RH-negativ och gravid
Jag är RH-negativ och i vecka 10. De sa att de inte hittade några antikroppar mot barnets blod nu när de kollande. Men nu verkar de inte kolla förrän vecka 18 eller nått, det är ju jättelångt dit? BM sa att man kontrollerar sånt oftare för kvinnor med RH-negativ, men det verkar ju som att det är någongång efter ultraljudet i vecka 18 som nästa koll ska bli. Någon här som också är RH och kan berätta om ni blev kollade fler gånger? Jag är ju lite orolig. De borde enligt mig kolla upp det iallafall 1 gång/månaden eller nått :S
Jag är rh-neg, har blivit kollad på inskrivningen och sedan i vecka 37 under båda mina graviditeter.
Risken att något ska ske är minimal, och det är väl egentligen ingen tröst så sett men de prioriterar väl viktigare saker.

Inget att oroa sig för :) I sthlm kollar de barnets blodtyp på det stora blodprovet och är det positivt så får man en extra spruta i typ v34 och en efter förlossningen. Men det är inget som du ska ens fundera över.
Vad innebär rh negativ för ett foster?
Ursäkta om jag är okänslig och frpgar
Att mammans kropp kan stöta bort barnet i magen ifall denna är Rh-positiv.

Men den bortstötningen kan endast hända om mammas och barnet blod blandas. Vilket inte görs normalt. Får man inte sprutor kan även ett senare barn behöva byta blod. Samt att det är lite större risk för att barnet får gulsot efter förlossningen. Men de har koll på en, så det är inget att gå och oroa sig för.
Byta blod? :-o
Mig kollade dom i vecka 13 och 36 har jag för mig .
Jag blev också orolig och tjatade på dom om ett extra i vecka 28 för att jag hörde att andra fått det. Men fick aldrig något för det var inte rutin sa dom.