använder. De kommer få bli trasor och lappar att torka och fylla några blöjor med.

Lilolizeit
0

#61 jag hade också planer på tygblöjor å tänkte spendera sommaren med att komma på vilken sort som skulle passa oss.. I dags läget så har han vad han får från neo, senare vet ja inte vad det blir än. Hade ju gärna haft tygblöjor från start.. Vilken av alla sorter ska "du" använde?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
0

Vi beställde några på ebay, har fått en del osv, så vi har inte bestämt oss för ngt märke. Får testa oss fram. Vill inte bidra till blöjberget på soptipparna.

typjessica
0

Vi använder tygblöjor hemma och engångs när vi åker bort. Tänker göra detsamma till lillebror. Dom är luftiga och snälla mot huden. Idag fick jag höra att så där tjock var du inte sist. Nu har du allt blivit bra stor över rumpan. Gaah jag kokar! Jag svara att ja, du har allt fått några semester kilon du med va? Vad är grejen att tro sig ha rätten att kommentera gravida kroppar hursomhelst?!

sisela
1

Ska nog kolla upp det med tygblöjor lite mer. Tack för påminnelsen. Vi ska få en liten tjej! Var på UL idag och allt var bra. Jag börjar gråta varje gång jag tittar på bilderna vi fick. Är så glad och lättad att allt var som det ska. Jag har varit så säker på att det var en flicka, så det var roligt att jag hade rätt.

fluffis
2

Vad kul med en tjej! 🙂 Roligt att du hade rätt :)

Jag lade ner det där med tygblöjor rätt så snabbt efter att ha läst en uppsats om det. Minns inte vad som sades om just sopberg men enligt resultatet så var det på håret om det verkligen blev bättre miljömässigt att använda tygblöjor än engångsblöjor.

Problemet, som det förklarades, var att man måste vara oerhört noga med tvättningen av tygblöjorna; ha exakt rätt tvättmedel, exakt rätt dos, rätt tvättmaskin, rätt program på tvättmaskinen osv. Och när man fixat allt det så kanske det blev marginellt bättre för miljön med tygblöjor.

Jag själv kände att jag skulle bli gråhårig innan jag hade lärt mig att träffa rätt i allt med tygblöjor så det blir inget med det. Men kul att det finns folk som har tålamod och vilja att lära sig det :)

Sarah
0

Möjligt att det kan gå på ett ut om man köper alla tygblöjor nya, samt att om barnen skulle ha blöja lika länge som många har med engångs. Har svårt att tro det dock. Men, en stor fördel jag ser är att de flesta verkar bli blöjfria tidigare. Engångs är för bra på att hålla torrt så att barnen inte ser poängen att sluta. Att kombinera tygblöjor med babypotting måste definitivt vara det mest miljövänliga.

fluffis
0

"Att kombinera tygblöjor med babypotting måste definitivt vara det mest miljövänliga."

Det håller jag med om att det känns så. Uppsatsen tog inte upp det där med babypottning alls vad jag vill minnas.

Jag blev lite chockad när jag för en liten stund sen googlade på babypottning och läste hur länge en del barn använder blöjor, vissa ända upp tills de börjar skolan.

Theres
1

Elly blir förbannad om hon har minsta kissdroppe i blöjan så ska bara köpa en potta så ska hon nog snart bli blöjfri ^^ Hon har alltid varit sån. Hatar verkligen kiss i blöjan. Den behöver inte ens kännas blöt. Bara hon vet att hon har kissat så blir hon galen.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Alvin är raka motsatsen haha, han kan bli dyngsur om man inte passar på… Det märkte vi när han började sova hela nätter. Vi (jag) får likförbaskat kliva upp och byta blöja flera ggr/natt annars pissar han igenom hela blöjan till slut.. han kissar kopiösa mängder den ungen 🤪

Theres
0

Natten är enda gången hon inte bryr sig tack och lov. Hon har alltid sovit hela nätter i stort sett, och blöjan är blytung på morgonen. Men den har aldrig läckt :D (ta i trä) Bara nångång när någon (tror det var mamma) hade haft lite för bråttom med att sätta på blöjan :)

golf.ifokus.se

Sarah
2

Jahap, nu är det BF. Vart är mina värkar? Vart är min bebis??

Theres
0

Tänk på något annat så kommer hon nog :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Haha, jag tänker på min katt, på vår renovering och hundra andra saker :p grundmålat hallen, sprungit upp och ner på stege, letat kantareller, smällt i mig en påse chips osv osv :p men tyvärr är det här med smärtsamma förvärkar väldigt effektivt då det kommer att tänka på förlossningen :)

pälli
0

#64 Jag avskyr när folk ska kommentera ens kropp negativt, eller när folk klämmer in en negativ mening i en positiv kommentar som: ''Dom där extrakilona klär dig, för visst har du gått upp i vikt?'' Det är inte okej att påpeka någons kropp i negativ klang.

Idag är ingen bra dag.. känns som jag blivit påkörd av en pansarvagn och skallen snurrar till ibland.  Är tacksam att jag än idag är på semester, nästa vecka börjar jag jobba och det ska inte bli roligt för fem öre. Härligt att komma tillbaka till goa kollegor men jag vet hur trött i kroppen jag kommer bli så ja, jag är förberedd på att må sämre snart..

[WickedAlly]
0

#72 Måste vara sjukt frustrerande att först bli sjukskriven för risk för prematur födsel och sedan ändå nå bf, tycker väntan är rätt lång redan utan något sådant. 

Idag har jag 13 dagar till bf, hade mycket ligamentssmärtor i natt, vaknade flera gånger av det. Även en del sammandragningar. Och igår ilade det och högg i vad jag tror var tappen. Har ju lite förhoppningar om att det ska betyda något men samtidigt är jag fortfarande inställd på att gå över. Känns bäst så, fast han är väldigt välkommen ut typ idag.

fluffis
0

Inte trodde jag att din bebis skulle dröja så länge Sarah. Hoppas hon vill komma ut snart!

Vad drygt Ally. Både sömnbrist och smärtor påverkar en, åtminstone mig :) Jag hade inte orkat gå runt med en liten pojke i hasorna så jag är full av beundran :)

Själv har jag sovit ganska bra inatt. Känner mig lite som mig själv igen. Igår var jag övertrött, lite knäpp och lite full i skratt nästan hela dagen. Jag gjorde något knäppt inlägg ute på det där Internätet :D

Sarah
1

#76 Ja sjukt frustrerande! Speciellt eftersom jag inte vilat öht de senaste 3 veckorna. Alltså har vila ingen effekt på att hålla bebis inne. Vad skulle jag då bli sjukskriven för? Var iofs väldigt skönt då jag inte kunde sköta mitt jobb ordentligt, men ändå. Hoppas att du får ut honom snart också :) Grät hela morgonen idag. La kaffepulvret i fel fack i bryggaren morse, killen var trött och grinig och jag allmänt känslig. Låste in mig en timme på toan och grät ut lite frustration. Sen satt jag och skrattgrät mot killens axel för att jag var så fånig en stund till…

[TanatosNyx]
2

#78 Låter som att du har det underbart just nu 🤪 *duckar*

Hoppas det känns bättre snart 🙂

[WickedAlly]
0

#77 Ja, inte blir man någon vän nyponros direkt :P 
Fast Wille är på superhumör så det höjer även mitt väldigt mycket :)

#78 Du får se det som lite semester, inte så dumt att ha hunnit med en hel del i nya huset heller. Sen när hon tittat ut kan jag slå vad om att Bauhaus inte direkt är ditt mest önskvärda utflyktsmål ;)

Härliga hormoner ;)

Lillebror får komma när han kommer, jag försöker att tänka på annat hela tiden. Stor fördel att redan ha barn kan jag ju nu konstatera :)
Har börjat flyttpacka också, har insett att jag har onödigt mycket skit som bara ligger i skåpen. Så jag slänger och slänger, och sedan köper jag nytt, höhö.

Sarah
0

Är egentligen bara fånig. Är bara mentalt tungt. Kroppen mår ju bra, jag funkar ok och orkar hålla på här hemma. 18 kg + men 72 kg på mina 170 cm är inte speciellt mycket. Mellan alla förvärkar har jag inte ont någonstans längre. Bara varit så inställd på att inte gå över tiden, trots att jag vetat att risken fanns. Mitt liv brukar inte funka så, allt brukar bli som det ska :p #77 skönt :) glad är bra! #80 så skönt att bli av med saker!

Theres
0

#78 Jag försöker föreställa mig dig gråtandes. Det går inte :P

golf.ifokus.se

Sarah
0

Hahaha, jag är hård som sten i vanliga fall :)

Theres
0

Ja, lite så. Du kanske är en mjukis innerst inne ;)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Nej, inte speciellt :)

fluffis
1

Hihi, så fick jag fnissa lite idag också 🙂
Det är inte lätt det där med hormoner och frustration 🙂

Sarah
0

Händer inte mycket på bebisfronten, men vi får mycket gjort på huset iaf :) Idag hittade vi 3 hyllor på ikea som vi byggde ihop till en förvaringsmöbelsänggavel att ha bakom den mjuka sänggaveln. Blev skitbra och kostade totalt 450 kr. Ev ska vi bara sänka den lite. Vi har diskuterat hur vi ska göra i veckor och varit helt inställda på att få bygga från scratch för dyra pengar. Smidigt! Sen är hallen, vardagsrummet och matplatsdelen färdigmålade och snart är en mellanvägg färdigbyggd. Snart kan vi dra igång stora garderobsbygget oxå.

Theres
0

Bilder Sarah :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Jag vill också gärna se bilder, står ju på G inför flytt och lite inspiration är alltid trevligt :) Händer inte mycket på bebisfronten här heller. Fick nyss ont i ryggen, riktigt rejält så jag fick öva lite på andningen, och nu har bebisen hicka. Antar att det var dagens spänning :)

fluffis
0

Jag blir också nyfiken Sarah! 🙂

Idag är jag lite svullen i halsen, hoppas det går över. Här hickas det ofta och mycket  i magen 🙂 Bara 4 veckor kvar till BF nu. Har börjat plocka fram en del grejer som ska packas och tas med när det är dags att åka in.

Sarah
0

Sen när allt är klart :p Insatt vaknade jag med 'värkar' och en lätt blödning. Helvete vad ont! Kom var 5e minut då jag var uppe och höll i sig i 90 sekunder varje gång. Tänkte att jag skulle försöka vila lite till så jag tog 2 alvedon och la mig med en vetevärmare på ryggen. Avtog till var 7e minut och 30 sekunder långa. Efter två timmar somnade jag :p Nu, 6 timmar senare är de tillbaka på 30 sekunder långa lite oregelbundet.

Sarah
0

#90 hoppas du slipper bli sjuk! Är överjävligt jobbigt såhär i slutet av grav.

fluffis
0

Usch ja, tack för omtanken!

Heja bebis! Kom igen nu då! 🙂

[TanatosNyx]
0

Puff, nu är jag nyfiken Sarah 😃 hur går det?

Sarah
0

Det går långsamt… Bara förvärkar idag. Vart hos bm idag. TUL och ev hinnsvepning bokat på torsdag om inget hänt tills dess.

[TanatosNyx]
0

Jaadu, om du inte hade förvärkar förr, så lär du ju få det av hinnsvepningen kan jag meddela.. 🤪 örk! mina förvärkar eskalerade enormt, men jag kom inte riktigt igång. (men så var jag i v35+0 när jag fick den också). Mer ont gjorde dom också sen definitivt, och så började jag blöda, och slemmisen gick.

teezan
0

Idag var det lite nervöst för min kille ringde sin pappa och berättade om att vi ska ha barn. Det finns omständigheter som gör att vi inte har berättat för honom än, men nu i vecka 33 var det dags, det hade nog känts fel att inte berätta alls. Följer tråden för uppdateringar om bebisplopp med spänning :D

[WickedAlly]
0

Hoppas det drar igång innan torsdag Sarah!

Teezan: Vilken trist situation det låter som :(
Visst är det spännande? Haha, nästan lika spännande att vänta på andra bebisar som sin egen :))

Idag har jag, Wille och mamma vart och shoppat och sedan storhandlat i ena grannstaden. Gått runt nästan nonstop mellan tio och fyra, känns i hela kroppen kan jag lova. När jag gick ut ur sista butiken kändes det som att magen vägde 50 kg och det stramade väldigt. 
Sen har jag kört mamma till och från en räkkryssning, så då blev det ytterligare nästan fyra timmar i bil. Känns som att jag är formad efter bilsätet nu och det ska bli så jädrans skönt att lägga sig nu. 

Fick i alla fall handlat haremsbrallor och lite annat smått och gott så nu är vår bb-väska så gott som klar. Ska bara hitta några reseförpackningar till duschtvål och schampo.

pälli
1

I torsdags fick jag min första sammandragning någonsin i denna graviditet.. växtvärk på det och en livlig bebis. Var rejält utmattad på eftermiddagen för det vart så mycket på en och samma gång, fick samma känsla i kroppen som jag hade under de perioder jag fick blodtrycksfall. Sedan dess har allt dock varit lugnt, bebis är inte lika livlig men det förväntar jag mig inte att känna så mycket av då jag bara är i vecka 22 imorgon.. jag njuter av lugna dagar.

Idag ska jag till Hedlandet med svägerskan och shoppa lite bebiskläder åtminstone.

Sarah
0

Nu gick proppen! En stor slemmig klump blandat med gammalt blod. Icsh. Vaknat 3 gånger av smärtsamma, men ensamma och korta värkar under natten. #96 om inget annat så har jag en förbannat vältränad livmoder inför förlossningen. Den har övat massor :) #97 Tråkigt :( #98 Hoppas verkligen det. Lång dag låter det som! Du får vila i skuggan idag :)

[TanatosNyx]
0

#100 Och du kommer antagligen att ha lätt för att kontrollera smärtan in i det sista 🙂enda gången jag kände att "blir det värre än såhär, då måste jag få hjälp" var när jag plötsligt fick stormvärkar och öppnade mig 4 cm på 15 min.

Sarah
0

#101 hanteras på ren och skär irritation :p nu gått jag runt och blir förbannad när de kommer. En 'värk' i kvarten som gör jäkligt ont, men håller bara i sig i 20 sekunder. Mesproppar! Kom igen lixom!

[TanatosNyx]
2

#102 Hehe, det är bra! Den ilskan tar dig långt in i förlossningen 😉 du får väl säga till att de får vara beredd att fånga ungen med fångstnät när hon ska ut 😂

fluffis
0

Lol!

Heja Sarah! :)

[WickedAlly]
0

Åh, spännande! 
Hoppas du är inne på förlossningen nu, och kanske tom får hålla dottern i dina armar vid detta laget :) 

Här händer det nada, men jag har ju tio dagar kvar så :)

Sarah
2

Sådär, nu börjar det ta sig :) kan hantera värkarna så länge jag står upp, men sittande eller liggande funkar inte jättebra. Har spänt fast en vetekudde i svanken med hjälp av foglossningsbältet. Väldigt lyckat måste jag säga :D

[WickedAlly]
0

Härligt :)
Låter himla smart ju! Har inget bälte men gubben kanske kan knyta en sjal hårt runt om mig och vetekudden när det är dags. 

Har du börjat klocka?

Sarah
0

Nej inte börjat ännu, men borde nog. De är fortfarande inte tillräckligt långa. Runt 30-50 sekunder bara. Men gissar att de kommer med ca 4-5 minuters mellanrum, dock lite oregelbundet. Vi har ganska långt att åka och vill verkligen inte behöva åka hem igen, så jag stannar hemma så länge jag står ut. Kastade in mina skönaste haremsbyxor i tumlaren nu och hoppas att de iaf hinner torka innan vi åker,och vi är båda i stort behov av en dusch :D

[WickedAlly]
0

Aha, men det låter ju som att du är på god väg i alla fall :)

Vi har också en bit in så kommer stanna hemma så länge jag orkar, har noll lust att bli hemskickad igen.

fluffis
0

Avgör ni själv när ni ska åka in?

Hos mig har de sagt att jag ska ringa in och så kan de (till viss del) höra på rösten om det är dags eller inte, typ :)

[WickedAlly]
0

Jo, det har jag också hört visserligen. Men jag kommer nog vänta med att ringa in om det "bara" är värkar, och inte vattnet går och är missfärgat eller något.

JeFo
2

Åh vad spännande. 4-5 min är väl lagom å åka in på. Jag väntade på tok för länge med första. Var helt öppen när jag kom in då… Med de andra två har jag åkt in när det varit 4-5 min mellan och ändå varit öppen runt 6-7cm. Antar att du har det kämpigt just nu… Men jag drömde mig bort ett tag och tänkte på mina förlossningar. Är verkligen, om allt går bra, världens coolaste grej! Håller tummarna att allt går fint!

[WickedAlly]
0

Äsch, nu vill jag bara att det ska dra igång här också. Har klarat mig så himla bra från att bli otålig men nu börjar jag bli det ändå. Är fortfarande inställd på att gå över men jag hade ju knappast gråtit om det startat nu. 
Det hade passat bra om det startar på fredag tycker jag, då får ju Rasmus två hela veckor ledigt och slipper halvveckor. Och dessutom har mamma fortfarande semester så hon kan ta Wille.

fluffis
0

De har iofs också pratat om tre värkar på tio minuter.

soundtrack
0

Heh, jag ringde inte in förrän jag hade haft 3 värkar på 10 minuter regelbundet i 1 timma ;) ville vara säker på att det inte var falskt alarm… sen var jag kvar hemma ytterligare ett par timmar efter det för att värkarna var hanterbara (men jag fick komma in om jag ville). Öppen 4-5 cm när jag kom in. Med nästa kommer jag nog åka in tidigare… Heja heja Sarah! :)

[WickedAlly]
0

Nä, andra gången ska man väl som regel inte vänta fullt så länge :)
Jag vet inte om jag räknas som förstföderska eller omföderska egentligen, tänkte fråga bm på torsdag.

Lilolizeit
0

Håller tummarna för dig Sarah att du snart har din dotter hos dig! :) super spännande.

Sarah
0

Inte läge att åka in för att de är för korta. Kommer lite oregelbundet med 2-4 minuter mellan nu, men fortfarande inte så långa. Ringde för att höra iom att de kommer så ofta, men icke. Inbäddad i värmekuddar väntar jag på att varmvattenberedaren blir min kompis igen och fylls på. Kallvattendusch lockar inte.

Theres
0

Jag åkte fram och tillbaks tre gånger fast jag bara var öppen 2 cm andra och tredje gången, men hade så hejdlöst ont så vägrade åka hem igen ^^ Latensfasen är det jobbiga. Att föda barn sen var bara kul :) Är så avis på er som bara har fet runt knuten. Dock inte avis på värkarna ;) Men själva krusta-ut-ungen-biten ;)

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Jag hade aldrig nån latensfas. Gick från typ noll förkänningar till riktiga värkar. Alice kom ut 14,5 timma efter första värken.. Hoppas det går lika smidigt nästa gång också, gå runt i latensfas i flera dagar verkar sjukt drygt. Är också avis på er som går och väntar! Har dessutom en nära vän som hade BF i söndags och ingen bebis än.. Jag är nog lika förväntansfull som henne :P

[TanatosNyx]
0

jag har lust att säga att hela min graviditet var en lång j*vla latensfas 😓

Theres
0

Hade latensfas från söndag kväll vid 22-tiden till natten mellan måndag och tisdag. Då drog det igång, men fick bara känna på de riktiga värkarna i några timmar (de kändes likadant som latensfasen för övrigt, bara lite längre och tätare) för fick Epidural och kände inte ett piss mellan 9-16 ungefär på tisdagen, sen kom hon ut vid 17.35 :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Kl 1 inatt kom vi in till förlossningen. Då hade jag haft mer eller mindre regelbundna värkar i 8 timmar. På vägen in i bilen hade jag 25 galet smärtsamma värkar på en timme. Skrek och grät som ett barn. Fick ett rum direkt då de tyckte att jag var i mindre bra skick :) Öppen 0!! cm. Ingenting, nada! De skickade inte hem mig då jag hade så fruktansvärd ont. Istället kom narkosläkaren efter ca 30 min. EDA las direkt då de ansåg att jag inte skulle orka annars och att en sovdos inte skulle ha effekt då jag hade så ont. Kl 2 hade jag öppnat mig 4 cm och de spräckte hinnorna så att vattnet gick. Nu ligger killen och sover, jag är öppen 6 cm och de har precis fyllt på edan för 4e gången. Har lite tråkigt :p

fridaas
1

Oj spännande! Hoppas allt kommer gå bra och att det inte tar allt för lång tid nu :)

fluffis
0

Äntligen händer det grejer! Hoppas resten går smidigt Sarah!

Theres
0

Fan vad fusk :( Jag fick inte ens eda när jag var öppen 2 cm. Var tvungen att vara öppen 4 cm. Skrek och grät jag med, men inte då. Inte ens lustgas fick jag. Fick en sovdos efter 12 timmar och den hjälpte knappt. 12 timmar efter det fick jag en annan spruta som skulle vara lite effktivare än en sovdos, och då kom det igång efter 1 timma istället för att lugna ner sig. Fick vänta 5 timmar på eda, och när jag väl skulle få den så blev det kaos på akuten så narkosläkaren fick springa ner igen och lämna mig utan eda i 4 timmar till. Hade asont alldeles för länge :( Så jäkla skönt att få det på en gång :O

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Åh, spännande Sarah! Kanske har du fått din lilla tjej nu då!

Theres
0

Ja, har hon tittat ut än? :D

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Oj, vilken natt Sarah! Idag är en sådan dag så man kommer uppdatera sida ooofta, är så spännande när någon är på G att föda :)

Sarah
2

Ingen bebis ännu. Är så trött att jag inte orkar vara uppe och gå ner henne ordentligt. 8 cm iaf. Somnar var och varannan minut.

Theres
0

Men det är nära :D Kommer ihåg det där. Var också megatrött. De sa att jag skulle stå upp och sitta på en boll, men så fort de gick ut ur rummet så la jag mig i sängen igen. Orkade inte. Ögonen gick i kors. Men hon kom ju ut tillslut iallafall ;)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Spännande!

Jag fick ligga som en padda i sängen och vänta ut min lille fjärt 😟 fick knappt gå på toa för han behövde övervakas.

jackiejohn
0

Har det blivit någon bebis än Sarah? 😊

Sarah
9

Yes :) 13.47 kom vår lilla Elva till världen :)

Lilolizeit
0

Jätte stort grattis Sarah! Hoppas att allt gått bra för er! :)

[WickedAlly]
0

Åh, grattis Sarah!

ececilia
0

Ååh Grattis :D

// Evelina

Theres
0

Grattis :D Har jobbat och kunde inte uppdatera sidan och kolla hela tiden :( Elva verkar bli en trend att döpa sina döttrar till inom illervärlden ;)

golf.ifokus.se

fluffis
0

Grattis Sarah! Äntligen! 🙂

Silent_Hill
0

Stort Grattis! 🎈

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

soundtrack
0

Härligt! Stort grattis!

fridaas
0

Grattis :D

[TanatosNyx]
0

Grattis!

JeFo
0

Bra kämpat Sarah! Stort grattis 😃

Sarah
2

Tack alla, är verkligen overkligt :) ligger och tittar på henne och förundras medan killen är hemma hos djuren en sväng. Tyckte att förlossning var fruktansvärd, kommer inte se tillbaka på vare sig graviditet eller förlossning med några varma känslor. Så lättad att det är över!! Nattpersonalen var dock underbar. Var för många olika människor under dagen att min jättejobbiga natt försvann på vägen. När det var dags att krysta så var de nya lite tveksamma att fylla på edan, vilket gjorde att jag fick totalpanik av värkarna. Var inte kontaktbar alls och vägrade krysta. Fick skjuta på det i en halvtimme tills edan fyllts på och börjat värka. Syddes några stygn, men inte så farligt. Börjar känna mig piggare, bara öm och svullen mellan benen såklart :p

Theres
0

Men nu vill vi höra hur stor tösabiten var :D Till mig sa de att eda inte skulle hjälpa mot krystvärkarna så var ingen mening med att ha den då :O

golf.ifokus.se

fluffis
0

Jag förstår att du är lättad Sarah. Vilken pärs du har gått i genom. Kan tänka mig att det känns alldeles overkligt att få se det lilla underverket :) Jag längtar ännu mer efter min bebis nu :)

Hur stor är lilla Elva? Fint namn förresten :)

Sarah
1

Hon är 3,3 kilo lätt :)

JeFo
3

Vadå Sarah, har man en elva måste man ju fylla på!! Du har ju Ett, Två, Tre, Fyra, Fem, Sex, Sju, Åtta, Nio och Tio kvar att pluppa ut 😛😛😉😉

Sarah
0

#149 :p hon är en dubbeletta :)

[WickedAlly]
1

Fin vikt tycker jag, hoppas vår lille väger ungefär samma :) Längtar tills det är min tur, idag är vi nere på ensiffrigt i alla fall. Och som max är det ju strax över tre veckor kvar bara, fast jag hoppas att han ärvt mina gener och är punktlig av sig. Har han ärvt sin fars så kommer jag gråta, då kommer han väl ut någon gång i höst..

JeFo
0

Haha Allyh, han kommer nog snart ska du se. Helt sjukt att du ska få en till, kändes som det var igår vi fick våra. Och nu har du gått 9 mån till! Är sjukt nyfiken på allt som väntar dig 😃

teezan
0

Grattis till den lilla tjejen :) !

jackiejohn
0

Grattis Sarah!! 😊

[WickedAlly]
0

#152 än så länge har jag hoppet kvar :p Haha, ja visst är det sjukt. Knappt jag fattar det själv. Och gubben säger varje kväll: Tänk att vi ska ha en bebis till!

fluffis
0

Sarah: Hoppas bebisen hållit sig lugn så du har kunnat sova ut efter all ansträngning.

Själv är jag jätteglad åt att sovit 4 (!) timmar i sträck inatt. Normalt är jag uppe ungefär varannan timme och vänder mig och passar på att kissa. Men det var jätteskönt att sova fyra timmar och jag lyckades till och med hinna med att drömma vilket jag inte gjort på länge :) Sen sov jag några timmar till, dock inte sammanhängande. Lyckades klara mig bra från ryggont också. Är inne på att skaffa en TENS-apparat pga all ryggsmärta.

[WickedAlly]
0

#156 Låter lyxigt med fyra timmar, själv fick jag en timme och det var inte i ett svep :p Wille hade feber och när han väl sov hade jag magknip, fick en lucka på fem minuter då jag började slappna av men då började Rasmus äta chips (!!) bredvid mig. Då var det nära att jag blev ensamstående, hade nämligen god lust att knuffa honom ut för trappen. Men men, har vart hos mamma och tankat lite energi. Och så har jag köpt dricka, snacks och småförpackningar med schampo och duschgel. Så nu är bb-väskan klar :) Kan förövrigt numera säga att jag har bf nästa vecka nu, galet :)

fluffis
0

Men åh vad drygt med feber. Era stackare… 

Haha lol, äta chips i sängen?! Hade min gubbe gjort det så hade han åkt ut med huvudet före :D

Skönt att du känner dig klar med bb-väskan. Förstår vad du menar med att det känns galet :)

Har du haft låg mage och bebisen har legat rätt hela tiden sen den där låg mage-bilden du lade ut?

Sarah
1

Vad är det ni säger?? Inga chips i sängen? Är ju bästa! Killen har alltid haft projektor och bioduk i sovrummet, så vi har alltid våra chipskvällar i sängen :p Bebis är väldigt lugn och snäll. Jag har varit uppe två gånger i natt och bytt blöja och ammat lite, sen sov vi tillsammans 3 timmar till efter frukosten. Har fått ersättning att komplettera med då jag inte står ut med mer än 5 min amning på varje bröst innan det blir för obehagligt. Kanske vänjer jag mig snart. Men det är fint att se killen med henne och koppmatningen tills dess. Killen vaknar inte av att hon låter, men lite då och då under natten flög han upp i sömnen för att kolla att hon andades :D skitgulligt. Sen somnade han om varje gång med en hand på hennes mage.

JossanH
0

Äntligen hunnit läsa lite här Sarah så jag vet hur ni haft det 😄 grattis igen!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
0

#159 Vill bara förvarna dig på att amningen kan vara en helvetes pers innan den funkar bra. Man får skitont, man kan få sår, blåsor och annan smärtsam skit. Vet att du inte är pigg på att amma, så tycker det är bra om du får korten på bordet om du vill satsa på det.

Jag ville amma "nästan till vilket pris som helst", och jag är ibland rätt j*vla nära på att ge upp skiten helt. Precis när allt hade blivit bra här så kom 3 månadersfasen och han är skvatt galen att försöka amma.. Gap och skrik, spark riv slit klös vrida vrida vrida panik trösta ta en snutt, hetsa svälja luft, rappaus och ja… ääh jag är trött på skiten,.

fluffis
0

Aha, nä chipskvällar sker i soffan här 🙂

Vad härligt med en lugn bebis Sarah 🙂 Du låter piggare idag. Skönt att ni kommit igång med lite rutiner redan.

Nä, lite dammsugning nu.

Sarah
0

#161 jo jag vet att det kan vara att helvete :) Jag låter så negativ, men allt det här naturliga, vara gravid, föda vaginalt, amma, det är verkligen inte min grej :p ska ge amningen ett tag och se om jag lär mig att tycka att det är ok. Trodde dessutom att jag var mer smärttålig, har levt med stor smärta i många år. Men icke! Hysterisk för minsta smärta nu.

[WickedAlly]
0

#158 Bättre nu än efter bebisen anlänt dock :)
Men ja, är ju inte roligt direkt :P

Var nära att han åkte ut, haha. Egentligen tycker jag att chips och film i sängen är mysigt och helt okej men inte klockan tre på morgonen när ens ögon går i kors. ;)

Japp, magen är kvar nere på knäna men han åker lätt upp när jag lägger mig ner så han är ju fortfarande fullt rörlig. Men det är rätt ände upp i alla fall. Hur ligger din lilla?

fluffis
0

Vi har ingen TV i sovrummet. Skönt tycker jag 🙂 Nä, inte äta chips och titta film tre på natten! Stygg karl du har *fniss*

Skönt att din bebis ligger på rätt håll. Min bebis gör nog också det tror jag. Har fortfarande hög mage men lite då och då inbillar jag mig att han "trillat ner" bara för att jag tycker att det händer något, men som sagt, bara inbillning. Tidigt i morse hörde jag ett knak. Trodde först det var från bäckenet men det kanske var från lillen. Det kändes inget i alla fall…

Ska på ultraljud och flöde imorgon så jag hoppas att jag får höra att allt är bra då.

[TanatosNyx]
0

#163 Då är vi lika du och jag 😛 Smärttåligheten kommer när kroppens chock efter förlossningen lägger sig och du har läkt. Sen blir man snudd på hjärndöd på smärtfronten haha 😃

fluffis
0

Det går nog bättre än du tror. Jag tycker du kämpar på bra i alla fall 🙂

Själv hade jag hoppats och kanske trott lite grann att jag var som gjord för att vara gravid och att förlösas iom att min mamma knappt kände av någonting när hon väntade mig. Riktigt så blev det inte… :)

[WickedAlly]
0

#167 Det kan ju bli så om ni vill ha fler barn i framtiden, mina två graviditeter har vart som natt och dag :)

[WickedAlly]
0

Nu händer det lite i alla fall, haft ett par kraftiga förvärkar. Perfekt att öva andning på. 
Även om det inte betyder att förlossningen är på G, räknar liksom inte med det, så är det ju liksom NÅGOT. Tycker det är spännande :)

Theres
0

Ja, nu blir det ju ständig uppdatering av tråden ifall din unge får för sig att ploppa ut. Spännande som bara den. Bra tidsfördriv denna kalla sommar :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

#170 Kan ju hoppas att han inte dröjer alltför länge, jag har dåligt tålamod :P 
Haha, jag tänkte på det när det hade startat för Sarah. Uppdaterade sidan pinsamt många gånger, är alltid så när någon är väldigt nära. Himla kul att få följa :)

Här spöregnar det, jag tycker det är mysigt :)

Sarah
0

Wohee Ally, hoppas att det drar igång för dig nu :)

fluffis
0

Vem vet :) 

Kul att det händer något Ally!

Klart man spanar in den här sidan hundra gånger om dagen :D

teezan
0

Händer mycket spännande grejer  här märker jag :)

Själv är jag i vecka 33 och har varit hos bm idag. Vägde mig, mätte sf, blodtryck och kollade blodsocker och järnvärde. Allt var fint! Lyssnade på bebishjärtat som slog 150 slag i minuten ungefär.

Vi har även börjat förbereda och möblera om här hemma, ska ut med en garderob från sovrummet och sätta upp den i hallen istället, så hatthyllan och en byrå har rykt därifrån idag. I helgen var vi hemma en sväng och hälsade på familjen och då fick vi vaggan med oss. Den är jag ivrig på att sätta ihop! Försökte övertala sambon men han verkar inte känna samma entusiasm. Vet inte om jag orkar göra det själv, är lite trött ikväll ;)

fluffis
0

Vad kul att allt såg bra ut hos barnmorskan :)

Kul att göra om lite hemma :)

teezan
2

#175 ja :) och bebis har vänt sig med huvudet nedåt också & barnmorskan sa att det är stor chans att det förblir så från och med nu, att de sällan vänder sig :)

[WickedAlly]
0

Händer som förväntat inte ett smack nu :) #174 Kul att få pyssla och greja för sin bebis :)

JossanH
2

Mina äggstockar typ skriker efter fler barn när jag läser sånt här haha 😂 jag vill typ föda barn i morgon 😝

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
0

Haha, samma här Jossan! Det är tur att jag (förhoppningvis) får uppleva detta om ett år igen. Helt plötsligt förstår jag hur det kommer sig att folk skaffar typ 10 ungar! :P

Sarah
0

Haha, ni är ju knäppa :) kanske glömmer jag hur hemsk jag tyckte att förlossningen var någon gång och kanske vill jag ha fler barn någon gång, men aldrig att jag kommer se fram emot att föda igen. Paniken jag fick innan krystningen då de inte fyllde på edan förstörde verkligen allt och jag börjar gråta bara jag tänker på det.

teezan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#174 ja, det är mysigt :) jag pillade ihop vaggan igår & la ner Spjälskydd & sängkläder men madrassen ligger på torkning :) vaggan måste vara minst 22 år gammal, och äldst 28 år om min äldsta syster använde den, så den är i väldigt fint skick måste jag säga :) lite skavt på ytterst få ställen, typ där nere då det slitits mot golvet, men inget som stör alls :)

soundtrack
0

#180 Jag tyckte att krystningen var hemsk (trots EDA, EDAn hjälper ju som sagt inte mot dom värkarna..). Och ja, jag bävar lite för att uppleva just den delen igen. Men trots det längtar jag. Så ja, jag är nog lite knäpp ;) jag är glad att jag har en enkel graviditet och förlossning bakom mig så att inte känner mig anti att skaffa fler barn, vi har alltid sagt att vi inte vill ha ett ensambarn nämligen.

Sarah
0

Jag tyckte absolut att edan hjälpte mot krystvärkarna. Visst, den tog inte bort smärtan i underlivet då hon kom ut, men magontet var mitt problem och det försvann helt. Krystade en halvtimme totalt, så det tog inte udden av värkarna heller.

Theres
0

Jag känner helt tvärt om. Själva krydtandet när hon kom ut vill jag görs om nu! Värkarna innan vill jag inte vara med om igen ;P

golf.ifokus.se

soundtrack
1

#183 Nu vet jag ju iofs inte hur det hade känts utan EDAn.. Visst, jag kände ju inget i "magen" som du säger, men just smärtan från underlivet.. jag tyckte att den var värre än dom vanliga värkarna. Jag tycker att det är kul att diskutera förlossningar såhär just för att alla tycker så himla olika! Det är fascinerande :)

Theres
1

Vet inte om jag hade så mycket smärta i underlivet. Visst, det sved ju endel när jag sprack upp, men en smärta som går att jämföra med hur jävla ont värkarna gör upplevde jag inte. Jag var alldeles för koncentrerad med att ta kort och filma när hon kom ut också för att tänka på om det gjorde ont ^^

golf.ifokus.se

JossanH
1

Första med eda andra utan. Krystvärkarna kändes mer skarpt utan Edan. Det kändes på ett annat vis. Känner du så pass att du börjar gråta Sarah så är det något du inte för glömma att få hjälp med att bearbeta om du inte klarar av det ensam.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ececilia
0

Har i några dagar haft som konstant mensvärk och ryggont.. hmm, undrar vad det kan vara. Tror ju inte att något är på g än :) har haft en väldigt enkel graviditet enligt mig fram till för två veckor sen.. nu kan jag knappt sova ordentligt och är konstant trött, känner mig så tung och har ont överallt. Men det är ju värt det:)

// Evelina

Sarah
1

Hemma igen och katterna är livrädda, Elva är jättetrött och jag drömmer om att bajsa :) #187 jo jag får göra det om det inte känns bättre om ett tag. Där kände jag mig överkörd, även om jag förstår att de inte ville riskera att minska värkarnas effekt. Samtidigt hade jag ju öppnat mig från 0-10 på ca 10 timmar, trots typ tio doser eda, så värkarbetet rullade ju på bra ändå. Det var sådant som försvann på vägen i informationen då det var så många olika människor där under dagen. Hade de inte tvingat mig känna av värkarna igen hade hon varit ute en timme tidigare :p Smärtan i underlivet var ju inte så kul alls, men den kunde man kontrollera själv lite, så det kändes lättare. Att kunna "välja" att krysta extra hårt eller inte och därmed styra smärtan gjorde det ok för mig. Men magontet då man inte visste hur länge osv var helt ohanterbart. Trodde aldrig att jag skulle tappa kontrollen så :p man lär sig nya saker om sig själv varje dag.

Sarah
2

Apropå fler barn, jag har alltid känt att ett är lagom. Killen har velat ha två. Han börjar redan prata om fler :p Han är upp över öronen förälskad i vår lilla tjej och vill ha syskon till henne redan igår.

JossanH
1

#190 ja man upplever det ju oftast ganska olika, den som ligger där och den som står bredvid och håller handen 😜 Skulle man fråga min sambo så fes jag typ ut båda barnen, medan jag själv har en liiiite annan bild av det hela 😂

Sajtvärd på Iller.ifokus

teezan
0

Har känt av värk mellan skulderbladen sedan några veckor & bestämde idag för att kolla upp det, stannade hemma ifrån jobbet då de monotona rörelserna inte alls har känts bra de senaste dagarna. Det liksom spänner och domnar och knäcker på de punkterna som gör ont så det är obehagligt. Vet inte om någon nerv har kommit i kläm eller vad det kan vara. Upptäckte även igår att jag med största sannorlikhet drabbats av hemorrojder. Hurra… Glamorösa preggolivet i ett nötskal antar jag ;) men annars mår jag väldigt bra, så några små krämpor kan jag väl stå ut med :)

fluffis
0

Du får uppdatera oss om hur vad som händer med skulderbladen. Låter lite skumt ju.

Idag är min bebis lugnare. Igår var han galet aktiv den största delen av dagen. Han måste vara megatrött idag tycker jag. Känns skönt att han är lugn. Igår drog och spände det överallt. På ultraljudet kunde man se att bebisen låg väldigt nära både uppe och nere i livmodern så inte så konstigt att jag känner av honom överallt. Varken revben eller blåsa får vara ifred. Såg på ultraljudet hur han sköt ut hakan den skojaren :)

För övrigt var det tredje barnmorskan på tre olika ultraljud som såg och visade att det är en pojke så nu vågar man väl tro på att det verkligen ska bli det :D

teezan
0

#193 ska till vårdcentralen imorgon, hon jag pratade med misstänkte inflammation i musklerna. Gör inte jätteont men att det domnar är riktigt obehagligt. Vill inte att det ska bli värre eller sprida sig. Är tydligen vanligt vid graviditet att få ont mellan skulderbladen på grund av ökad belastning, felbelastningar och den något ändrade balansen. Mitt monotona jobb underlättar ju inte heller :P Kul att du ska få en liten pojk :)

teezan
0

Varit på vårdcentralen & fick remiss till sjukgymnast. Kändes bättre efter vilodagen igår & inga övningar jag fick göra hos läkaren gjorde varken ont eller var svåra att genomföra. Var där i fem minuter, haha! Men känner att jag inte vill att det ska bli värre så lika bra att kolla upp & förebygga. Varma bad/duscha varmt rekommenderade han, och massage från min "man" ;)

[WickedAlly]
0

Vecka 39+2 och förhoppningsvis sista bm-besöket avklarat. Alla värden var som vanligt och det fanns inte så mycket att säga. Nästa bokade är inte förrän 41+2 och det tänker jag då INTE behöva gå på.

fluffis
0

Skönt att det känns bättre!

Ja du, det är bara att kämpa på. Klart du inte ska behöva gå på nästa bokning :) Skönt att allt såg bra ut!

-------

Både min rygg och min foglossning är bättre, marginellt men ändå kännbart bättre. Jag var till och med ute och gick en liten bit längs kohagen (fast detta år är det bara klöver där) och jag blev helt överlycklig när jag fick se en snok 🙂

Blev rätt sur inatt när jag för en gångs skull inte hade ont i ryggen men ändå inte kunde sova av någon anledning. Jag bara låg där och stirrade i taket och bara inte kunde sova. Knäppt. Typiskt att jag har har beställt en TENSapparat. Det är väl därför ryggen har lugnat ner sig, hihi. Hur är det nu, man kan inte ha TENS och CTG på sig samtidigt eller?

JeFo
0

Då får du väl dagen innan Ally 😛😉 Den vet jag hur det känns å vänta på 😛

[WickedAlly]
1

Haha, neeej säg inte så JeFo! 
Men ja, antagligen :P

Nu har hela familjen fått influensa istället så lär ju knappast komma någon bebis nu, hoppas i alla fall inte det för jag är osäker på att jag orkar med en förlossning idag..

fluffis
0

Hehe :)

Men usch för influensa. Krya på dig och familjen Ally!

Sarah
0
teezan
0

#189 det du skrev om magont, vad handlar det om? är det barnet som sparkar/rör sig våldsamt eller är det någon annan smärta man känner? kanske svårdefinierad men jag är bara nyfiken inför det som kommer, lät inte så mysigt :(

[TanatosNyx]
0

Om jag hänger med rätt så är det nog Sarahs förvärkar du far efter teezan 🙂 det är en lightvariant av vad som kommas skall när förlossningsarbetet är igång. Har dock inte backat och läst tråden, kanske är något helt annat ni pratar om ^^

Sarah
0

I #189 så är det värkarna jag pratar om, de riktiga innan det var dags att krysta :) det var den mest fruktansvärda typen av smärta jag varit med om. Och då har jag ändå kraschat med en galopperande häst och hamnat under den. Vi klarar alla av olika typer av smärta olika bra :)

[WickedAlly]
0

Idag är jag sur och arg. 

Influensan släpper inte, känns som att mitt huvud är snorfyllt och som att ögonen kommer trilla ut när som helst. Har hostat sönder halsen och jag misstänker att jag kanske har begynnande öroninflammation, vet inte hur det ska kännas för jag har aldrig haft det förut. 

Sen fick jag höra av gubben igår att jag varit ettrig de senaste dagarna, tro f*n det när man har närmare 40 graders feber men ändå förväntas sköta allt som vanligt för att han ska kunna skruva på sin nya bil. Han blir dessutom sur för minsta lilla, brusar upp för att en tröja hänger fel. 

Gah, skulle vilja dra härifrån en stund. Tur gubben räddade situationen genom att ge mig sovmorgon i morse och sen tog med sig Wille till farfar för lite häng. 

Och till råga på allt så föds det barn till höger och vänster, alla utom en på instagram av de jag följer har fött nu och av dessa har bara en vart beräknad innan mig.. 

Så, tack för mig :P

Sarah
2

#205 :( skäll på den gubben! Bilen kan faktiskt vänta! Hoppas att du mår bättre snart och att bebis kommer direkt efter.

[WickedAlly]
1

#206 Japp, han fick höra ett och annat förut :P 
Vanligtvis så gör det mig inget att han inte kan vänta med att greja, för jag har ungefär lika lite tålamod själv. Saker ska ske NU liksom :P
Men just nu när jag höggravid och dessutom sjuk så kändes det trist att han inte kunde vänta. 
Men idag ska han inte greja har han sagt så någon skruv tog det väl :)

Tack! Det hoppas jag med :)

fluffis
0

Usch och fy… Feber kan man klara sig utan. En egoistisk gubbe också!

----

Själv har jag varit ute en del idag i värmen och blivit seg. Är 29 grader här nu. Kändes som ett maratonlopp när jag gick från framsidan av huset och bak till baksidan och hämtade en stol som jag bar tillbaka till framsidan (och vi har en liten trädgård) 🙂

teezan
0

#204 ja, det har du rätt i, tänkte mest för att jag inte hört om just magsmärtor i samband med förlossning även om det låter logiskt. Det gör väl ont mest överallt antar jag :P tror fasen att jag kommer va rätt känslig, även fast jag i vardagen är smärttålig. Får ju ont av att bebis sparkar nu & då spänner jag mig, går typ inget annat, så att lyckas slappna av under en förlossning låter i dagsläget som en väldigt stor utmaning… Har fått ännu ondare i skulderbladen nu men åker på semester till smögen idag och stannar i tre nätter så hoppas kunna vila upp mig. Har massa att packa nu dock :P

[TanatosNyx]
0

Värkarna är verkligen olika från person till person, och gång till gång. Jag hade lätt klarat förlossningen med bara lustgas och skippat EDAn. Jag försökte bli av med smärtan bebisen orsakade innifrån förlossningskanalen när han tröck på och ville ut när jag bara var 4cm öppen. Ingen EDA i världen hade hjälpt mot den smärtan.

Jag hade ändå stormvärkar på slutet där värkarna kom direkt efter varandra och jag öppnade mig 6-10cm på 15 minuter, varav jag började krysta vid 8cm öppen så BM fick kasta sig på och trycka undan det som var kvar manuellt.

Jag var livrädd för värkarna då jag låg inne på sjukuset i flera veckor innan förlossningen och fick morfin mot mina magsmärtor, så allt jag tänkte var att jag kommer inte klara det. Jag kunde inte ens ha gravidbyxorna mot magen, jag fick köpa flera storlekar för stora och fästa upp dem med en påsklämma för att inget skulle vara mot magen!

[WickedAlly]
0

#208 Ja, usch. Men nu är den borta mer eller mindre, snorar bara lite nu dessutom :)
Han insåg nog att det skitit sig i tankegången för han var som en ängel resten av dagen ;) 

Haha, känner igen det där med maraton. Bar dammsugaren upp för trappen igår och fick sätta mig en stund där uppe :P

Sarah
0

#209 haha, ja det är ganska logiskt med magont :p inte magsäcken såklart, men hela livmodern (magen) krampar ju mer eller mindre. Tror inte man kan gissa hur man hanterar smärtan innan, oavsett hur man hanterar smärta i vardagen. Jag är väldigt smärttålig i vanliga fall. Har ryggskador sen jag kraschade med hästen mm. Men värkarna kunde jag inte hantera alls. Visst att det finns små små risker med eda, men när man kan slippa det onda under en lång tid så att jag ingen poäng med att inte ta den. Men, jag ska erkänna att jag nu är glad att det inte blev snitt. Kroppen har verkligen återhämtat sig jättebra. Börjar känna mig som vanligt igen. Blir det fler barn så måste jag gå och prata med ngn, men om jag bara vet att jag får eda från tidigt skede så ska jag nog överleva det igen :)

soundtrack
0

Vid nästa förlossning ska jag skrika efter EDA i samma sekund som vi kliver in på BB ;) så gudomlig var den (även om jag bara fick njuta av den i en knapp timma…)

[WickedAlly]
3

Jag är inte det minsta öppet inställd för EDA, tycker det hela känns mest obehagligt.. Är inte så vänligt inställd till deras andra metoder heller.
Blir spännande att se hur det hela slutar, kanske ligger där med all smärtlindring de kan erbjuda, haha.

Sarah
2

I mitt förlossningsbrev skrev jag att allt med nålar var oönskat då jag är nålrädd. När de sen frågade om brevet så sa jag bara att brevet kan dra åt helvete :) Edan funkade ju skitbra, jag kunde gå och jag kunde kissa och den minskade inte värkarbetet.

fluffis
0

teezan, ja usch vad det sparkar och spänner emellanåt, inte alls skönt. Ha en trevlig semester!

Vad skönt att du har frisknat till Ally!

Sarah, jag är så himla glad för att det verkar gå så bra med dig och din lilla familj! Du förtjänar en snäll bebis efter din jobbiga graviditet, tycker jag 🙂

---

Jag är själv ganska öppen om smärtlindring. Vi får väl se hur det går. Normalt är jag hyfsat bra på att hantera tillfällig smärta men kass på sådan smärta som varar i en evighet eller som man inte vet när den går över. Då kan jag bli hysterisk. Epidural känns bara läskigt så det får gå långt om jag ska fråga efter det. Vill verkligen försöka klara mig på "bara" lustgas + eventuellt TENS, men som sagt, vi får se.

Idag är det VARMT!

[WickedAlly]
1

Just därför jag försöker att inte ställa in mig på något särskilt, dock står det i min journal att jag vill försöka utan smärtlindring först och främst för att sedan själv be om hjälp när eller om jag inte orkar mer.

Jag är nog ganska orolig över att en eventuell epidural ska sättas fel och att jag ska förlora känseln, tyckte det var så obehagligt under mitt snitt.

Har också hög smärttröskel, men ja, det behöver ju uppenbarligen inte betyda någonting alls. Hoppas dock att den där vanliga kicken jag får vid smärta dyker upp då också.

Här är det gråmulet, tack gode gud.

Förövrigt så har jag BF i morgon, så nu är det nära :)

soundtrack
0

Jag var inte så pigg på epidural innan då jag är rätt stickrädd. Men narkosläkaren var väldigt duktig. Han blev tvungen att sticka om, men inget av sticken kändes. Visst var det lite obehagligt, men värkarna var värre.

JeFo
1

Jag är väldigt glad att jag "bara" haft lustgas. Inbillat mig massor om epidural. Var rädd att de skulle säga till om något. För min del har förlossningarna blivit värre för varje gång. Visst har det gått snabbare men smärtan har jag nog upplevt lite värre för varje gång. Efter första hade jag kunnat fött 100 till. Alla hade bara sagt negativa saker om hur ont det gjorde och hur hemskt det var. Har aldrig sagt nå sånt när någon frågat mig hur det känns. Visst gör det ont och visste man inte vad det var så trodde man väl att man skulle dö. Men vet man och är på rätt ställe så går det oftast vägen, ut kommer de ju iaf. Bättre och berätta hur häftigt det är ist 😝

[WickedAlly]
1

Jag är som tur är inte det minsta nålrädd, hör istället till den knäppa skaran som måste glo glo GLO när det ska stickas. Får nästan en liten kick av det. Bra med tanke på att jag brukar vara väldigt svårstucken dock :)

Det där känner jag igen i andra sammanhang JeFo, som tatueringar t ex. Tycker fortfarande inte att det gör speciellt ont utan mest är skönt men att somna som jag gjorde i början går inte längre. 

Jag är på ett sätt glad att jag har min allra första vaginala förlossning framför mig, jag har ju inget att jämföra med och inga minnen som kan dyka upp till ytan. Jag ska försöka att bara glida med så gott jag kan så får vi se vad som händer :)

[Thiah]
0

Eda sticket minns jag knappt om jag ska vara ärlig. Minns bara hur ont det gjorde när han tryckte på ryggraden för att kunna hitta ett stickställe. Och ångesten över att inte veta om det skulle fungera… Blir det en gång till och jag sätts igång ska jag bara säga Hej, en eda please :D

em.nord
2

Jag hoppar in här efter att ha spenderat morgonkaffet med att läsa alla kommentarer :) Jag hoppas mina tvillingar föds i början av 2016 men risken är stor att de föds innan. Både november (Gud förbjude) & december kan bli aktuellt men det satsar vi inte på :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sarah
5

#219 fast många tycker ni inte att det är häftigt alls. Att folk "glorifierat" förlossningen så pass mycket gjorde att jag innan faktiskt trodde att jag skulle finna det hela hanterbart utan eda. Jag var inte ett dugg rädd innan, äh, massa folk tycker att det är det coolaste, folk har fött barn i alla tider, de som tycker att det är hemskt är inte smärttåliga osv. Att höra hur häftigt det är hjälpte mig inte för fem öre och jag tyckte inte att det var det heller. Vad som däremot är häftigt i mina ögon, är hur snabbt kroppen återhämtat sig efter :)

Theres
0

Jag glor också hela tiden när jag blir stucken ^^ De brukar fråga om det går bra eller om jag behöver ligga ner. Vadå, ser de inte att jag tittar på och tycker det är spännande? :P Kände inte ens sticket när de gav mig Eda, och då fick jag ändå nästan eda en gång, och några timmar senare så fick jag det. Så det blev många stick. Men de lägger ju bedövning först så man känner ju inget. Jag ska lätt ha eda nästa gång också. Älskade det :)

golf.ifokus.se

typjessica
0

Jag födde utan eda av den enkla anledningen att det inte han ge mig någon. Jag upplevde smärtan outlidlig ett tag men jag känner ingen rädsla för förlossningen i november utan mer en revanschlust! Sist kom smärtan dom en jävla käft smäll den gången hoppas jag att vara mer redo för den. Men vi får väl se :p

em.nord
0

Jag fick Eda mest då de tidigt misstänkte kejsarsnitt. Men det hjälpte inte ett skit på värkarna. Gjorde lika ont ändå. Sen märkte vi efter 2h att det inte var kopplar rätt så kom inget när jag tryckte på knappen! Så nä…

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Nu verkar grannen ha fått sin bebis, hon var beräknad 22 juli egentligen så de fick sätta igång henne. Hon gick ju över så länge så jag kan inte ens med att vara avundsjuk på att hon fått och inte jag. 

BF idag dock så jag hoppas att något händer snart :)

[Thiah]
0

#226 trycka på knapp? Jag fick ingen knapp men en massa slangar. Fick inte röra ur sängen alls för man är helt bedövad. Däremot fick jag timmen innan krystandet vara utan påfyllning för de vill inte att man krystar med sånt i kroppen…

fridaas
0

#228 va olika det kan vara, jag fick också en massa slangar men de uppmuntrade istället till att man skulle röra på sig, vilket jag vägrade iofs och de höjde dosen både i ryggen och lustgasen under krystvärkarna med första barnet..

[Thiah]
0

#229 ja jag har förstått att det verkligen är olika. Har en kompis som födde på samma sjukhus och dom var så långsamma på att sätta eda att hon hade kvar i kroppen sen. 

Jag fick säkert använda lustgas när jag krystade men minns bara att jag inte använde nått.🤪

Sarah
0

Vad olika det är, jag skulle upp och kissa en gång i timmen på deras order.

[Thiah]
1

#231 jag har ingen aning om jag kissade iof, kände ju inget från midjan och ner… 😃

fluffis
0

Till mig har de också sagt att jag ska upp och kissa en gång i timmen och att min man ska hjälpa mig att ha koll :)

Huh, ju mer jag hör om eda, desto läskigare tycker jag det låter :)

V 37+3 idag och jag var hos barnmorskan. Hon sa att bebisen är fixerad nu. Äntligen tycker jag nog att magen har blivit lite lägre. Måste nog ta ett foto och jämföra med förra :) Tror att bebisen är lång (samtidigt som jag är kort) för det drar och spänner på alla håll och kanter ändå.

Jag fick även reda på att jag kommer att behöva ligga kvar i (minst?) tre dagar på perinatalavdelningen efter förlossningen, för att få kontroll på mitt blodsocker. Gaah, jag kommer ha hemlängtan som bara den! :)

fluffis
1

#227 av: WickedAlly

"BF idag dock så jag hoppas att något händer snart :)"

BF idag är inte fy skam! Nu börjar jag heja på honom så att han kommer ut! Heja bebis! 🙂

soundtrack
0

Jag hade EDA pågående hela tiden, även under krystningen. Var uppe och kissade precis innan dom satte den, sen låg jag i sängen men det var nog mest för att jag inte orkade vara uppe. När hon kommit ut gick jag upp och duschade och försökte kissa, men det gick inte pga EDAn. Jag kände inte att jag var kissnödig helt enkelt. Men jag kunde ju gå o stå och hade känsel i benen.

Theres
0

Mig tömde de på kiss flera gånger genom att sticka in en kateter och samla upp det i en sådär spypåse ^^ Jag kunde dock gå hur bra som helst, men det var ju smidigt att bara ligga kvar där så skötte de jobbet åt mig ;) Hade också en knapp för övrigt som man skulle trycka på var 15:e minut. Vågade inte trycka så ofta för jag ville inte att den skulle ta slut. Men sen frågade jag om man fick fylla på den när den tog slut, och det fick man ju. Men behövde aldrig fylla på den :)

golf.ifokus.se

em.nord
0

Haha jag tryckte och tyckte som en tok! :D Ja man kunde trycka varje kvart på en knapp så fylldes eda på. Men jag tryckte och tryckte och inte fan kom det något. Sen när fixade till den så kom det en dos men då märkte jag knappt att det blev något. Jag var så uppkopplad så jag fick tömmas och ligga still i sängen :(

emmans blogg

JeFo
4

Sarah, jag tycker ändå inte att man behöver berätta skräckhistorier för de som ska födda, sån är jag! Tror man inte att det gör ont, har man nog missat mycket! Inget i världen kan, för min del, slå ögonblicket då man får upp sin bebis på bröstet och allt är klart. Hur man typ där och då har glömt det som precis var för nån sekund sen… Jag fick aldrig höra något positiv så för min del hade det varit bra. Alla upplever saker och ting olika.

[WickedAlly]
2

Jag blir jätteglad när någon berättar om hur fantastisk deras förlossning varit, blir dels glad för deras skull men också för min egen som har en chans att få uppleva det. 
Sen kanske det går käpprätt åt skogen men det får man ta då, om jag skulle gå runt och oroa mig inför förlossningen för att jag läst massa skräck så hade denna graviditet blivit galet lång. Jag kommer ju ändå inte undan förlossningen, ut ska han ju :P

Ja, som sagt BF-idag och enda som händer är att det pressar lite neråt. Så om han inte snabbar sig och kommer ut inom två timmar och 15 minuter (Vilket jag inte hoppas då vi har en bit till förlossningen) så kommer jag gå över. 
Tudelade känslor, på ett sätt har jag sedan länge förlikat mig med tanken på att gå över men samtidigt börjar tålamodet tryta. Men än är det inte så himla farligt i alla fall :)

Sarah
5

Det jag skrivit, är min förlossningsberättelse helt elkelt. Skräckhistorier är när folk spricker från a till ö och lever med stomipåse och utan sex resten av livet efter 53 timmar förlossning :) Det jag tycker är tråkigt /tragiskt är att det är trend på att "man ska" föda helt naturligt, att folk är rädda för den hjälp som finns, dels för att det ska göra ont att lägga bedövningen, men också för att man inte vill ses som vek/ onaturlig som inte klarar smärtan. Det handlar inte om att man inte fattar att det gör ont, det handlar om att människan inte är skapt för att inse hur ont ngt gör, inte heller kan vi komma ihåg smärta etc. Vi minns att ngt vart förjävligt, men inte själva smärtan. Jag skriver för att andra inte ska vara rädda för att be om hjälp att slippa det onda.

JeFo
0

Hoppas alla har en egen tanke om vad de vill. Man är inte bättre för att man gör si el så. Jag ville inte dra ut på något. För det kändes rätt för mig. Stackars dig Ally! Hoppas han bara är liten sen iaf och att jag inte har rätt om dagen innan sista MVC-mötet. Är ju nyfiken på vem som gömmer sig där inne! Håller tummarna för er!

em.nord
0

Åh Ally, jag är så nyfiken nu får bebis titta ut! :)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#241 Äsch, lider ingen nöd på mig. Jag återkommer om 10 dagar och klagar rejält istället ;) 

#242 Jag med! Han är mer än välkommen men han verkar trivas rätt bra :)

Linusidah
1

Hoppas verkligen att han vill titta ut snart för dig Ally, det är så spännande varje gång det är dags för andra :)

Själv undrar jag vad som hände med tiden, nyss tycker jag att jag harvade på i veckorna mellan 10-15 och nu har det blivit v.20!! Hur gick det till? Har hunnit vara på ul och datum för bf fick stå kvar. 
Så skönt att få se att allt är bra med krabaten i magen, har bara gått upp 1,5kg sen inskrivning och är inte uppe i startvikten jag hade när jag plussade än och kan ha alla tajta jeans utan problem än och det är ju inget att klaga på, men då blir man orolig åt andra hållet istället, så skönt att bli lugnad med ett ul :) Nu på morron har magen tvärväxt över natten (ja, det känns ju som så) och liknar mer och mer en gravidkula än bara en degklump, jippi!

sisela
1

Igår kände min sambo sparkar utanpå magen för första gången. Det kändes stort. Jag har inte heller känt henne utanpå förut. Hon har bara legat och bubblat därinne och så plötsligt "Bang , baff, bonk" ! Rejäla buffningar. Min kille kunde till och med se att hans hand rörde sig. Hon väcker mig redan ibland på morgonen när hon buffar, så från och med nu blir det nog bara "värre", eller vad man ska säga. Värre för sömnen i alla fall.

[WickedAlly]
0

#244 Visst är det :)
Uppdaterar sidan massa gånger när det är någon på G, pinsamt många gånger tom. Älskar att få följa er andra :)

#245 Vad mysigt, är något alldeles speciellt när även pappa får känna. Då känns det verkligen som att man faktiskt är två om det hela. 

Här händer det fortfarande inget, är bara kass i magen om någon vill veta :P 
Har lite molvärk också men den är konstant så jag kanske bara är trött i kroppen.

Lilolizeit
3

#246 vi vill veta allt! Följer med spänning! :)

fluffis
0

Vill också veta allt! 😃 Det SKA ju vara på gång hyfsat snart ändå. Du kan inte gå omkring och vara gravid tills du blir 70! *fniss*

Själv har jag blivit mindre hård i magen. Jag längtar inte alls efter att få tillbaka mina magrutiner som icke gravid. Är fullt nöjd med långsam mage :) Jag kissar oftare nu när bebisen ligger fixerad långt ner, men kissnödigheten kommer väldigt oregelbundet. Idag tog det lång tid innan mitt ryggonda släppte efter nattens sömn/ickesömn. Jag börjar bli lite trött och gnällig på detta nu…

JeFo
1

Magen brukar vilja tömma sig innan Ally så kroppen förbereder sig nog nu ska du se 😀

[WickedAlly]
0

#248 Det kan jag nog, känns så i alla fall :P Tur ändå att jag har en relativt enkel graviditet.. 

Går runt och känner mig lite som en tickande bomb. 

Ja, visst blir man trött ändå. Det är skönt när en graviditet är över och kroppen får vila. Sist märkte jag inte förrän Wille var ute att kroppen var trött och behövde återhämta sig. Det märker jag nu däremot, med råge. Känns som att jag går på fotknölarna ibland för att jag är så tung. Men jag känner ändå att jag inte ska klaga.. Hm.

#249 Ja, jag hoppas att det är av den anledning nu och inte bara vanligt magkaos. Har haft mycket sådant denna gång :s

Har haft ont till och från hela kvällen, ska ta en dusch nu och se om det släpper. Hoppas det inte gör det.
Lilleman har fått fnatt där inne, sparkar och slåss tror jag :p

Sarah
0

#250 snart kommer han!

[WickedAlly]
0

Ja :D
Så himla spännande!

Sarah
5

Och, jag har precis varit och hämtat min katt som jag skrev om tidigare :) 3.5 veckor på vift. Så jäkla vilse. Men nu är han hemma, oskadd och trött :)

fluffis
0

Skönt att du fått hem katten Sarah :)

Hur går det Ally? Jag hoppas du får chans att vila sen.

[WickedAlly]
0

#253 Vad skönt :)
Vår ena katt försvann i november för två år sedan, tänker nästan dagligen på honom fortfarande. Hemskt när man inte vet vad som skett. 

#254 Har sovit som en stock :)
Det avtog lite i duschen så det gick ganska lätt somna. Och i morse släppte en bit av slemproppen. Och eftersom det inte sker så himla mycket annat så tänker jag låtsas att det betyder något :P

Sarah
0

#255 Ja ovissheten är det värsta :( Nice då är du på gång! För mig började proppen lossna samma dag som värkarna kom igång. Hoppas samma för dig.

Linusidah
0

#253 Men så skönt att katten kom till rätta igen! Vår katt försvann för fyra år sedan, han dök upp i våras (i väldigt bra hull och fin i pälsen så han har nog mellanlandat hos någon/några andra också) hos en granne där han numera flyttat in. :) 

#255 Jaa, klart det betyder nåt! Spännande!

fluffis
0

Klart det betyder nåt! 

Jag vill också att det ska börja hända grejer här! …Eller from imorgon kväll när maken börjar sin semester! 🙂

[WickedAlly]
0

#256/257/258 Får vi hoppas, är oerhört redo för bebis nu känner jag. 

#257 Haha, katter är så knepiga. Flyttat in hos grannen :P

[Thiah]
2

#259 nu får wille2.0 komma ut för jag orkar inte skrolla ner på telefonen mera ;D

[WickedAlly]
2

Haha, funkar inte Senast lästa för dig heller? :P

teezan
0

#261 här har det inte funkat på nåt som känts som en evighet, så har säkert missat massa :O

jackiejohn
0

Hoppasbebis kommer snart! 😊 Har har det inte heller funkat på ett bra tag! Sitter med plattan nu för orkar inte skrolla 😋

teezan
0

#259 Hoppas det blir bebis snart! :) 

Har haft en skön semester senaste dagarna, men självklart blev vädret så mycket bättre när vi idag lämnade ;)

Vägde mig när jag kom hem och blev lite orolig. På bara en vecka har jag gått upp 2 kilo (!). Jag har märkt att jag svullnat en hel del nu när vi har varit iväg. Vi har promenerat mycket och även bastat en del… 2 kilo låter enormt mycket om man tänker att det ungefär är vad man förväntas gå upp under en hel månad nu sista tiden, om ens det :/ Har  gått upp 17 eller 15 kilo beroende på om man räknar från inskrivning eller innan graviditeten, så det känns inte som att jag "behöver" gå upp så mycket mer nu. Jag blir lite orolig över havandeskapsförgiftning (är i vecka 35 strax) men har inga andra symtom som skulle kunna tyda på det… Är det normalt att samla så pass mycket vätska att det resulterar i två kilo på så kort tid eller bör jag kolla upp detta? Förra veckan var jag hos bm och blodtrycket var fint, men det var högre än vad jag brukar ha noterade jag själv, så det är ju inte omöjligt att det stigit sedan dess.

[Thiah]
0

#261 inte på mobilen nej :p

Sarah
0

Uppdatera webbläsaren på mobilerna gott folk :) då började det funka för mig igen (chrome på Android).

[WickedAlly]
0

Hm, får prova med det då. Mobilen är dock inte ens en månad men det kanske krävs ändå. 

#264 Det där vattnet är inge kul alls. Tre kg på lika många dagar här, runt vecka 35. Poff sa det.

Sarah
0

Uppdateringen kom för några dagar sedan.

fluffis
0

Haha, jag känner mig något stenålders när jag sitter här och använder min dator. Jag blir knäpp på både mobiler och plattor för jag skriver sååå långsamt där jämfört mot när jag skriver på riktigt tangentbord :)

Usch ja, även jag har gått upp mycket nu på slutet. Två kilon på två veckor. Jämför mot två kilon under hela graviditeten fram tills dess…

[Thiah]
2

Nä nu är jag trött på att scrolla ner på mobilen. Allt är Allys fel 😉😎

Så nu stoppar jag denna och startar en ny.  Så det så 🤪

Här är den nya:

http://gravid.ifokus.se/discussions/55c437bdce12c458a6000360-vi-som-ska-ha-barn-2015-11?discussions-1

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer