Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 1787 ggr
[postmortum91]
0

Vilka är symptom på graviditeten?

Hej!
Jag är i graviditetsvecka 6 nu och detta känner jag nu:
*Jag har gått upp mellan 0,5-1 kg trots att jag slutat äta sötsaker varje dag.
*Jag har vanligtvis ett sockermissbruk men helt ärligt har jag knappt något sötsug alls nu
*Jag är inte ultimat i magen, känner mig uppblåst och tarmsystemet gör lite som det vill
*Jag är ASTRÖTT idag
*ömma bröst
*jag känner mig varm hela tiden, min sambo har kommenterat också på att jag känns väldigt varm, jag känner mig inte febrig men jag är varmare än vanligt.
*Jag har mer lust att röra på mig, vanligtvis är jag en latmask, men jag vill träna etc.

Vissa av dessa antar jag ligger psykiskt, som att jag är tränsugen, men vilka av dessa kan faktiskt ha att göra med att jag är gravid?

Jag har inte mått illa än och generellt sett mår jag väldigt bra, förutom idag har jag varit piggare än jag brukar vara. 

En till fråga: Jag har som sagt slutat dricka coca cola 5 dagar i veckan och käka fikabröd varje dag, största delen för fostrets skull men en liten del också att jag inte varit sugen. Jag undrar om det funkar så att jag kan gå ner i vikt samtidigt som jag går upp i vikt eftersom jag är gravid?
Förstår ni hur jag menar? Säg att jag går ner 7 kg pga min koständring men går upp 12 kg pga gravititeten så borde det inte kunna bli så då att jag "bara" går upp 5 kg totalt sett eftersom jag samtidigt äter mycket bättre? Eller funkar det inte så när man är gravid?

ChristineL
0

Allt eller ingenting är symptom på graviditet ;) Det låter helt normalt alltihop. Och det är inte så troligt att du går ner massa i vikt pga koständring, kanske att du står lite stilla. Går man ner i vikt i graviditeten är det vanligen för att man spyr jättemycket.

sisela
1

Jag har gått ner 4 kg de första månaderna utan att spy. Det har mer att göra med att jag börjat äta små måltider ofta istället för få stora, och att både mat och sömn blivit mer regelbundet. Dessutom har jag inte kunnat äta choklad, godis eller något pga (lätt) illamående. Har mest bara varit sugen på färska grönsaker och hallon.

fluffis
1

Jag tycker det låter jättebra att du slutat vara sugen på sötsaker. Ingen mår ju bra av sötsaker egentligen, tjock som smal, frisk som sjuk. Allt som hamnar i dig hamnar ju till slut hos bebisen.

Det var likadant för mig det första halvåret av graviditeten, jag var inte alls särskilt mycket sugen på sötsaker och stod still i vikt (vilket borde innebära att jag i praktiken gick ner i vikt). Nu i slutet av graviditeten är jag mer sugen och har gått upp lite men bara några kilon. Jag kan också tillägga att jag är överviktig och absolut inte far illa av att gå ner i vikt :)

Det viktiga är att man får i sig en någotsånär varierad kost så att man inte får brist av något. Bebisen tar näring vad den behöver så bebisen behöver man oftast inte oroa sig för.

[Miiika]
0

Jag känner igen med vikten, sockersuget som avtagit, trötthet, ömma bröst, igår kväll hade jag lite, lite feber och jag har också blivit mer träningssugen :P Vad lustigt :P

jackiejohn
0

Allt du radar upp kan var och är mycket väl graviditetssymptom :) Det med vikten är völdigt svårt att spekulera i, förstår hur du menar men tror inte du kan räkna så riktigt. Viktuppgången under graviditeten beror på så mycket mer än vad du stoppar i dig tex om du samlar på dig mycket vätska, på sluter ökar bebis mycket i vikt (räkna då även in fostervatten, moderkaka). Jag själv är normalviktig (170cm 60>kg) jag gick upp 16,5kg och då är jag förlöst med akutsnitt i vecka 31+1 ;)