Gravid iFokus

Gravid

Etikett: första-trimestern
Läst 1412 ggr
Anonym
0

Vad har ni för symptom i v 10?

Hejsan! Är nu på 9+5, första gången, och är så osäker på hur det "ska" kännas.
I början hade jag ont i nedre delen av magen som mensvärk varje dag men nu senaste typ två veckorna känns det inget alls där nere, inte svullet eller nåt heller. Syns inget på magen heller. Brösten är ganska ömma men inte lika mycket längre heller. Normalt?
Förutom det så mår jag lite tjyvens i magen (magkatarr) har svårt för olika dofter och är inte så pigg på pussar å kramar från min stackars sambo.
Har inte gått upp något i vikt heller. Mår rätt kasst psykiskt med, men ska få samtalsstöd.

Hur mår ni, känner ni nåt i magen liksom?  Vart kommer det börja "puta", mitt på eller mer längre ner där livmodern är?

Tusen frågor!
Inget är offentligt ännu, därför postar jag anonymt…

Intehärutandär
3

Jag mådde för det första fruktansvärt illa. Sedan hade jag ömma bröst, uppblåst mage, trötthet m.m. Men symptom är ju också så himla varierande från person till person.

Magen börja växa nedifrån, så livmodern når inte navel-höjd förrens omkring v 20.

[TanatosNyx]
0

Symptomen kommer och går under graviditeten, det är helt normalt. Det finns till och med en period som kallas för "spökveckorna", just för att alla symptom ofta försvinner och man känner sig som vanligt igen.

[Miiika]
0

Jag mådde bra först, hade ömma bröst men annars kände jag inte av någonting. Nu har jag mått ganska illa de senaste veckorna. Är i vecka 9 (8+5). Jag har gått upp lite i vikt, ett par kilo, och magen putar. Den putar ganska långt ner, en liten bit nedanför naveln, men jag tycker att jag mest ser tjock ut. De första veckorna var jag gasig i magen också men det har blivit bättre nu, skönt!

Anonym
0

Va kul att höra hur ni har och har haft det!
Fler?

mollyt
0

Jag är bara i v8 men jag har också den där mensvärksliknande känslan, illamående på morgonen (dock inte alla dagar) och lite yrsel. Min mage putar mest där nere men är mer som svullen och ganska hård att peta på. Lite gasig i magen också. Jag vill ju se mig som gravid med den svullna magen men inser att jag i andras ögon bara ser lite tjockare ut. Haha!

[Miiika]
1

Jag skrev för ett par dagar sedan men mår ungefär likadant. Har kräkts ett par gånger och vissa gånger så mycket att det till och med kommer lite blod. Jag ringde 1177 och frågade men hon sa att det kan bli så när magen blir irriterad och ett blodkärl spricker. Jag har gått ner ett par kilo igen, på två dagar :P Men barnmorskan sa att man inte behöver vara orolig, barnet tar den näring det behöver :)

Anonym
0

Haha ja jag kräks inte men mår kasst så kan inte äta ordentligt… Min sambo tyckte jag såg smalare ut idag haha! Inte helt som det ska…

[Miiika]
0

Haha, så kan det ju vara den första tiden. Det är ingen fara ändå :)