Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 5431 ggr
emmaaaa
0

Ang medicin mot illamåendet.

Jag har mått/mår otroligt illa denna graviditet och nu har jag precis kommit hem från akuten igen.. den 19 maj va jag inne senast och då fick jag utskrivet lergigan comp och dom har tyvärr inte hjälpt mig.. Idag som sagt fick vi åka igen igen pga kräksfesten som hålls här hemma. Nu fick jag ännu en medicin som jag ska äta tillsammans med mina lergigan comp och denna medicin heter: metoclopramide orifarm 10 mg. Min läkare skrev ut primperan 10 mg, men när jag skulle hämta ut dom nu så fanns dom inte utan jag fick dessa metoclopramide istället, han på apoteket sa att det är precis samma tablett fast med ett annat namn/märke och jag sa att bara dom är okej att äta när man är gravid och att jag fått dom pga gravidillamående och då bara nickade han. Nu är jag sådär lite små nojjig för att äta dom när det inte är samma namn och virrig som jag är glömde jag att fråga läkaren hur ofta jag skulle ta dessa… Men känns som jag eventuellt väntar med att ta den här nya medicin tills imorgon när jag ringt till min bm.. eller har någon annan här inne ätit metoclopramide orifarm 10 mg som vet lite hur de fungerar? Jag kanske är jätte töntig som nojjar mig såhär :)

Em_
0

Brukar man inte få en personlig etikett på burken/asken där det står hur ofta och många man ska ta?  :)

ChristineL
0

Kan man ringa 1177 och rådfråga om sånt tro? Annars skulle jag definitivt vänta tills imorron och ringa läkaren direkt på morgonen.

soundtrack
0

Det är samma sak. Metoklopramid är den verksamma substansen i primperan, så du behöver inte vara orolig för att ta medicinen. Enligt fass är det 10 mg (1 tablett) 3 ggr per dag som är maxdos. Men precis som #1 säger så borde det stå på etiketten :)

Sindri
0

Här kan du läsa

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=bE0YAItkG9H5IVwk93PxTyVUXI-GYxgVjIaa3hPGB4tvkCrdNY-z!275778914?userType=2&nplId=20130302000058

Förstår såväl din nojighet, den är inte ett dugg töntig. En dum fråga kanske, men har du testat åksjuketabletter? Jag mådde väldigt illa under en av mina graviditeter och fick rådet att äta Postafen. Det funkade rätt bra och det blev inget fel på barnet heller.

Klart man inte vill äta tabletter i onödan, har du provat alla s.k. huskurer mot illamående? Ingefärste är en som jag gillar. Jättejobbigt att må så illa och inte bara kunna glädjas åt graviditeten, känner en som nyligen gått igenom 9 månaders helvete. Men nu tycker hon det var värt det……

emmaaaa
0

#1 jo, det står 1-3 st per dag vid behov men det gör det även med mina lergigan comp och dom skulle jag tar 3 gånger om dagen alltid :) så därför blir jag lite osäker. Och min mammas kollega som också mår otroligt illa av graviditeten har fått samma medicin och hon skulle helst inte ta dom så ofta fick jag precis reda på. Och att jag ska ta två olika mediciner känns så mycket… alltid ska alla frågor komma upp efteråt. #2 jo dit borde man ju iofs kunna ringa, men jag kör på lergigan comp bara ikväll tills imorgon så ringer jag min barnmorska och frågar om råd. Läste lite att man fick dessa tabletter när man mår illa pga cellgifter.

Velinga1984
0

Vilken vecka är du i? Av egen erfarenhet vet jag att det kan ta tid, kräktes konstant de 5 första månaderna med äldsta sonen och mådde illa hela graviditeten med yngsta sonen men värsta illamåendet lade sig runt 4e månaden.

emmaaaa
0

#3 han inte se din kommentar först :) okej, skönt att höra att det är samma :) men som jag han skriva innan så stod det även på mina lergigan comp 1-3 tabletter per dag i behov på den lilla etiketten, men då fick jag order av läkaren att jag ska ta alla 3 st per dag, så därför blir jag osäker på dessa nya tabletter då det står även här "vid behov" på etiketten om du förstår hur jag menar :) (förklara så dålig haha) #4 jag läste på fass förut :) Känns som jag testat precis allt och inget funkar :( fruktansvärt frustrerande.. åksjuktetabletter, hus kurer, små äta hela tiden osv osv.. usch va hemskt, lider med henne! Man kämpar ju på, för man vill ju så gärna ha den lilla bebisen :) men man blir ju lite skrämd när man kanske senare planerar att ha ett till barn haha. #6 jag är i vecka 11 (10+1) och detta illamående har hållit på sen vecka 6. usch va jobbigt att du haft sånt illamående alla dina graviditeter. Jag hoppas innerligt att illamåendet ger med sig snart :) om inte annars så lär man väl sig antagligen att leva med det, eftersom att det blir något alldeles underbart i slutet :) Men just nu känner man sig ju väldigt reserverar på allt, klarar inte av att åka iväg och handla pga att jag spyr så fort jag "över anstränger" mig tex.

JeFo
0

Lider med dig! Hoppas det vänder fort för dig. Jag kräktes från v9 till 23 typ, av allt och alla. Låste in mig i huset och bodde på toaletten. Ingen medicin hjälpte… Plötsligt en dag var allt borta! Det är tungt men man överlever! Värsta jag varit med om…. Belöningen är värd allt!

emmaaaa
0

#8 Tack :) ja, det är riktigt pissigt faktiskt, men känns som det inte finns så mycket att göra än det man redan gör och kämpa på tills det går över. Man kommer ju trotsallt inte må så här föralltid och precis som du skriver att belöningen är värd allt :) det är väl pga det som för att man orkat kämpa på och att acceptera att man får mår skit ett tag :) får hoppas att det blir som dig, att det vänder en dag så man får njuta lite också hihi

emmaaaa
0

Haha oj, mobilen skriver lite som den vill där uppe. Men ni förstår nog vad jag menar :)

teezan
0

Hoppas det kommer gå över för dig snart! Mådde också illa och kräktes mycket ganska länge. Började vecka 5. Det var som värst vecka 8-12 ungefär. Jag åt postafen i stort sett dagligen fram till vecka 15-16, tror jag, sen mer sällan, men hjälpte inte alltid. Testade seaband, men det funkade inte alls på mig. Nu är jag i vecka 25 & mår illa ibland & kan kräkas men mår i övrigt hur bra som helst, för nu går illamåendet över. Det går att leva med alltså. Håller tummarna för dig & att ditt också ger med sig, vet att det är svårt att njuta när man är helt utslagen & bara vill sova eller kräkas, trodde aldrig att det skulle ta slut & blev orolig för barnet, men det behöver man aldrig vara.