Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 11923 ggr
emmaaaa
0

Hur ska jag tolka "bubblorna" :)

Att va gravid för första gången är ju väldigt nytt, spännande och läskigt, allt man känner överanalyserar man haha!. Men har en liten fråga ang de första rörelserna man kan känna av, inte just sparkarna/buffar för det antar jag kommer senare, kan någon gång efter vecka 20 som första? :) Men jag är gravid i vecka 16 och har de senaste 2-3 dagarna kännt av som ett slags bubbel i magen till och från under dagen. Det känns som små små bubblor, mest på höger sida av magen eller hur man ska säga. Och när det väl bubblar så vill jag klia mig över magen, det känns nästan som det kiklas. Kan det va bebisen jag känner av nu? Eller är det tarmarna som arbetar? gaser? känns som jag verkligen har noll koll :) Önskar ju såklart att det är bebis då jag varit så nojig ett tag att bebbo är död för jag känner mig då ogravid.. men jag vet inte om det kan va för tidigt att känna redan nu?!. Förstår ju såklart att det är olika för person till person och jätte svårt får er att säga vad det är men tänkte att ni kanske har någon liten tanke? :D

[Miiika]
1

Jag har hört att man kan känna av det i vecka 16, undrar om det inte var någon här på iFokus som skrev att hon med hade känt det :)

emmaaaa
0

#1 jo jag läste hennes tråd och kommentera (men skapa en egen tråd tillslut ändå haha) det var då jag börja fundera på att mina "bubblor" kanske kunde va bebis :) om jag minns rätt så kände denna tjej redan i vecka 14. Men jag har inte fått den där "oj känslan", att oj nu måste det va bebis jag kände av, utan jag har bara upplevt att det börjat bubbla väldigt mycket på ett sett jag inte känt av innan :)

ChristineL
0

Finns dom som känner ännu tidigare, men däremot kan ju ingen annan svara på om det var tarmar eller bebis ;)

emmaaaa
1

#3 hahah nae men precis, därför jag kände att jag var tvungen att tillägga det längst ner i mitt inlägg, att det är omöjligt att svara på egentligen för er ;) Synd att man inte hade någon lite apparat på sig som kunde säga vad allt betyder ;D Men jag har alltid föreställt mig att det skulle va en "oj känsla", men nu bara bubblar der lite mysigt och kittlig haha :)

ChristineL
1

#4 - Så var det för mig också, jag hade jättesvårt att tyda då tarmarna bråkade hela tiden. Men till sluta känner man första riktiga sparken ;)

smurfis
0

Jag har känt alla mina tre i ca v 14. Det är först väldigt diffust mer som fladder, kittlande, bubblande men inte alls som vanligt när magen krånglar 😉

teezan
0

Jag tyckte att jag kände lite innan det blev uppenbart i typ vecka 19. Har moderkakan i framvägg och då brukar det ta längre tid, så jag bortförklarade allt jag kände dessförinnan för tarmrörelser. Är jättesvårt att veta även för en själv, man vill ju gärna tro att det är bebisen ;)

emmaaaa
0

#4 och #5 haha nae det är verkligen svårt att tyda :) visst min mage har bråkat som bara den med mig hela tiden, i början bubbla den massor och jag hade mycket diarré (för att gå in på detaljer haha), men det är ju verkligen inget sånt bubbel nu. Lider även av laktosmage, så bubblet finns ju även där då också, men inte samma känsla som nu heller :) Detta är så lösa små kikliga bubblor :) men just att det är på samma ställe hela tiden gör att jag bli lite osäker, för skulle det vara bebis borde det väl bubbla lite här och där i magen väl? Haha gud så svårt det ska va att tolka :) Det lär ju för visso märkas ju mer dagarna/veckorna går vad det kan va för något ;)

emmaaaa
0

#5 och #6 mena jag såklart :)

emmaaaa
0

#7 haha ja men eller hur, jag gör samma här! Säga att det mesta är tarmrörelser och det ena o andra. Men inerst inne vill man ju gärna tro det är bebis som sagt ;)

Sarah
0

Runt v 16 tycker jag att det var tydligt att det var bebis. Små kittlande rörelser som inte alls var som tarmrörelser. Som en liten fjäril som fladdrade.

JeFo
1

Jag kände första snabbast. Runt v 16…. Nr 2 v 21 och nr 3 v 18-19.

smurfis
0

Det blir helt klart mer tydligt framåt v 16-17. Då känner man mer hur den rör sig där inne. Inte sparkar utan mer att den tumlar runt eller hur man ska säga. Sen blir det mer buffar och sen sist riktiga sparkar men det är ju senare.

I början tycker jag man känner mest riktigt långt ner i magen sen blir det nedanför naveln typ. Ofta ena sidan just!

Min andra kände jag lite senare men då var moderkakan i framvägg.

emmaaaa
0

#11 ååh va spännande :) som en fjäril va en bra beskrivning faktiskt :) en kittlande fjäril! Jag är nog ganska säker på att det nog inte är tarmarna just för att jag vet sen innan hur en bubblig mage kan va i just dom lägena haha. Men ändå blir jag så osäker, fast jag hoppas såklart det är lilla bebbo jag känner nu som simmar runt där inne :) #12 aaaha okej :) då är det i alla fall inte för "tidigt" att det faktiskt kan va plutten jag känner av nu då :) #13 spännande, då borde det ju bara bli mer och mer tydligt ju mer dagarna går i alla fall :) okej :) mitt bubbel håller sig runt naveln, mer åt höger snett ner :) hur kan det va så att det är mer åt ena sidan? :D Jag vet inte om jag kännt av något innan, utan jag tycker det har börjat nu de senaste dagarna, inte jätte tydligt men det är absolut något annorlunda än det jag kännt innan :)

villavägen
0

Troligtvis bebis du känner. Jag kände min enling första gången v 19. Som en fjäril. Tvillingarna kände jag v12-13 redan.

Nilla_93
0

Började känna redan i v9 som enligt min knasiga barnmorska är klart och tydligt omöjligt.  v12 var jag riktit säker det var bäbisen som höll på därinne och fortfarande knasig barnmoska säjer att det inte är möjligt är nu i vecka 20+2 och har full fart och dygnsrutiner som min knasiga barnmorska tydligt uttrycker sej att de inte är möjligt..

emmaaaa
0

#15 åh va glad jag blir, jag hoppas det är bebis :) det lär ju bli mer tydligt för varje vecka som går i alla fall :) Redan vid vecka 12-13, va mysigt :) hur känns sparkar och buffar med tvillingar? Är det extra mycket kickar? Hihi

emmaaaa
0

#16 amen asså vilken konstig bm då!! Det är ju fortfarande din kropp och det är ju du som känner, inte hon!! Hur kändes det vid vecka 9 och 12? Va det bubbligt? Fladder? Kittlig? Hur kändes det :D

Intehärutandär
1

Bäbis brukar oftast hålla sig på höger sida från Dig sett, förklarade BM och UL-sköterska för mig. Fram till det börjar bli trängre, om man inte har hjärtformad livmoder.

HMC
0

#TS Jag startade en tråd för några dagar sedan om fosterrörelser :) har inte känt så mycket sen den dagen, kände något litet igår och idag. Men det har typ blivit radiotystnad haha så nu börjar jag bli otålig igen… v.13+6 tror jag det var jag kände (det står i inlägget ;) )

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
0

Och BARA för det är det något som sprätter till nu när jag skriver. Haha, kalla mig fjant men jag tycker det här är såå spännande :D undrar om jag är lika excited med nästa barn…

[WickedAlly]
2

Det jag tyckte var störst skillnad om jag jämför med mina tarmrörelser så var det att bebissprattlet var mycket längre fram i magen, närmare huden liksom. Och så hade det vart mycket konstiga tarmrörelser tycker jag, har aldrig haft kittlande gaser förut i alla fall :P

HMC
0

#Haha exakt :P

emmaaaa
1

#19 men jaaaha är det sant? :) då blir jag nästan ännu mera övertygad om att det är bebis jag känner av just för att bubblet är på höger sida hihi #20 hihi ja jag läste din tråd och kommentera, men sen starta jag en egen för jag ville inte "sno" din ;) Men så mysigt att du kände av såpass tidigt, eller jag har alltid fått för mig att det skulle ta låååång tid innan man kunde känna något "fladder" därför jag va så osäker. Men man känner ju det man känner :) HAHA men nej va kul, guuuud så mysigt och härligt :D nej nej nej, du är absolut ingen fjant!! Jag tycker också att allt med graviditeten är sjukt spännande, kan sitta och läsa om graviditeten hela tiden haha!!. #22 haha ja men det kan jag hålla med dig om, jag tycker också det känns väldigt nära huden :) det kan nästan kännas som att en liten myra kryper på magen för att det är så "nära". Just tarmarna är ju mer inne och man kan verkligen känna hur hela magen arbetar, eller så känns det för mig.

sisela
0

Jag är i vecka 19 och känner fortfarande inget. Börjar bli lite nojig nu men jag har en del "stoppning" också, så det och kanske en moderkaka framför kan väl dämpa en del hopppas jag på. Vad bra att någon ovanför här nämnde att barnet ofta är på höger sida. På morgnarna när jag vaknar, är jag helt "tom" på vänster sida, medan höger känns fullproppad. Har tyckt att det känns lite obehagligt.

emmaaaa
0

#25 ja det kan ju absolut va så att moderkakan är i framkant :) men jag förstår din nojighet, jag va jätte nojig över att min mage knappt växt ett dugg och att den va helt platt på morgonen då många brukar säga att dom kan se hur magen ploppat upp som en boll (moderkakan antar jag haha). Men jag har som du, att man nästan kan se hur magen är full på höger men inte på vänster sida, varje morgon nu den senaste veckan har jag sagt till min pojkvän att "haha åh kolla magen ser nästan sne ut" och har inte fattat varför fören nu då när någon nämnde det här uppe :)

Nilla_93
0

#18  v9 var det en känsla på insidan av blygdbenet riktit konstigt. v12 Så var de mera buffar där och riktigt obehagligt. svårt att förklara. Senare flyttades det högre opp hela tiden. Min BM lever på stenåldern och skulle behöva gå i pension.

emmaaaa
0

#27 ja okej :) men så häftigt att kunna känna av redan då, avis :D men usch vilken tråkig bm du har/hade, gillar inte de där tjuriga tanterna som är bittra på allt, finns tyvärr sånna här jag bor också. Där man märker så tydligt att som är så lessa på sitt jobb. Som tur va har jag fått en jättebra bm, det känns så skönt :)

pälli
0

Jag kände av bebis redan i vecka 14 :) Låg på akuten och bad om ultraljud (man måste ju passa på och sen var jag orolig) och då sa barnmorskan att jag mycket väl känt av bebis, fanns inga tvivel om det. För mig var det som bubblor typ som inre kittlingar, misstänkte på en gång att det var bebis då jag aldrig känt så innan. Det var som om någon drog in magen under naveln och sen släppte och så kom det bubblor typ. Jätte svårt att förklara :P På höger sida har det alltid varit, eller under naveln nästan exakt.

Nu är jag i vecka 19 och känner absolut inte detta varje dag eller lika kraftigt, var i någon vecka jag kände jätte ofta och tydligt (antar det var den veckan växtperioden sköt i höjden). Men jag kan känna ibland, något dova och sambon känner också ibland :) Jätte mysigt!

På ultraljudet i vecka 14 hade jag en livlig krabat i magen. Gjorde volter, försökte suga på tummen, fäktades med armar och ben som en galning. Var så gulligt och se! På torsdag får vi se vår älskade igen :')

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

emmaaaa
0

#29 men ååååh va mysigt :) jag hoppas jag känner lika tydligt som dig där i vecka 14 snart :) jag har en kompis som bara ligger 4 veckor före mig i sin graviditet och hon förklara sådär för mig med, att när bebisen väl fladdrade till (minns inte veckan) så kändes det tydligt men nu är det lite lugnare några veckor efter :) Vi kolla också på våran plutt fast i vecka 13 och guuuud så häftigt det var ja :) Han/hon ville knappt heller ligga still haha. Något av det finaste jag varit med om! Ååh lyckost er!! Vi måste vänta på RUL till 28 juli, känns som en evighet :(

pälli
0

#30 Din tur kommer och det kommer vara magiskt! :D
Haha jag har väntat på RUL sen mars.. allt fick så snabbt för mig känns det som. Först plussade jag, ringde barnmorskan jag ville ha och hon bokade in en läkartid så jag kunde se med VUL, någon vecka senare var det inskrivning och då var jag i vecka 6-8 kanske :P Sen kom alla kallelser hem och jag vart as lycklig och väntan har varit lååååång! Så sen i mars har jag längtat som en tok efter RUL :D Och snaaart så är det min tur.

Tiden kommer gå fort ska du få se :) Jag tycker den springer iväg i alla fall :P

emmaaaa
2

Men oj sen mars, då förstår jag att du längtat och väntat länge :) underbart att din tid snart är kommen :D jag fick min RUL tid inbokad efter att jag gjort vanligt ultraljud/kub i vecka 13 så jag har inte kännt av den där längtan för jag tycker tiden gått så fort :) Men nu börjar det klia i fingrarna och jag vill ha den 28 onde NU :D. Vill börja känna bebisen små buffar/sparkar NU!! Hahah :)

HMC
0

Jag har lite mindre än en månad kvar till RUL. 10 augusti är det bokat! Har ju redan sett bebis men oj vad spännande det är ändå! Då får vi förhoppningsvis se vilket kön det är också :D hade tänkt låta bli att ta reda på det i början, men nu kan vi inte låta bli hehe. 

Har ni någon gissning på vilket kön ert barn har?

För min del har det känts som en liten pojke hela tiden. Det är så konstigt :P på kub när jag kollade på skärmen så var det bara en pojke jag såg framför mig. Micke (min man) och mina föräldrar har också sagt att dom gissar på en liten grabb. Och när folk pratar om barnet så säger dom "han" (utan att vi sagt något till dom alltså). Är det en tösabit som kommer så blir vi såklart superglada också! Men känslan att det är en pojke går ju inte att skaka av sig :P

Någon annan som känt likadant? Och har ni isåfall haft/känt rätt eller fel?

emmaaaa
1

#33 ja vi har också sett bebisen en gång ordentligt, sen har jag gjort vul 2 gånger med då var det mest bara en klump :) Men det vi gjorde i vecka 13 va helt fantastiskt :) så sjukt och underbart på samma gång, jag blev lite chokad, på ett bra sett alltså :) Vi tänkte faktiskt också kolla könet, inte för att det spelar någon roll va det gömmer sig för någon där inne i magen utan mest bara för att vi är galet nyfikna :) Och jag har noll magkänsla om vad det kan va jag ändrar mig hela tiden, alla runt omomkring oss säger han. Jag och min sambo säger han till magen hela tiden också, fast vi säger han till allt haha. Men min sambor tror stenhårt på pojk. Min första magkänsla va att det är en pojke i magen, men någonstans inom mig tror mer på en tjej :) jag har drömt att det är en kille, sen tjej, sen kille osv alltid varannan gång haha. Men som sagt jag tror det är en kille men ändå en tjej haha. När syskon, kompisar och släkt sagt att dom ska ha barn har jag ALLTID drömt om vilket kön det blir och jag har ALLTID haft rätt haha. Så därför tror jag mest på en pojke just för att min första dröm va att vi ska få en pojke :) det ska bli så galet spännande att se på RUL sen om bebis vill samarbeta och visa sig ;) Va spännande för er, undra om alla haft rätt med sitt "han" då :D Åååååh nu blev jag ännu mera pirrig hahah!!!! Vill ha RUL nu!!!

sisela
0

Jag ska på skanning den 17 och är helt ologiskt stensäker på att det är en flicka. Först trodde jag på pojke men när jag såg bilden på kub, tyckte jag att det såg ut som en tjej. Ska bli kul att se om det går att se könet.

ChristineL
1

#35 - Det är i stort sett omöjligt att se könet på kub så kan mycket väl vara en pojke ;)

[WickedAlly]
1

Nu hör jag inte till denna tråd men jag svarar ändå :P
Båda mina graviditeter har jag vart helt säker på att det vart pojkar, och när jag väntade första hade jag en så stark känsla av att vi bara kommer få pojkar framöver också. 

Denna graviditeten var känslan så stark att jag är helt säker på att jag hade gråtit om det visade sig vara en tjej. Inte av besvikelse så sett, en lillasyster är lika välkommen egentligen men jag hade blivit så chockad. 

Men nu har jag en Wille och snart en lillebror :)

sisela
0

#36 ja det vet jag, och jag såg inget kön heller, menade inte att jag hade sett det. Jag menade att det kändes som en flicka när jag såg bilderna på fostret. Som sagt, helt ologiskt.

ChristineL
0

#38 - Ah, du menade så ;) Ja, det var ologiskt ;)

sisela
0

#39 ja men visst, ren känsla, inga fakta :)

HMC
0

#37 Gud vad spännande :P mina föräldrar fick bara upp flicknamn (alla tre fullgångna graviditeter), det tog liksom stopp när dom skulle försöka komma på pojknamn. Och känslan sa också "flicka". Well, dom fick 3 tjejer :) sen var det 4 missfall mellan dom graviditerna som dom inte vet vad det var för nåt.

[WickedAlly]
1

#41 Intressant att det kan bli så ibland, rätt spännande tycker jag :)

När vi gjorde RUL denna gång frågade vi om det gick att se. Jag halvt om halvt skojade med maken och sa, nu får du se att det är en pojk. Men så låg navelsträngen i vägen men bm sa Nej, det är nog en tjej det här. 
Berättade att magkänslan verkligen propsade på pojk och då kikade hon igen, och sa Ja, mammas magkänsla brukar ju stämma. Sen sa hon att hon kunde säga med 70% säkerhet att det faktiskt var en pojk. 
Fick det sedan bekräftat på Tul :)

Sarah
0

Har inte haft ngn magkänsla alls, men jag hoppades på en tjej och det var bm son gjorde RUL säker på att det är.

soundtrack
2

Jag var ju stensäker på att jag väntade en pojke. Vet inte varför, men fick den känslan tidigt och den höll i hela graviditeten. Och ut kom Alice, haha. Tar nog inte reda på könet på nästa heller, så vi får väl se om jag lyckas gissa bättre då :P

villavägen
1

#17 Ja att vänta tvillingar var speciellt. Jag tyckte inte de var vildare i magen än min enling. Han var sjövild. Tvillingarna hade inte riktigt samma utrymme. Fast där i v20-25 var de rätt mycket bök. Ju längre graviditeten gick blev det mest knuffar med tvillingarna.Men man var ju otympligt rätt fort med två. Såhär i efterhand fattar man inte att man orkade. Gick knappt att sova alls på slutet, fanns ingen skön ställning….

pälli
1

#32 Hihi jaa, men är så nervös nu. Tänk om nåt är fel?
Har inte gjort KUB då vi ändå skulle behålla om barnet har Downs och om det var något annat fel så vill jag att kroppen försöker ta hand om det än att jag tar ett beslut som inte hade behövts göras (läst så många och pratat med barnmorskan om att testerna visat att barnet är så pass sjuk att abort är nödvändigt, efter mer tester har det visat sig att barnet är fullt friskt.. jag är 25 år och min sambo har fått en frisk dotter, detta är hans andra barn, och jag har inga sjukdomar i min släkt så barnmorskan och vi sa att vi avstår KUB).

Gjorde däremot UL i vecka 14 då jag låg med magsjukan och började blöda ytterst lite så dom skickade ned akutgyn till mitt rum på akuten och ALLT såg bra ut.. bebis rörde sig fint, fostervattnet såg perfekt ut och fanns inget att anmärka. Gjorde även UL i vecka 16 eller 17 (åkte in ännu en gång och då ville läkaren ha roligt på jobbet och gjorde en kass UL då hon inte är utbildad barnmorska eller dylikt) och samma då, bebis rörde sig och hjärtat slog. Så jag borde bara vara lugn och sansad men man kan inte sluta vara orolig att nåt är fel.. haha. Tur att jag har tid klockan 10 på morgonen :P

Tror faktiskt jag kände en riktig svag buff igår! 😃 Jag knuffade, trummade och klappade magen och höll handen länge… sen en svaaaaag liten buff. Inget pirrande eller fladder som innan utan en buff. Vågar inte vara säker men jag tar det lite för givet för att vara lugn inför torsdag, haha.

HMC
0

#42 Häftigt! Förstår inte hur det där med magkänslan kan stämma ändå, hur ska man/kroppen egentligen veta liksom? Även om det är undermedvetet kanske. Blir spännande att se i augusti vad det faktiskt blir för nånting :) 

#44 Haha men oj! Ja det kanske är så för mig också?

emmaaaa
0

Jag känner fortfarande av mina små "bubblor" så nu börjar jag bli säker på att det är bebis som rör sig där inne :) Har bara en liten fråga som egentligen inte har något med bubblorna att göra, tror jag haha!.. Men det är så sen nästan hela graviditeten har jag haft som en öm punkt på min högra sida av magen, känns nästan som ett blåmärke. Ibland försvinner det för att sen komma tillbaka igen. Idag eller egentlige sen några dagar tillbaka har den ömma punkten faktiskt gjort lite mer ont, inte så ont att jag inte klarar av smärtan med tillräckligt ont för att jag ska bli nojjig. Idag har jag fruktansvärt ont i min högra höft, det liksom låser sig och jag haltar. ser ut som en tant haha… Men min punkt gör ganska ont nu, när jag tex ska lägga mig som på min vänstra sida så magen "hänger" ner så gör det ont och känns obehagligt innut i magen, det känns som det drar och som ett blåmärke som inte syns.. vad kan det bero på? Funderar på att ringa 1177, men vet inte om det är "onödigt"?

[WickedAlly]
0

#48 Jag tror det är samma som jag har, låter likt i alla fall. Känns typ som att jag har ett ligament som är mycket kortare än resten och det ömmar precis som ett blåmärke. Och så drar det något fruktansvärt när jag ligger på sidan.

emmaaaa
0

#49 ja precis så känner det som. Det verkligen drar när jag ligger på sidan, men det är idag jag börjar känna att det drar och svider. Men tycker också att min mage har växt ganska mycket på senaste dar, men det är inte växtvärk jag känner i alla fall. Annars har jag bara varit öm på just den punkten, precis som ett blåmärke.. Vad tror du om den dumma höften jag känner, det är på höger sida strax bak på ryggen över rumpan? Det verkligen låser sig och strömmar ner mot ljumsken när jag ska resa mig upp, ligga ner, sitta ner, gå mm mm. Kan det va en nerv i kläm eller är der redan foglossning jag känner av?….. Eller kanske att jag bara har tur att jag sovit lustigt inatt :)

Intehärutandär
0

Ländrygg låter som foglossning. Den kan komma olika snabbt. För mig i tredje månaden.

emmaaaa
0

#51 men nej så jobbigt.. får man massera? Eller vad kan man göra åt foglossning för att lindra det? Kan det komma och gå, eller kommer detta sitta nu till bebis är ute? Haha nu blev det många frågor :)

Sarah
0

#52 för mig har det kommit och gått. Mycket i början och sen i princip ingenting.

jackiejohn
1

Snubbla in här lite hastigt och lustigt… Jag var så himla tvärsäker på att jag väntade en pojk, från dag 1 och ut kom en Lilli så jaa…de va den magkänslan de! 😉 Låter misstänkt som foglossning fick min första behandling för foglossning (av min svåger som är osteopat) i vecka 14 och gick sedan hos honom var varannan vecka samt hade bälte när jag jobbade (tungt yrke). Vila är mitt råd och bara för att du känner dig pigg en dag så kör inte på "som vanligt" du kommer få betala priset sen 😁

emmaaaa
0

#54 haha va snopna ni måste blivit då när hon föddes om ni tänkte att det var en liten pojke i magen hela tiden :) Va skönt att du kunde gå till din svåger Jag ska få låna ett bälte av en kompis, så tänkte testa det :) jag har ett ganska tungt jobb också i vissa fall, är personlig assistent åt en rullstolsbunden man. Usch, det känns som typisk mig att köra på som bara den för att jag tror jag mår bra. Men jag lär väl lära mig av mina misstag i så fall :p Tack för tipsen :)

HMC
0

Jag har också ett relativt tungt jobb. Jobbar som receptionist i ett gym (vilket inte låter särskilt ansträngande kanske), men vi står upp hela 8,5-timmarspassen, lyfter och plockar bland vikter 1,25-20kg vardera (mestadels 15-20kg då), inventerar bland tunga kartonger i våra förråd samt städar hela lokalen själva varje dag. Går till en sjukgymnast nu då rygg, höft och bäcken blivit riktigt illa under graviditeten och hon har förbjudit mig att göra dom där lyften speciellt. Har också fått övningar att köra med och dom funkar superbra! :) lite för bra nästan… För någon dag sen tänkte jag att "nu gör det ju inte lika ont längre, då är det klart jag kan börja lyfta och plocka med vikterna igen". NOT. Pajade allt igen typ..

Så som #54 säger: kör INTE på som vanligt bara för att du känner dig bättre eller extra pigg :P

Oj, nu blev det långt….

soundtrack
0

Ni med tunga yrken - se till söka graviditetspenning!

HMC
0

#57 När kan man göra det, och hur? Fått för mig att det bara går 60 dagar innan BF?

soundtrack
0

Ja, man kan få det 60 dagar före BF. Skulle man ha stora problem med foglossning osv som gör att man har svårt att arbeta även innan det så får lan försöka bli sjukskriven istället. Man kan ansöka om GP när man fått sitt moderskapsintyg vilket är efter RUL.

emmaaaa
0

#56 usch, då förstår jag verkligen att det är tungt för dig och att kroppen tar stryk.. Och att stå så länge hade jag ALDRIG orkat eller klarat av, så bra kämpat :D jag är helt slut och mina ben viker sig bara efter några minuter, så fort jag är och handlar eller nått så måste jag ta tusen pauser samt luta mig över något för att vila kroppen om det inte finns möjlighet att sitta ner. För annars spyr jag eller svimmar.. Har lite små panik att jag ska börja jobba igen efter min sjukskrivning nästa onsdag, men jag känner att jag verkligen vill tillbaka nu och jobba det sista innan jag går hem på mammaledigt :) lite smärta här och där får man väl räkna med haha.. men det finns ju självklart en gräns av vad som funkar eller inte, sålänge jag inte spyr mig igenom ett jobbpass borde jag kunna stå ut :) Jag jobbar alltid själv, så det är svårt att "försvinna" iväg för en snabb vila.. Haha nu låter jag som världens ynkligaste person.. Hoppas din rygg får må bättre snart :)

HMC
0

#59 Aha okej, ja men då förstår jag. Men om jag asöker om GP och sen ändå känner att arbetet fungerar, måste jag då ta ut det ändå? Vill ju försöka jobba så länge som möjligt med tanke på pengarna :P och hur fungerar det där med omplacering?

#60 Ja, nog är det slitigt allt haha. Har en pilatesboll bakom receptionen som jag tack och lov kan vila mig på ibland, men det hjälper ju bara en aning. Det är dock när jag kommer hem som jag märker av tröttheten i benen. Kan inte stå upp och laga mat utan måse ha en stol vid spisen haha. Är verkligen lagom mör i kroppen när man kommer hem. Klarar inte längre av den 10 minuter långa hemvägen som jag gjort förut (uppförsbacke hela vägen, finns ingen genväg xD). Hemskt!!

Jag skulle aldrig åka till jobbet om jag spydde, sånt klarar jag inte av. Hade problem nog i början bara med illamåendet… Dock har vi så lite personal på plats just nu dessutom så om jag skulle vara sjuk en dag skulle min kollega få stå från 06 på morgonen till 22.30 på kvällen… (Vi jobbar antingen 06-14.30 eller 14-22.30). Och det fungerar inte - speciellt inte när båda cheferna är på semester (jag är tydligen in-official ansvarig på klubben för tillfället lol). Precis som för dig #60 så jobbar jag nästan alltid själv, så en vilopaus kommer inte på fråga.

Du låter inte ynklig - se bara på hur jag klagar ;)

Ja jag hoppas det jag med… Idag har jag haft rejält ont i större delen av ryggen (fick migrän igår kväll så har en del spänningar kvar i nacke/övre ryggen trots att maken så snällt masserat bort mycket). Knasig dag idag!

Hjälper bälte mot sånt? Inte det i övre ryggen då alltså :)

Lilolizeit
1

#61 du kan ansöka om 60 dagar innan, å vill du jobba längre så går det bra. Om du får GP så kommer dom när de närmar sig skicka hem papper där du ska bekräfta att du så gå datumet du ansökt om, vill du gå senare så ändrar du då.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HMC
0

#62 Toppen! Och måste man begära omplacering (samt få det nekat) för att få godkänd GP? En massa frågor nu…

Lilolizeit
0

#63 jag är inte säker på hur det är. Men jag såg till att skicka in papprena om nekad omplacering också, allt man kan skicka in bör man skicka in.

HMC
0

#64 Okej, tack för svar!

jackiejohn
1

Du får två olika blanketter, en som du ska fylla i och en som din chef ska fylla i och på blanketten som chefen fyller i så är det en fråga om just omplacering är möjlig :) Jag hann aldrig gå på min gravpenning dottern kom 2 dagar innan jag skulle påbörja den :p

Lilolizeit
0

#66 precis samma här, skulle gå på GP på måndagen å han kom fredagen innan..

HMC
0

#66 Jag hittar bara en blankett :/ "Utlåtande från arbetsgivare - Omplacering av en gravid anställd"

jackiejohn
0

68# Nu var det ju ett tag sen jag fyllde i dettatidigt i höstas… Så kommer ärligt talat inte ihåg om jag skrev ut blanketterna själv eller om jag fick dom hemskickade, det var blanketter på 2-3 sidor vardera om dina arbetsuppgifter m.m

Lilolizeit
0

Punkt nr 2 är den om omplacering som din chef ska fylla i. Punkt nr 3 finns blanketten du ska fylla i. Jag fick skriva ut de själv.. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/ansok_om_graviditetspenning

HMC
0

Nu hittade jag! Tack snälla ni!

emmaaaa
1

#61 Gud va skönt att du kan sitta på den bollen en stund i alla fall :) alltid något!! Nej att spy sig igenom sina jobbdagar va/är hemskt, jag hann jobba på mitt långtidsvikariat 6 dagar på "nya: jobb innan jag blev sjukskriven, det gick verkligen inte… Under dom 6 dagarna fick jag åka in 2 gånger till akuten, var av en gång fick jag dropp för att jag kräktes såpass mycket så min kropp tog för mycket stryk.. Men då hade jag jag ju redan spytt enda sen vecka 6, men det gick skapligt när kan kunde ligga hemma i sängen.. Nu är ju tanken att börja jobba igen om en vecka, så jag ber till de högsta gudarna att det ska gå bra!! Haha.. Jag orkar verkligen inte börja spy så mycket igen, någon spya om dagen är väl okej i så fall xD Hahah jag kör samma här hemma, en stol vid spisen ;) Usch jag lider verkligen med dig, jag tycker det är jobbigt att se hur kroppen blivit så svag och att man inte orkar med det man orkat innan och hur jädrans andfådd man blir av INGET hahah.. Och det måste va extra jobbigt och stressigt för dig att veta att man inte kan va hemma från jobbet, för att dina kollegor blir "drabbade". Men du har all rätt att va hemma och va sjuk om det är så, det sa min BM till mig ett tusen gånger typ haha.. Kan säga att när min bm gav mig hårda order om att jag skulle sjukanmäla mig i en vecka för att sen gå till läkaren och få sjukintyg/sjukskrivning så tjöt jag som ett barn på jobbet för jag skämdes så och för att mina kollegor skulle bli drabbade och få jobba ihjäl sig. Och jag hade heller inte då berättat att jag var gravid, för jag var rädd att jag inte ens skulle få börja på jobbet då om dom fick reda på det innan (kanske dumt av mig). Hade jobbat innan till och från där i ett halv år, sen blev jag erbjuden ett långtidsvikariat.. så det blev mycket info på en gång för chefen och kollegorna haha. Att först berätta att jag är gravid och inte kan jobba kvar så länge som det var tänkt och sen även meddela att jag mår så dåligt att jag nog kommer bli sjukskriven… Som tur va löste sig allt väldigt bra och dom blev inte arga ;) bara jätte glada för mig och min pojkväns skull :) Men nej vilken jobbig dag det lät som du haft :( jag hoppas du mår bättre nu och kan sova bort det värsta av smärtan och huvudvärken!!! Oj nu blev det jätte lång text haha…

emmaaaa
0

Det där med GP måste jag kolla upp :) Är det samma som att ansöka om havandeskapspenning? (Om det nu heter och stavas så?!) För hon som jag tog över vikariatet för på mitt jobb är gravid och hon ansökte om det. För min chef sa att om alla mina ansökningar av alla dom där papperna som försäkringskassan ska ha mm så kunde jag göra som kollegan att ansöka om det och då skulle jag kunna gå hem redan i oktober?. Just för att vi har ett tungt jobb. Men jag känner att jag verkligen har noll koll på allt det dära haha…

emmaaaa
0

Läste nu när jag googla att havandeskapspenning och gravidpenning var samma? Hahaha… bra koll på mig ;) Eller?

Lilolizeit
0

Japp, havandeskapspenningen har bytt namn till graviditetspenning. Man kan få ut Max 50 dagar graviditetspenning, tidigast 60 dagar innan beräknat bf. De sista 10 dagarna (om barnet nu skulle komma på beräknad dag) tror jag är föräldrapenning. Vad jobbar ni med?

Intehärutandär
0

För mig har foglossningen kommit tidigt med båda barnen. Och sista 3 månaderna har jag varit sängliggandes. Denna gång var jag helt sängliggandes v. 25-27 ungefär. Hade bälte, krycka, glidlakan och tens-apparat. 

Jag har också ledvärk vanligen, både som  20-åring och 35/36-åring det kan förvärra. De flesta lyckliga har bara foglossning de sista veckorna. Hela tiden, eller några ggr. 

Prova bälte först och främst för att stödja bäckenet. Ett brett ska det vara. Sen TNS-apparat från sjukgymnast t ex. Och ta varma bad, de är bra emot sammandragningar med. Har man inget badkar, kan man ta en stol och sätta sig i duschen. Sista utväg är vetekuddar eller gelékuddar. Det går inte att massera bort, då de inte sitter i musklerna utan skelettet.

HMC
0

Så om jag är beräknad 4 jaunari 2016 så ska jag ansöka om GP från 4 november 2015 - 4 januari 2016? Eller?

Lilolizeit
0

Om 4 nov är 60 dagar före så söker du från 4 nov tom 10 dagar före beräknad födelse. Alltså får du ta ut GP i sammanlagt 50 dagar, så 4 nov till typ 26 dec eller vad de nu blir. Lite för nyvaken än..