Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3600 ggr
emmaaaa
0

spyr av att jag blir "för" hungrig..

Jag har en liten fundering som jag kände att jag ville fråga om och se om någon eventuellt känner igen sig i. Jag är gravid i vecka 10 nu, har i stort sätt kräkts och mått illa hela graviditeten (sen vecka 6 ca), äter lergigan comp och jag försöker att små äta hela tiden för att slippa illamåendet. Men nu sen ca 2 veckor tillbaka har jag spytt av att jag äter försent, alltså inte försent på dygnet, utan att magen hinner bli för hungrig innan den får mat i sig. Jag tänker väl tyvärr fortfarande att jag är som innan jag blev gravid, att jag kan gå hungrig länge utan att det händer nått. Nu kan jag bli pang hungrig och äter jag inte precis just då kräks jag upp det jag senare äter.. Som precis nyss så kände jag mig lite små hungrig, hade precis storstädat huset så var väldigt svettig så jag valde att hoppa in i duschen lite snabbt först, så fort jag var klar var jag helt skakis i kroppen och satte mig och åt på en gång, ca 5 minuter senare kräktes jag upp allt… och detta har hänt några gånger nu.. Är magen så himla känslig nu när man är gravid? Det känns så "konstigt" att jag spyr när kroppen får i sig käk när den är hungrig, är det fler som haft såhär?

ChristineL
0

Japp, inget konstigt. Se till att ha något litet att äta innan du hamnar där, småätande var min räddning fram till v.15 denna graviditeten. 

Också vanligt att man inte får i sig så mycket åt gången utan istället snabbt blir hungrig igen, men då är det bara att äta något igen.

[Devya]
0

Känner igen det där så väl! För mig hjälpte det att alltid ha med mig salta kex eller något liknande.

densomundrar
0

Hehe, jag är inte gravid men har näst intill samma problem. Blir illamående när jag blir hungrig men har aldrig spytt, det enda som hjälper är att äta. Ganska vanligt på morgonen innan Frukosten på jobbet eller innan lunch

emmaaaa
0

#1 skönt att höra att det ändå är "normalt" :) försöker att alltid små äta för att slippa det här spyandet och jag  önskar verkligen att jag kunde hitta något som jag tycker är sådär lite extra mumsigt att små äta på, det jag just nu "inte klarar mig utan" är citron vatten, men det blir man ju tyvärr inte så mätt på hehe.. jag har fortfarande noll matlust pga illamåendet  och har lite svårt att få i mig saker som gör mig mätt, känns som det jag små äter av bara gör mig hungrigare som tex smörgåsrån, melon, glass, fruksoppa osv.

#2 ååh tack för tipset :) har inte testat att äta saltakex ännu som gravid, det kanske funkar även för mig :) som jag skrev till #1 så har jag ännu inte hittat något som funkar för mig att äta..

#3 haha ja, jag kan nog tänka mig att det är det ända som kan hjälpa :) så får försöka att äta äta äta mera, även om det känns som det är det ända man gör nu ;)

ChristineL
0

Man får pröva sig fram helt enkelt. Sötmandel ska vara något som kan fungera, lätt att alltid ha med sig i fickan dessutom :)

emmaaaa
0

#5 ja, just ja! det tipsade min syster mig om kom jag på nu när du nämnde det :) får åka och köpa mig sötmandel, tack för tipset :)

Velinga1984
0

Känner igen det mycket väl. 

Vilket inte var ett bra kombination ihop med extremt graviditsillamående = alltid hungrig .

sisela
0

Det är lite bättre för mig nu i vecka 13, men fortfarande blir jag illamående nästan på en gång efter att jag blivit hungrig. Inte många minuter att gå på. Jag har alltid med mig nåt i väskan, äpple, mandlar, kex…

[TanatosNyx]
0

det beror ju på hur man definierar "normalt". Det är in tenormalt för en vanlig graviditet, men för en vanlig graviditetsåkomma kallad hypermesis gravidarium - extremt graviditetsillamående. Bra att du fått medicin utskriven. Det är ett helvete att drabbas utav!

emmaaaa
0

#7 nae usch o fy det förstår jag… jag spyr ca 6-10 gånger per dag, ibland mer och ibland mindre. Sen jag börja med lergigan comp så har det dämpats mycket men illamåendet finns kvar och ibland spyr jag ändå. Och som du säger, man blir ju inte mindre hungrig av att man spyr upp allt man försöker få i sig och matlusten är ju inte direkt på topp :p .. en otroligt ond cirkel blir det….

emmaaaa
0

Idag har det varit en riktig spy fest också…. just nu sitter jag och stort tjuter av frustration att jag inte får behålla ett dugg av det jag får i mig. Jag blir seriöst "galen"…. Äter ju mina lergigan comp som jag ska och de första dagarna hjälpte dom, men jag vet inte vad som hänt nu. Va ska jag göra?!. Ska man ringa till sjukhuset eller är det bara att gilla läget haha………

emmaaaa
0

oj #9 jag missa din kommentar, måste ha kommit precis när jag tröck bort sidan. Och nae det har du rätt i, kanske då att jag drabbats av extrem gravidillamående då. Idag är jag verkligen så ledsen över att jag spyr, det tär på psyket!!!…

[TanatosNyx]
0

#11 Kontakta sjukhuset igen och tala om att lergiganet inte hjälper dig. Det finns fler sorter att prova innan man "ger upp".

Velinga1984
0

#11 Av erfarenhet, haft det så varje graviditet, så är det bara att uthärda. Sköt medicinerna, pilla i det lilla du kan och sök hjälp när det blir för outhärdligt. Det kan behövas vätskedropp och ev inläggning.