Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 8402 ggr
ChristineL
2

Vi som ska ha barn 2015 #8

jag kom precis på att jag går in i v. 40 idag och såg samtidigt att det var dags för en ny tråd :)

Här hittar ni den gamla:
http://gravid.ifokus.se/discussions/553f64d9ce12c40d98001124-vi-som-ska-ha-barn-2015-7?discussions-1

teezan
1

Spännande, då är det snart dags! :) själv lullar jag bara runt här i vecka 23, pluggar inför examen och mår väldigt bra. Händer inte så mycket annat ;) tycker det är skönt att ta det lugnt, finns ingen stress någonstans & det går verkligen att stanna upp och njuta av plutten i magen om jag vill :) annat blir det i sommar då jag plötsligt ska jobba heltid som höggravid, dock bara 6 veckor, så det borde ordna sig! Har förresten fått ett arbetsgivarintyg från stället jag ska basera min föräldrapenning på. Det året tog jag ingen semester utan fick ut dubbelt under de fem veckorna, vilket medförde att jag tjänade mer än nånsin just det året. Känns väldigt mycket som tur, hade ju inte planer på att skaffa barn då, för 3 år sedan. för att skydda min sgi måste jag tydligen antingen jobba lika mycket eller mer än vad jag gjorde då, eller skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka jobb i samma utsträckning eller mer. Känns dumt att chansa, om jag inte får lika mycket nu i sommar, och riskera att inte skydda min sgi, så tänker skriva in mig på arbetsförmedlingen även om det känns lite löjligt då jag redan har jobb och inte alls vill söka något. Men så ser tydligen reglerna ut.

Thermonkey
0

Snart dags för dig! Vad spännande! :)

Själv går jag in i v 28 idag, börjar känna mig tung i kroppen :p

[Thiah]
0

Tassar :)

MouIIyo
0

Tass

Sarah
2

Stödstrumpor alltså, vilken grej :)

fluffis
0

Apropå stödstrumpor så gjorde jag en sökning på tubigrip men fick ingen träff på den här sajten. Därför måste jag prata med lite varm om det här stödbandaget eftersom det har hjälpt mig så mycket 🙂 Man klipper av en bit i rätt längd och så får man en elastisk tub som man trär på där det behövs. Väldigt behändigt tycker jag. Jag har i en del år haft problem med ena handleden till och från och tycker då att det här stödbandaget har hjälpt. Ibland när jag har gått mycket eller gjort något ansträngande för vaderna så har jag använt stödbandaget över vaderna på natten och vips, så har jag ingen träningsvärk dagen efter. Nu använder jag det till vaderna om nätterna och hoppas att jag inte får kramp. Det är skönt att ha fötterna och tårna fria🙂

De finns i storlek S och M.

https://www.apoteket.se/produkt/tubigrip-scholl-1-m-204852/

MouIIyo
0

Dåligt med sömn inatt verkar det som. Springer på toa hela tiden… Haha

ChristineL
0

Jag tror bara jag varit uppe två gånger inatt, otroligt! Men är lika trött för det. Bm idag, fem dagar till BF…

sussa08
0

Jag har precis börjat gå på toaletten varje natt, en gång per natt (V31+1) Inget som stör mig så särdeles än så länge! Däremot har jag ju sömnproblem sedan tidigare som jag tar Lergigan för just nu… De verkar inte lika bra så jag börjar närma mig mina 3 timmar sömn per natt igen och det tar musten ur mig! :(  Måste fråga läkaren nästa gång om det finns nåt att göra annars kommer jag inte kunna jobba länge till känner jag :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[WickedAlly]
0

Här sover jag hela nätterna fortfarande, hoppas på att kunna det resten av tiden också. Kunde det helt tills BF med Wille i alla fall och nu när det är full rulle om dagarna så behöver jag det verkligen känner jag. 

Lyckades glömma bort förut att jag är gravid, heh. Tittade ner och blev liksom paff över kulan. Men det är ju bra också iofs, för det betyder ju att jag numera är krämpfri. Det hemska i rumpan har släppt och jag kräks bara ett par gånger i veckan, tjoho! Som det känns nu skulle jag kunna vara gravid för evigt, passar på att njuta av det innan jag blir ännu tyngre och känslan mest troligt ändras :P

Sarah
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har sytt! Ingen borde syna sömmarna, men jag är jäkligt nöjd med mig själv :p

fluffis
0

Glömde att du var gravid… lol

Vad fin den blev!

Sarah
1

Var så roligt att sy att jag började med ett babygym oxå. Vadderad liggdel klar. Ska bara köpa två böjbara plastpinnar att sätta ovanpå och sen knyta fast massa söta småsaker :)

Sarah
0
ChristineL
0

Snyggt Sarah!

Hos bm idag har bebis börjat fixera sig men huvudet är ruckbart. SF-mått på 38 och hjärtljud på 152 vilket är högsta hittils, hen har legat på 142-146

[WickedAlly]
0

#12 Har lyckats göra det med både Wilmer och med denna bebis. Fattar inte riktigt hur dock..

Bebis fortsätter att rotera jättemycket, snurrsnurrsnurr. Var stilla hela förmiddagen och fick sedan något ryck på eftermiddagen så att hela magen gungade fram och tillbaka.

Hämtade ut en babybox idag, från Apoteksgruppen. Smått besviken må jag säga. Den innehöll bland annat tandkräm och hårmousse..? Hur tänkte de där tro? 
En napp fick jag dock, det var det enda i lådan som det verkade ligga någon tanke bakom. Sedan fick man en tidning, såg fram emot att slå mig ner nu på kvällen och läsa i min ensamhet när Rasmus nattade Wille. Men då visade det sig att det var samma tidning som i babyväskan från lekmer.. Morr.

Theres
1

Haha, jag glömde att jag var gravid jämt och ständigt. Ibland när någon frågade "hur känns det?" sa jag bara "vadå?", sen kom jag på att just det, jag är ju gravid och magen är större än en badboll ^^

golf.ifokus.se

Lilolizeit
0

#16 Visst är det lite udda grejer i dom, jag hämtade ut en från Lloyds (tror jag att det var) och där fanns ett nagellack… ?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
0

#18 haha, måste vara märkligaste hittills. Nagellack är väl inte riktigt prioriterat när man nyss blivit mamma, haha.

Lilolizeit
0

#19 Haha, jo jag blev ganska förvånad måste jag säga..

ChristineL
0

Oj, sånna "onödiga" prylar som hårmousse och nagellack har inte jag fått med. Tandkräm är ju sånt som ändå går åt. Det onödigaste jag har fått är nån microfiberduk man ska lägga i tvätten som tar bort fläckar? Någon som provat den?

MouIIyo
0

Blir lite sömn inatt…. Värkarna är igång som vanligt så jag försöker att hitta något sätt jag kan ligga på…. Vrida och vända!

Lilolizeit
0

#21 Har inte prövat den, men har fått med en sån i två boxar. Tror även att den ska "suga upp" färg om man blandar olik-färgad tvätt. Men det tar ju emot att slänga in olika färger i maskinen så jag har inte varit så motiverad att testa. haha

teezan
0

Upptäckte en intressant grej i veckan. Innan jag blev gravid hade jag precis börjat laserbehandla mig för den jobbiga hårväxt som jag har på grund av min pcos (hormonrubbning). Tanken var att bara ta hakan som egentligen va det enda jag störde mig på, men fick en deal där ett område till i gick i priset och jag valde underbenen. Har ganska rejäl hårväxt även där & låren. Hann göra tre behandlingar och märkte stor skillnad på mina ben- rakade jag dem var de släta i typ en vecka, och endast pyttelite stubb efter det. Bara någon vecka efter plusset däremot växte mitt hår precis som förut, för att nu helt plötsligt gått tillbaka till att hålla sig minst en vecka efter rakning. Kan det bero på hormoner tro? Eller så var det bara det hår jag inte hunnit lasra än som hade kommit upp i samband med graviditeten, då håren har olika växtperioder, haha. Men då har jag i alla fall delat med mig ;)

ChristineL
0

#22 - Hejja bebis!

#23 - Nej, blanda färger hur som helst gör inte jag heller ;) Och till fläckar brukar jag spraya med vanish. Onödig pryl!

Här tycks jag ha fått en begynnande förkylning. Haft ont i halsen i natt, bättre nu dock, och snuvig. Sitter med honungsvatten och ska snart vanka bort till öppna förskolan. Vill inte ha förkylning nu, då lär ju ingen förlossning starta :(

[WickedAlly]
0

Ny har jag lyckats boka tid för tul, 10/6 ska jag dit. Om jag får barnvakt i alla fall..

[WickedAlly]
0

Usch, idag är det många tankar som snurrar. Funderar och funderar på det här med sätesbjudning. Verkar inte bättre än att även denna bebis sitter i säte, han snurrar ibland men det blir mer och mer sällan. Jag känner att han redan nu har det trångt och att huvudet trycks längre och längre upp. 

Har än en gång börjat läsa på om sätesförlossningar, är så oerhört kluven. Detta är min sista chans till en vaginal förlossning, något jag inte vill gå miste om. Men samtidigt kan sätesförlossningar innebära stora risker för barnet, men det kan ju även en normal förlossning.. Ett snitt är en rätt stor operation, jag hade väldigt tur sist och märkte egentligen inte mycket av det hela varken psykiskt eller fysiskt men ingen säger att jag har lika tur denna gång. Det är dock mindre risk att något går fel med barnet vid snitt och hellre att min kropp tar stryk. Men samtidigt kommer jag ha en 15-månaders hemma och att inte ens kunna lyfta honom känns inte alls bra.. Jag måste ju kunna finnas där för honom också. 

Nu har jag svamlat klart, vet egentligen vad jag ville ha sagt heller. Gah.

[WickedAlly]
0

Men det lutar åt snitt får jag väl tillägga, enda positiva är väl att jag slipper gå tiden ut.

Theres
0

Om han inte vänder på sig så görs ju vändningsförsök. Sen går det som sagt att föda i säte. Håller tummarna på att det blir vaginalt :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Ja, fast en del vill tydligen inte göra det om man är snittad tidigare. Och om min livmoder skulle vara hjärtformad, vilket jag hoppas de kan se på mitt tul så görs det inte heller. 
Läser så mycket hemskt om sätesförlossningar, att barnet fastnat och därmed fått syrebrist och hjärnskador. Usch.

Tack, det gör jag med :)

Sarah
0

Du har ju lång tid kvar, är det inte lite tidigt att kasta in handduken? Min bebbe har inte heller lagt sig till rätta ännu och jag ska ju ha innan dig. Har ingen aning om hur hon ligger, men det är definitivt inget huvud nedåt. 

v.32 igår :)

[WickedAlly]
0

Kastat in handduken har jag inte gjort, inte än men med tanke på tidigare erfarenheter och att jag vet att det inte är någon större fördel att vara liten kroppen så är det svårt att hålla sig positiv. Tittar man på min mage så kan man se vart bebisens huvud sticker upp hela tiden, så tight är det. 

Är hellre ordentligt förberedd än att ta det som det kommer. Är ju bara ett par veckor till eventuellt vändningsförsök så. 
Min barnmorska tror sådär lagom på att han kommer klara att vända sig så hon har fixat extra tidigt vändningsförsök för oss.

Men jag ska fortsätta stå med rumpan i vädret och klappa rätt honom, så får vi se vad som sker :)

Sarah
1

#32 Haha, va? Får mycket märkliga bilder här :P Är det så man gör för att uppmuntra dem att vända sig? 

OK, hoppas att det löser sig så du slipper snitt!

[WickedAlly]
0

#3 Haha, ja :P Finns en del smått märkliga råd, men funkar de så :)

Tack :)

PogoPedagog
0

Ok nu ska man väl inte uppmuntra folk att göra dumma saker …….men-…… bara några veckor efter mitt snitt kanske tre veckor började jag lyfta storebror under väldigt kontrollerade former. Dvs om han t.ex skulle ner eller upp i sen stol fick han hänga sig runt min hals medans jag lyfte honom med helt rak bål enbart med hjälp av benen. Jag kände inte av snittet ett dugg när jag lyfte på detta vis. Tänker att man känner ju mycket väl när det drar eller stramar i området kring snittet och då ska man slute med det man gör för att inet riskera skador. Iaf så ville jag bara peppa lite inför eett ev. snitt med att det inte behöver hindra din vardag någon längre tid. Men jag skulle verkloigen rekommendera er att ta ut minst en dubbelmånad när bebisen kommer, särskild med pseudotvillingar är det väldigt skönt.

teezan
0

Har hört så mycket gott om "föda utan rädsla" av Susanna heli att jag beställde den :) den kom idag! Jag är inte särskilt orolig egentligen men tror absolut det kan va nervöst mot slutet och tips tar jag gärna emot! Sommarläsning ;) någon som har den eller blivit hjälpt av den boken?

teezan
0

Vecka 24 idag och känner mig yr och mår grymt illa, känner för att spy men ändå inte. Hade en sån dag förra veckan också, efter typ två veckors uppehåll från illamående, då jag spydde galla på morgonen..uurk! Men får väl se det som att bebis mår fint. Jag mår väldigt bra all övrig tid just nu dessutom så är sjukt positiv trots dessa små dippar :)

Sarah
0

Apropå att spy… häromdagen kaskadspydde jag då jag körde bil, i farten. Bara kom! Över ratten, instrumentbrädan och mitt knä. Var tvungen att köra hem i det innan jag kunde torka bort det…

ChristineL
0

#38 - Åh, det hände mig i höstas! Very nice… Jag var inte långt hemifrån men det var rätt sent på kvällen och jag klarade inte av att ta hand om det ordentligt, stackars Jesper fick gå ut och torka rent resterna och sen lämnade vi in bilen för rengöring.

Sarah
0

:P himla trevligt. Jag hade tur och fick bara på mig och på plast, gick lätt att göra rent sen.

ChristineL
0

#40 - Jag försökte sikta in mig på golvet men det skvätter ju så, kom en hel del i dörrfacket också :P

teezan
0

#38 #39 usch då, själv har jag alltid kunnat kontrollera det hittills, och hunnit till toaletten men har fått skynda mig. Det har alltså inte kommit helt utan förvarning, så där har jag haft tur. Vore synd om det kom på jobbet (sitter i kassan), det hade kunnat bli väldigt pinsamt, typ spy i papperskorgen?

Sarah
0

Har spytt 3 gånger under hela grav och alla 3 gånger har kommit från ingenstans. En gång då jag tog ut hästarna på morgonen, en gång i en kastrull i köket (det närmaste jag hittade) och nu i farten i bilen :P

ChristineL
0

#42 - En kollega till mig jobbade i charken, hon fick ta till papperskorgen flera gånger om dagen innan sjukskrivningen gick igenom :P

teezan
0

#44 hehe, fy. Känns ju lite ofräscht men vad ska man göra? När det var som värst med mitt illamående hade jag planen att försöka ringa någon innan jag kunde springa iväg, i värsta fall hade jag fått lämna kunderna och springa på toa, vilket i och för sig hade sett väldigt märkligt ut, men ville verkligen inte spy offentligt :P

NatasjaHemby
0

#21 De där lapparna är superbra om man råkat missfärga något, typ fått med en färgad strumpa i vittvätten. Jag jobbar på tvätteri och där använder vi dem dels i förebyggande syfte om något plagg känns väldigt nytt och riskerar att släppa mycket färg och dels om någon kund kommer in med ett missfärgat plagg som de vill att vi ska försöka rädda 🙂

SE*Simbelmynes

ChristineL
0

#45 - Nöden har ingen lag ;)

#46 - Aha, hur många gånger kan man återanvända en sån?

NatasjaHemby
0

De som vi har är engångs, men de är i ett pappersliknande material. Om din är mer filtliknande så går den kanske att använda flera gånger.

SE*Simbelmynes

Sarah
0

Gått runt med både stödstrumpor och magbälte hela dagen, så skönt! Känner mig mänsklig trots att jag gått och plockat hemma hela dagen :)

MouIIyo
4

Var hos barnmorskan igår och hon sa att livmodertappen är helt utplånad så nu är det nära! Hon sa att det skulle vara konstigt om jag gick över helgen. Hoppas att vi får träffa bebisen snart!

Lilolizeit
0

går in i vecka 28 idag. Fattar ingenting, oj va man väntade för att komma förbi vecka 12 å vad man längtade och nu går det nästan för fort.. Alla ni här som jag läste om som kändes som nu kommit jätte långt är man ju nästan ikapp känns de som.. Å nu är det bara en vecka kvar tills min sambo kommer till Sverige igen, ska bli skönt, har inte setts sen i februari, så han får nog en chock över hur stor ja blivit sen dess.. :)

fluffis
0

Jag är i samma vecka som du. Jag tänkte precis likadant tidigare idag. I början kändes tiden långsam och nu går den plötsligt mycket fortare.

Han lär nog se lite skillnad sen februari 🙂

ChristineL
0

Jag vet att det låter knäppt men jag är avis på er som har så mycket kvar, bf på måndag här ju, var tog tiden vägen?

Lilolizeit
0

#52 va roligt att vi är jämn gravida. :) #53 jag byter gärna! Skäms lite över att säga att jag inte tycker att de e särskilt trevligt att va gravid. Men men :)

[WickedAlly]
0

#53 Vet vad du menar, jag är i vecka 30 och skulle gärna pausa tiden en stund. Denna gång har tiden bara rusat iväg, känns som jag plussade förra veckan men det var liksom förra ÅRET? Hallå eller?

ChristineL
0

#54 - Nej, det är absolut inte alltid trevligt att vara gravid. Men jag känner mig inte mentalt förberedd för bebis ännu även om hen gärna hade fått kommit vid det här laget :P Känner mig ambivalent.

#55 - Jaa! Liksom i höstas plussade jag, september/oktober måste det varit. Och jag mådde ändå väldigt dåligt väldigt länge men det känns ändå som att tiden bara försvunnit. Jag är ändå sååå färdig med denna graviditet nu men hade varit skönt om det inte gick så fort.

Lilolizeit
0

De e en så konstig blandning av fort och långsamt.. De går fort när man kollar veckorna, men augusti känns galet långt bort.. När jag tänker på att gå runt å vara gravid i tre månader till så känns de för långt, men när de kommer till allt man ska fixa/köpa/förbereda så blir jag nästan stressad..

ChristineL
0

#57 - Ja, det är verkligen jättekonstigt! Och jag känner fortfarande att vi inte har förberett nånting den här gången. Men egentligen har vi inte behövt förbereda nånting heller. Vi har ju redan allt, vi har tvättat upp kläder, filtar, babynest, köpt hem bindor och blöjor… Saknar lite att vi inte behövt gå runt och titta på/köpa saker.

[WickedAlly]
0

#56 Precis samma här, har spenderat mer eller mindre hela våren med huvudet i toalettstolen men ändå har tiden bara försvunnit för mig med. 

Är också väldigt ambivalent, nu har jag ju inte kommit så långt som du har men ju närmare vi kommer desto mer funderar jag på hur tusan det här ska gå. Två små knattar att ta hand om :o 
Tur jag har tid kvar, fast jag kanske känner såhär om tio veckor också.

[WickedAlly]
0

Jag har förresten gått runt och klämt och känt på kläder och annat denna gång men jag har blivit sjukt snål. Varje gång jag hittar något fint så tänker jag att vi ju redan har något motsvarande så att det inte behövs..

fluffis
0

Ja 🙂

Tiden känns långsam i ena minuten och snabb i nästa. Tre månader till känns som väldigt länge. Nästan hela sommaren kommer ju ha gått. Känns skönt att jag har skaffat det mesta i babyväg.

WickedAlly:
Jag förstår att det måste kännas som om det gått fort för dig. Du har ju en liten buse att ta hand om 🙂

MouIIyo
0

Wuhu teckningsblödning!

ChristineL
0

Och Novas kompis som skulle få en lillebror med bf 6/6 fick en lillebror igår kväll istället. Jag är inte bitter :P

teezan
0

Sitter och väntar på att jouren ska ringa och vara på väg till vår tvättstuga som saknar ström. Vår istoppade tvätt får vi inte ut heller, och varken jag eller sambon förstår vad som har hänt eller hur vi ska göra, så nu får vi hoppas att vi inte har gjort bort oss ;) det är nämligen endast maskinerna som inte fungerar och det var likadant förra veckan, men då ringde vi inte eftersom vi trodde att någon annan gjort det.. Smart ;) eller så är vi helt enkelt bara tröga som endast försökt slå på huvudströmbrytarna till respektive maskin? Har inga andra förslag :P

Sarah
0

#64 det ska finnas 'nödöppnare' på maskinen. Googla märket och se. Har oxå tvättat massor idag. Alla bebistyger och kläder :)

teezan
0

#65 de lyckades fixa felet med hjälp av en elektriker, så nu tvättas det, dock några timmar senare än beräknat ;)

MouIIyo
0

18.50 gick vattnet i soffan, 19.00 diskuterade jag med en barnmorska på förlossningen och förklarade att vattnet hade gått men hon trodde att jag hade sett fel och att det lika gärna kunde vara flytningar, ringde igen vid 20.15, då fick jag klartecken på att få komma in. Åkte in och blev uppkopplad på en massa maskiner, fick ligga där en timme tills barnmorskan kom. Hennes första ord var, "oj då". Så gick hon ut och kom tillbaka efter en stund. Hon förklarade att det helt klart var vatten men eftersom jag inte har så intensiva värkar så fick jag en tid den 26 e för igångsättning och kontroll. Så jag fick åka hem.. Har en enorm blöja på mig och läcker hela tiden.

[WickedAlly]
1

Nu har det börjat bli svårt att andas, ligger jag på rygg känns det som att någon sitter på min bröstkorg. Obehagligt minst sagt.

Sarah
0

#68 usch, men du ska ju ändå inte ligga på rygg :) Det tjatar min bm om varje gång vi ses nu. Själv mår jag illa om jag ligger på rygg eller höger sida.

Sarah
0

#67 spännande, nu är det nära :)

[WickedAlly]
0

#69 nä, jag vet men jag får rulla över ibland för att avlasta nerven i rumpan. Är annars superförsiktig med det. När jag väntade Wille blev jag förbjuden att ligga på rygg för hans hjärtljud försvann direkt då. Bra att din bm säger det, vissa verkar aldrig nämna det, däribland min nuvarande.

Sarah
0

Jag försöker att inte sova på rygg och undvika att vila för mycket på rygg, men måste också avlasta någon timme då och då. Aldrig märkt att det skulle bli minskas aktivitet där inne då. Sen kollar ju bm hjärtljuden då jag ligger på rygg och de har alltid legat på samma nivå.

MouIIyo
0

Ungen pressar så mycket så att jag inte kan gå längre. Har jätteont och vill att allt ska ta slut.

teezan
0

Oj, jag ligger typ jätteofta och vilar på rygg eftersom jag då känner och ser sparkarna mycket lättare, kan ligga så väldigt länge bara för det. Är det alltså inte särskilt bra? På nätterna sover jag oftast på sidan dock, men får dåligt med kraft när jag ska vända mig, magmusklerna börjar väl strejka ;)

[WickedAlly]
0

#72 nä, vi är ju olika byggda. Min vena cava ligger tydligen precis så att barnet kan mosa den helt tyvärr.

Sarah
0
MouIIyo
1

Okej 2 citodon… Då kanske jag kan gå och hämta mat i garaget om en stund.

fluffis
0

Varför ska man inte ligga på rygg?

Moullyo: Låter spännande att det börjar sätta fart! Gör det för ont så antar jag att du måste åka in?

[WickedAlly]
0

#76 Tyckte det i början men försöker att inte hetsa upp mig över det. Nu är det mest läskigt när jag vaknar på rygg och bebisen är morgontrött och inte vill röra på sig. Tror att jag tagit död på honom varje gång. #77 Hoppas det sätter igång på riktigt snart! #78 bebisen kan trycka på hålvenen så att blodtillförseln blir dåligt till både mor och barn. Som nämnt ovan är man ju väldigt olika byggda men det är ju bra att undvika om man kan :) *** Var är du förresten christine? Bf idag väl? :)

ChristineL
0

Jag är här! Har inte hänt något spännande än…

[WickedAlly]
0

Äsch då, seg väntan?

Denna kommentar har tagits bort.
fluffis
0

Aha, tack för info. Själv ligger jag sällan på rygg och skulle aldrig varken kunna somna eller vakna på det viset, men det är ändå intressant att lära 🙂

ChristineL

Nu får din bebis skärpa sig! Tävlingen liknar ju ingenting med en massa strykningar! Hihi 😉

[WickedAlly]
0

Jag tycker att det är kul att ingen gissat på bf :p #83 ja visst är det :) Jag älskar egentligen att ligga på rygg, bär bebisen väldigt långt fram så när jag ligger på sidan känns det som att magen ska trilla av.

ChristineL
0

Mycket seg väntan! Och jag är road över att ingen gissat på bf och ingen tror att jag går över särskilt länge, hihi!

Men vi fick träffa Novas kompis lillebror idag en liten sväng, född i lördags kväll två veckor tidigt :P Sååå liten! Eller helt normalstor ju egentligen men man jämför ju med det man har.

[WickedAlly]
0

#85 åh, kan tänka mig att han var liten :) Jag köpte första plagget till bebisen idag, en jättesöt liten dräkt med ett ankare på i strl 50, så himla liten. Typ mindre än Willes T-shirtar :o

ChristineL
0

#86 - Ja, 50 är jättepyttigt! Nova har typ 92 nu, 98 på en del byxor och skillnaden är enorm!
Och det hade gått fort med förlossningen, vattnet hade gått 5 på morgonen men sen hände typ inget mer, vid 17-17.30 började det göra lite mer ont och dom ringde in, skrev in 18.01 och han var ute 18.08 :P Hade gärna bytt med henne ;)

Sarah
1

Börjar känna mig nästan som vanligt igen:) Sjukskrivning var verkligen bra! Fått tillbaka en del energi och glädje. Idag testade jag att sy en amningskudde, blev inte helt nöjd, så det kanske blir en ny senare. Sen har jag smort femtioelva träns. Hästarna flyttar ju samtidigt som oss och det är så skönt att packa upp allt rent.

[TanatosNyx]
0

50cl är ju megastort 😂 brukar kolla på Alvin och tänka "fy fan för att föda fram en sån här stor heffaklump" 😮

ChristineL
0

#88 - Åh, vad härligt! Sjukskrivningen har verkligen gjort susen för mig också! Appropå det måste jag ringa läkare imorron om bebis fortfarande inte är på g, jag är ju bara sjukskriven till idag.
Och vilket fint tyg!

Sarah
1

Jag är ju dum i huvudet… Nu kommer dagen ikapp mig. Bara för att man är pigg så måste man inte tuta på i 100. Omg vilken smärta i korsryggen/ skinkan. Kommer inte kunna ta mig ner till toaletten igen ikväll. Jag borde helt klart vetat bättre än att stå på ett betonggolv i stallet i flera timmar… Som man smörjer får man lida, eller ngt.

[WickedAlly]
0

#87 Verkligen jättepyttigt, men jag misstänker att det kommer vara för stort denna gången också. Känns dock som bortkastade pengar att köpa mindre, han får bada i kläderna i början helt enkelt. Låter som en toppenförlossning, fast jag hoppas det tar liite längre tid mellan jag ringer in och bebis är ute när det är vår tur. Är ju första gången så jag är rädd att inte helt hinna med i allt nytt om det går sådär fort.

[WickedAlly]
0

Började förresten köpa lite grejer till vår bb-väska idag, en bebisdräkt som sagt men också tandborstar, tandkräm och bindor. Känns bra att ha börjat :)

ChristineL
0

Då har jag officiellt gått över tiden nu då…

Theres
2

*Dansar regndansen* Komsi komsi bebisen ^^

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Det var sjukt jobbigt att somna igår kväll förresten. Jag vet inte riktigt om jag drömde eller låg och tänkte, var halvvaken och såg framför mig att jag kommer föda inne på badrumsgolvet 🤪 Usch, så det låg jag och tänkte på och hur vi skulle lösa det mitt i natten med allt. Mamma bor ju nära och är beredd att komma på två röda dygnet runt för att ta Nova, men ändå, det är ju klart att det är skönt att slippa ringa henne mitt i natten.

teezan
0

Blä, nu kommer ryggvärken :( har ett gravidbälte som ska stötta upp magen men vet inte hur effektivt det är. Glömde det idag och har gått & stått i 6 timmar. I dåliga skor. Det var tydligen inte så bra :P

teezan
0

#96 hoppas den kommer snart :)

Sarah
0

#97 är väldigt effektivt tycker jag själv. Det och stödstrumpor och man är nästan mänsklig :P och bra skor såklart. Har magbältet även när jag sitter nuförtiden och det gör gott.

teezan
0

#99 ja, det känns som det borde göra skillnad, attans att jag glömde det en sån här dag :( tog på mig det direkt när jag kom hem & det känns avlastande för ryggen. Och stödstrumpor köpte jag idag på Apoteket :) Har bra skor men som inte passar till allt, får införskaffa några fler par ergonomiska eller eventuellt ordna ordentliga och sköna inlägg, för såhär kan vi inte ha det ;)

fluffis
0

Vad är det för bälten ni har?

Själv tittade jag runt en hel del för en tid sedan då det började värka i mina höfter (och in längs grenen). De flesta bältena verkar vara mest för ryggen och de når inte ner så långt ner på höfterna som jag har ont, men det kanske inte spelar någon roll?

Det slutade med att jag inte kunde bestämma mig, så blev det inget.

ChristineL
0

#101 - Har du ont i höfterna kan du få foglossningsbälte på recept, kontakta en sjukgymnast så kan dom ordna det :)

Sarah
0

#101 köpte ett brett resårband med kardborrar på Ullared, sitter ju lite ovanför höfterna, men under magen, men det hjälper ändå.

teezan
1

#101 köpte också mitt i Ullared, carriwell heter märket :)

ChristineL
0

Paniken jag hade häromveckan över "Vad ska jag ha på mig på Novas kalas som jag kan amma i" har övergått till "Vad ska jag ha på mig på Novas kalas om jag fortfarande är gravid?" 🤔 Jag köpte ju en fin klänning som jag kommer kunna ha hela sommaren men jag har bannemig inget fint som tjockismagen får plats i! Det är liksom inget som sitter särskilt bra längre och kalaset är på fredag. Jag har ett fint linne som är i oversizemodell men jag provade det häromdagen och jag är för tjock för att det ska sitta snyggt, jag citerar min man efter att jag bytt till ett tajtare linne "Där tappade du 10 kg", så det går liksom bort när tom han ser att det inte är bra.

fluffis
0

Tack för tipsen! Bra tips Christine men jag känner inte alls för att traska iväg till sjukgymnasten om jag ska vara ärlig. Å andra sidan kanske det kan vara värt det om sjukgymnasten kan peka ut en modell för mig med just mitt problem. Å tredje sidan så känns det inte akut då jag har tur i oturen att vara arbetslös, vilket innebär att jag kan vila i princip när jag känner för det.

Haha, där dyker "Ullared" upp igen.  Det är lite med skräckblandad fascination jag har funderat fram och tillbaka på att åka dit 🙂 men som det ser ut nu så blir det nog inget. Är de mycket billigare där, bältena från Carriwell? Då är det kanske ett sånt som du har Sarah? http://www.jollyroom.se/produkter/carriwell-justerbart-stodbalte-vit-l-xl
Jag har själv funderat på det smala, http://www.jollyroom.se/produkter/carriwell-stodbalte-vit-s-3 , eftersom det "ändå inte kostar så mycket".

Jag har redan en mjukisgördel från Cantaloop, http://www.jollyroom.se/produkter/cantaloop-graviditetsgordel-stl-3-l-svart-3 . Den brukar jag ha på nätterna. Lite skönt och mysigt (tills det börjar klia) men den ger ju inte stöd på det viset som jag antar att de andra gör.

Sarah
2

Köpte ngt billigt skit, svart resårband bara. Typ 50 kr. Fyller sin funktion dock. Tror det funkar helt ok att bara binda en sjal runt eller liknande. Christine, det kanske blir "vad gör vi med Novas kalas om vi är på bb panik" istället… Då behöver du inte bry dig om kläderna :p

ChristineL
0

#107 - Nej, på fredag eller lördag får hen inte komma ;) Och vi ska ha kalaset hemma hos min mamma så kalas blir det ändå, vi behöver inte fixa nånting. Jag sa idag att vi kommer på torsdag och förbereder men det litar hon inte på :P

fluffis
0

Okej Sarah.
Hehe..

ChristineL: Litar du själv på att du inte är upptagen på torsdag eller fredag? 😉

[WickedAlly]
1

Två spydagar på raken, trevligt.. Något som däremot är trevligt är att jag går in i vecka 31 idag, ännu en vecka avklarad :)

Sarah
1

8 veckor kvar idag :) 10 om jag har otur och 6 veckor om det blir som jag beställt :P

Lilolizeit
1

#111 håller tummarna för att hon kommer på beställning. :)

[WickedAlly]
0

Jag hoppas på att pricka bf, får tydligen små barn så han behöver all tid han kan få egentligen. Men att gå över är jag inte sugen på så bf låter som en bra kompromiss.

Sarah
0

Visserligen vore det kanske praktiskt om hon km på BF iom att vi ska flytta 3 veckor innan, men jag är så less!!! 1 vecka för flytt får räcka :P

ChristineL
0

#109 - Ja nu har jag sagt till bebis att hen inte får komma före söndag ;)

Kom från bm nu, fortfarande ruckbart där nere, hjärtljud på 144, sf 38 som förra gången, allt väl. Ny tid nästa onsdag sen bokas en tid på spec den 9:e om inget händer. Känns galet långt bort…

sussa08
0

Har folk börjat tycka att det är obekvämt varmt än?

Jag har märkt att så länge jag är utomhus så är värme inga problem, jag bara njuter! men är det 24 grader eller mer inomhus så får jag panik :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Linusidah
0

Här uppe längs norrlandskusten har vi haft regn och snittat mellan 7-12 grader dagstemp hela maj ungefär, så det har inte varit någon värme att tala om direkt :) men jag gillar inte heller när det är (för) varmt inomhus.

Idag skiner solen för ovanlighetens skull och tempen har letat sig över 15 grader i skuggan, men det blåser som kompensation istället. såklart.

sussa08
0

Ja ni har inte haft så soligt än :P Var uppe i Härnösand i helgen och det var fint i söndags när vi åkte hem ;P Stockholm har haft pp mot 18 grader i skuggan enstaka dagar, men jag var på Rhodos för inte länge sedan och där kom tempen upp till 37 grader, och jag bara njöt :P

ChristineL
0

Jag är varm och svettas hela tiden! Inatt har vi haft balkongdörren öppen, jag sover väldigt nära den har ändå varit tokvarm.

sussa08
0

Åh ja nätterna är värst!

Har alltid svettats otroligt mycket på nätterna, men nu är det inge lek! Ligger utan täcke och helt näck men sängen är helt blöt ändå >.<

ChristineL
0

Jag sover i bara trosor och så lite täcke som möjligt, har svårt att inte ha något om mig. Men bara det ligger lite över armen så är jag nöjd :)

[WickedAlly]
0

Jag är genomsvettig hela tiden, är ganska varm av mig vanligtvis också men nu är det extremt. Längtar tills det blir höst.

fluffis
0

Jag som trodde att jag var varm av mig men jag har faktiskt inte tagit ur täcket från påslakanet än 🙂 Jag brukar annars sova med bara påslakan på sommarhalvåret, men i år är värmen väldigt trög med att infinna sig. Hade vi inte haft luftkonditioneringsmaskin hemma så hade det inte blivit någon BF i augusti, det kan jag lova 🙂

Sarah
0

Sen jag varvade ner så har alla obehagskänslor försvunnit helt:) Inte varmare än normalt etc. Har fortfarande mitt älskade vintertäcke i sängen. Och 3 katter runt mig :P Älskar värme!

Idag var vi på förlossningsinfo på sjukhuset. 4 timmar låååång. Gah. Iaf kan jag konstatera att förstagångsföderskor som ska ha bebis på danderyds sjukhus i sommar undrar över att spricka och inte så mycket mer.

[WickedAlly]
0

#124 Vad skönt :)

Sitter och kikar på pyttesmå bebiskläder, fick en rabattkod från Kappahl så tänkte klicka hem det vi saknar. Har fyllt varukorgen men koden börjar inte gälla förrän 29:e. Är visserligen bara en timme kvar men jag vill ju beställa nuuu.

Sarah
0

v.33 idag btw. Är först nu som kan verkligen kan se mycket rörelser utanpå magen :) Ligger i sängen och myser. Först nu jag börjar tycka att det känns lite trevligt att vara gravid.

Sarah
0

#125 också köpt lite kläder idag :P några pyjamas från Kappahl bla.

PogoPedagog
0

Tjoho, bra jobbat med att knipa ihop benen ChristineL. Jag antar att jag kommer närmast i tävlingen om när du föder :)

Sarah
0

Idag är min sista officiella jobbdag, tralalala! Har inte fått klart riktigt allt, så jag måste in igen, men det räknas inte. Konstigt att vara så glad egentligen, jag älskar ju mitt jobb, men glad är jag!

teezan
0

Haha, ska åka och jobba men skippar byxorna & tar mammisar istället ;) har bett om nya men tvivlar på om jag ens kommer få några…magen kommer ju inte få plats i en storlek större ändå, får ju på mig de här men som ni ser är det allt annat än snyggt, och inte det minsta bekvämt ;)

[WickedAlly]
0

#127 Köpte också pyjamasar, de har ju jättesöta där. Även denna bebis kommer få bo i pyjamas sin första tid i livet, det är supergulligt med alla dessa små tröjor, bodys och pyttebyxor men det är bra mycket enklare att bara dra på en pyjamas.

Skulle haft några bodys också men de har nästan inga med omlott så det blev bara en enda. 

#130 Nej hujedamig, det där såg verkligen inte skönt ut. Kan bara föreställa mig vad som händer om du sätter dig ner :P

Sarah
0
ChristineL
0

Nu har vi haft kalas för Nova och fortfarande ingen bebis. Imorron 60-årskalas… Är inte jättesugen på det faktiskt med tanke på hur pigg och smidig jag är.

teezan
0

#131 nej fy! ;) de hade mammavariant på arbetsbyxorna & jag blev lovad ett par :) Haha, igen! Köpte 3 nya bh:ar idag då det känts som det varit dags. Har lyckats klämma i mig i mina 70b hela tiden men idag köpte jag 80c (!?) Snacka om frihet ;)

teezan
0

Just det, hon som skulle beställa byxorna till mig hälsade idag "hej tjockis", för "så får man väl säga nu". Eh? Tack för den. Varför skulle det plötsligt vara okej? Är ju knappast tjock bara för att jag är gravid. Är väl en sak om jag själv väljer att driva om det, vilket har hänt bland mina vänner , och även sambon har skämtat & jag har retats tillbaka, men någon man inte direkt känner..? Nja.. Inte helt okej kände jag… Vet att fler råkar ut för detta fenomen.. Jäkligt irriterande.

ChristineL
0

#135 - Nej, jag håller med dig! Vem som helst får inte säga så! Min familj är ok men en främmande skulle jag slå på käften! Eller ja, bildligt talat kanske… ;)

teezan
0

#136 eller hur!? Tycker inte alls om när folk tror att de får kommentera ens kropp. Sånt kan vara väldigt känsligt. I höstas var det en kund som kommenterade att jag var för smal ("oj vad smal du var! Lite VÄL smal va?") & när jag försäkrade om att jag inte alls var det tittade han på mig som att jag var sjuklig eller något. Han vägrade liksom tro på mig, även om jag sa att jag ser ju ut såhär & det inte är nåt jag kan hjälpa.. Är dessutom inte ens SÅ smal. Han fick mig att känna som att jag inte dög, för det gjorde jag inte i hans ögon. Nä, verkligen inte okej med såna onödiga kommentarer från "icke behöriga".

[WickedAlly]
0

Blir äntligen sparkad i revbenen, äntligen 😃

Börjar förövrigt förstå varför folk använder stödbälte, har mest tyckt det var märkligt tidigare om jag ska vara ärlig och erkänna. Har tänkt att det var överdrivet, så vida man inte väntar fler än en eller av andra skäl har en megamage. Tar tillbaka allt jag någonsin tänkt om det. 
För jädrar vad det drar i ligamenten där nere nu, började igår och först fattade jag inte om det var foglossning, ligamenten eller mitt kejsarsnitt som jäklades. Men det måste vara ligamenten som töjs av vikten. Går som en gammal dam..

Sarah
0

3 dagar total apati… Sen jag lutade jobba har jag i princip inte gjort ngt annat än sovit och tittat på tv-serier och ätit skräpmat. Blah. Vi skulle på fotografiska, men orkade inte :( 

#138 Skönt!! Nu börjar ju jag oroa mig för att bebis inte vänt sig!! Jag har ju planerat att hon ska komma om 5,5 veckor :P Är dags att hon snurrar runt nu, men hon verkar vara väldigt bekväm i samma ställning som hon haft hela tiden. 

Inte kasta skit på magbälten :P bästa bästa :)

ChristineL
0

Åh, nu är jag nojjig. Tycker bebis har varit jätteslö idag och funderade på att ringa in. Jag tryckte rätt hårt på magen flera gånger innan jag fick gensvar. Men nu känner jag den igen. Jag förstår ju att det är trångt där inne nu men lite mer får jag gärna känna av den…

[WickedAlly]
0

Ring in Christine, ingen idé att gå hemma och oroa sig i tysthet.

Sarah; Att bara göra ingenting är nyttigt ibland det med :)
Skönt om inte annat. 

De kan ju vända sig rätt sent, har din bm börjat känna efter än? 
Ställ in dig på att hon kommer om 9,5 istället, så slipper de sista veckorna bli galet långa. Eller ja, lär de ju bli ändå men lite bättre kanske i alla fall.

Min lille snurrade tillbaka igen, haha. Envis bebis, men nu vet jag ju att han kan om han vill i alla fall. Wille var mer eller mindre redan fixerad med rumpan neråt vid detta laget så han kunde ju inte ens om han hade velat.

ChristineL
0

Nu har den varit igång ett tag och både buffat och sträckt på sig bara för det. Ska vara riktigt uppmärksam imorron och ringa in i god tid om jag tvekar.

[WickedAlly]
0

Vad skönt, de kan skrämma skiten ur en minst sagt.

ChristineL
0

Ja, skitungen kan väl ta och titta ut snart istället :P

[WickedAlly]
0

Haha, ja nu har hen utnyttjat gästfriheten till sin fullo minst sagt :P

Sarah
0

Jo det verkar ju bäst att ställa in sig på att gå över, men helt ärligt, hur lyckas man ställa in sig på det?? :P Inget kommer få den sista månaden att gå mindre långsamt ändå :)

sisela
0

Åh herregud, jag var på skanning idag. Den som jag tror heter KUB i Sverige. Allt var normalt och vi fick bilder och hörde hjärtljud. Jag är helt utmattad nu. Så mycket känslor. Jag snyftade hela vägen hem i bussen. 7 cm långt litet foster som låg och sprattlade med benen. Helt otroligt!

[WickedAlly]
0

#146 Jag tänker att jag har BF den 18:e istället för 4:e, kommer han innan så är det bara en fet bonus :)

#147 Vad roligt! :)

Sarah
0

:) Det kommer jag inte lyckas med :P Spec inte då jag har så mycket sammandragningar/ förvärkar. Igår funderade vi på att åka in till förlossningen pga det igen, men det la sig efter ca 3 timmar så vi gjorde det inte den här gången heller.

[WickedAlly]
0

Två alvedon och en varm dusch, ger det sig inte då så är det på riktigt brukar man väl säga och då är det ju hög tid att åka in så att de förhoppningsvis kan stoppa det hela. Är du i vecka 33 nu? 
Är lite osäker på vart gränsen går, tror det är runt vecka 34 eller 35 typ.

Sarah
0

32+4 nu :) De stoppar inte efter 34+0 så det är inte långt borta. La sig efter en timme med 2 alvedon i kroppen, men blev starkare och starkare fram tills dess. Väntar gärna med alvedon tills jag vet om de tänker börja göra ont eller inte. Vi började prata om att åka in precis innan det lugnade ner sig. Då var de uppe i 3 per 10 minuter. Har fått lite mer is i magen då det sätter igång, efter de kollade tappen för 2 veckor sedan, även om mycket kan ha hänt sen dess. Men nu börjar jag bli så van. Förbereder mig på att åka in varje gång de börjar göra lite ont, men alvedon har funkat varje gång hittills. Igår var dock värst hittills.

ChristineL
0

Fast det blir knäppt att ställa in sig på att gå över också och sen få för tidigt, som det var med Nova. Jag var inte alls beredd! Hade bf 12/6 och var inställd på att spendera midsommar på bb, så kom hon 30/5 istället :P

[WickedAlly]
0

Ja, iofs det kanske det blir. Fast jag känner mig helt redo för bebis redan nu, även om han måste stanna inne ett tag till såklart, så att få för tidigt tror jag i mitt fall bara skulle kännas bra. Jag är galet otålig så jag skulle gå under om jag går över tiden tror jag, bestämmer jag att bf är 18:e så slipper jag förhoppningsvis balla ur :P
Man kanske bara skulle försöka tänka att det kommer en bebis, så småningom liksom :P

[TanatosNyx]
0

Jag måste bara dra fram grubblarmössan haha, med de SD jag hade så inte fan gav det sig med alvedon, ändå blev jag igångsatt till slut 🤪 jag var ju insatt på alvedon dygnet runt, senare panocod/citodon. Sammandragningarna levde sitt eget liv. 😟 okej jag smygöppnade mig ju en del, men inte fasiken gick det fort, och det var ju bara på slutet.

Sarah
0

#154 din graviditet var allt bortom normalt så ingen av de "normala reglerna" gäller dig :)

[WickedAlly]
0

#154 Världens längsta latensfas typ ;P

sussa08
0

Idag är jag väldigt trött och grinig, men väldig glad då jag äntligen kommit upp i en vikt som jag "bör" ligga på i denna vecka (33+0) ^^ Tjohooo! Firar det med illamående och halsbränna så lär väl inte gå upp mer idag iaf :P

ChristineL
0

41+0 och tigerränder har fullkomligt exploderat på undersidan av magen de senaste veckorna. Grrr! Och jag är fortfarande konstant trött, trött i kroppen, trött i huvudet, trött på folk, trött på väntan…

teezan
0

#157 skönt, men tråkigt med illamående & halsbränna :( #158 nä, nu borde den lille komma! :) Har en gravidapp som jag inte fattar riktigt. Är halvvägs i vecka 25 nu & den säger att jag är i sjunde månaden? Det kan väl inte stämma? Jag har ju inte varit gravid i ett halvår förrän nästa vecka? Efter det (eller senare) går man väl in i sjunde månaden. Rent logiskt tycker jag ju att när jag har tre månader till bf så slår det om till sjunde månaden dagen efter, men appen verkar räkna på tio månader graviditet. Är kanske jag som är dum, men kan man verkligen säga att jag är i sjunde månaden nu när bf inte är förrän 18 september? Haha ;)

Sarah
0

#159 graviditetsmånader är 10 månader a 4 veckor /månad. Även kallat lunamånader. Det slår alltså om för varje 10% du passerar.

teezan
0

#160 ja, det verkar ju så ;) men jag vill inte hålla med, haha! Känns sjukt att säga sjunde månaden redan… Men stämmer det så stämmer det, jag får låta det sjunka in ;)

Sarah
0

Stämmer och stämmer. I kalendermånader, vilket är det vanliga att prata om, så stämmer det ju inte :) vissa appar säger båda.

Sarah
0

Såhär ser det ut i min app.

teezan
0

Ja, det är den jag har, så den har ju två olika. Vad jag fattar det som räknas kalendermånden inte från mensens sista dag utan två veckor senare, och då blir det ju sjätte månaden (vilket känns mer logiskt för de runt omkring, inklusive mig själv). Men så räknar väl typ barnmorskan i graviditetsmånader istället eftersom de pratar om mensens sista dag. Det är väl inte jättenoga egentligen, man kan ju bara säga veckan man är i så förstår väl alla ;) kändes bara lustigt att man kan säga så olika :)

ChristineL
0

Jag räknar bara veckor, känns lättare :P Så får man konfunderade blickar när folk frågat vilken månad man är i och jag svarar vecka :P

Sarah
0

Kalendermånader räknas på 30 dagar per månad och 9 månader, alltså 270 dagar. Så där börjar man räkna runt 10 dagar in. Min bm har aldrig sagt ngt om månader så hur de tänker vet jag inte :) själv tänker jag kalendermånader som slår om vid den 22a då jag har bf den 22a.

teezan
0

#165 ja precis, det var därför jag frågade eftersom vissa kan fråga efter månad & så vet jag inte, haha! #166 det är så jag tänker också..och då är det två veckor tills jag är i sjunde månaden :) då kan jag tänka så i alla fall, vilken lättnad ;) haha.

ChristineL
0

Snälla bebis sätt igång nu då! Jag vill inte till barnmorskan imorron!

Sarah
0

#168 JA, kom igen nu!!!! :)

[WickedAlly]
0

Nu ikväll har vi beställt syskonvagn, tjoho! Hittade ett paketpris så vi fick liggdelen på köpet och sparade därmed 1000 kr :) Har vandrat runt på Landvetter flygplats och Ikea hela dagen, straffas med rejäla förvärkar och foglossning nu. Ska bara käka något snabbt och sedan ska jag sova, ska bli så skönt.

ChristineL
1

Oh, nu lossade nog en bit av slemproppen när jag var på toa :D Alltid något.

[TanatosNyx]
0

Hejja hejja!

Theres
0

Yeay. Imon blir det bäbis!

golf.ifokus.se

em.nord
0

Hejja Christine!!! #170 vilken vagn blev det? Jag skulle vilja ha en brio för det har vi nu och då borde vi (förhoppningsvis) kunna använda den hårddelen som vi har nu till syskonvagnen. Det står att den kan användas med mjuklift men borde gå även med hårdliften… lite mer ombonat. :) Hoppas på mellandagsrea i vagn affärena efter jul ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Heja heja! #174 Efter väldigt mycket klämmande, kännande och provkörande valde vi tillslut en Basson Duo. Var helt inställd på en emmaljunga, älskar vår super nitrl nämligen. Men sen när jag fick provköra så kändes den väldigt klumpig tråkigt nog. Googlade runt en del och hittade då Basson, aldrig hört om det förut. Finns inga återförsäljare här men hade tur att få provköra en bekants. Den var betydligt smidigare insåg jag, är smalare och väger mindre dessutom. Skadade inte att den kostade flera tusen mindre heller :p Ofta är ju delarna till en syskonvagn smalare än till en enkelvagn. Vår super nitro är typ 57 bred, emmaljungas syskonvagn är 78 bred. Skiljer egentligen inte så mycket, som tur är :) Vi hade ute och köpte på sommarkampanj eller vad det nu var, sparade pengar i alla fall :)

ChristineL
0

Inget har hänt under natten iaf, bm kl.12…

Lilolizeit
0

Heja heja Christine! Nu har jag bara 5 nattpass kvar innan jag går på graviditetspenning, så skönt.! Börjar bli lättare att räkna upp ställena man inte har ont på än där de gör ont.. Insåg dock härom natten att de är sista gångerna nu vi kommer arbeta ihop i vårat nattgäng, då min kollega går i pension om ett år. Känns lite sorgligt faktiskt, blir ju väldigt tydligt när man arbetar med samma 2 personer hela tiden..

ChristineL
0

#177 - Åh, jag minns vad skönt det var när man kunde börja räkna ner till gravpeng! Men förstår att det blir konstigt om kollegan inte är kvar när du kommer tillbaka. Det blir ett redigt avskedsparty :D

[WickedAlly]
0

Idag går jag tydligen in i vecka 32, rullar på bra det här. Nästa onsdag är det dags för tul och veckan därpå bm igen. Gillar när det händer lite, inte som i början där det gick över tre månader mellan bm-besöken. 

Håller på att göra om en byrå till ett skötbord, köpte madrass igår så ska köpa vaxduk att sy överdrag av någon dag framöver. Annars är precis allting klart, vagnen kommer förhoppningsvis om någon vecka. Så nu går vi bara och väntar på bebisen :)

em.nord
0

#179 va härligt att du hittade en bra vagn :) de behöver inte kosta multum. och nu är det den jobbiga sista väntan som aldrig tar slut ;)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#180 Ja, och skönt att ha det avklarat såpass "tidigt" ändå. Så står den här när bebis anländer.
Nä, Emmaljunga med sina 10 000 var verkligen nära vår smärtgräns i pris. Räcker med att ha betalat det en gång tycker jag.. Är glad att denna var bättre faktiskt. Sen är Emmaljungas snyggare, det får jag erkänna men det kan ju inte alltid hänga på det heller. 
Man hör ju om många som av en eller annan anledning valt en billigare vagn och är supernöjda. Bland annat Teutonia hör man ju en del gott om :)

Ja, segare än segast fast samtidigt går det oerhört fort.

ChristineL
0

Sådär, då har jag kommit från bm nu då. Hjärtljuden låg nere på 138 men inget att oroa sig för, dom har legat på typ 144 innan, fortfarande ruckbar, blodtryck på 105/60, hon mätte inte magen denna gången. Tid för "överburenhetskontroll" blir på tisdag med tanke att sätta igång då om inget har hänt.

fluffis
0

Jag stämmer också in i kören: Hejja Christine! :)

ChristineL
0

Nu lossa lite till tror jag :D Plus att bebis fick sig en rejäl smäll av storasyster, aj! Nu blir jag nojjig över att det skulle vara farligt såhär sent men då borde det ju starta istället för annat dumt jag inte vågar tänka på. Jag låg på sidan i sängen och Nova stojjade runt och landade på min mage.

[WickedAlly]
0

Så många gånger som jag blivit sparkad i magen av Wille, är visserligen inte lika långt gången men lite kallsvettig blir jag allt. Det är tur man vet att de pallar rätt mycket där inne :)

ChristineL
0

Jo, sparkas gör hon också, men det här var annorlunda. Riktigt obehag som satt i några minuter. Men ja, den ligger ju väl ombonad och myser :)

teezan
0

Idag har jag frossat i mat & godsaker samt citronlemonad i massor! Hade slutredovisningen av kandidatuppsatsen så åt god lunch, hade mingel efteråt med gotte & senare jordgubbstårta. Nu frossar jag i ugnsrostadpotatis, ribs & dödligt god sås- kan inte sluta äta! ;) imorgon har vi fest med sittning på kvällen med trerätters, mums säger jag & magen :)

em.nord
0

Usch Christine sånt är jobbigt! Men är du orolig så kolla det. Bättre en gång för mycket. Ni som undrar varför jag skriver så har jag bf i början av 2016 men den diskussionen är rätt tom än så länge ;) så hänger med er också :D Jag tycker att det är så kul att få följa er alla ♡

emmans blogg

Sarah
2

Jagade precis bort en tonåring från handikappsplatsen på bussen. Var inte uppskattat. Suck och stön, höggravid kvinna vill sitta…

Sarah
0

BM idag. Järnet har gått upp och är jättebra, bebis huvud ligger neråt, inte fixerat, men nedåt iaf. +16 kg totalt och ingen äggvita trots lite högre blodtryck än normalt. Bra dag :) 33+0.

[WickedAlly]
0

#190 Vad skönt att hon snurrat runt :) 
Här ligger bebisen och gnuggar sitt huvud mot mina revben fortfarande. Inte sådär jätteskönt får jag väl erkänna.

Vi har vart ute, har nog lite högre tankar om min ork än jag borde. Lade mig på knä och rensade ogräs, till slut kom jag nästan inte upp igen. Var beredd på att få krypa in och ringa Rasmus. Ska nog inte göra om det, heh.

Sarah
0

#191 äsch, vänt sig tillbaka igen? Visst var huvudet ner en stund iaf? Jag låg på knä och skurade golv igår, världens hemskaste träningsvärk i rumpan och låren idag :p

[WickedAlly]
0

#192 Japp, det lilla busfröet vände sig tillbaka redan samma kväll och har legat stilla sedan dess. Ska på tul på onsdag och jag misstänker att de bokar vändningsförsöket redan samma dag, är lovad ett tidigt försök nämligen :)

Haha, man ångrar sig allt lite efteråt. Fast lite träning är ju bra också i och för sig :)

Sarah
0

#193 får du göra det till sen om bebis väder tillbaks igen? Ja lite träning känns väldigt lockande just nu, letar efter mina träningsbyxor och funderar på att åka till gymmet för lite lättare rygg och axelträning. Blir så stel och får problem med cirkulationen. Inte varit på gymmet på 4 månader och saknar det massor!

[WickedAlly]
0

#194 Japp, tror att de möjligtvis väntar några veckor då, vänder och sedan sätter igång mig direkt efter. Om jag förstod bm rätt. Kan ju hoppas :) 

Låter skönt att få röra lite på sig, jag är tacksam att jag har Wille att springa efter. Är rätt säker på att jag bara hade suttit stilla annars och det hjälper ju egentligen varken foglossningen eller den där nerven i kläm. 
Hoppas du hittar byxorna, annars kan ju en promenad också vara gott :)

Sarah
0

#195 ok, håller tummarna att du slipper snitt! Håller mig borta från promenader, tränar fortfarade mina hästar från marken så går gör jag tillräckligt, eller för mycket redan :p

[WickedAlly]
0

#196 Tack, det gör jag med. Fast nu har jag ändå förlikat mig med tanken på snitt, blir det så blir det. Slipper ju i alla fall gå över tiden i sådana fall, då får vi ju istället en julibebis :)

Ah, ja det förstår jag. Känns ibland som att jag har höftlederna i skorna när jag gått för mycket, alldeles ihoptryckt och noll kraft i benen.

Sarah
0

Precis, sitta i gymmaskiner känns bättre :p

Lilolizeit
0

Varit på mvc idag, allt var som det skulle. Min sambo är äntligen i Sverige igen å var med å fick lyssna på hjärtljuden osv, så han var glad. Dock så har jag segat med att välja bland alla utbildnings tillfällen, som ja vet att han var intresserad av att gå ,så vi missat typ alla datum, utom det sista som är på tisdag på SöS, men fyller år då så vet inte om jag är så sugen på att sitta där. De förlossningaförberedande kurser som finns på mvc här hos mig är fullsatta innan sommaren, sen "sommarstängt" så fick boka in en den 17 augusti, beräknat bf den 21a. Haha, snacka om att vara ute i sista minuten. :)

fluffis
0

Sarah, efter att du tipsade om att man säkert kunde vira en sjal om sig så testade jag med en halsduk som jag hittade i en byrålåda i hallen. Häromdagen skaffade jag det där resårbandsbältet, det billiga från Carriwell och det kanske är lite för tidigt att säga men jag tror att det hjälper. Tack för tipset! Hade jag inte testat med halsduken först så kanske det inte blivit något resårband Glad

Vad skönt att det rullar på för dig. Ja, det är lite lurigt att få barn på sensommaren. Till mig sa barnmorskan för en månad sen "jag har nyss hållit en utbildning, nästa blir i september". Tack för den liksom. Kul att få reda på när man har BF 21 aug. Men jag och maken kommer få "privat" undervisning vid träffarna med barnmorskan istället, så det ordnar sig nog.

Sarah
0

#200 haha :) vad bra! Är ju bara ett extra stöd lixom.

Lilolizeit
0

#200 oj, det var ju ännu sämre än här. Jo, har liksom tänkt att all vård alltid har samma, oavsett semester tider, kanske var lite naivt.

Skönt att de löst sig med privat undervisning för er. :)

[TanatosNyx]
0

Vi fick varken undervisning eller ens en föräldragrupp.. sjukhuset hade dock en show om förlossning som vi såg.

Denna kommentar har tagits bort.
[WickedAlly]
0

Jag har fått plats i en föräldragrupp här, trots att jag är omföderska. Mest för att jag är nyinflyttad men också för att jag snittades sist. Men jag lyckas aldrig få barnvakt så jag kommer aldrig iväg. Fast seg gick ju bra utan sist också så :)

Lilolizeit
0

Verkar variera mycket då beroende på var man bor. För egen del så är ja inte så intresserad men sambon är, så därför känns de ändå rätt att gå om möjlighet finns. Jag hade ju blivit skit sur om han inte följde med på de ja tyckte va intressant ;)

fluffis
0

Är föräldragrupp vad det låter som? Någon som vill berätta lite kort?

JeFo
0

Vi gick med första barnet. Endast då man blir erbjuden här. Man pratade om förlossningar och vilka hjälpmedel som fanns, fick träffa försökringskassan och ställa frågor och få tips om FP-n, besökte BB och förlossningen. Mesta var väl prat. Jag var ung och de andra 10 år äldre så blev aldrig att vi höll kontakten.

Sarah
0

Aldrig erbjuden ngn föräldragrupp här, vilket inte spelar ngn roll, då jag inte känner att jag skulle få ut ngt av det. Däremot har vi ju gått på informationsträffar. Första träffen var ca 10 par. Ingen sa ett pip till varandra. Andra var kanske 20 par och igen sa ingen ngt till ngn annan. Bara lyssna på bm som pratade och sen åka hem :) Vill jag prata mer ingående om graviditet och barn så gör jag det med vänner /kollegor eller här :)

fridaas
0

Hos oss fick vi bara gå med första barnet, trots att vi tillhörde ett landsting med första och ett med andra, men det gjorde itne så mkt.
Vi hade två träffar och då pratade man första gången om förlossningsrädsla, att man kan få hjälp på auroramottagningen och om hur förlossningsförloppet går till, hur barnet sjunker ner osv och hur ett kejsarsnitt går till.

Andra gången var det om smärtlindring, partners stöttande roll och vad man ska tänka på vid amning.

Här där vi bor nu, kallas sånt för informationsträffar och föräldraträffar är för förstagångsföderskor som vill ha en "egen" grupp, där de kan prata om allt som har med förlossning och barn att göra typ. De stämmer träffar där de går och fikar och allt vad det nu, men dit är vi inte välkomna då vi har två barn,
Efter förlossningen fortsätter de att träffas och har bebisgrupper på öppna förskolan, men även där är det enbart för förstagångsföräldrar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
0

Vi blev erbjudna föräldragrupp men jag tackade nej. Kände inte för att sitta och prata graviditet och förväntningar med okända människor.. Ett par vänner till oss gick och dom tyckte inte att det var så mkt att ha. Vi skippade även profylaxkursen. Däremot gick vi på storföreläsningar som MVC och förlossningen anordnade - en om själva förlossningen och en om första tiden efter, och dom var superbra! Vi fick oxå barn på sensommaren (BF 10 aug, men gick 14 dagar över ), och hamnade lite i kläm. Vi fick gå på föreläsningarna i maj, lite i tidigaste laget kanske.

JeFo
0

Vi hade en med som redan hade barn men var nyinflyttade. Hon skrämde upp oss andra med sin första förlossning. Den hade inte varit skoj och det fick vi höra om 😛 Så kan förstå varför man vill ha såna med barn i egna grupper. Kan väl inte påstå att jag fick ut något av det direkt. Är inte den som gillar nytt folk och kan prata om allt med vem som helst. Var mest prat om smärtlindring och hur rädda de var. Jag var inte rädd och jag visste från start att jag bara ville ha lustgas. Jag var 21 och de andra runt 31. De var gamla för mig och jag var väl en snoris för dom 😛

Sarah
0

Legat i sängen hela eftermiddagen. Uttråkad, men har ont i nedre delen av magen och en del förvärkar. Blah.

[WickedAlly]
0

Då är vi två med förvärkar, jag brukar gilla dem men nu är de mest jobbiga. Halvligger i soffan som en strandad val, Rasmus och Wille sover däruppe i sängen. Har massa att städa men att sätta sig först är ju inte världens bästa beslut oftast..

Hoppas att förvärkarna ger med sig, nu har de hållit i sig sen igår kväll och jag har tröttnat.

[WickedAlly]
0

Har förövrigt fått massa nya bristningar, under förra graviditeten fick jag inte en enda, dock kom det några dagen efter snittet. Verkar inte ha lika mycket tur denna gång.

teezan
0

La upp en ny bild i magtråden & hjälp! Det är stor skillnad. Vet inte om bebis ligger annorlunda men jag blev nästan lite chockad av förändringen på den korta tiden ;) har sedan en tid även skymtat en hormonrand, den blir längre varje vecka men är svår att fånga på bild eftersom den inte är så tydlig :) men tycker det är roligt att hag fått en. Har tagit min examen (men inte slutbetyg på kandidatuppsatsen) & måste skriva in mig på arbetsförmedlingen imorgon så jag med säkerhet skyddar min sgi de veckor jag jobbar lite eller inget alls fram till förlossningen. Ska kolla om jag är berättigad till nån form av a-kassa sålänge. Har endast 4,5 timme jobb på schemat i juni och det kan man ju inte leva på..jobbade dock extra idag & eventuellt nån dag i veckan som kommer, men det är alldeles för osäkert känner jag.

[WickedAlly]
0

Jag kikar efter en antydan till hormonrand varje dag, haha. Vill så gärna ha en men hittills ser det inte så lovande ut. Tycker det är så fint :)

Igår var vi på festival, promenerade runt i fem timmar. När vi kom hem, efter dryga 40 minuters bilkörande dessutom, så kändes det som att mina höftkulor rullade runt i gympaskorna. Vaknade sedan på natten med grymt ont i ligamenten, har vart öm hela dagen. Fattar tydligen aldrig att jag inte är fullt så smidig som under förra graviditeten denna gång. Vi som har tänkt åka till djurparker och så i sommar, känns rätt avlägset nu må jag säga. Eller så får vi ta syskonvagnen så kan jag och Wille åka där i 😃

teezan
0

#217 ja, tycker också om de där hormonränderna ;) Var också på festival igår & shoppade även i Göteborg så det blev mycket gång. Är så glad för mitt kit: stödstrumpor, stödbälte och asicsdojor ;) kände ingenting varken igår eller idag. Men är ju min första graviditet, jag har haft ont i svanskotan och lite i skinkan men det har gått över sedan jag började med mitt kit, haha. Låter som en bra lösning med vagnen för dig ;)

[TanatosNyx]
0

sa någon hormonrand? 😍

Sarah
0

En hel dag utan förvärkar, bara några få sammandragningar :) Klippt gräs, tränat häst, packat och fixat hemma m.m, utan att få ont, så skönt! Har en liten tunn hormonrand, gillar det inte alls :p nöjd om den försvinner fort sen. Det där med ont i skinkan verkar vara en av iFokus vanligaste gravidkrämpor :D

[Thiah]
0

Ally: du kan få min. Har fortfarande kvar nedanför naveln… ;)

teezan
0

Åh, jag & killen vägde oss igår & helt plötslig blev jag helt avtänd eftersom jag känner mig som en flodhäst i jämförelse. Vet ju att det inte är hans fel eftersom han har svårt att gå upp men nu hade han tydligen gått NER så jag väger 2 kilo mer än honom! Haha. Skulle "valt" någon som vägde åtminstone 80 kilo så det blev en match men hans ynka 67 var ju ingenting. Tror jag har ett sånt där svagt ögonblick då jag låter mig påverkas av vikthetsen runt omkring dessutom. Brukar va noga med att inte bry mig, men ju mer jag går upp i vikt ju mer kan jag känna mig "dålig" som gått upp så mycket, fastän det inte är särskilt mycket egentligen tror jag, snarare helt inom ramen..dessutom har jag innerst inne inställningen att jag antagligen BEHÖVER gå upp så mycket som jag gör, jag har ju för fasen ett BARN i magen. Blir i dessa sämre ögonblick orolig över hur barnmorskan kommer reagera på torsdag då vi ses igen, hoppas innerligt inte att hon är en såndär kärring som hakar upp sig på vikten! Det skulle jag verkligen inte orka med.

JeFo
0

Jag blev stressad över vikten med första och gick och tänkte på den. Så med nr 2 och 3 ville jag inte veta. Jag vägde mig men kollade åt annat håll så bara BM  såg. Har gått upp runt 30 kg med alla och det är väldigt mycket. Detta har dock runnit bort och varit borta 4 månader efteråt utan att jag gjort något åt det.

Har slutat på makens vikt lagom till förlossningen, 90 kg.

Sarah
0

Förstår dig med vikten! Fram till för 2 månader sedan, alltså typ v 25 26, så var jag säker på att jag skulle gå upp typ 30 kg då jag ökade så snabbt i vikt. Sen läser man på och det står överallt att man ökar mest i slutet. Men, de sista 2 månaderna har jag gått upp 3 kilo bara. Tror att vi som är väldigt smala innan behöver en snabb uppgång i början helt enkelt. Nu har jag 6 veckor kvar till bf och av de 16 kg jag har gått upp är ju själva graviditeten typ 12. Går säkert upp några kg till, men när jag tänker på att jag kanske bara har 4-6 extra på kroppen eget förlossningen så känns allt ok. De kilona har satt sig på rumpan :p en kompis sa igår att, herregud din rumpa och din mage är lika stora nu. Magen har inte vuxit speciellt mycket senaste månaderna. Gick fort i början, men sen slutade det, trots att sf ökar som det ska så syns det inte.

teezan
0

Verkar som att jag har svårt att släppa det här med vikten, har ju tagit upp det några gånger i de här trådarna… Har nåt slags duktighetskrav på mig själv & det känns typ som ett misslyckande. Som senaste veckan då jag inte hunnit röra på mig så mycket på grund av examen & det sista i skolan, och i samband med detta har jag gottat mig i massor. Godis, sötsaker, läsk och mindre nyttig mat har slunkit ner som aldrig förr. Samtidigt har jag en inställning att jag vill kunna unna mig utan dåligt samvete & jag lyssnar på min kropp som får mat när den behöver det, vilket varierar i mängd från dag till dag. Jag slits mellan dessa två världar där jag dels har en ganska sund uppfattning men på samma gång kan känna en stress. Men jag är ju inte ensam i alla fall. Blir bara lite irriterad att jag bryr mig så mycket emellanåt. Att bebis mår bra är ju ändå det viktigaste, jag är ju inte orolig att inte kunna gå ner sen, jag är nog mer orolig för omgivningen nu, typ bli dömd av barnmorskan och känna mig misslyckad… Det sitter väl i huvudet antar jag, dessa hjärnspöken. Måste försöka va mer avslappnad kring det men sådana tankar sitter i sedan yngre dagar tyvärr. Hehe, känner igen det där med rumpan, tror den & mina lår fått sig en del av kakan ;)

teezan
0

Dessutom mår jag så otroligt bra just nu, känner mig stark och pigg! Tänker knappast börja "banta" eller något om nu barnmorskan har någon invändning på saken… Tror inte det i och för sig, då hon sa att jag inte fick googla någonting eftersom det skapar onödig oro, då borde väl viktuppgången räknas in där.

Sarah
0

Svårt att tro att någon skulle ha invändningar om din vikt. Det är en annan sak om man är överviktig innan graviditeten.

jackiejohn
0

Jag hann "bara" gå upp 15kg med dottern men så vet inte vad jag skulle ha slutat på då hon kom i vecka 31 men min barnmorska var helt knäckt pga min viktuppgång det var alldeles för mycket! Gud bevare… Jag åt vad hag kände för och mådde prima! Ska tilläggas att jag var väldigt liten innan så jag var bara nöjd att jag gick upp som jag gjorde och lite mindre än hälften sitter kvar och det är jag glad över ;)

teezan
0

#227 får hoppas hon inte säger något, skulle vara jobbigt…var normalviktig innan men ganska smal. #228 Tycker inte att barnmorskor behöver lägga sig i vikten sålänge barnet mår bra! Det är ju bara ens eget "problem" då kan jag tycka. Man är ju väl medveten om hur mycket man går upp liksom, eller i alla fall jag, och om man tar hand om sig så gott man kan finns det ju inte så mycket att göra, man ska ju inte svälta liksom..tänker att kroppen vill ha mat nu och då ska den ju få det, jag är snäll mot mig själv och unnar mig en del ;) men det är jag även annars så har samma livsstil som tidigare, skillnaden är att jag nu går upp i vikt. Men det är just på grund av de där okänsliga barnmorskorna man läst om som jag oroar mig för nästa besök. Vet inte om jag måste väga mig dock…

[WickedAlly]
0

Jag hade flera kg för mycket redan på inskrivningen och har nu i (snart) vecka 33 ökat strax över 7 kg, min bm säger aldrig något om min vikt. Hon antecknar bara :)

Nu har vi hämtat ut och monterat vår syskonvagn, är så sjukt nöjd. Den är kanonfin och jag är glad att det inte blev en Emmaljunga som det var tänkt från början. Och så är den helt sjukt lättkörd, tyckte vår super nitro var det men den är trög i jämförelse :o

Sarah
0

Min bm säger bara, det är normalt, allt är normalt, du var så smal innan och du kommer rasa i vikt sen, bara normalt osv.

Sarah
0

Fick in en pissmyra under trosorna idag, fråga mig inte hur. Men ett tag trodde jag att bebis skulle komma inom en minut för det gjorde så in i helvete ont, det brann överallt i "troshöjd", sen fattade jag att jag blivit biten :)

[TanatosNyx]
0

#232 Du har en lite värre upplevelse framför dig än en pissmyra 😂

Sarah
0
[TanatosNyx]
0

men bara marginellt 😛

Sarah
0

Alltså, det kan inte vara så mycket värre att trycka ut några kilo unge. Att bli biten mellan benen av en pissmyra är ingen dans på rosor :p moahaha!

[WickedAlly]
1

Nu är mina tuttar välfyllda igen känner (och ser!!) jag, herrejisses, ökat nästan två kupstrl på lika många dagar, haha. Gud hjälpe, det ska ju inte rinna till nu :o

[WickedAlly]
1

..Men Rasmus är ju nöjd i alla fall , haha.

teezan
0

Kollade på en lägenhet idag som vi är intresserade av att buda på. Enda kruxet är att inflyttning kommer ske typ omkring bf..såklart!! Haha, varför? Känns som det är ett välkänt fenomen ;) vi får se hur det blir dock.

[WickedAlly]
0

#239 Hellre kring bf än med en nyfödd i alla fall :)

Polarn och pyret har jättebra rea nu på massor av plagg, passa på att fynda :)
Älskar deras randiga omlottbodys med matchande byxor, bebisen fick en gul uppsättning. Wille har några uppsättningar och de slits verkligen aldrig. Vet inte hur många gånger jag tvättat dem nu men de är som nya ändå. 
Hittade även en mysoverall, röd- och vitrandig, för 149 istället för 299. Kanon ju :)

[WickedAlly]
0

Skulle förresten inte köpa något nytt till bebisen eftersom allt efter Wille i strl 50 är nytt fortfarande, Wille hade ju skena så vi fick ju gå rätt på strl 56/62 istället. 
Men så envisas alla butiker med att ha rea och erbjudanden.. Så nu har bebisen mer eller mindre en helt ny garderob 😊
Fast jag har satsat mest på märkeskläder denna gång och fyndat det mesta på rea så andrahandsvärdet borde inte vara så långt ifrån inköpspriset :)

teezan
0

#240 det är det dumma, man kan ju likagärna ha en nyfödd då ;) Åh, polarn & pyret! Måste kollas in :)

[WickedAlly]
0

#242 Jo, i och för sig. Men det löser sig, det gör det nästan alltid :) 
Man måste ju inte ha superordning direkt i nya lyan och man kan börja packa i god tid i den gamla. Och sen utnyttja vänner och familj som flytthjälp :P

[Thiah]
0

Å jag är megatrött på polarn och Pyret. Alla ungarna på dagis är randiga. Och här är det riktigt dyrt. :p

[WickedAlly]
0

Haha, skumt. Här är det sällan jag ser barn i kläder därifrån, trots att det inte är sådär superdyrt, mer mellanprisklass på kläderna.

[TanatosNyx]
0

här är det POP kax och newbie som gäller överallt bland shoppingfantasterna. För att inte tala om allt tjat som didriksons bland dagisbarnsföräldrarna 🤪 måste ju vara ypperlig kvalité eller nåt.. (ja hela mitt FB flöde är nedlusat, inte alls tjatigt att varenda köp/sälj bombarderas 24/7)

[WickedAlly]
0

Newbie är nog ser vanligaste här, och mycket baskläder från hm. Didriksson ÄR ju väldigt bra ;)) Tänkte klicka hem en skaljacka från POP förut men den fanns kvar i 86, det hade lilleman drunknat i till hösten. Det var synd för det var bra rea.

jackiejohn
0

Vi har mest h&m's och kaphalls newbie, gillar deras kläder väldigt mycket har nåt från PoP och nåt från vad tusan heter de…åh står helt stilla 😔

[WickedAlly]
1

Var visst rea på Lindex också 😊

Häromdagen vaknade jag med känslan av att lilleman nu vänt sig igen men iddes inte ens nämna det då han hela tiden vänder sig tillbaka igen. Men så har han legat på samma sätt sedan dess och idag fick jag bekräftat på tul att huvudet ligger neråt! Ganska långt ner dessutom :)) 
Fick även bekräftat att det verkligen är en Han, så nu slipper Rasmus rätta mig hela tiden med "..eller hon" när jag pratar om bebisen och säger Han. Fick komma in en halvtimme för sent så som plåster på såren fick jag en bild på snoppen att visa Rasmus 😃

Annars såg allt kanon ut, en mycket livlig liten bebis fick jag höra. Han övade sig lite på att andas och det tyckte hon var jättebra.
Han ligger på -10% så han klarade sig fint inom vad som anses vara normalt. Ungefär 1800 väger han nu enligt ul, så han kommer bli större än Wille var vid födseln men ändå ganska liten. Men det gör ju inget, han är ju fullt frisk så vitt man kan se :)

Sarah
0

Det hickas i magen flera gånger om dagen nu. Tycker att det är de mest obehagliga rörelserna. Buffarna annars är ju lite mysiga, men hicka ogillas!

teezan
0

Blir inte den lägenheten i alla fall, vi budade men det drog iväg väldigt snabbt. Efter tre år i skolbänken har man det inte så fett, så vi får avvakta och se om det dyker upp något mer i vår prisklass, är ingen panik direkt. #249 härligt att det såg fint ut! #250 tror att det är möjligt att jag också känt det, och om det är det håller jag med om att det känns obehagligt!

Sarah
0

#249 skönt! #251 Nog lika bra :) Är ganska stressande att ha flytt och bf nära. Vi flyttar om 19 dagar och bf är 22 dagar senare. Även om det är 3 veckor mellan så är det stressigt för mig! Vill ju helst slippa flytta med en nyfödd. Med tanke på alla förvärkar jag har så är ju det inte ett otroligt scenario att hon kommer i ungefär samma veva. Blir säkert samma dag som vi ska skriva kontrakt… Kommer få ligga på förlossningen och skriva fullmakt till min pappa så att han kan ordna hos mäklaren :p Att ha flytt några månader innan eller efter bf hade känts bättre.

sussa08
0

Pew… Bara för att jag var hemma sjuk måndag-tisdag så har bäckenet bestämt sig för att strejka.. Känns inte som foglossning utan mer som att jag blivit för tung för att det ska orka med! Gör ont så fort jag rör benen X'D kan inte ens beskriva hur det känns  :P Får se vad läkaren säger idag när vi ska prata om min sjukskrivning, det är en ny läkare och den förra sa att vi skulle förlänga det jag har på 50% graviditeten ut nu :P får se om den nya håller med! Just nu känns det som att det är väldigt tungt att ta sig till och från jobbet öht… Att vara här 4 timmar är inte jobbigt men resvägen :P *lite gnällspik och kinkig idag*

teezan
0

Hemma från bm som bara känns bättre & bättre. Hon sa inget om vikten & innan jag gick sa hon även att alla ser så olika ut & att man inte ska lyssna på vad andra säger om ens kropp, då många ofta har åsikter kring den vid graviditet. Mitt blodtryck & SF-mått var bra, järnvärdet hade sjunkit från 130 till 115trots att jag äter järntabletter, så får eventuellt öka intaget till två om dagen. Tyvärr kommer min bm ta semester efter nästa träff & om jag inte gåröver tiden kommer vi inte ses nåt mer, jag kommer träffa två andra vilket känns lite tråkigt eftersom jag gärna haft en och samma hela vägen . Sen kunde de inte erbjuda någon föräldrautbildning i år, men ska gå på en föreläsning på förlossningen i augusti åtminstone, och så fick jag massa lästips. Min bm sa att det inte var nån större förlust att utbildningen uteblir men jag själv hade nog tyckt det kunde varit skönt att utöva delarna mer praktiskt än bara läsa sig till det.

[WickedAlly]
0

#254 Vilken klok bm :)

JeFo
0

Åh vad spännande Ally. Då borde det bli en "vanlig" förlossning denna gången då. Hoppas han ligger kvar! 😊

Sarah
0

V 35 idag och läkarbesök igen. 100% sjukskriven i 3 veckor till :) så skönt!

[WickedAlly]
0

#256 Ja! Går och tänker på det hela tiden, verkar som att jag trots dåliga odds får lov att uppleva en vaginal förlossning :))
Han verkade ligga rätt långt ner och det är trångt så hon som gjorde ultraljudet verkade positiv till att han skulle stanna där han är nu :)
Nu går jag bara och väntar på den där pirr-känslan som folk beskriver.

#257 Vad skönt, måste kännas underbart att veta att du kan slappna av hemma istället för att stressa på jobbet :)

Fast varför tre veckor till bara? :P 
Verkar ju rätt märkligt med tanke på att du inte har speciellt många veckor kvar till bf efter det.

Sarah
0

De tar bara 3 veckor åt gången här. Och om 3 veckor är jag 37+0 och då kan hon lika gärna få komma. De senaste 3 veckorna har jag haft 50% och tagit tjänstledigt resten. Hade jag inte fått nu hade jag ändå tagit tjänstledigt. Vill inte slösa föräldradagar men orkar då inte jobba :p nu får jag iaf in lite pengar.

[WickedAlly]
0

Aha, kändes ändå lite fånigt. 
Tur du har möjlighet att ta tjänstledigt annars, blir ju tungt om hon kommer i vecka 42 t ex annars.

[WickedAlly]
0

Och som mamma till en pyttis vill jag förresten tillägga att det är bättre att bebisen kommer närmare bf än 37+0, i alla fall om man väntar ett normalstort barn. Väger de för lite så ska det krånglas med blodsockermätningar och fan och hans moster. 
Visserligen samma om bebisen är för stor då de tenderar att bli rätt medtagna då med, men närmare bf är oftast bättre i alla fall :)

Sarah
1

Ja det är väldigt skönt. Men v42 är inte ok! Beställd till 38+0 :p På ngt sätt känns det fel att be om sjukskrivning efter 37+0 då går ju många på ledigt osvsett och folk tar föräldradagar. Alla andra får slösa bort sina dagar då liksom…

Sarah
0

Kanske är väldigt ego, men jag ligger nog hellre inne några dagar extra för att bebis kommer 37+ än går till bf/över. Jag är så förbannat less. Har ju aldrig trivts och det blir ju inte så mycket roligare :p

[WickedAlly]
0

#262 Förstår hur du tänker, hade nog tänkte likadant jag också. 

Men du måste ju inte ta föräldradagar sju dagar i veckan direkt, det räcker ju att ta så att du klarar dig så går det förhoppningsvis inte åt så många ändå. 
Jag får plocka några från nya bebisen redan nu i juni, men tar bara ett par i veckan. 

#263 Tänker mer på att det inte är speciellt kul att se sin lilla bebis bli stucken om och om igen. Bättre att få föda fram ett barn som inte behöver extra övervakning, starten för familjen blir nog mycket lugnare så :)

[WickedAlly]
0

Ser nu att det ser ut som att jag menar att alla barn som kommer lite tidigt behöver extra vård, det gör jag inte vill jag förtydliga. Men risken är ju större :)

Sarah
0

Tar så många dagar vi behöver för att inte behöva nalla pengar från sparkontot :p ska göra vårt bästa för att dra ut på dagarna tills hon blir 2. Vad jobbigt att du behöver ta dagar redan :(

Sarah
0
[WickedAlly]
0

#266 Gör samma, börjar vi först plocka på sparkontot är det ju lätt hänt att man fortsätter av bara farten. Och pengarna där är öronmärkta för husrenovering så det känns ju inte speciellt kul.
Hade egentligen inte behövt plocka dagar nu men så är det ju sommar och man vill hitta på lite med Wille åtminstone. Tar hellre lite extra i plånboken nu och plocka färre dagar på vintern sedan :)

[TanatosNyx]
0

Håller med Ally helt. Det är inte kul att se när de sticker i huvudet och nålen är lika grov som kärlet de sticker..

[WickedAlly]
0

Nä, usch. Det är något jag verkligen inte vill behöva uppleva igen.

Theres
1

Men Sarah varför ansöker du inte om graviditetspenning sista månaden? De har ändå inget med föräldradagarna att göra, och du får samma peng som vid sjukskrivning :) För när du är tjänstledig får du väl inget?

golf.ifokus.se

Sarah
0

För att jag inte har rätt till graviditetspenning :) Kontorsjobb serrö.

[WickedAlly]
0

Sprattelgubben där inne har fått fnatt, har börjat med fiskrörelserna igen. Jag hoppar till varje gång för det kittlas så :)

Theres
0

Ah. Trodde man alltid hade rätt till 30 dagar och bara fick 60 dagar vid tuffare arbete. Jag fick 60 :) och var sjukskriven 2 veckor innan.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Tänkte att jag skulle börja spåna lite på mitt förlossningsbrev. Har inte tänkt skriva något långt men jag har några punkter jag gärna vill ha med. Jag låter mig tyvärr lätt övertalas eller köras över i situationer där jag inte är den med mest kunskap, så ett brev tänker jag kanske kan funka som en stoppkloss för eventuella övertalningsförsök. 
Skulle i alla fall börja spåna lite men vips så var det färdigt, är än så länge skrivet på en post it dock. Kanske ska renskriva för ett lite mer seriöst intryck :P

Hur tänker ni andra kring förlossningsbrev? Minns att vi diskuterade detta förra året och då var det minst sagt vitt skilda meningar.

fridaas
0

Första gången hade jag ett förlossningsbrev och kände verkligen att jag blev lyssnad på, även när jag inte kunde/orkade meddela muntligt själv, då gick de bara till brevet och läste. Förra året tänkte jag att jag inte behövde ett, både jag och sambon visste hur jag ville ha det så jag tänkte att orkar inte jag meddela själv så gör sambon det åt mig. Stort misstag! Jag aldrig känt mig så överkörd som jag gjorde då, hade detta varut vår första förlossning hade jag aldrig skaffat ett barn till. De lyssnade inte på mig och sambon var för chockad för att säga ifrån ordentligt. I mitt första brev stod det om hur viktigt jag tycker det är med kommunikation, de måste berätta vad som händer och vad som ska göras, med Noel sa de ingenting utan körde bara på och över, tills det var skiftbyte, tack och lov för skiftbyte! Så skriv ett brev!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
0

Jag skrev ett kort brev som jag aldrig tog fram. Där och då hade jag inte samma önskan som i brevet. Jag ville 3 saker; * sen avnavling * lustgas * EDA vid behov Jag fick som jag ville.

[WickedAlly]
0

#276 Urk, vilken tråkig upplevelse att ha med sig :(
Och det är precis det där jag funderar på, och är lite orolig över, att ingen ska ta hänsyn till vad jag känner och vill. Nu tror jag visserligen att de flesta lyssnar bra och visar hänsyn men så finns det ju sådana som du stötte på..

#277 Hur länge väntade de med avnavlingen? Väntade de även med klampningen?

sisela
0

Hur vet man vad man vill vid första förlossningen? Jag har ju fortfarande tid att läsa på, men hjälp, känner inte alls att jag har på fötterna till att bestämma om avnavling etc. Låter bra det med kommunikation, dock. Att få veta vad som händer där nere känns som a och o. Trist egentligen om man måste önska det själv.

sussa08
0

Hm, Jag kommer nog bara be bm skriva att vi inte vill se moderkakan.. Min man är känslig och jag är inte så intresserad av att se den :P Sen ska jag även be henne notera att min mamma hade problem vid bägge sina förlossningar med att moderkakan inte släppte och hon förlorade 3,4 resp. 2,5 liter blod då, vart magpumpad ena gången men vägrade andra.. Så jag vill bara att de ska vara beredda och jag tänker inte magpumpas heller, måste dom så får de söva mig först innan de magpumpar mig eller droga mig på åt sätt :P

[WickedAlly]
0

#279 Nä, det är ju inte så lätt att veta. Man kan ju istället skriva vad man är rädd för, vad man ser framemot. Om man har tidigare jobbiga erfarenheter av vården osv. 

Sen kanske man är nyfiken på hur det är att föda i en viss ställning, då kan man ju skriva det. 

Om man vill eller inte vill amma t ex. 

Nu ilar och pirrar det i skrevet som attan, sitter och lurar på om det kaaanske kan betyda fixering. Tycker det är lite tidigt dock men vem vet :)

[WickedAlly]
0

Undrar förresten om jag räknas som förstföderska, känns ju logiskt om jag gör det egentligen. Hm.. 

Eller jag vet inte, ingenting med graviditet är logiskt :P

[TanatosNyx]
0

Det tog några minuter uppskattningsvis. Dom torkade av honom och grejade lite under tiden det slutade pulsera. Ja dom väntade med att nypa flödet också, annars vore det ju rätt menlöst :P

[WickedAlly]
0

#283 Okej, låter ju bra :)
Visst vore det, men har läst att de klampar ändå ibland när föräldrarna ber om sen avnavling och då kan de ju lika gärna klippa direkt ja.. Det gör mig lite fundersam.
Skrev i alla fall med att jag med sen avnavling även menar sen klampning, fast det är tydligen rutin på näl oavsett :)

sisela
0

Varför är det bra med sen avnavling?

soundtrack
0

Sen avnavling är rutin här också. Tycker att det är jättekonstigt att det inte är det överallt!? Jag glömde att lämna fram mitt brev, men min BM var superbra och frågade hur jag ville ha det hela tiden.

teezan
0

vad gör man egentligen när man är gravid på sommaren och solning helst ska undvikas? i vanliga fall hade jag suttit ute i solen på balkongen och njutit nu, men det vågar jag inte, tror dessutom att det är för varmt, och orkar inte leta upp någon skuggig plats ute på marken. använder ganska hög solskyddsfaktor men det känns inte bra ändå. har varit ute med hunden men vill inte gå några längre sträckor förrän i kväll då det är svalare. att åka och bada känns inte heller aktuellt, inte så varmt ännu ;) orkar inte ta mig nånstans egentligen, men känns skittråkigt att sitta inomhus. haha, sådana problem! jag hoppas ärligt talat att det håller sig på max 20-25 grader i år, stiger det uppemot 30 grader vill jag nog inte vara med längre, tyckte det var väldigt jobbigt förra året då jobbet saknar ordentliga fläktar. vi har endast bordsfläktar så jag svettades konstant typ.

Sarah
0

Varför undvika solen? För risken för pigmentfläckar? Jag önskar att jag hade tid att vara ute i solen nu ju :)

teezan
0

Ja, det och så sa min barnmorska igår att det helst ska undvikas ändå :/ men visst, en liten stund skadar kanske inte :P brukar inte sitta & pressa för att bli brun eller nåt ändå, sitter sålänge det är gött liksom :)

fluffis
0

Nog är det för varmt för att vara ute i solen idag, puh! 🙂 En hatt, och tunna långbyxor och tunn långärmad tröja? Själv har jag inte varit ute idag (förutom med soporna) men jag kommer nog gå ut i solen och sitta och läsa i typ 5 minuter eller så innan jag kreverar 🙂

Jag förstår inte alla som har tråkigt inomhus. Jag har massor att göra hela tiden tycker jag men iofs har jag villa och djur att ta hand om 🙂

soundtrack
0

Jag låg på stranden massor förra sommaren när jag var höggravid. Jag fick inga restriktioner om det? Däremot visste jag ju att man ska skydda magen osv.

Sarah
0
[TanatosNyx]
1

Sen avnavling är bra för att barnet ska få i sig det sista blodet som finns i navelsträngen. :) finns massa positivt att läsa om man sätter sig in i ämnet.

teezan
0
Theres
0

Äh. Jag var i Spanien och skyddade minsann inte magen. Låg i solen hela dagarna. Både jag och Elly mår bra :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

#295 precis, är så mycket lösa saker som folk säger att gravida ska undvika, men väldigt lite vettiga motiveringar till det. Jag ändrar inget i mitt liv om det inte finns en bra anledning. Bort med nikotin och alkohol, listeria finns mest i sånt jag ändå inte äter. Resten tycker jag är omotiverat.

[WickedAlly]
0

Fattar inte hur ni orkar vara i solen ens, jag satt i tre minuter förut och sen höll jag på att kola av. Är ju helt galet varmt. Nu har temperaturen iofs sjunkit till 25 grader, tidigare hade vi 29 grader i skuggan och jag har precis upptäckt att jag inte äger några shorts..

Sarah
0

#297 tunna haremsbyxor och sysslor :) annars bör det tråkigt. Tunna vida byxor håller en mycket svalare än barbent. Blir inte klibbigt :p

[WickedAlly]
0

Haremsbyxor kan jag inte ha, men det ser skönt ut på andra :)
Var uppe och rotade i garderoben nu, hittade några klänningar och ett par leggings jag klippte av till knälånga. Det får duga tills jag får köpt något.

soundtrack
0

Fast det där med skydda magen är ju lite för bebisens skull. Gassar solen rakt på så blir det nog varmt, även om kroppen är duktig på att reglera.

Elinmatsdotter
0

Kan det inte va att huden på magen e töjd så den e känsligare? :)

typjessica
0

Jag var på gran canaria nyss och min barnmorska nämnde inte något om täcka magen. Det ända hon sa var glöm inte stödstrumpor och njut för mig med. Aldrig hört att magen kan bli för varm utan enbart pigment förändringar typ.

typjessica
1

På 1177 står det inget om att sol är farligt för barnet utan nä mer enbart pigment förändring.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer