Räknar mvc veckor annorlunda?!
Jag ringde och bokade mitt inskrivningssamtal idag, och då har jag fått en tid när jag kommer vara i v12.
Jag har blivit kontrollerad (blivit rättad snarare) av en vän till mig som jobbar på förlossningen ang. vilken vecka jag är i - beräknat från senaste mensens första dag. Min Gravidapp på telefonen ger samma svar. Men kvinnan på telefonen nu hos mvc sa att "Ja, räknar man som de gör på internet så blir det så, men som vi räknar så är du i v 11 då". Jag förstår ingenting. Blev helt enkelt för förvånad för att fråga varför de räknade bort en vecka. Någon här som har fått förklarat för sig om mvc räknar veckorna på ett annat sätt?
Jo folk räknar olika. tex. 11v+4 dagar räknas i folkmun om v. 12 men sjukvården säger v11. Sjukvården säger fulla , gjorda veckor medan appar ofta säger veckan du startat. Alltså har du gått 11 veckor och 4 dagar säger appen at du är i v.12 medan sjukvården säger 11
#1 Jaha var det bara så enkelt? Att jag är "vecka 11 + 3 dagar" = "vecka 11" ända tills den veckan är slut och jag går in i vecka 12?
Precis :)
Tack för förklaringen! #3
Dom gör allt för att förvirra en! 🤪
Ja det känns så #5, det hade varit lättare om hon sagt att jag då hade gått 11 hela veckor eller liknande. Då hade jag inte blivit förvirrad det minsta. Jag tänkte liksom att jag "blev av" med en vecka när hon sa sådär :P
Allra värst är det för de krakar som åker in och gör akut ultraljud pga blödning eller liknande och läkarna svarar sådär, då får man krupp alldeles! Då tänker man ju automatiskt att graviditeten har avstannat 😟